Eos 1000D [UPD]aangekondigd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

SanderL schreefCOLONIk ben toch wel nieuwsgierig. Voornamelijk naar de prijs :wink: Deze camera zal in de praktijk toch een stukje goedkoper moeten worden als de 450D ?
Volgens Chuck Westfall wordt de prijs vergelijkbaar met die van de 400D, zo'n $200 onder die van de 450D. Hoe zich dat gaat vertalen naar euro's mag je zelf bedenken (maar $=€ is helemaal niet zo'n gekke inschatting :wink: ).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Foto beschikbaar:
Afbeelding

En een volledige review op:
http://www.dpreview.com/previews/Canon_1000D/

Het lijkt een ietwat opgepimpte/afgeslankte 400D. Digic III ipv DIGIC II. Sensor uit 400D. Het enige verschil is waarschijnlijk de prijs.

Ik zou veel liever een opvolger van de 40D of 5D zien met wat meer pixels, Live View en Cleaning System. Kortom iets om de upgrade vanaf een 30D te kunnen verantwoorden. Ik wil minimaal 12 Megapixels op een 40D opvolger of minstens 16 Megapixels voor een 5D opvolger. Ongetwijfeld bij beide modellen de opvolger. Maar wanneer komen de opvolger voor de high-end?
De 450D heeft al meer pixels dan de 40D....

Van Dpreview:

When Canon launched the EOS 300D back in 2003 it was widely regarded as the first affordable digital SLR and secured Canon a seemingly indomitable number-one spot in the market. Since then the 'small' Canon has gone through three further iterations and the current model - the EOS 450D - offers a feature set and image quality that could only have been dreamed about five years ago (and at a price point well below the 300D's). However, the competition haven't been idle spectators and have recently launched a number of de-spec'ed cameras that have redefined the entry level segment and undercut the EOS 450D in the DSLR hierarchy.

Canon has now responded to this mounting pressure by launching a new model one tier below the 450D in its current lineup - the EOS 1000D. It shares bits and pieces with Rebels gone by and, depending from which angle you look at it, the new model is either a stripped down 450D or a 'reheated' 400D. It's a lower specification camera than the 450D, by every measure you might see listed on the shop shelf, but is not the huge step down that its market positioning might lead you to expect.

On the next page of this preview you'll find a detailed comparison between the 1000D, 450D and 400D but the headlines are; a 10MP sensor, 2.5 in LCD monitor, 7-point AF system and no spot-metering (like the 400D) but Live View with both phase- and contrast-detect AF, SD/SDHC for storage and a control and menu layout that is pretty much identical to the EOS 450D's. In fact, because it's based around the same Digic III processor, it shares an interface with almost every current Canon DSLR all the way up to the 1DsMkIII.

Note that throughout this preview we will refer to the EOS 1000D by its European name; if you live in other parts of the world you'll know the camera by Rebel XS or Kiss F Digital, but they're all essentially the same camera.
Foreword / notes

If you're new to digital photography you may wish to read some of our Digital Photography Glossary before diving into this article (it may help you understand some of the terms used).

Conclusion / recommendation / ratings are based on the opinion of the author, we recommend that you read the entire review before making any decision. Images which can be viewed at a larger size have a small magnifying glass icon in the bottom right corner of them, click to display a larger image in a new window.

To navigate this article simply use the next / previous page buttons or jump to a specific page by using the drop-down list in the navigation bar at the top of the page. You can support this site by ordering through the affiliate links shown at the bottom of each page (where available).

This article is protected by Copyright and may not be reproduced in part or as a whole in any electronic or printed medium without prior permission from the author.

Dpreview use calibrated monitors at the PC normal gamma 2.2, this means that on our monitors we can make out the difference between all of the grayscale blocks below. We recommend to make the most of this review you should be able to see the difference (at least) between X,Y and Z and ideally also A, B and C.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Denk niet dat er snel update 40D komt. Digic III is nu ongeveer de weg bij Canon. Tja en 12 of 10 MP, dat maakt bij de 40D jongens denk ik niet het verschil.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Roep dat niet te vroeg. behalve hele hordes 20D en teleur gestelde 30D gebruiker zijn er ook hordes 350/400D gebruikers gewoo over gegaan om betere foto's te maken. tenmiste dat is wat z eon hebbn doen geloven met topics als: Mijn eerste foto met de 40D, de40D jippi eik heb hem en al niet wat. En dan een centraal geschoten familielid, met de verkeerde creatieve stand en met het verkeerde Diafragma.

Maar goed als er een tussentijdse 50D ala de 30D uitkomt stappen toch weer hordes over. Ook zij die steeds een duur eerste exemplaar kopen. Raar gedrag overigens want iedereen weet dat je op auto's het meeste toelegd door steeds een nieuwe tekopen. Je kan beter een 2e hands exemplaar van een jaar kopen. :)

Jeroen die het nog steeds jammer vind dat er geen 20D firmwre hack is en dat hij geen custom creative setting heeft en MLU standaard kan onderbrengen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Klaas schreefCOLONIk wil minimaal 12 Megapixels op een 40D opvolger of minstens 16 Megapixels voor een 5D opvolger

.../...

De 450D heeft al meer pixels dan de 40D...
Dit vind ik nou zo'n typisch voorbeeld van "pixel-geilheid" zonder te weten waar je over praat.

Alsof de 450D mooiere platen schiet dan de 40D. :?

Nee, als het gaat om beeldkwalitiet doe mij dan liever een 50D met een 1.3 cropfactor en de 10MP sensor uit de 1D-III serie.

Meer pixels op hetzelfde sensor-oppervlak betekend slechtere hoge ISO prestaties.

Mja... m'n buurman heeft een compact camera met 12 megapixels, dus mijn DSLR moet er dan toch ook minimaal 12 hebben?

Leuk uitgangspunt!

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Overigens wel frapant dat de 3pfs alleen bij JPEG gehaald worden. Indien je RAW schiet haalt de cam 1,5fps (max. buffer 5 opnames).

Van mij had het nog meer basic gemogen. Kleiner scherm, geen live view etc.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

musicjohn schreefCOLON Meer pixels op hetzelfde sensor-oppervlak betekend slechtere hoge ISO prestaties.
In theorie wel. Bij gelijk bljivende lensjes voor de sensor (dat raster wat het licht exact in mijn sensor dropt). Echter verbeterd deze techniek zich ook waardoor de ene 10 megapixel sensor niet dezelfde hoeveelheid ruis oplevert dan een andere 10 megapixel sensor met hetzelfde formaat
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Correct, maar een grotere sensor geeft meer voordelen. Betere beeldkwaliteit (zie het beruchte Ken Rockwell artikel), mogelijkheid tot kleinere DOF, heldere zoeker etc.

http://kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm

Laten we wel wezen, van een groter sensorformaat softwarematig croppen naar het APS-C formaat is altijd mogelijk. Andersom wordt moeilijker :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

vertel mij wat, de sensor van mijn 1D bevalt vele malen beter als die van mijn 30D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

musicjohn schreefCOLONMeer pixels op hetzelfde sensor-oppervlak betekend slechtere hoge ISO prestaties.
Hoewel ik het voor de rest van je betoog eens ben, is bovenstaande weliswaar een vuistregel maar niet een wet. De 450D heeft dacht ik niet meer ruis dan de 400D. Als je de gedachte doortrekt kom je wel weer tegen fysische grens aan, en begint het wel een wetmatigheid te worden. Volgens mij zit je met 12MP op een 1.6x cam redelijk tegen de limiet.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

De vraag is hoe een 10MP sensor, die qua techniek cq. specificaties hetzelfde is als de 12 MP 450D sensor (alleen grotere pixels etc.), het zou doen qua ruis...
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ongetwijfeld beter. Maar denk dat de ontwikkeling nog lang niet afgelopen is. We staan nog maar aan het begin. Over 10 jaar lachen we waarschijnlijk over de bayer-matrix omdat elke sensor dan direct al full color registreert, misschien wel multi-layer sensor zodat op dezelfde oppervlak nog meer pixels kunnen zonder extra ruist...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON
musicjohn schreefCOLONMeer pixels op hetzelfde sensor-oppervlak betekend slechtere hoge ISO prestaties.
Hoewel ik het voor de rest van je betoog eens ben, is bovenstaande weliswaar een vuistregel maar niet een wet. De 450D heeft dacht ik niet meer ruis dan de 400D. Als je de gedachte doortrekt kom je wel weer tegen fysische grens aan, en begint het wel een wetmatigheid te worden. Volgens mij zit je met 12MP op een 1.6x cam redelijk tegen de limiet.
Dat komt omdat de 450d een digic III heeft en vernieuwd ruisonderdrukki ng dus en betere software in combinatie met de vernieuwde sensor
Men wordt steeds slimmer door de techniek te verfijnen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONDat komt omdat de 450d een digic III heeft en vernieuwd ruisonderdrukki ng dus en betere software in combinatie met de vernieuwde sensor
Men wordt steeds slimmer door de techniek te verfijnen.
Maar daardoor word de beeldoptekening niet per definitie beter. Wat er gebeurt is dat de ruis inderdaad softwarematig word onderdrukt (of weg gepoetst zeg maar) door de Digic-III processor. Maar dat gaat altijd ten kostte van optekening.

Het is niet voor niets dat je scherpte verliest naarmate je hogere ISO waarden gebruikt.

En dan is het inderdaad waar dat, hoe verder de pixels uit elkaar liggen, des te minder ruis er ontstaat en er dus minder (softwarematig) weggepoetst moet worden. Dat komt de algehele optekening van het beeld dus ten goede.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

musicjohn schreefCOLON
Klaas schreefCOLON.........

Nee, als het gaat om beeldkwalitiet doe mij dan liever een 50D met een 1.3 cropfactor en de 10MP sensor uit de 1D-III serie. .....

CANON, HOREN JULLIE ONS ??

Dat is nu precies wat ik ook zou willen !!
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
EljaTrum
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2007 15:04
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ik was vandaag aanwezig bij de presentatie van de nieuwe Canon 1000D in Nederland. Voor de meeste hier zal het geen hele interessante camera zijn, maar voor iemand die net zijn eerste digitale spiegelreflex wil gaan kopen is het wel een mooie optie (mits de prijs nog wat daalt).

Op mijn weblog heb ik een preview van de Canon 1000D geschreven. Wellicht interessant voor mensen die deze nieuwe camera overwegen.
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts Academy; leer werken met Lightroom..
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
jandb schreefCOLONDat komt omdat de 450d een digic III heeft en vernieuwd ruisonderdrukki ng dus en betere software in combinatie met de vernieuwde sensor
Men wordt steeds slimmer door de techniek te verfijnen.
Maar daardoor word de beeldoptekening niet per definitie beter. Wat er gebeurt is dat de ruis inderdaad softwarematig word onderdrukt (of weg gepoetst zeg maar) door de Digic-III processor. Maar dat gaat altijd ten kostte van optekening.

Het is niet voor niets dat je scherpte verliest naarmate je hogere ISO waarden gebruikt.

En dan is het inderdaad waar dat, hoe verder de pixels uit elkaar liggen, des te minder ruis er ontstaat en er dus minder (softwarematig) weggepoetst moet worden. Dat komt de algehele optekening van het beeld dus ten goede.

:wink:
Klopt, ik ben dat met je eens, er werd echter een vergelijk gemaakt tussen de ruisprestatie van de 400d en 450d. Qua detail heb je gelijk.

:wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kleinere pixels, minder opvallende ruis :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONKleinere pixels, minder opvallende ruis :lol:
Grapjas :lol:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Hey Elja:
Qua prijsstelling is het nog even afwachten wat de winkelprijs gaat worden, want de adviesverkoopprijs van 679,- euro (inclusief de prima 17-55mm IS kitlens) is wat aan de forse kant ten opzichte van de uitgebreidere Canon 450D.
Die ene millimeter kost normaliter een hoop geld hoor !

@Jan, meer minder opvallende ruis dus :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar