Circulair polafilter of ND Grad gebruiken???

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
pieters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 21:42
WoonplaatsCOLON Gelderland

Wie kan me vertellen welk soort filter (circulair polarisatiefilter of ND Grad-filter) het best te gebruiken is op je objectieven om eventueel het verschijnsel van uitgebeten luchten op landschapsfoto's tegen te gaan?

Ik gebruik nu het meest de Canon 10-22 f3.5 - 4.5 en Sigma 17-70 f2.8 - 4.5 objectieven met bijbehorende zonnekappen om landschappen mee te schieten.

Dan lees ik (hier op het forum) weer dat je het beste een circulair polarisatiefilter kan gebruiken maar ook wordt wel geadviseerd om een ND Grad-filter te gebruiken :wink: , dus wie weet wat het beste resultaat geeft om de uitgebeten luchten te voorkomen of maakt het niet uit welke van beide filters je gebruikt?

Graag reaktie om een goed keus te bepalen.


Groeten,

Pieter
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een polarisatiefliter stuurt het inkomend licht.
De lichtgolven worden in een bepaalde richting ge-elimineerd waardoor bijvoorbeeld hemelsblauw dieper kleurt en reflecties worden veranderd.

Dit zal niet helpen bij een uitgebeten lucht.

Wanneer het egaal bewolkt is dan is het contrast tussen de witte lucht en het landschap teveel voor de camera om te overbruggen.
Een ND-Grad (Grad = gradueel = geleidelijk) biedt dan uitkomst.
Je kunt het verloop op de horizon zetten waardoor het boven de horizon donkerder wordt voor je camera. Op deze manier breng je de contrasten dichter bij elkaar en kun je een correct belichte foto maken waarin de lucht niet uitgebeten is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
rvdwetering1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 11:28

Dit kwam ik nog tegen na een google actie. Wellicht helpt het je.
http://digital-photography-school.com/b ... ty-filter/
I thought the internet was something fishermen used
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Wat ik wel jammer vind is dat ik een slimline pola heb en zo moeilijk een CP met mijn Cokins kan gebruiken en mijn Cokin CP is niet zo goed vind ik.
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 28 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Plaatje mag niet blijven staan, het is te groot :lol: :lol: , max 900 pixels.

Ik weet dat je de lucht donkerder kan maken met een circulair polarisatiefliter. Maar dat zal niet werken als de lucht niet blauw is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
pieters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 21:42
WoonplaatsCOLON Gelderland

dejong1racing schreefCOLONEen polarisatiefliter stuurt het inkomend licht.
De lichtgolven worden in een bepaalde richting ge-elimineerd waardoor bijvoorbeeld hemelsblauw dieper kleurt en reflecties worden veranderd.

Dit zal niet helpen bij een uitgebeten lucht.

Wanneer het egaal bewolkt is dan is het contrast tussen de witte lucht en het landschap teveel voor de camera om te overbruggen.
Een ND-Grad (Grad = gradueel = geleidelijk) biedt dan uitkomst.
Je kunt het verloop op de horizon zetten waardoor het boven de horizon donkerder wordt voor je camera. Op deze manier breng je de contrasten dichter bij elkaar en kun je een correct belichte foto maken waarin de lucht niet uitgebeten is.
Jeroen, bedankt voor je uitleg.
Dus ik dien dan denk ik sowieso ND Grad's aan te schaffen (om dus die uitgebeten luchten te vermijden) voor die beide lenzen en misschien ook wel CP's om mooie blauwe luchten te benadrukken.
Welke zou je aanschaffen omdat je in die ND-Grad's ook nogal keuzes hebt?
Kan je zowel de CP alsook de ND-Grad tegelijk gebruiken op één en dezelfde lens?

Groeten,

Pieter
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je hebt van Cokin een systeem.

Dan schroef je een ring op je lens.
Op deze ring schuif je een adapter waar je tientallen verschillende filters in kan zetten. Niet hebben ze ND-grad filters, maar ook gewone ND-filters, kleurfilters, special effect-filters.

En laten ze toevallig ook een cirulair polarisatiefilter voor dat systeem hebben. Ik weet alleen niet hoe het met de kwaliteit van dat polarisatiefilter werkt.

Met dit systeem hoef je voor verschillende lensdiameters alleen verschillende opschroefringen te kopen. Dat is aanzienlijk goedkoper als voor iedere lens nieuwe filters. Die ringen kosten een euro of 8 uit mijn hoofd.

Het gebruik van een ND filter en CP filter is denk ik niet verstandig. Daarnaast kost een CP filter ook al licht, dus het wordt toch donkerder. Ga je dan draaien in de licht, dan wordt de lucht nog donkerder. Dus 99 van de 100 keer heb je ze niet allebei tegelijk nodig. Voor die ene keer dat je ze wel samen zou moeten gebruiken; ga een dag later terug :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
pieters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 21:42
WoonplaatsCOLON Gelderland

dejong1racing schreefCOLONJe hebt van Cokin een systeem.
Ik weet alleen niet hoe het met de kwaliteit van dat polarisatiefilter werkt.
Bedankt voor je reaktie Jeroen.

Weet iemand anders dit misschien wel (ik bedoel de kwaliteit van het Cokin-filter en de CP in het bijzonder)?

Groeten,

Pieter
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

pieters schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLONJe hebt van Cokin een systeem.
Ik weet alleen niet hoe het met de kwaliteit van dat polarisatiefilter werkt.
Bedankt voor je reaktie Jeroen.

Weet iemand anders dit misschien wel (ik bedoel de kwaliteit van het Cokin-filter en de CP in het bijzonder)?

Groeten,

Pieter
De kwaliteit van de Cokin P filters is redelijk. Het zijn kunststof plaatjes, dus je moet ze niet tussen je tanden houden (zoals ik deed).
Sommige mensen klagen over kleurwafwijkingen, deze treden vooral op als je meerdere P filters tegelijkertijd in de houder steekt. Ikzelf heb daar nog nooit noodzaak voor gezien. Ik heb P120 t/m P123, 2 grijsfilters en 2 blauwfilters. De blauwe heb ik nog nooit serieus gebruikt, de grijze gebruik ik heel soms.

Mijn pola's zijn van Canon (67 mm) en Hoya (77mm), ik heb dus geen ervaring met een Cokin pola.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb B+W MRC Circ Pola's en een Cokin. Ik klaag niet over de kwaliteit maar die is wel wat anders dan de boven genoemde. Waarom ik hem toch houd is omdat ik voor de 77mm een slimline heb en dan geen cokin systeem meer kan monteren.

En waarom je hem wel kunt gebruiken en zeker ook in Nederland is om dezelfde reden waarom je een pola ubehaubt gebruikt en dan nog een ND om de slutiertijd naar beneden te krijgen en een ND Grad om het beeld in balans te krijgen. Als je dus kustlijnen hebt met grote rotsblokken, riviertjes in de Ardennen ed, dan wil je wel eens stapelen, maar ik moet toegeven. Meestal kom je met een ND grad alleen in Nederland wel weg.

Maar af en toe experimenteren of gewoon nodig hebbend is het wel makkelijk, en zeker omdat bepaalde zaken met filters wel kunnen tot nu toe NIET met welk bewerkings programma dan ook.

Dat geldt voor het verlengen van sluitertijden met ND filters en Pola's. Met doordrukken en oplichten (burn and dodge) en met meerdere belichtingen samen gevoegd (is niet automatische HDR!!!!!) en dan met lagen werken vinid ik omslachtiger dan in een keer goed. En als je landschappen fotografeert dan heb/neem je al meer tijd dus dat finetunen van filters kan er dan ook nog wel bij.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar