Fotos maken in Marokko

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
wiggeltje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2008 18:28

Hallo EOS sers

Ik ga binnen een paar weken naar Marokko, om daar mijn 40D uit te proberen.
Zoals je kunt lezen heb ik inmiddels de Sigma 17 70 er op zitten.
Ik ga ook nog een kwalitatief goede tele (zoom) kopen.

Afgelopen dagen heb ik eens wat uitgeprobeerd.
Wat me opvalt is dat de (grijze) lucht op ieder foto een andere tint heeft.
De ene keer donker grijs, dan weer ietsje pietsje rose, groenig etc.

De camera staat nu nog op auto wit balans. Vast niet de slimste stand.

Maar hoe krijg ik nu een in de zon staand wit gebouw wit, een blauwe lucht blauw en een uit Klei gemaakt huis in de bergen bruin op de chip.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Door de witbalans zelf in te stellen natuurlijk. Voor marokko lijkt zon de meest logische instelling. Bij een wit gebouw kun je ook in de zon de instelling schaduw proberen, want bij een instelling op zonlicht kunnen de schaduwdelen iets te blauw worden.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou lekker veel CF kaartjes op Schiphol kopen en gewoon in RAW schieten. Thuis kan je toch pas beoordelen, op een groot scherm, of het iets of niets is. En dan kun je veel makkelijker achteraf de juiste WB kiezen, zelfs tussen waarden tov vaste WB waarden die er ook nog een paar 100 graden Kelvin naast kunnen zitten. En dan heb je nog je eigen voorkeur, want soms wil je warmere kleuren ipv de ware kleuren.

Jeroen.

Ik zelf heb vier 1 Gb kaarten (Extreme III), nog uit de 300D tijd maar met mijn 20D erbij ga ik toch een 2-tal 2Gb Extreme III Kaarten erbij kopen. Die snelheid is overigens voor de kopieer snelheid op de PC niet voor het wegschrijven op de camera. Op 1Gb raak ik 111 RAWs kwijt dus een 40D 90 op een 1Gb kaart kwijt kunnen. Dan moet je met 4 2Gb kaarten toch wel een vakantie kunnen vastleggen?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

Je zou eens aan Yljas kunnen vragen. Die gaat regelmatig naar Marokko toe die zal je vast en zeker wel wat tips kunnen geven. Ytos hier op het forum.


groetjes patricia
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ik ga mee met Jeroen wat betreft RAW.

Op mijn "verre" vakanties kies ik er altijd weer voor om alles in RAW te schieten. Achteraf bezorgt dit je wel wat meer werk, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd je er zelf in wil stoppen. Toch ben ik hier het meest blij mee.

Wat ik doe is WB op Auto (dus toch :) ) en fotograferen in RAW. Als je dan thuis komt hoef je vaak maar kleine correcties te maken om het beeld perfect te krijgen.

Ik zou de CF kaartjes niet op Schiphol kopen, ookal is het taxfee de prijzen zijn er nauwelijks of niet lager dan bij de diverse webwinkels. Kijk voor een prijsvergelijk op tweakers: http://tweakers.net/pricewatch/cat/300

Roy
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

wiggeltje schreefCOLONHallo EOS sers

Ik ga binnen een paar weken naar Marokko, om daar mijn 40D uit te proberen.
Wat een moeite om je 40D uit te proberen. Kun je dat niet gewoon in Nederland doen? :lol:

wiggeltje schreefCOLON De camera staat nu nog op auto wit balans. Vast niet de slimste stand.
Ja, dat is absoluut wél de slimste stand. Ik ben het dan ook geheel niet met Piet van Vroonhoven eens. Geloof me, ik heb al zo'n slordige 350.000 foto's geschoten onder allerlei omstandigheden, en uiteraard ook handmatige witbalans uitgeprobeerd. Maar ik kwam al snel tot de conlcusie dat een foto met AWB geschoten toch altijd de waarheid het dichtst benadert. Ik raad je dan ook ten sterkste af om handmatige witbalans-instellingen te gaan gebruiken.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

musicjohn schreefCOLONIk raad je dan ook ten sterkste af om handmatige witbalans-instellingen te gaan gebruiken.
AWB werkt redelijk (niet super) buiten. Binnen gaat het vaak fout. Daarnaast kun je met de "standaard voorgeprogrammeerde" instellingen (wolkje, zonnetje, flits...) vaak uitstekende resultaten halen. Zelf vind ik het prettig werken de witbalans ietsje warmer af te stellen dan eigenlijk zou moeten. Dus, bij zonnig weer, zet ik het ding vaak op "bewolkt". Je krijgt dan iets warmere beelden.

Het nadeel van AWB is dat die voor iedere foto opnieuw bepaald wordt waardoor er variaties optreden die net groot genoeg zijn om op te vallen in een serie. Door de WB vast te zetten heb je daar geen last van.

Uiteraard maakt een en ander aanzienlijk minder uit als je in RAW schiet...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Helemaal eens met jeveos. Ik ben om die redenen de automatische witbalans steeds minder gaan gebruiken. Alleen nog in onmogelijke lichtsituaties als mengsels van dag en kunstlicht. Het wordt dan nog niet goed maar het is dan een beetje in de richting.
Dat de witbalans instelling binnen een serie verschuift is een groot nadeel. Als je overigens tussendoor van een paar foto's een panorama maakt ( leuk om te doen) moet de witbalans en de belichting op handmatig staan, anders lukt het nooit.
De stelling dat het allemaal niet uitmaakt omdat je in RAW schiet en daarom alles kunt corrigeren is mij een aantal stappen te ver. Je moet gewoon proberen de foto goed te maken. Dan heb je als je moet corrigeren nog alle mogelijkheden. Die heb je niet als je zomaar raak schiet, want ook correctie heeft zijn grenzen.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik ben het ook eens met de laatste twee sprekers. De AWB is leuk, maar als je een serie maakt zie je wel degelijk verschuivingen. Bijvoorbeeld in de lucht. Zeker wanneer er relatief veel vlakken van een bepaalde kleur in je foto zitten, dan gaat het fout. Ik zie het al gebeuren op woestijnzand dat even netjes teruggecorrigeerd wordt zodat het net te wit wordt...

Ik zou RAW schieten, kun je het achteraf nog bepalen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

janay schreefCOLONJe zou eens aan Yljas kunnen vragen. Die gaat regelmatig naar Marokko toe die zal je vast en zeker wel wat tips kunnen geven. Ytos hier op het forum.

groetjes patricia
Klopt... dit jaar waarschijnlijk 2x. Je moet wat met je vrije dagen...

...Jaja, 12 weekjes, waarvan 7 aaneengesloten in de zomer als je in het onderwijs zit 8)

Ik vind voor alles wat ik hierboven heb gelezen wat te zeggen. Tijdens mijn eerste keer in Marokko fotografeerde ik met een compact die alles in jpeg omzette en waar ik amper wat aan in kon stellen. Toch mooie foto's gemaakt. Later ben ik met maatje 300D opstap gegaan met "normale" objectieven en later nog met L-glas... en in al die tijd heb ik ook steeds beter geleerd om met m'n cam om te gaan. Fotografeerde ik eerst in jpeg, later in RAW. Witbalans... vrijwel altijd automatisch. En eerlijk gezegd ben ik er nog steeds niet uit of ik met locatiefoto's (lees: niet-studio) daar vanaf moet wijken. Dat laat ik bij deze dus aan de eigen kennis en vaardigheid van de fotograaf over. Wat ik zelf straks weer aan nieuwe kennis ga toepassen in combinatie met m'n 30D - die ik dus nog nooit Marokko gebruikt heb - weet ik ook nog niet. Ik denk dat je met vakanties niet heel anders moet proberen technisch te fotograferen dan normaal, omdat het resultaat dan volgens mij alleen maar tegen kan vallen. Je gebruikt gewoon je kennis van dat moment, die overigens bij elke foto die je maakt verder groeit. Dat wel (hoop ik).

Wat het bewaren van data betreft. Je kunt voor extra cf-kaartjes gaan. Ik heb zelf altijd een imagetank bij me van 40Gb. Dat is genoeg voor de 4 weken dat ik ga (1600 RAW-foto's uit een 300D de laatste keer). De stroom in Marokko is ook rond de 230V en (platte) Europese stekkers passen in het stopcontact daar. Dus opladen hoeft ook geen probleem te zijn.

Algemene tips over Marokko - en de Maghreb, waartoe Marokko behoort - kan ik je wel geven. Maar stuur dan eerst maar een pb-tje met wat je gaat doen, voordat ik hier een pagina volschrijf met dingen die uiteindelijk niet van toepassing blijken, omdat je iets heel anders gaat doen dan de gebruikelijke rondreis.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ps. in deze serie zie je heel goed geillustreerd wanneer het fout gaat met de AWB (foto's van de hond):
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=49283
Ik neem aan dat de hond niet blauwig is van tint.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar