portret maken, mogelijk met bouwlamp?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
tjerkpolle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 21:58

Beste mensen,

ik ben van plan om wat portretten te gaan maken. Nu heb ik hier niet veel ervaring mee. Ik heb een flitser en 2 bouwlampen ( :!: ).

Iemand tips voor de opstelling van lampen en hoe / waar te gebruiken?

:shock:
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Ja, dat kan, met bouwlampen portretten schieten. Ik heb ergens hier een serie staan die volledig met bouwlampen is geschoten.
Let er wel op dat de kleur licht van bouwlampen totaal anders is dan van flitslicht.
Qua opstelling kan ik je nog niet zoveel tips geven, behalve: uitproberen. Ik zou trouwens wel 'n dimmertje op je bouwlampen zetten. (Je kunt hele handige -goedkope- stekkerdimmertjes krijgen bij de Action.)
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Zorg er wel voor dat die dimmers dan geschikt zijn voor het Wattage van de bouwlamp. Ze smelten als er teveel Ampere doorheen gaat.

Ook leveren bouwlampen nogal wat warmte, pas dus op dat niemand tegen de lampen aanloopt.
tjerkpolle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 21:58

Ok bedankt voor de tips.

Ik heb inderdaad 2 bouwlampen. Dimmers heb ik ook. Zal eens kijken of dat kan ivm het max. wattage.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja dat kan Ik heb er ook mee gespeeld en dit zijn o.a. een paar resultaten

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=

Als je met bouwlampen gaat werken, stel dan wel je witbalans in op handmatig en fotografeer in het licht van de bouwlamp een wit vel papier (beeldvullend. Gebruik deze foto als referentie voor je camera (je kan ook kunstlicht als witbalans doen,maar handmatig is beter)
Gebruik ook witte paraplu's als diffuser ander wordt het veel te hard licht
In mijn persoonlijk album kun je nog meer foto's vinden en een foto van de opstelling van de bouwlamp.Succes
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik ben een beetje bang voor de combinatie bouwlampen en flits. Je krijgt twee kleuren licht. Nu kun je daar natuurlijk ook gebruik van maken. maar om te beginnen kun je beter alleen de bouwlampen gebruiken en die tip van martinus over witbalans en reflectieschermen opvolgen
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ik ben het eens met Piet dat je beter geen flitslicht kan gaan combineren met de bouwlamp, de kleurtemperatuur van beiden is heel verschillend, dat krijg je nooit meer mooi neutraal. Mocht dat juist je keuze zijn kan het natuurlijk wel.
Verder zou ook niet een groot verschil maken met de dimmers op je bouwlampen, dat beinvloed mogelijk ook de kleur van het licht.
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

De handigste dimmer voor een bouwlamp is verder weg zetten. Dat heb ik ook wel eens gedaan, met van die 2000 watt halogeen filmlampen. Bij een twee keer zo grote afstand heb je een kwart van het licht.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Handige tips. Bedankt. :lol:
@Martinus: hoe kom ik in jouw persoonlijk fotoalbum?
Ben wel benieuwd naar de foto van de opstelling.
Over een paar weken hoop ik ook wat te kunnen experimenteren met 2 bouwlampen. :roll:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
tjerkpolle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 21:58

Nou, ik heb een opstelling proberen te maken.
Nu heb ik een model met een bril met vrij brede pootjes.
Als ik nu 2 lampen heb 1 links en 1 rechts van het model krijg ik de schaduw van de pootjes te zien.

Hoe kan ik dit oplossen?? Misschien met een 3e lamp direkt in het gezicht? Is denk ik niet heel fraai of...?

:idea:
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

tjerkpolle schreefCOLONNou, ik heb een opstelling proberen te maken.
Nu heb ik een model met een bril met vrij brede pootjes.
Als ik nu 2 lampen heb 1 links en 1 rechts van het model krijg ik de schaduw van de pootjes te zien.

Hoe kan ik dit oplossen?? Misschien met een 3e lamp direkt in het gezicht? Is denk ik niet heel fraai of...?

:idea:
Ik denk dat het vooral een kwestie van uitproberen is. Ik ga binnenkort ook aan de slag met bouwlampen. Ik ga verschillende opstellingen uitproberen. Leuke klus voor mijn "technische staf" (Lees: mijn vrouw en schoonzus die met de spullen mogen sjouwen als mijn broer en ik gaan fotograferen :lol: )

Ik heb nog geen ervaring ermee maar ik denk dat een 3e lamp erbij weinig zal uithalen. Zeker niet direct in het gezicht. Dat is sowieso voor het model niet echt aangenaam. En je krijgt er een keihard en direct licht door. (Heb ik opgemaakt uit boeken en dergelijke) Ook de combinatie met bouwlampen en een flitser zal niet echt geweldig zijn, heb ik begrepen.

Probeer als het mogelijk is in RAW te fotograveren. Dan kun je achteraf alles, dus ook de belichting (o.a. kleurtinten en temperatuur) aanpassen.

@tjerkpolle, ik schrok even toen ik je bericht las. Ik dacht euh "een model met dikke pootjes" das niet echt complimenteus. Maar je bedoelt een bril met dikke pootjes toch :wink:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
tjerkpolle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 21:58

@ Erik

Haha, inderdaad een bril met dikke (= brede pootjes).
Maar je kunt je denk ik wel voorstellen dat die een aardige schaduw in het gezicht werpen ...
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Erik Mulder schreefCOLONHandige tips. Bedankt. :lol:
@Martinus: hoe kom ik in jouw persoonlijk fotoalbum?
Ben wel benieuwd naar de foto van de opstelling
Eric, klik gewoon onder aan dit bericht op "profiel" en dan op "persoonlijk album van Martinus"
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Die schaduwen echt helemaal weg krijgen zal erg lastig worden. Schaduwen geven het minste last als ze niet zo scherp begrensd zijn, dus als die schaduwen gemaakt zijn met diffuus licht. En hoe diffuser het licht, hoe minder opvallend de reflecties in de brillenglazen zijn ook. Daar licht dus een oplossing.
Met bouwlampen diffuus licht maken kun je door dat licht door een stuk doek te laten schijnen, of wat van dat overtrekpapier. Je zult dan iets van een raamwerkje moeten knutselen dat je voor je lampen kunt zetten. Pas wel op met de warmte, het is en blijft brandbaar spul. En: hoe verder de lichtbron van het model af staat, hoe harder de schaduwen.
Verders zijn schaduwen het minst opvallend als de lichtbron erg dicht bij de camera staat (of anderson natuurlijk :D )
Let dus ook goed op reflecties in de brillenglazen, volgens mij zijn die hinderlijker dan die schaduwen.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Roeland
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 14:46

Ik wil morgen ook aan de gang met een bouwlamp maar is 1 bouwlamp voldoende? Ik beschik namelijk maar over een bouwlamp.

Alvast bedankt.

Groeten,
Roeland
[url]http://www.flickr.com/photos/roelandweijenburg[/url]
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Bouwlampen klinken leuk en zijn een optie om me te beginnen, maar vroeg of laat zul je waarschijnlijk alleen flitslicht willen.
Een paar redenen:
-hitte (niet fijn voor het model/onderwerp en soms zelfs brandgevaar).
-de lichtopbrengst lijkt hoog, maar is dat niet (je kunt niet makkelijk korte sluitertijden en kleine diafragma behalen).
-lastige witbalans (schiet dus in RAW om kleurtemperatuur te kunnen corrigeren.
-in combinatie met andere lichtbronnen (zoals al werd gezegd) is het helemaal lastig. Dan moet je 1 van de lichtbronnen corrigeren met gels.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Roeland schreefCOLONIk wil morgen ook aan de gang met een bouwlamp maar is 1 bouwlamp voldoende? Ik beschik namelijk maar over een bouwlamp.

Alvast bedankt.

Groeten,
Roeland
Zeker kun je met één bouwlamp al een hoop doen. Twee is mooier, maar ga gewoon proberen zou ik zeggen.
Roeland
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 14:46

Bedankt voor de reactie's. Ik ga eens informeren bij een fotograaf hier in de buurt of die niet toevallig een flitssetje heeft staan die ik kan lenen om te oefenen.

Ik ga waarschijnlijk morgen ook een rolgordijn halen bij de Ikea voor ong. 20 euro als achtergrond.

Groeten,
Roeland
[url]http://www.flickr.com/photos/roelandweijenburg[/url]
Roeland
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 14:46

Ik heb vanmiddag een gordijnrol in het zwart en een in het wit gekocht bij de Ikea :)

Meteen even een foto gemaakt, met de ingebouwde flitser en zonder bouwlamp.

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?

Groeten,
Roeland
[url]http://www.flickr.com/photos/roelandweijenburg[/url]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Roeland,
ik denk dat je beter even een nieuw topic aan kunt maken met daarin een grotere foto. Je zult dan vast en zeker meer reacties krijgen dan wanneer je een toevoeging in je bestaande topic maakt.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar