Een lens met of zonder garantiecertificaat?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

Garantiecertificaat wel of niet?

Wat vinden jullie van een garantiecertificaat die je bij een body of lens kunt kopen? Zouden jullie dit altijd doen. Je hebt altijd 1 jaar fabrieksgarantie deze kun je uitbreiden tot 4 jaar. Nu heb ik nog nooit wat met mijn lenzen gehad, wel eens wat met mijn oude 350d. Nu heeft een body over het algemeen meer onderhoud nodig dan een lens.

Ik wil graag volgende maand een canon 300mm 2.8 is aanschaffen die zit nu rond de 3969 euro en als je daar een garantiecertificaat bij wilt kopen dan komt daar nog eens 330 euro bovenop. Voor dat geld, kun je ook Canon EF 50mm F 1.4 USM aanschaffen. Wat zouden jullie doen?

Wat zit er allemaal bij zo’n garantiecertificaat:

4 jaar Garantie bij Foto Konijnenberg

- Volledige garantie, geen onderzoekskosten
- Transportkosten zijn volledig gedekt
- Uw camera wordt ter reparatie aangeboden aan de importeur
- U ontvangt een officieel garantiecertificaat
Canon + wat glaswerk

[url]http://www.martijnvandervaart.nl[/url]
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Met een camera lijkt het me wel zinvol maar voor een L lens eerlijk gezegd niet zo. Als er iets aan de lens niet goed is kom je daar binnen een jaar wel achter. Als alles goed is zal deze niet zo snel kapot gaan.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik zelf zou minder snel een extra garantie aanschaffen, verwachte levensduur is veel langer dan 1 jaar. Dus kosten zouden bij defecten aan de lens daardoor bij de fabrikant komen te liggen. Maar zoals veel mensen weten: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen. Je koopt geen extra garantie denk ik dan maar extra gemak om je gelijk te krijgen.

Ik zelf heb wel zo als ik het noem een extra "stommiteiten-verzekering" afgesloten, als ik de lens laat vallen bij wijze van, krijg ik de nieuw waarde terug.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik zou je lens wel verzekeren maar dan met een camera verzekering van de NOB zie topics verzekeringen. Dan heb je in ieder geval dekking bij schade en andere zaken. Als er constructie fouten in zitten dan is het voor Canon.

http://portal.omroep.nl/nossites?nav=zwmigBsHjCqBhEpCD
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou die "extra" garantie laten zitten.
Twee redenen:
- je hebt geen garantie dat de leverancier aan de verplichtingen kan voldoen
- als consument heb je al wat rechten (zoek maar een op dit forum)

Wel natuurlijk goed verzekeren bij een goede verzekeraar.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Frank schreefCOLONAls je bij Foto Konijnenberg in Belgie koopt heb je zowiezo twee jaar fabrieksgarantie. :idea:
gr
Frank
Betaal je dan ook al 2% meer btw voor.
Maar eens: een aantal fotogear spullen komen bij mij uit Turnhout. Maar meer omdat dat voor mij logischer was qua vervoer dan om dat ene jaar extra garantie.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Johan
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:33
WoonplaatsCOLON Welten (Z-Limburg)

In Europees verband is afgesproken dat er op alle consumenten artikelen 2 jaar garantie gegeven dient te worden, echter veel importeurs trekken zich daar niets van aan, Canon ook niet, In Duitsland bv word men wettelijk gedwongen deze 2 jaar garantie wel te geven, als je daar bv een camera koopt staat er op de bon "2 Jahre gesetzliche gewahrleistung"
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Johan schreefCOLONveel importeurs trekken zich daar niets van aan, Canon ook niet,
Nee, en terecht. Garantie is een zaak tussen koper (consument!) en verkoper, de fabrikant of importeur heeft daar niets mee te maken. In de praktijk bieden fabrikanten vaak echter wel een "fabrieksgarantie" aan de winkelier aan die dat 1:1 door wil sluizen naar z'n klant. Dat werkt namelijk lekker goedkoop voor die winkelier ;).

Anyway, 2 jaar garantie is in de meeste EU landen weliswaar afgedwongen, maar vaak proberen leveranciers daar ook weer een eigen draai aan te geven. Een Belgisch voorbeeld: leverancier beweert glashard dat de eerste 6 maanden onvoorwaardelijke garantie wordt gegeven en daarna is het aan de klant te bewijzen dat het falen van het verkochte goed niet aan hem ligt alvorens de garantie te aanvaarden. Daar sta je dan als klant met je 2 jaar garantie...

In Nederland heeft de wetgever gezegd dat de Nederlandse garantie in principe zo lang is als de "te verwachten levensduur van het apparaat". Koop je dus een TV waarvan je mag verwachten dat'ie 5 jaar mee gaat, dan zou je bij een defect na 3 jaar nog steeds aanspraak kunnen maken op garantie.

Een "garantiecertificaat", dat is meestal betalen voor iets waar je dus theoretisch toch al recht op hebt. Nooit, maar dan ook nooit doen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

Bedankt voor de informatie die jullie gegeven hebben. Ben er nu uit, geen garantiecertificaat nodig voor zover ik jullie meningen allemaal lees. Het is inderdaad wel handig om het spul te gaan verzekeren. Daarvoor zal ik het forum even afspeuren wat het beste is.
Gr. Martijn
Canon + wat glaswerk

[url]http://www.martijnvandervaart.nl[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar