mijn eerste fotoshoot met Anke & Tim

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

Hallo Mensen,
Ik heb voor de eerste keer een fotoshoot gedaan. de foto's zijn een verjaardagskado van haar vriend.
Graag reacties voor verbeteren voor fotoshoots.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding

Heb verschillende locaties gebruikt
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

ze zijn geen van allen scherp, daar zou ik in ieder geval iets aan doen de volgende keer.

Het kan trouwens ook aan het verkleinen ofzo liggen maar dit klopt in ieder geval niet.
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

Ik weet niet wat dat is maar op mijn pc zijn ze echt scherper :(
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
Tafkar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 10:36
WoonplaatsCOLON Hilversum

In de basis leuke foto's, maar ze hebben wel wat nabewerking nodig.
Ze ogen allemaal wat flets en niet echt scherp.

Ik kijk net even naar bestandsgrootte. De foto die ik bekeek is maar 54 k groot. Ik denk dat je teveel compressie gebruikt. Dit verklaard ook het onscherpe. De foto mag hier maximaal 756k groot zijn.
Probeer anders met bv bordermaker de foto's te verkleinen, en gebruik dan ook wat scharpening, wat standaard functionaliteit is binnen dit software product
Canon EOS 5D + EF 50mm 1.8 II + EF 70-300 4-5.6 IS USM + EF 28-105 3.5-4.5
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Een leuk begin! Maar dit kan veel beter uitgewerkt worden.


Wat mij opvalt, is dat je een erg lange sluitertijd gebruikt! En soms een extreem hoog Diafragma (F22 zelfs gezien). Er zit ook erg veel bewegingsonscherpte in de foto's.


Ik weet niet op welke stand je fotografeert? Maar ik raad je aan om even een aantal keren mooi op de automatische stand te fotograferen.


Dus... neem nog een keer deze mensen mee voor foto's. En maak de foto's op de automatische stand.
Plaats de foto's hier...en dan zul je horen wat je volgende stap kan zijn 8)


Succes ermee iig!!

Greetz
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

yvowillems schreefCOLON.Ik weet niet op welke stand je fotografeert? Maar ik raad je aan om even een aantal keren mooi op de automatische stand te fotograferen.
Ik heb heel veel op de av stand gefotografeerd en ook op de M stand.
Maar wat voor een sluitertijden en diafragma zou jij dan gebruiken en op welke stand?

Ik weet dat op automatische stand makkelijker is maar dan heb je ook altijd de flits als je te weinig licht hebt en dat is soms jammer.

En scherpstellen hoe doe je dat precies met alle 9 de AF punten of met 1?

Graag antwoord hierop omdat ik binnenkort weer een shoot heb ook met een hond erbij.

En heb je nog meer tips voor me?

Groet Perry
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
PdG
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 341
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 08:41
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Av is perfect.
De Sigma 70-200 F2.8 EX DG erop en gaan :)
diafragma op F4 (of iets hoger/lager), dit geeft een:
- mooie onscherpe achtergrond waardoor je aandacht naar het model wordt getrokken
- Diafragma is helemaal open waardoor je niet hoeft te flitsen (hooguit een invulflitsje)

M stand mag natuurlijk ook, maar dan nog steeds een grrot diafragma F2.8, F4 of F5,6 aanhouden (laag getal, groot diafragma) en daar je sluitertijd bij kiezen.

Scherpstellen doe ik altijd met 1 punt, in 80 % procent van de gevallen met het centrale punt (en dan later je compositie maken!) of via het stelwieltje één van de andere selecteren.

Automatische stand zou ik niet gebruiken, we hebben tenslotte niet voor niets een dure camera gekocht :)

Zoek even op bordermaker op het forum om je foto's te verkleinen, dit werkt echt perfect!.
[size=75]Peter de Graaff - <a href="http://www.defotograaff.nl" target="_blank">www.defotograaff.nl</a> - <a href="http://www.kaartmania.nl" target="_blank">www.kaartmania.nl</a>[/size]
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Zoals hierboven geschreven staat, ben ik het helemaal mee eens 8)


Je focuspunt inderdaad in het midden hebben. En probeer altijd scherp te stellen op het gezicht/oog van een persoon.


En gewoon nog een keer proberen!
Ik raad de M stand wel nog even af. Gewoon lekker gaan spelen met de AV stand dan 8)

Verder... tips.... gebruik in het bepalen van je compositie de "regel van derden"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden

Op deze manier kun je dus spannendere composities maken.

Succes!!
Greetz
Yvo
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vraag me altijd af waarom mensen in de M stand fotograferen, ok s'avonds bij flitsfotografie is het haast vanzelfsprekend, maar overdag begrijp ik niet zo goed, de camera's van tegenwoordig hebben een veel beter systeem ingebouwd dan jou inschattingsvermogen.

Ik gebruik altijd AV bij portretfortografie en in ieder geval een diafragma nooit hoger (of het moeten grote groepen mensen zijn) dan F4-F5.6, hierdoor hou je je achtergronden mooi neutraal.
Tevens bij hard zonlicht gebruik maken van een invulflitslicht of refelectiescherm, door een belichtingscompensatie toe te passen en door in te flitsen hou je de uitgebeten luchten buiten de deur en zorg je ervoor dat er geen harde schaduwen ontstaan bij de modelen.
Tevens zoals mijn voorganger ook zei, gebruik maken van 1 AF punt, zo kunje erg selectief je AF bepalen door bv bij modelen op de ogen te focusen en daarna je compo te bepalen.

Inderdaad de 70-200 erop en knallen, dit is bij mij de meest gebruikte brandpuntsafstand bij portretten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik ben het met een aantal meningen niet eens.

Er word gezegd dat geen enkele foto scherp is. Dat is naar mijn mening niet waar. Alle foto's lijken mij prima scherp. Maar inderdaad moet er na het verkleinen een beetje USM toegepast worden.

Het fotograferen in de M modus is bij dit soort fotografie volledig overbodig. Zoals één reactie eerder al werd gezegd, de camera beschikt over een uitstekende lichtmeter, dus waarom zou je zelf gaan lopen "gokken" ?

Ook werd de suggestie aangedragen om in de vol-automatische stand te gaan schieten. (groene vlakje)

Ook dat vind ik absoluut geen goed advies. Portretten en full-body shoots doe je altijd in de Av modus zodat je de scherptediepte zelf in de hand hebt. Hoe lager het f-getal, des te minder scherptediepte. Hoe hoger het f-getal, des te meer scherptediepte. Alleen word de sluitertijd met een hoger f-getal trager omdat het diafragma minder licht door laat.

Waar ik het wel mee eens ben is dat de foto's nog wat nabewerking zouden kunnen gebruiken. Een beetje correctie in de belichting, kleur en contrast zou de foto's ten goede komen.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Als ik buiten fotografeer, doe ik dat ook op de P-stand.. Gewoon automatisch. Eventueel belichting bijstellen door iets onder te belichten. Met flitsers doe ik wel alles op de M-stand, maar dan heb je ook te maken met meerdere lichtbronnen (zon, flits).
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
PdG
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 341
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 08:41
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONPortretten en full-body shoots doe je altijd in de Av modus
Hmm, ik doe het ook in 90 % van de gevallen, maar om nu te zeggen dat het altijd moet ;)
[size=75]Peter de Graaff - <a href="http://www.defotograaff.nl" target="_blank">www.defotograaff.nl</a> - <a href="http://www.kaartmania.nl" target="_blank">www.kaartmania.nl</a>[/size]
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

omdat ik een paar foto's op f22 heb geschoten zijn niet scherp kan dat kloppen?
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

F22 is wel extreem hoog. Het kan zo zijn dat de lenzen dan juist minder scherp worden.
Vaak ligt het scherpste gebied van een lens rond de F9

F22 hoef je echt niet te gebruiken bij zo'n soort fotografie.
:D

Succes
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

PdG schreefCOLONDe Sigma 70-200 F2.8 EX DG erop en gaan :)
Deze lens is inderdaad een goede keuze, maar voor mensen met een minder budget (deze lens ost ongeveer 600 euro, dacht ik) kan je ook een Canon 50 mm f/1.8 gebruiken. Deze lens is ongeveer 100 euro en schiet super scherp foto's met het voordeel van een groot diafragma om onscherpe achtergronden te verkrijgen. Ik heb beide lenzen en gebruik ze eigenlijk door elkaar.
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

ok dus zet mijn 70-200 f2.8 erop en ga schieten maar hoe krijg ik 2 mensen allebei scherp op de foto als ze een beetje uit elkaar staan zoals bij foto 4?
want dat meisje is scherp en die jongen niet.
Perry
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Perry74 schreefCOLONok dus zet mijn 70-200 f2.8 erop en ga schieten maar hoe krijg ik 2 mensen allebei scherp op de foto als ze een beetje uit elkaar staan zoals bij foto 4?
want dat meisje is scherp en die jongen niet.
Perry
Als je met een groot diafragma schiet, kan je het middelste scherpstel punt op 1 van beide personen richten en je afdrukknopje half indrukken en vasthouden. Dan stelt hij scherp, waarna je de juiste compositie bepaald en afdrukt. Ook kan je het scherpstel punt veranderen natuurlijk.

Mochten je modellen niet op gelijke hoogte staan, dus eentje staat verder naar achteren, dan kan het zijn dat 1 van de 2 inderdaad onscherp wordt. Dit kan je veranderen door een kleiner diafragma (hoger getal) te gebruiken. Echter kan dit ook juist extra spanning brengen. Er zijn genoeg fotografen op dit forum die juist met scherptediepte werken. Ik ben zelf ook iemand die graag met (bewuste) onscherpte werkt ...
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als ik zoiets wil laat ik de modellen zoveel mogelijk met hun hoofd op een lijn staan, zitten of liggen, zo kun je toch met een redelijk groot diafragma allebei er scherp op krijgen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONals ik zoiets wil laat ik de modellen zoveel mogelijk met hun hoofd op een lijn staan, zitten of liggen, zo kun je toch met een redelijk groot diafragma allebei er scherp op krijgen.
Mee eens... ik let daar ook altijd op.
De hoofden zoveel mogelijk op 1 lijn, zodat er zo min mogelijk onscherpte kan komen door de F waarde.
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

#9 vind ik heel goed. De achtergrond komt mooi uit met je modellen.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar