Canon EF 28-300 L zoomobjectief

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wie heeft er ervaring met het 28-300 L zoom objectief.

Ik sprak zondag een fotojournalist die deze lens gebruikte en was er erg tevreden over.

Ik dacht dat er wel wat minpunten aan deze lens zaten buiten dat het een stofzuigend schuifzoom mechanisme heeft en behoorlijk zwaar is.

Wat zijn de bevindingen en kan ik het bijv. vergelijken met een 70-200 f28 IS uiteraard niet zo lichtsterk maar hoe zit het met scherpte?

Alvast bedankt.

Grt Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

ik weet niet wat voor lenzen je hebt maar kan je voor dat geld niet beter een 300mm 4 Is usm kopen en een 70-200 2.8 is usm ofzo ? ;)

Over de lens zelf kan ik helaas niks zeggen maar ik weet wel dat ik een schuifsysteem persoonlijk niet fijn vind werken ;)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wat ik beter aan kan schaffen is nu even niet relevant, ik ben reeds voorzien van de 70-200 die jij noemt. Maar een bereik van alleen 300mm is niet handig bij reportage werk.

Het gaat mij om de kwaliteit van de lens en eventuele gebruikers ervaringen, omdat dit bereik erg prettig is voor reportage werk bijv. tijdens voetbal maar ook andere zaken. Die veelzijdigheid is iets wat de fotograaf prettig vond die ik sprak.

Niet dat ik deze lens gelijk aan wil schaffen maar ben wel benieuwd, of hij vaak gebruikt wordt of juist niet en waarom dan en of hij een aanvulling is omdat ik bijna zeker weet dat hij niet volledig over het bereik scherp genoeg zal zijn zoals ik nu gewend ben.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Ik snap je helemaal!
Helaas heb ik geen ervaring met de lens sorry voor het ongemak ;)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hiereen vergelijking van ISO-testchartopnamen van de EF 28-300 f/3,5-5,6 L IS USM en de EF 70-200 f/2,8 L IS USM.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb met dit objectief goede ervaringen. Maar dat zegt op zich niets.
De vraag is, waarvoor je het wilt gaan gebruiken.
Dat bepaalt of het voor het doel ook geschikt is. En dat bepaal je uiteindelijk zelf.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

leovee schreefCOLONIk heb met dit objectief goede ervaringen. Maar dat zegt op zich niets.
De vraag is, waarvoor je het wilt gaan gebruiken.
Dat bepaalt of het voor het doel ook geschikt is. En dat bepaal je uiteindelijk zelf.
Uiteraard, ik wil echter weten wat men er van vind en hoe de resultaten in de praktijk zijn naast bijv. de 70-200 f2,8 IS.

En waar gebruik je hem voor en voldoet hij aan je verwachtingen of heeft hij minpunten die het vermelden waard zijn of andersom of course.

Grt Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONHiereen vergelijking van ISO-testchartopnamen van de EF 28-300 f/3,5-5,6 L IS USM en de EF 70-200 f/2,8 L IS USM.
Ik had je al verwacht Jan, bedankt zal eens kijken.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik hou je nog even bezig :wink:
Voorbeelden
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hanvar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 18:32
WoonplaatsCOLON hoorn

jandb schreefCOLONWie heeft er ervaring met het 28-300 L zoom objectief.

Grt Jan
Ik gebruik dit objectief ruim een jaar, bevalt goed. Het voordeel is dat je geen of bijna nooit lenzen hoeft te wisselen. Ik heb ruim 8000 foto's ermee gemaakt. Je kun nu tenminste van redelijke groothoek naar ruim tele zonder lenzen te wisselen. Ik maak nu sneller foto's omdat het bereik zoo groot is. Stof, ik weet niet of het met deze lens erger is, met andere lenzen heb ik ook last van stof gehad.
De lens is zwaar, dat kan een nadeel zijn, met camera ruim 2.5 Kg. Hij is ook groot, ik heb nu een fastpack 350 gekocht, daar past hij precies in. 40d+grip+lens kan net. Hij maakt prima foto's (vind ik). Ik heb deze lens en een sigma 10-20 that's all.
Wil je nog meer weten dan hoor ik het wel.

Hans
Canon EOS 5D II | Canon EF 28-300mm f3.5-5.6 L IS USM | Sigma 12-24mm HSM | Canon EF 24-105 F/4L USM | 580ex II | Powershot SX50HS
Luisje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2005 09:11
WoonplaatsCOLON Hoorn

Ik ben zelf ook erg tevreden over de lens. Ik heb hem vooral aangeschaft voor het grote bereik. Ik fotografeer regelmatig op evenementen en het is daar belangrijk dat ik snel een foto kan maken zowel dichtbij als op een afstandje, anders is het moment alweer voorbij.

Verder heb ik helemaal geen probleem met de scherpte van mijn exemplaar, maar ja. Dat zegt natuurlijk weinig over andere exemplaren.

Zelf was ik vrij snel gewend aan de schuifzoom. Het enige wat ze van mij nog wel hadden mogen toevoegen is een anti-slip randje op de ring waarmee je hem vaster en losser draait zodat het wat gemakkelijker gaat met één hand.

Ik heb er ook nog een 70-200 F2.8 IS naast, maar die gebruik ik eigenlijk alleen als ik de lichtsterkte nodig heb of een shoot doe waarbij ik weet dat ik niet even snel een foto hoef te maken.
***CENSUUR***
h5550
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2004 22:14

Ik gebruik dit objectief ook al vanaf 2005 , ben er vanaf dag 1 tevreden over.
Heb er nog de 17-40 bij .
8)
Canon EOS 7D, Canon BG-E7 ,Canon EF 17-40/4 L USM ,EF 24-105/4L IS USM, Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM ,Canon speedlite 580EX ,Canon Media Storage M30 ,Lowepro Photo Trekker AW II ,Kata Backpack DR-461
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Iedereen weer bedankt.

Zijn er ook mensen die hem gebruiken voor sport, aktie?


@jan, plaatjes zier er prima uit, vraag me alleen af hoeveel nabewerking er in zit.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

een goeie maat van me heeft em en als bereik belangrijk is dan neem ik em mee..

hij is erg snel qua focus, de zoom is even wennen maar werkt wel prettig als je em gewend bent

scherpte is wel okay , niet op het niveau van een 70-200L maar wel beter als bv een bigma
stabilisatie is een leuk optietje voor scherpe shots van veraf ,maar is geen wereldwonder

aan te raden als je niet kan/wil wisselen van lenzen , is dit een van de weinige superzoom's waar mee televen valt.
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik begrijp en had ook eigenlijk niet anders verwacht dat het een compromis zou zijn tussen een groot bereik en kwaliteit.

Wel jammer dat hij vrij prijzig is, ik ga eens proberen of ik er een een dagje kan testen.

Iedereen bedankt.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar