Is het waard om hier een 5d aan te hangen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb nu een 30d. met de volgende lenzen.

Canon
17-40 f/4 L USM x 1.6 = 27-64
24-105 f/4 L IS USM x 1.6 = 38-168
70-200 f/4 L IS USM x 1.6 = 112-320
Flitser 580 type 1

Is het zinnig om hier een 5d voor aan te schaffen
met een 5d heb ik geen gezeur met een crop factor dus heb ik lenzen die doen wat er opstaat.
mijn interesse is natuur, steden en gebouwen binnen
of ben ik een beetje ijdel bezig :oops: :?

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
HendrikB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2006 09:18

Ik stond voor dezelfde keuze want ik heb ook een 30D en wilde om dezelfde argumenten de 5D aanschaffen.
Voordeel van het full frame is dat 12 mm ook echt 12 mm is en voor gebouwen e.d is dat perfect natuurlijk.
Ook voor binnen is het geweldig, geen cropfactor en wat even zo belangrijk is dat binnen bij weinig licht je met de 5D probleemloos tot 1600 ASA kunt gaan zonder dat je ruis ziet, bij 3200 ASA wordt het wel slechter.
De 5D staat bekend als de digi spiegelreflex met de minste ruis.
Van mijn keus heb ik geen spijt gehad en heb ook nog gebruik gemaakt van de cashback actie van Canon (vorig jaar was dat).
Als je het kunt permiteren dan zou ik het doen.
Oh ja je kunt ook dezelfde BP 511 batterijen blijven gebruiken waarbij de niet originele batterijen (die een fractie van de originele kosten) minstens zo goed zijn.
Ik heb trouwens bij allebei de camera's de verticale grip gekocht want die is zóóóóóóó fijn.
Overigens zijn dit wel de originele van Canon want met imitatie grips hoor je wel eens dat er problemen mee zijn.
Succes met je overwegingen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

EOSKOP schreefCOLONof ben ik een beetje ijdel bezig
Jazeker, maar wat kan het jou schelen :lol:
Mooie set, krijg je geen spijt van.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Die lenzen zijn geschikt voor full frame en dan is 24 105 een prachtig bereik, van flink groothoek tot matig tele. Het alternatief is voor interieurs van gebouwen de 10-22 bijkopen op de 30d
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Piet van Vroonhoven schreefCOLONDie lenzen zijn geschikt voor full frame en dan is 24 105 een prachtig bereik, van flink groothoek tot matig tele. Het alternatief is voor interieurs van gebouwen de 10-22 bijkopen op de 30d
Als het de 5d gaat worden gaat de 30d weg dus heb ik niets aan een EF-S 10-22 lens :?
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ben al bijna 3 jaar in het bezit van de 5D en heb net als jij de 24-105 en de 70-200.
Iedere keer wanneer ík een respectabele foto maak, ben ik blij met wat de 5D (i.c.m. deze lenzen) allemaal kan :wink:
Je zult geen spijt krijgen als je zo'n camera aanschaft :!:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Johan, kan het ook zijn dat je deze dure heerlijke camera heel graag wilt hebben maar dat je 'reacties' zoekt om je geweten een klein beetje te sussen ? Ik herken dat namelijk zo goed. Natuurlijk zijn deze objectieven perfect voor de 5d, alleen moet je rekening houden dat je niet meer een echte tele lens hebt, want 200 mm op full frame is echt even iets anders...
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

4Runner schreefCOLONJohan, kan het ook zijn dat je deze dure heerlijke camera heel graag wilt hebben maar dat je 'reacties' zoekt om je geweten een klein beetje te sussen ? Ik herken dat namelijk zo goed. Natuurlijk zijn deze objectieven perfect voor de 5d, alleen moet je rekening houden dat je niet meer een echte tele lens hebt, want 200 mm op full frame is echt even iets anders...
geen tele maar ja ik ben een beetje beverig aan het worden dus hoe meer tele hoe meer last ik heb van dat beven he :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

voor het bereik op tele misschien gewoon een 1.4 ext ertussen?
mocht je het gaan missen zegmaar..
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Beetje je geweten sussen door naar de bekende weg te vragen is goed hoor ;-)
Als jouw L-glas niet geschikt zou zijn voor de 5D, wat dan wel. 5D+24-105 is voor velen een droomcombi (ideale wedding-combination).

Have fun!

Groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Petertje schreefCOLONvoor het bereik op tele misschien gewoon een 1.4 ext ertussen?
mocht je het gaan missen zegmaar..
Ik heb een ext 2x dus als het nodig is kan dat maar dat levert weer verlies op.
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

EOSKOP schreefCOLON
Petertje schreefCOLONvoor het bereik op tele misschien gewoon een 1.4 ext ertussen?
mocht je het gaan missen zegmaar..
Ik heb een ext 2x dus als het nodig is kan dat maar dat levert weer verlies op.
Bovendien werkt je AF dan niet meer...
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Sarpa schreefCOLON
EOSKOP schreefCOLON
Petertje schreefCOLONvoor het bereik op tele misschien gewoon een 1.4 ext ertussen?
mocht je het gaan missen zegmaar..
Ik heb een ext 2x dus als het nodig is kan dat maar dat levert weer verlies op.
Bovendien werkt je AF dan niet meer...
Ja dat klopt dan maar geen ext er tussen :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Indien je de euro's er voor over hebt, doen! (Of even wachten op de opvolger, zie laatste punt)

De 24-105 wordt een heel veelzijdig objectief. Als ik 'zomaar' de cam mee neemt, is de 5D met 24-105 voor mij vaak voldoende.

Echter bedenk je nog even over het wegdoen van je 30D, ik heb regelmatig m'n 20D met een 70-200 en de 5D met een 24-105 bij me. Gevolg is dat ik dus zonder lenzen te hoeven wisselen een bereik van heb 24-320mm. (niet helemaal waar, die 320 is nog steeds een 200, maar met een beeld hoek van een 320, maar je begrijpt waarschijnlijk wat ik bedoel)
Dit komt niet alleen je snelheid ten goede maar is ook welkom indien de omstandigheden het moeilijk maken om te wisselen. (stof, wind, etc)

Mijn 5d heeft 1 nadeel, het lijkt soms wel of de sensor een stof magneet is en dat heeft al een paar foto's gekost :(
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

PeterK schreefCOLONIndien je de euro's er voor over hebt, doen! (Of even wachten op de opvolger, zie laatste punt)

De 24-105 wordt een heel veelzijdig objectief. Als ik 'zomaar' de cam mee neemt, is de 5D met 24-105 voor mij vaak voldoende.

Echter bedenk je nog even over het wegdoen van je 30D, ik heb regelmatig m'n 20D met een 70-200 en de 5D met een 24-105 bij me. Gevolg is dat ik dus zonder lenzen te hoeven wisselen een bereik van heb 24-320mm. (niet helemaal waar, die 320 is nog steeds een 200, maar met een beeld hoek van een 320, maar je begrijpt waarschijnlijk wat ik bedoel)
Dit komt niet alleen je snelheid ten goede maar is ook welkom indien de omstandigheden het moeilijk maken om te wisselen. (stof, wind, etc)

Mijn 5d heeft 1 nadeel, het lijkt soms wel of de sensor een stof magneet is en dat heeft al een paar foto's gekost :(
Dat stof probleem heeft de 30d ook ik blijf aan het schoon maken, maar dat heb je met lenzen wisselen, men zij wel een waarom koop je geen 28-300 dan hoef je niet meer zo snel te wisselen, maar daar heb ik geen spiegelreflex voor gekocht dan had ik een compact camera moeten nemen :?
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

EOSKOP schreefCOLONDat stof probleem heeft de 30d ook ik blijf aan het schoon maken, maar dat heb je met lenzen wisselen, men zij wel een waarom koop je geen 28-300 dan hoef je niet meer zo snel te wisselen, maar daar heb ik geen spiegelreflex voor gekocht dan had ik een compact camera moeten nemen :?
Amen, helemaal waar. Beetje vaker soppen dan maar.
Overigens, als je qua financien de mogelijkheid hebt de 30D erbij te houden, zou ik dat ook overwegen. 2 verschillende toeters voor het grijpen lijkt me af en toe ideaal.

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Sarpa schreefCOLON
EOSKOP schreefCOLONDat stof probleem heeft de 30d ook ik blijf aan het schoon maken, maar dat heb je met lenzen wisselen, men zij wel een waarom koop je geen 28-300 dan hoef je niet meer zo snel te wisselen, maar daar heb ik geen spiegelreflex voor gekocht dan had ik een compact camera moeten nemen :?
Amen, helemaal waar. Beetje vaker soppen dan maar.
Overigens, als je qua financien de mogelijkheid hebt de 30D erbij te houden, zou ik dat ook overwegen. 2 verschillende toeters voor het grijpen lijkt me af en toe ideaal.

groeten Sarpa
ja dat zou kunnen maar ik heb een hekel aan dat gesjouw :?
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONBeetje je geweten sussen door naar de bekende weg te vragen is goed hoor ;-)
Als jouw L-glas niet geschikt zou zijn voor de 5D, wat dan wel. 5D+24-105 is voor velen een droomcombi (ideale wedding-combination).

Have fun!

Groeten Sarpa
haha toevallig dat je dit zo zegt..
(ideale wedding-combination)

volgend jaar ga ik dus voor het eerst voor mij een trouwerij fotograveren..en ik was zoizo al van plan om bovenstaande combi te halen..

en begrijp dus uit jouwn post dat het niet zo`n gekke combi is voor een trouwerij?

(sorry dat ik zo inhaak in het topic)
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Als je met natuur ook vogels en zo bedoeld, dan zal je er ook een lens bij moeten kopen, want 200 mm is toch wel een beetje te weinig!
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

EOSKOP schreefCOLONIs het zinnig om hier een 5d voor aan te schaffen
Gr Johan
...nee, matige camera, veel te groot, FF, dus ook meer oppervlakte voor stof, minder tele, veel minder fps dan de 30D,

hahaha... wat voor antwoorden had je verwacht? Natuurlijk is de 5D + je lenzen een fantastische camera...

Enige twijfel zou kunnen zijn dat je (waarschijnlijk) een paar weken wacht om te kijken wat zijn opvolger nu echt wordt.....
[size=84]onderschrift[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar