de allereerste macro's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

mijn allereerste marcro's.
graag jullie reactie's! ik weet dat de achtergond bij het lhb slecht is, maar over deze foto en die van het wespje heb ik een vraag.
ik heb deze foto's gemaakt met de canon macrolens 100mm maar waarom krijg ik die beestje niet groter dan dit op de foto? ik zie hier ooit zulke mooie macro's, wat doe ik verkeerd? ik zat er met mijn neus bovenop :cry: maar wat is het leuk zeg......

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=109715[/img] f/4 1/100 sec iso 200 100mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=109714[/img] f/4 1/60 sec iso 200 100mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=109713[/img] f 5.6 1/60sec iso 400 100mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=109712[/img] f/4 1/100 sec iso 200 100mm


:oops: en kan iemand me zeggen hoe ik de foto's hier groter krijg, hoe doe je dat? zo zijn ze wel erg klein :oops:
Laatst gewijzigd door 2 op majel, in totaal 29 keer gewijzigd.
eos 400-D + kitlens 18-55 mm. tamron 70-300
canon macrolens ef 100mm 1:2.8 usm
en nu alles leren!!!!!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

majel schreefCOLONkan iemand me zeggen hoe ik de foto's hier groter krijg, hoe doe je dat? zo zijn ze wel erg klein :oops:
Ja hoor.....door [thumbid] en [/thumbid] te vervangen door [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id= en [/img]. :wink:

Gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Brell

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=109573[/img]

Hoe dicht ben je erop gaan zitten? Het beste is om de AV instelling te gebruiken. Ik gebruik zelf een Canon 50mm Macro lens en ik moet zeggen dat ze er redelijk uitzien. bv deze is door mijn zoon gemaakt.
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

bedankt bart! je moet het maar weten....

ik zat er heel dicht bij dus ik begrijp niet wat ik verkeer doe.
eos 400-D + kitlens 18-55 mm. tamron 70-300
canon macrolens ef 100mm 1:2.8 usm
en nu alles leren!!!!!
Gebruikers-avatar
mriessen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 22:14
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Brell schreefCOLON
Hoe dicht ben je erop gaan zitten? Het beste is om de AV instelling te gebruiken. Ik gebruik zelf een Canon 50mm Macro lens en ik moet zeggen dat ze er redelijk uitzien. bv deze is door mijn zoon gemaakt.
Niet echt scherp, ik kan het focus punt niet echt vinden ;)
Laatst gewijzigd door 3 op mriessen, in totaal 29 keer gewijzigd.
Groet,
Markus

Canon EOS 7D Mark II met een grote glazen bol..... ;-)
Gebruikers-avatar
mriessen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 22:14
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

De kleurverzadiging van nr: 1 kan beter, goede compo maar te krappe
crop, iets overbelicht.
Nr2: vindt ik niet echt spannend, het object en de achtergrond is te groen.
Nr; 3 is niet scherp. probeer ze eens van opzij te fotograferen.
Nr: de larve van het lieveheersbeestje is ook niet scherp.
Volgens mij zat je er te dicht op met je lens.
Beter iets verderaf en dan croppen met de software, veel ISO 100
gebruiken zover het kan, dan krijg je de minste ruis (korrel).

Lekker blijven oefenen, veel publiceren en veel nalezen op dit forum,
dat doe ik ook en ik leer er veel van ;)
Groet,
Markus

Canon EOS 7D Mark II met een grote glazen bol..... ;-)
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Geloof niet dat dit in showcase thuishoort.
Mijn eerste advies zou zijn: kleinere diafragma's. Je hebt meer scherptediepte nodig. Verder wat kortere sluitertijden of een statief. Een macroflitser zou (op termijn) ideaal zijn.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
Mabeline
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Inderdaad kleinere diafragma waarde, ben net als jij zeer onervaren, maar door hier foto´s te plaatsen, en het gekregen advies op te volgen zijn mijn foto´s veel verbetert, gewoon lekker blijven oefenen en eventueel een statief gaan gebruiken
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Heb je de autofocus gebruikt? Of handmatig scherpgesteld?

Zet de lens eens op MF, draai de focusring eens naar de 30 cm (?) stand, de stand waarin hij scherpstelt op de kleinste afstand. Zoek nu een onderwerp en beweeg de lens/camera net zo lang naar voren totdat het onderwerp scherp is.
Ik merk dat de Canon 100 mm in AF stand nogal moeite heeft om scherp te stellen op de minimale scherpstelafstand (30 cm als ik het goed heb zo uit mijn hoofd), daardoor neem je al snel meer afstand en dan stelt de camera wel scherp. Echter is je vergroting dan wel een stuk minder.

Misschien ga je daarmee in de fout?

Dit moet jij ook kunnen redden met je lens. Even vlug een voorbeeldje gepakt om te laten zien wat haalbaar is.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
majel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 19:48

sorry maar ik dacht dat ik bij de macro moest zijn.

fijn al die tips! voor mij is het nog allemaal uitpluizen maar met deze tips moet het gaan lukken. ik heb idd de autofocus gebruikt. ik ga alle tips nog eens bekijken en ga daar mee aan de slag!!!

groetjes majel
eos 400-D + kitlens 18-55 mm. tamron 70-300
canon macrolens ef 100mm 1:2.8 usm
en nu alles leren!!!!!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

er is niets mis met het gebruik van de AF, ik gebruik altijd (meestal) de AF, ik zoek altijd eerst het punt op wat ik scherp wil hebben, hou de ontspanknop vast en beweeg vervolgens heel minuscuul naar voor of achter totdat ik de scherpte dar heb waar ik deze wil hebben, adem inhouden (belangrijk bij macro) en afdrukken.
Probeer tevens om bewegingsonscherpte tegen te gaan gebruik van ondersteuningspunten, knielend je knie, plat op de buik, een boom etc..
Heb je geen ondersteuning druk dan je elleboog hard in je buik waar je de camera mee vasthoudt, hand onder de lens, zo heb je een redelijke ondersteuning.

Wat ik ook altijd doe is kijken of je een foto ziet, bedoel daarmee te zeggen loop eens om een bloem of insect heen en hou rekening met de achtergrond, zonlicht ed..
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar