DPI en afdrukken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Ben echt al een avondje aan het googelen geweest, maar ik snap het nog steeds niet.
Als ik een jpg wil laten afdrukken bij een fotocentrale, moet ik dan wél of niet nog iets aanpassen aan de dpi?
Standaard geeft de exif info aan dat de foto 72 DPI is (zo komt ie uit de camera). Ik wil gewoon een afdrukje van 10 x 15 0f 13 x 18.

En klopt het dat wanneer de DPI waarde hoger gezet wordt in het fotobewerkingsprogramma de foto qua formaat juist kleiner wordt?
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gebruik de zoek functie hier eens en niet die op google, en probeer dat eens te combineren met Musicjohn.

Verder met je je ABSOLUUT niet zorgen maken over DPI uit je camera. Zeker niet voor huis tuin en keuken afdrukformaat. Mijn fuji megapiz van 8 jaar geleden maakte ook gewoon scherpe foto's met een 1.2Mp sensor.

De originele 1D heeft maar 4Mp en daar zijn hele fotobladen, magazine, en komplete wanddoeken mee gemaakt. Als je het dus echt wil weten dan staat er heeeel erg veel in lekentaal over geschreven op dit forum, en zolang je niet groter afdrukt dan A4 met een 6.3Mp camera (EOS 10D/300D A3 met een 350D/20D/30D dan hef je geen zorgen te maken en te resamplen. Gewoon bewerken tot je het resultaat hebt zoals je dat wilt hebben qua uiterlijk en dan gewoon afdrukken.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
rvdwetering1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 11:28

Wanneer je een foto wilt laten afdrukken zijn er wel een aantal zaken handig om je te realiseren:
bestanden aanleveren in 8bit kleuren, de afdruk machines accepteren (vaak) geen 16 bit bestanden.
Wanneer je een colorspace gebruikt, zorg er dan voor dat je sRGB naar de afdrukcentrale stuurt.
Om er zeker van te zijn om de juiste afdruk terug te krijgen qua uitsnede, gebruik dan de crop tool en stel daar dan 10x15 in op 300dpi (lager mag ook wel zeker op kleinere formaten, voor 20x30 is 300dpi aan te raden).

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Richard
I thought the internet was something fishermen used
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

rvdwetering1974 schreefCOLONWanneer je een foto wilt laten afdrukken zijn er wel een aantal zaken handig om je te realiseren:
bestanden aanleveren in 8bit kleuren, de afdruk machines accepteren (vaak) geen 16 bit bestanden.
Wanneer je een colorspace gebruikt, zorg er dan voor dat je sRGB naar de afdrukcentrale stuurt.
Ja. Dit klopt.
rvdwetering1974 schreefCOLONOm er zeker van te zijn om de juiste afdruk terug te krijgen qua uitsnede, gebruik dan de crop tool en stel daar dan 10x15 in op 300dpi (lager mag ook wel zeker op kleinere formaten, voor 20x30 is 300dpi aan te raden).
Nee. Dit klopt niet. (Sorry Richard ;)).

Afdrukformaten zijn gebaseerd op inches en niet op cm. Een inch is 2,54cm. Een afdruk die je besteld op 10x15cm is eigenlijk 4x6inch en dat is 10,16x15,24cm (afgerond 10,2x15,2cm). Gelukkig weet Photoshop dat, dus één van de presets van de croptool is 4x6inch @ 300dpi. Als je díe waarde aanhoudt, krijg je wel precies wat je hebben wil.

Bij een afdruk van 4x6inch praat je over een verschil van 2mm rondom. Dat is te overzien in je afdruk. Maar bij 8x12inch praat je over bijna een halve cm die er rondom afgaat. Die is namelijk 20,32x30,48cm en geen 20x30. Dat zou net de marge kunnen zijn waar het misgaat. Dus daar moet je even op letten.

Wat verder handig is om te weten, is dat je met die dpi gewoon kunt rekenen en dat het een soort verhouding aangeeft van drie variabelen:

* Het aantal pixels in de breedte of lengte;
* De resolutie in dpi
* De lengte in inches, die om te rekenen valt naar cm.

In Photoshop open je een foto en Photoshop zegt dan dat je foto 72dpi is. Een soort "natte-vinger-werk". Je foto heeft echter ook een bepaalde breedte en hoogte in concrete pixels. Bij een 30D is dat 3504px breed en 2336px hoog (in landschap). En nu komt 'ie... rekenen maar.

3504/72=48,67inch. Een inch is 2,54cm. De foto is dus 123,61cm lang. Wordt lastig afdrukken op A4 ;).

Nu gaan we het aantal dpi veranderen naar 300dpi. Het aantal dpi wordt groter, maar het aantal px. blijft gelijk. Dat betekent dat de 3e factor kleiner moet worden, anders klopt de vergelijking niet meer. Even kijken.

3504/300=11,68inch. Het klopt dus. En omgerekend naar cm. wordt je foto dan 11,68x2,54=29,67cm. Dat kan al beter op een A4.

Bij bijsnijden bepaal je eigenlijk 2 variabelen in één keer. Je zegt allereerst hoe groot je foto moet zijn - als je slim ben in inches - en daarbij geef je aan dat je een bepaalde resolutie wilt in dpi.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

DPI / PPI blijft een verwarrende materie, maar eigenlijk is het ontzettend simpel.

Wij als consument hebben namelijk helemaal niets te maken met DPI behalve als we op onze eigen printer (thuis) gaan afdrukken.

Er is geen camera-fabrikant die 300 DPI hanteert als standaard. Denk je dan echt dat de hele wereld eerst zijn foto's allemaal om gaat zetten naar 300 DPI alvorens men ze aanlevert bij een afdrukcentrale? :shock:

Nee joh. :!:

Ook het verhaal dat deze actie een hogere kwaliteit afdruk zou opleveren behoort tot het land der fabeltjes.

De meeste digitale camera's (dslr's en compacts) schieten doorgaans met een resolutie van 72 DPI.

Op het moment dat ik mijn foto's oversein naar een afdrukcentrale pas ik die DPI resolutie niet aan. Dat heeft ook geen enkele zin, want DPI gaat pas een rol spelen als jij de foto's op je eigen printer afdrukt. DPI heeft namelijk invloed op de afdrukgrootte van een bestand bij hetzelfde aantal pixels.

Bijvoorbeeld:

Een foto met een resolutie van 2400 x 1600 pixels en 72 DPI heeft een afdrukgrootte van 84,67 x 56,44 cm.

Een foto met een resolutie van 2400 x 1600 pixels en 300 DPI heeft een afdrukgrootte van 20,32 x 13,55 cm.

Als afdrukcentrale's werken met een dot-dichtheid van 300 DPI tijdens het afdrukken dan kun je aan hand van deze informatie zelf uitrekenen bij welke bestandsgrootte (in pixels) je precies aan het 10x15cm afdrukformaat komt. Kom je daaronder, dan blaast de afdrukcentrale het bestand op om op het papier te passen, en treed er dus kwaliteitsverlies op. Is het bestand groter (in pixels) dan verkleint de afdrukcentrale het bestand om op een 10x15cm papiertje te passen.

Feitelijk hoef je je foto's dus nooit in 300 DPI aan te leveren. Sterker nog, de software van de afdrukcentrale heeft kompleet maling aan het aantal DPI waarin jij de foto aanlevert, al is het 5 DPI. Het enige wat de machine doet, is het aantal pixels verdelen over het oppervlak waarop jij de foto afgedrukt wilt hebben.

Bij een Canon 8 megapixels sensor is de foto 3504 x 2336 pixels. Overeenkomstig de afdrukresolutie van de centrales komt dat neer op een afdrukgrootte van 20x30cm. Alles wat je groter af laat drukken word dus opgeblazen. Echter, als je een bestand van deze pixel-omvang af laat drukken op 10x15cm dan heb je natuurlijk optimale kwaliteit.

Vergeet DPI... denk ik pixels en afdrukgrootte.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Dirk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2006 20:35
WoonplaatsCOLON Waalre

Dus als ik het goed begrijp, zit ik met de eerder genoemde 3504x2336 pixels goed tot ca A4 formaat.

Stel ik wil groter...dan gaat de printcentrale mijn foto opblazen en verlies ik direct kwaliteit.
Dus ga ik in PS vergroten..... waardoor het aantal pixels wordt opgeschroefd (= berekend...gemiddeld..)
Wat zijn jullie ervaringen (en mogelijk tips) om de kwaliteit zo optimaal te houden bij deze bewerking.


groet
Dirk
EOS400D ; EF 28-135 IS USM; EF 70-300 IS USM; 50mm f1.8; EF 18-55 IS
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er zijn verschillende manieren om te vergroten, er zijn niet zoveel goede.
De theorie klopt ook al niet. Computers kunnen 1 ding goed, doen wat jij ze opdraagt. Maar computers kunnen 1 ding niet, dingen bijverzinnen.
Erg veel vergroten zal dus ook een onscherpe foto op gaan leveren.

Je kunt vanuit de RAW convertor al vrij straffeloos naar een stapje groter.
Ook kun je met image>size wel wat vergroten.

Maar bedenk ook dat je bij vergrotingen verder weg gaat staan om te kijken. Een 10x15 bekijk jedichterbij als een 50x75
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dirk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2006 20:35
WoonplaatsCOLON Waalre

I get the picture!... om bij het onderwerp te blijven.. :)
Het maken van scherpe muurplaten van een meerdere meters is dus een andere tak van sport met waarschijnlijk andere camera's..etc

Gelukkig kom ik met mijn 400D al een heel eind...en heb toch geen muur waar grotere dingen op passen :lol:

bedankt voor de reacties
EOS400D ; EF 28-135 IS USM; EF 70-300 IS USM; 50mm f1.8; EF 18-55 IS
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je met je neus op een foto van enkele meters groot wilt staan en het moet dan ook nog haarscherp zijn, dan zit je 99 van de 100 keer inderdaad in een andere cattegorie camera's
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar