vraag over de macrolens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

ik hoop deze week mijn nieuwe camera binnen te krijgen (eos 400d)
wat ik heel graag zou willen is het maken van macrofoto's.
deze vraag zal waarschijnlijk al wel vaker zijn gesteld :oops:
maar kan iemand mij zeggen of er een goedkoper alternatief is voor een dure canon lens?
en waar moet ik op letten? zoals ik al aangaf bij 'even voorstellen' ben ik nog een giga leek op dit gebied, zo denk ik er ook over om op een curcus te gaan.

groetjes majel
Laatst gewijzigd door 1 op majel, in totaal 2 keer gewijzigd.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Setje tussenringen of een voorzetlens wil ook. Tokina, Sigma en Tamron hebben trouwens ook macrolenzen ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Elly
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 18:12
WoonplaatsCOLON almelo
CONTACTCOLON

Je zou kunnen beginnen met de Raynox DCR250. Deze klem je voor je lens.
Nadeel is de geringe werkafstand en geringe scherpte-diepte. Maar er zijn zeker mooie foto's mee te maken.
Hij kost ca 35 euro.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Zoals voorgesteld, kunnen een setje tussenringen of een voorzetlens uitstekend. Nadeel van beide is de werkafstand, maar dat is een kwestie van oefenen. Het voordeel van tussenringen is dat je geen scherpte verliest, echter wel licht. Bij een voorzetlens verlies je wat aan scherpte (hoeveel hang van de kwaliteit af) en verlies je geen licht. Tussenringen worden vaak gebruikt in combinatie met de 50mm f1.8, aangezien dat een lichtsterk objectief is dat ook nog eens een stuk scherper is als de gemiddelde kitlens.
majel schreefCOLONben ik nog een giga leek op dit gebied, zo denk ik er ook over om op een curcus te gaan.
In dat geval kan ik je ook de beginnerstutorial van Jeroen (dejong1racing) aanraden om te lezen: klikkerdeklik
Gebruikers-avatar
jornn_-
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 337
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 17:59
WoonplaatsCOLON nijmegen

Elly schreefCOLONJe zou kunnen beginnen met de Raynox DCR250. Deze klem je voor je lens.
Nadeel is de geringe werkafstand en geringe scherpte-diepte. Maar er zijn zeker mooie foto's mee te maken.
Hij kost ca 35 euro.
raynox werkt het beste denk ik...ik heb tussenringen geprobeerd. maar dat was toch niks bij de raynox

op een telezoom is die ideaal
[url=http://www.flickr.com/photos/23444496@N05/]dit krijg ik als ik het knopje van mijn camera in druk[/url]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Voor macro fotografie zijn er enkele verschillende oplossingen:

Een aparte lens
Voorzet lenzen (Raynox, Hama, Canon,.....)
Tussen ringen

De eerste optie, een aparte lens is veruit de mooiste en de duurste....

Voorzet lenzen kun je vanaf 15-20 euro via Ebay al kopen. Voordeel is, is dat je de geen licht verlies hebt.
NAdeel is, is dat de kwaliteit van de lens wordt beinvloed door de kwaliteit van de voorzet lenzen. Een soort fout die je snel gaat zien is Bijvoorbeeld CA en een algemeen verlies van scherpte.

Tussenringen hebben als nadeel dat er lichtverlies is. Bij tussen ringen heb je ringen die de electrische signalen doorgeven (Voor scherpstellen en diafragma) en die dit niet doen. Die laatste zijn het voordeligste, maar dan zit je wel altijd met een vol open diafragma wat een zeer kleine scherptiediepte opleverd.
Voordeel is, is dat je de kwaliteit van de lens behoudt.

Met zowel tussenringen als met voorzetlenzen kun je erg mooie resultaten behalen.

Een aparte lens is natuurlijk nog beter. Zeker als deze lens speciaal voor makro is bedoeld. Maar dat uis nat(uurlijk ietsjes duurder dan een voorzet lens of tussenring....
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

ik kan dus nog alle kanten op als ik de reacties hier lees.
ga eens rustig kijken wat er allemaal te vinden is en denk dat ik er wel uitkom!
zo niet, mag ik jullie dan nog een keer lastigvallen?
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

majel schreefCOLON.....
zo niet, mag ik jullie dan nog een keer lastigvallen?
Nog een keer lastig vallen, Oei ik weet niet of dat zo maar kan.... 8)

Succes met je keuze... en ik dnek dqt de meesten hier daar wel tegen kunnen :-)
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

ik heb de 400 d nog niet in huis (kan niet wachten tot ie binnenvalt)

nu heb ik eens rondgekeken en denk dat het een voorzetlens gaat worden.
Laatst gewijzigd door 1 op majel, in totaal 2 keer gewijzigd.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

ik mis hier de bespreking van de zgn omkeerring. nu ben ik een ook een echte beginner, maar voor zover ik weet kan je die op je camera plaatsen en dan wordt je 50mm ook een macrolens.
is mijn opmerking correct, hoe is de kwaliteit of zeggen jullie gewoon dat dit geen (werkbare) oplossing is.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je opmerking is correct, en de kwaliteit is niet verkeerd. Ik vermoed echter dat deze methode het minste gebruikt word, omdat het zeker niet de makkelijkste weg is.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Dan heb ik nog een vervolgvraag. Kan met een omkeerring een 'oude' canon lens (FD voor analoog) worden gebruikt? Deze lenzen zie ik voor leuke prijzen 2e hands te koop staan.
In combinatie met omkeerring en zo'n lichtsterke lens kan je dan als beginner eerst een kijken of macro fotografie wat is zonder de dure macro lens aan te schaffen.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat dat zelfs makkelijker werkt omdat ze over een diafragmaring beschikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Omkeerringen is toch weer een stapje verder in de macrofotogroafie (volgens mij).

Je gaat met twee objectieven op elkaar zo extreem uitvergroten dat je toch wel goed moet weten wat je aan het doen bent, wil je leuk resultaat krijgen. Je ziet hier soms wel eens foto's met omkeeropstellingen gemaakt, maar niet zo gek veel.

Wanneer het budget niet zo toereikend is, zou ik toch eerst voor een voorzetlens of tussenringen gaan. Misschien iets duurder als een omkeerring en FD-objectief, maar wel makkelijker
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

ik denk wat gevonden te hebben maar wil graag jullie mening hierover.

nu heb ik de canon macro adapter 250D gezien. is dat iets? ik wil alleen maar af en toe een insect of waterdruppel mooi groot te kunnen fotograferen.
kan die op de standaars lens van 18-55 mm? en zo ja moet daar dan nog iets extra's bij? ik lees hier over tussenringen?

heb ik nog een vraag, een zonnekap is die altijd nodig en ook bij een macrolens?
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Tussenringen komen tussen de lens en je body. Een opzet lens (zoals de 250D) schroef je voor de frontlens. Als ik mij niet vergis heeft de 18-55 een lens diameter van 58 mm dit staat aan de voorkant. Als dat zo is, dan kun je de 250D gebruiken.

Een zonnekap zorgt ervoor dat er geen storend licht vanaf de zijkanten op de lens kan komen. Ook bij macrofotografie is dit handig; Maar als je te dicht op het onderwerp gaat zitten, kan deze in de weg zitten....
Gebruikers-avatar
jornn_-
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 337
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 17:59
WoonplaatsCOLON nijmegen

Deze foto heb ik met een omgekeerde kitlens gedaan, zonder ringen (met flitser)
dit is 0% crop (ofwel de hele foto)
maar het werkt voor geen meter...het is hartstikke donker en je hebt geen diafragmering

voor insecten is mijn tip : koop een goedkope telezoom 2e hands, en een raynox DCR-250 en eventueel een goedkope flitser
hiermee krijg je de beste resultaten
[url=http://www.flickr.com/photos/23444496@N05/]dit krijg ik als ik het knopje van mijn camera in druk[/url]
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

wat ik aan foto's heb gevonden die zijn gemaakt met de raynox dcr-250
zie ik dit nog meer zitten dan de canon 250.
.
Laatst gewijzigd door 1 op majel, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Stel dat ik een raynox DCR-250 aanschaf kan ik deze ook op mijn tamron 70-300 mm zetten?
Oja ik heb een canon 400d
Gebruikers-avatar
Clemens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2008 18:21
WoonplaatsCOLON Oisterwijk

Rick T schreefCOLONStel dat ik een raynox DCR-250 aanschaf kan ik deze ook op mijn tamron 70-300 mm zetten?
Oja ik heb een canon 400d
De raynox dcr-250 is geschikt voor lensdiameters van 52-67mm.

Heeft iemand van jullie deze voorzetlens ooit uitgeprobeerd op een 17-85 is usm?
Wat je niet ziet kun je niet vastleggen
EOS 400D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Tamron AF 70-300 LD 1:4-5.6 Macro (1:2) | Ace Close-Up set | Samsonite backpack | mijn volgende lens wordt een macro ongeveer 100mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar