Bewerken in RAW

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Hoi!

Gister heb ik voor het eerst foto's gemaakt in RAW. Toen ik ze op de computer wou bewerken viel alleen hetgeen wat ik kon bewerken erg tegen. Dacht dat er super veel opties waren.
Deze opties werden gegeven door mijn programma:
- brightness adjustment
- white balance adjustment
- picture style
- color tone
- color saturation
- sharpness
Is dit alles of mis ik gewoon een heel stuk van het bewerken?

Verder vind ik het raar dat je naar het gewone bewerkings menu(dus ook voor jpeg) moet om de foto lichter te maken. Ik had gehoopt dat daar in raw ook een speciaal optietje voor zou zijn. Ik vraag me dus af, is er ook een speciale raw optie om het histrogram op te kunnen schuiven zodat de foto lichter wordt?
Ik dacht in Adbobe misschien meer funties te kunnen vinden, maar daar kan ik cr2 bestanden niet zomaar openen. Als ik via DPP naar adobe gaat en ik wil wat veraneren zegt hij dat hij 8-bit nodig heeft of zoiets.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Als laatste heb ik nog 1 vraagje die eigenlijk hier niet hoort, maar waar ik geen topic over ga openen.
Als je een foto hebt gemaakt zitten er soms in het midden of ver naar het midden toe pieken. Hoe kan je die vermijden en wat mist er dan in de foto?

Groetjes,
Cathelijne
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

In RAW moet je nog veel meer kunnen: Exposure, Levels, Curves, Brightness, Contrast, Vignetting.... en nog wel wat. Wat voor programma gebruik je? (Ik gebruik Adobe Lightroom)

Qua histogram hoef je niet zo op die pieken te letten. Dat is bij elke foto weer anders. Zolan je maar maar niet teveel zwart hebt (links) of overbelichting (rechts). Vaak geven programma's aan als dat soort plekken bijgesteld moeten worden (d.m.v. knipperende delen, of in een andere kleur weergeven)
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Welke versie van Photoshop gebruik je ? En welke camera heb je ? Als je CS3 gebruikt, kun je de laatste versie van Adobe Camera Raw gebruiken. Hiermee kun je veel en veel meer aanpassen op je RAW bestand.....
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Waarschijnlijk gebruikt ze enkel de canonsoftware!(DPP)

Jo
Laatst gewijzigd door 1 op j.jennekens, in totaal 23 keer gewijzigd.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

In RAW doe je in feite niets. Het bestand blijft gelijk. Je geeft alleen aan hoe een bestand eruit rolt in JPG. Maar de bedoeling van RAW is dat je een veel hogere kleurdiepte hebt, wat je dan meer bewerkingsruimte geeft. Soms kan dat al in het RAW programma. Maar je kunt een RAW ook direct na aanpassing van witbalans openenen in Photoshop via een 16 bit tiff bestand. Op die manier heb je toch voordeel want als je het via jpg in Photoshop zou doen, krijg je al snel met de limieten van jpg te maken. Das alles.

Die pieken horen er gewoon in. Als je een vogel op een knalblauwe achtergrond fotografeert, zijn de hoeveelheid kleurtonen beperkt. In een landschap heb je vaak een hele range aan tonen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Kleurdiepte is het aantal tonen per kleur. Een JPG bestd heeft 8 bit kleurdioepte. Dit geeft 2^8 = 256 kleuren per kanaal (Rood, groen of blauw). Een RAW bestand heeft 2^12 (=4096) of 2^14 (=16384) kleuren per kanaal.

Allerlei aanpassingen die je dan doet, heb je nog genoeg variaties over om geen lijnn in vloeiende overgangen te zien.

Een Histogram is alleen een hulpmiddel bij het bekijken van je afbeeldingen. Er bestaat geen standaard voor het perfecte histogram. Het enige waar ej op kn letten is, is dat je geen pieken helemaal links of rechts hebt (helmaal tegen de kant aan) In dat geval hb je overbelichte pixe of pxels die helemaal geen licht hebben gehad.
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

oké bedankt allemaal :)!
Ik gebruik inderdaad DPP en de adobe waarin ik het heb geprobeerd was adobe photoshop 7.0. Zijn er op internet programma's te downloaden waar je meer mee kan veranderen dan de opties die ik noemende uit DPP?
Laatst gewijzigd door 1 op Cathelijne, in totaal 23 keer gewijzigd.
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Het legaal gratis, open source programma The Gimp in combinatie met UFRaw, kun j meer mee instellen dan met DPP. Het is wel iets minder gebruiksvriendelijk dan Adobe Raw Converter, maar zeker niet slechter....

http://ufraw.sourceforge.net/
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Oke bedankt, straks is even kijken. Waarschijnlijk is adobe raw converter niet legaal te krijgen op internet, wat kost dat programmatje?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Adobe Raw Converter is een onderdeel van Photoshop enPhoroshop Elements. Vanad de site van Adobe kun je (legaal) een 30 dagen proefversie downloaden. Het grotere Photohop CS3 zal meer lijken op jouw Photoshop 7. Elements wijkt toch wel wat af. Maar als je aan die nieuwe lay out gewend bent, kun je er ook heel erg veel mee ! Als ik mij niet vergis kost Elements ongeveer 100 euro en Photoshop ongeveer 800 euro.
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Peije schreefCOLONAdobe Raw Converter is een onderdeel van Photoshop enPhoroshop Elements. Vanad de site van Adobe kun je (legaal) een 30 dagen proefversie downloaden. Het grotere Photohop CS3 zal meer lijken op jouw Photoshop 7. Elements wijkt toch wel wat af. Maar als je aan die nieuwe lay out gewend bent, kun je er ook heel erg veel mee ! Als ik mij niet vergis kost Elements ongeveer 100 euro en Photoshop ongeveer 800 euro.
Ik zal is een beetje gaan kijken! Welke versie van photoshop bedoel je met Photoshop?
Alleen wat iemand mij laatst vertelde is dat als je een ander programma dan een canonn programma gebruikt, je beeldstijl en je witbalans verdwijnt. Gaat er dan niet een deel van je foto verloren, of ziet de foto er hetzelfde uit, alleen herkent hij de instellingen niet?

Overigens begrijp ik niet heel veel van de adobe die ik heb, dus een andere layout maakt voor mij niet zoveel uit.
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Dat laatste. Instellingen van je camera worden maar gedeeltelijk gebruikt. Witbalans wordt meegenomen(heet in de engelse versie "As Shot"), maar niet alle instellingen van PIcture style.

Adobe heeft verschillende oplossingen voor het bewerken van foto's:
Photoshop CS3
Photoshop Elements 6
Lightroom

Photoshop CS3 is de opvolger van de versie die jij gebruikt. Hiermee kun je foto's bewerken, manipuleren etc.

Photoshop Elements kan dit ook maar is iets beperkter. De schermen zien er iets anders uit, maar in principe heb je vergelijkbare mogelijkheden, maar iets beperkter dan Photoshop CS3.

Lightroom is een combinatie van fotobeheer en fotobewerking. In lightroom kun je wel kleur, contrast, helderheid omzetten naar zwart wit, maar manipulaties zijn niet mogelijk (manipulaties als onderdelen verwijderen of juist toevoegen.)
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Zo is het mij duidelijk, thanks!
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Van al deze programma's kun je eerst een proefversie downloaden. Dan kun je eerst eens kijken wat voor jou het handigste werkt. Na het downloaden kan het zijn dat je Adobe Camera Raw apart moet downloaden en upgraden.....

Succes met kiezen !
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

In de nieuwste DPP kun je:

* Lenscorrecties (chromatische abberatie, vignetting, etc) Bijna alle objectieven en fotocamera's staan wel in de database.
* Ruis
* Curven aanpassen (automatisch/niet automatisch) en ook nog per kleur;
* Verzadiging
* Belichting
* Kleurbalans;
* contrast
(view menu)

En je kunt ook nog wat rudimentair andere dingetjes doen, zoals licht cloonwerk.


Bijwerken. Vervolgens kun je het op diverse formaten (ik gebruik tiff 16 bits) exporteren. Vervolgens nog wat rechtzetten in PSP XII en klaar is kees.

(eventueel dan natuurlijk nog even wat wegclonen als het nodig is)

Ik zou niet weten, wat je nog meer zou willen doen met DPP voor je de bewerking in CS2/3 of PSP XII gaat doen.
Maar dan moet je wel 3.4 van DPP hebben.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Hmm, dan heb ik denk ik nog een oude versie. Ik heb versie 2.2.0.1. Deze heb ik bij mijn camera gekregen die ik in maart heb gekocht.
Is de nieuwe versie gratis te downloaden?

Edit: die andere functies nog niet gevonden, maar als ik hem naar 16 bit doe en ik transfer hem naar photoshop en ik wil iets doen, dan zegt hij dat het 8 bit en niet 16 bit moet zijn, waarom kan jij wel met 16 bit?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Cathelijne schreefCOLONIs de nieuwe versie gratis te downloaden?
http://software.canon-europe.com/
Update wel alle Canon software en handleidingen :wink:

DPP is weliswaar niet voorzien van de toeters en bellen van andere software pakketten, maar de RAW-conversie staat aan de absolute top.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

De laatste versie heb ik net gedownload. Nu heb ik als enige zichtbare functie NR/lens erbij gekregen, maar dat doet niet zoveel en de andere helft kan ik niet op klikken. Verder ziet het er eigenlijk nog hetzelfde uit. Waar haal ik die andere functies vandaan?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

[quote="boels069"]http://software.canon-europe.com/
quote]
Ik heb alleen de nieuwste versie dpp gedownload, de rest heb ik volgens mij niet nodig.
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Cathelijne schreefCOLON... Nu heb ik als enige zichtbare functie NR/lens erbij gekregen, maar dat doet niet zoveel en de andere helft kan ik niet op klikken.
DPP verwacht onbewerkte JPG's en onbewerkte CR2's.
Voor zover ik weet verminken de meeste andere programma's de EXIF-informatie die DPP nodig heeft om (sommige) bewerkingen mogelijk te maken.

Dus onbewerkte bestanden gebruiken met DPP :wink:

In de help-file van DPP staat veel info.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar