Camera instellingen t.b.v. (auto)races @ Nurburgring

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Hallo,

Zondag 11 mei ga ik fotograferen bij de Nurburgring (Nordschleife).

Ik heb in gedachte om snelheidfoto's te maken (Auto scherp, achtergrond waas). Moet je hiervoor altijd focussen op de auto en met het voertuig meebewegen?
Hoe doe je dit met een statief? Ook meedraaien?

Kunnen jullie mij tips geven?
Apparatuur: EOS 350D + 18-55 of 70-300 + Speedlite 580EX2 + Manfrotto statief....

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Je moet inderdaad met de auto meebewegen tijdens het fotograferen, een eenpoot statief kan handig zijn, met een driepoot statief weet ik het niet.

Ik zou net achter de vangrail gaan zitten met je 18-55 en dan op 35 mm ongeveer dan kan je opzich goede plaatjes maken.

Ik ben zelf ook geen pro met dit soort fotografie en je zult vast nog veel meer tips krijgen :P
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Statief en monopod vind ik persoonlijk niet handig. Gewoon uit de hand met een telelens, voor jou de 70-300 dus.
Instellingen: op Tv stand oefenen met pannen met sluitertijden in begin van max 1/400 afzakken naar steeds langere sluitertijden (als je niet gebint met oefenen op 1/400 voor de 1e keer heb je misschien helemaal geen scherpe platen en das ook erg zonde van een hele dag Nurburgring).
Heb je de 70-300 IS? Dan IS aan en nog langere sluitertijden hanteren.
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Precies, een monopod zowel als een tripod zijn niet handig tijdens panning. 1/400 vind ik dan wel weer jammer. Tip: ga van tevoren ('t kan nog net!) even oefenen. Zoek ergens een plaatsje uit langs een snelweg waar je veilig en ongestoord kan experimenteren. Zo krijg je er ook gevoel voor wat jou het beste bevalt: AI servo of AI bijvoorbeeld. Ook onder welke sluitertijden je nog wat scherp krijgt en onder welke hoek je het beste werkt. Dat scheelt straks een hoop ge-experimenteer op de ring zelf!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Henkert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Gapinge (Zld.)
CONTACTCOLON

Ik heb vorig jaar voor het eerst een autorace gefotografeerd zonder het pannen van tevoren te oefenen. Tijdens zo'n evenement komen er zoveel wagens langs dat je tijd genoeg hebt je gedurende de dag te verbeteren. Je kunt met een snelle tijd (1/400) beginnen, en dan steeds een beetje zakken (richting 1/50 ofzo), afhankelijk van afstand tot, en snelheid van, de auto's.
Als je bij zonnig weer op langere sluitertijden terecht komt, zal het diafragma meer geknepen moeten worden om een goede belichting te houden: echter door de beweging tijdens de geopende sluiter vervagen voor en achtergrond toch.
Probeer je auto al ver van te voren te volgen, je hebt dan de juiste snelheid al te pakken om met de auto mee te draaien en de AF heeft ruim de tijd om scherp te stellen. AI Servo ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Mijn 30D wil nog wel eens corrigeren op het moment dat ik afdruk -> net onscherp.
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2 | Tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 f/4.0 | Canon 430EX[/size]
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Alvast ontzettend bedankt voor de duidelijke reactie.
Ik zal zaterdag eens gaan oefenen met sluitertijden en afstanden langs de snelweg (Goeie tip!!)
Johan
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:33
WoonplaatsCOLON Welten (Z-Limburg)

dexter schreefCOLONStatief en monopod vind ik persoonlijk niet handig. Gewoon uit de hand met een telelens, voor jou de 70-300 dus.
Instellingen: op Tv stand oefenen met pannen met sluitertijden in begin van max 1/400 afzakken naar steeds langere sluitertijden (als je niet gebint met oefenen op 1/400 voor de 1e keer heb je misschien helemaal geen scherpe platen en das ook erg zonde van een hele dag Nurburgring).
Heb je de 70-300 IS? Dan IS aan en nog langere sluitertijden hanteren.
Zelfs een dag Nordschleife met mislukte foto's (ik weet er alles van :oops: ) is geen zonde :wink: . Voor de rest ben ik het er helemaal mee eens :)
[oftopic] Weet je al waar je gaat staan? [oftopic]
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Johan schreefCOLON
dexter schreefCOLONStatief en monopod vind ik persoonlijk niet handig. Gewoon uit de hand met een telelens, voor jou de 70-300 dus.
Instellingen: op Tv stand oefenen met pannen met sluitertijden in begin van max 1/400 afzakken naar steeds langere sluitertijden (als je niet gebint met oefenen op 1/400 voor de 1e keer heb je misschien helemaal geen scherpe platen en das ook erg zonde van een hele dag Nurburgring).
Heb je de 70-300 IS? Dan IS aan en nog langere sluitertijden hanteren.
Zelfs een dag Nordschleife met mislukte foto's (ik weet er alles van :oops: ) is geen zonde :wink: . Voor de rest ben ik het er helemaal mee eens :)
[oftopic] Weet je al waar je gaat staan? [oftopic]
Het weer zal wel heerlijk zijn 8) Dus een aantal mislukte foto's mag de pret niet drukken! Maar als ze wel lukken met bovengenoemde tips dan is het helemaal super. :D

Hieronder heb ik een plattegrond van de Nordschleife. Heb je misschien tips waar je mooie foto's kunt maken.
http://www.georgeland.co.uk/map3.jpg
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Wat ik gister wou typen voordat me pc uit flikkerde:

Ik zou gewoon alleen je 70-300 mee nemen, je kit lens ga je niet gebruiken.
Statief is alleen makkelijk/handig als je avond opnamen wilt gaan maken dus niet handig bij het fotograferen van sport.

Qua in stellingen heb ik me cam zelf altijd op AV de sluiter rond 1/400e á 1/500e en dan de cam het diafragma laten bepalen.

Omdat het licht steeds veranderd ben je in de M stand continue bezig met je instellingen wat ik persoonlijk erg irrytand vind.
Dus daarom bij mij de keuze voor TV!

Het weer is zonnig dus ISO 100 moet prima lukken.
Denk er om dat je geen zonnesteek op loopt :wink:
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

Ik deed op Zandvoort bij + 200KM/h op 70mm sluitertijden van rond de 1/125 en soms nog korter. Je moet wel een mooi plekje uitzoeken is mij niet gelukt toen.

Was oefensessie maar zit wel wat aardigs bij. EXIF info kan je zien als je de I knop aanklikt. Kijk maar
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar