Advies gevraagd i.v.m. bruidsreportage

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Volgende week ga ik voor het eerst een bruidsreportage doen. Het is een low-key bruiloft dus het paar rekende eigenlijk nergens op (gewoon wat kiekjes door familieleden met een compactcamera). Mijn zusje was zo lief te vertellen dat ik een goede camera heb en wel een reportage kan doen. :roll: Ik durf dit dus wel aan als een eerste poging. Ik heb al veel topics doorgelezen om me zo goed mogelijk voor te bereiden. Ben ook al op de locatie geweest (Japanse tuin-landgoed Clingendael Den Haag).

Omdat ik denk dat de ingebouwde flitser hiervoor niet voldoende is, heb ik voor die dag een speedlite 580 EX gehuurd. De handleiding heb ik al gedownload en doorgenomen.

MIJN VRAAG: Bij goed weer (waar we natuurlijk op hopen) is het risico van een uitgebeten trouwjurk groot. Toch wil ik enigszins inflitsen om schaduwen onder de ogen e.d. te verminderen. Kunnen jullie me adviseren hoe ik de flitser en camera het beste in kan stellen om een klein beetje in te flitsen en overbelichting zoveel mogelijk te voorkomen?

Alvast veel dank voor de reacties.

Michaël
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

er zijn meerdere methodes voor.. maar zoals ik het vaak doe is met én een omnibounce (wordt het licht wat difuser door) én indirect te flitsen en meestal de flitser terug te draaien met de flash exposure compensation. Vaste waardes kan ik je niet geven omdat het per geval, per scene en per foto kan verschillen. Ik doe het tegenwoordig op gevoel nadat ik de scene heb neergezet.. en tot nu toe zit er ik vaak dicht bij (hooguit 1/3 stop er vanaf) :D
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 13 keer gewijzigd.
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

myrddin schreefCOLONer zijn meerdere methodes voor.. maar zoals ik het vaak doe is met én een omnibounce (wordt het licht wat difuser door) én indirect te flitsen en meestal de flitser terug te draaien met de flash exposure compensation. Vaste waardes kan ik je niet geven omdat het per geval, per scene en per foto kan verschillen. Ik doe het tegenwoordig op gevoel nadat ik de scene heb neergezet.. en tot nu toe zit er ik vaak dicht bij (hooguit 1/3 stop er vanaf) :D
Maar voor zover ik weet is de Japanse tuin een buitenlokatie. Hoe kan je dan het beste flitsen (indirect werkt niet neem ik aan),

Verder nog de obligate tips: zorg voor voldoende geheugenkaarten en batterijen en dergelijke.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Idd,

Afhankelijk van de afstand zit ik er soms zelf wel 1 a 2 stops onder. Dit gaat inderdaad met gevoel. Helaas heb je hier niet een kant en klare manier voor.

Zorg er voor dat als je de invul flits gebruikt je wel op de AV of TV stand zit. Daarnaast hou zelf vaak diafragma 5.6 aan omdat dit net de beide personen (ook als er 1 iets meer achter staat) nog scherp kan krijgen. Maar ook dit gaat op gevoel want dat is ook afhankelijk van de afstand.

De 580 kan je zo instellen dat je onder en over kan belichten zonder eerst dat middelste knop ingedrukt hoeft te houden. Dit kan soms echt tijd schelen.

Vertrouw niet altijd op je scherm, maar eerder op je histogram. Zo kan je sneller zien of je foto onder of overbelicht is.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

http://romantic-wedding-photography.info/

kijk ff naar de dingen die je vooraf al kunt doen en het lijstje met 'Niet vergeten' !!!!

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Daniel|leinaD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2007 19:22

~
Laatst gewijzigd door 2 op Daniel|leinaD, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik vind het werkelijk zeer onverstandig om een huwelijk te gaan fotograferen zonder enige ervaring met de 580 of andere opzetflitser.
Het is juist heel belangrijk om op zo'n moment bezig te zijn met het maken van foto's en bepalen van compositie enz. en dus zonder problemen en met kennis van zaken je apparatuur bedienen. Ik kan ook de hele handleiding doorlezen echter snap ik er in de praktijk helemaal niets van, volgens boekjes is alles erg duidelijk en goed te doen maar ik heb nog steeds wel eens ruzie met m'n flitser en gebruik hem al anderhalf jaar en daarvoor al een ander. (maar goed dat zegt ook iets over mijn kunde :wink: )

Maar om een lang verhaal kort te maken, zorg dat je hem eerder hebt en ga oefenen en proberen zodat je een beetje weet wat er gebeurd als je de bruiloft aan het schieten bent.

Grt Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Michaeldw

Daniel|leinaD schreefCOLONMisschien is het een idee om de flitser eerder in je bezit te krijgen. Dan kun je een beetje oefenen en testen. Er zit een heeeeeeel groot veschil tussen de handleiding kennen en onder werkdruk een mooie foto inflitsen. Door op voorhand te experimenteren raak je vertrouwd en dat komt het reslutaat echt ten goede.
Dat vind ik een erg goede tip en zou ik zeker aannemen als ik TS was!!! En dan meteen de tip van Frank erbij: testen met je zusje in een wit laken, als het kan op de locatie.
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Voor het flitsen is het volgende een heel handig hulpmiddel, dat ook buiten prima werkt:

http://www.lumiquest.com/lq931.htm

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=5260

Door het grote oppervlak is het effect veel groter dan bij een omnibounce die buiten nauwelijks tot geen effect meer heeft.

Sluit me aan bij mijn voorgangers. Zorg dat je de opzet flitser eerder hebt en dat je deze door en door kent, anders kan dit voor geklungel en minder goede foto's zorgen...
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Iedereen erg bedankt voor de feedback!!

Ik ga de flitser de avond ervoor ophalen. Dat is eigenlijk te laat, maar ik kan in ieder geval 's avonds en de volgende ochtend de instellingen uitproberen. Met zus en wit laken naar de locatie zit er helaas niet in dus. Ik heb niet de illusie dat ik met het lezen van de manual dat ding gelijk onder de knie heb, vandaar dit topic.

Zoals al gezegd rekent het paar nergens op en dus zijn ze blij met alles wat beter uitpakt dan een paar snapshots. Dat laat natuurlijk onverhoed dat ik het zo goed mogelijk wil doen.

Ik schiet altijd in RAW zodat ik zoveel mogelijk ruimte voor correctie in de nabewerking heb. Nogmaals iedereen bedankt en ik zal t.z.t. de beste foto's plaatsen.

Michaël
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vergeet niet je flitser in te stellen op High sync, als je overdag wilt inflitsen zul je dit moeten instellen op je flitser, tevens in je custommenu van je camera de instelling AV automatisch moeten selecteren ipv 250ste vast, dan fungeerd de flitser als invulflits.
Belangrijk ook om je schermpje te selecteren als histogram, je ziet dan vrij snel de uitgebeten plekken zwart oplichten (kan eigelijk niet : zwart oplichten :roll: )
Fotograferen is kijken niet klikken.
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

mcr77 schreefCOLONIedereen erg bedankt voor de feedback!!

Ik ga de flitser de avond ervoor ophalen. Dat is eigenlijk te laat, maar ik kan in ieder geval 's avonds en de volgende ochtend de instellingen uitproberen. Met zus en wit laken naar de locatie zit er helaas niet in dus. Ik heb niet de illusie dat ik met het lezen van de manual dat ding gelijk onder de knie heb, vandaar dit topic.

Michaël
Maar dat oefenen met een wit laken hoeft natuurlijk niet perse met de bruid zelf. Iedere man/vrouw kan daar voor dienen.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

En zorg voor genoeg volle batterijen, misschien ten oevervloede maar het zijn vaak de simpelste dingen die fout gaan. :wink:

Suc6 met je bruiloft, plaats wat foto's als het gelukt is.

Grt Jasn
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

mcr77 schreefCOLONVolgende week ga ik voor het eerst een bruidsreportage doen... Ben ook al op de locatie geweest (Japanse tuin-landgoed Clingendael Den Haag).
Michaël
Michael [sorry voor de puntjes op de e],
Is de reportage ondertussen geweest ? Jammer van het tijdstip want de Japanse tuin [in Clingendael] was op zijn mooist als de azalea's, rhododendron, en blauwe regen volop in de bloei zijn, en dat is net geweest.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Nee, het is woensdag 4 juni. Inderdaad zou het het mooiste zijn als alles in bloei staat, maar het blijft een prachtige locatie. Ik maak me meer zorgen over het weer. Als het enigszins bewolkt is dan is dat wel goed voor de lichtomstandingheden, maar we moeten natuurlijk geen regen hebben. De overdekte Japanse tuin in Naaldwijk is het alternatief als het echt hard regent.

Iedereen bedankt voor alle tips. Zodra het door de nabewerking is zal ik wat foto's posten.

Michaël
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
Daniel|leinaD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2007 19:22

~
Laatst gewijzigd door 1 op Daniel|leinaD, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Idd, ik ben erg benieuwd!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik schaam me bijna om het nu nog te posten, maar het project heeft door omstandigheden wat vertraging opgelopen. Gelukkig heeft het bruidspaar inmiddels het album en is er erg gelukkig mee. In DIT topic een selectie van de foto's en onderaan een linkje naar het volledige album. Hopelijk komen er nog wat reacties. In ieder geval zijn de tips i.v.m. met het gebruik van de flitser erg nuttig geweest.
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar