Is het waard om hier een 5d aan te hangen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En de 3 jaar oude dame kan het wat IQ betreft nog best opnemen tegen de concurrentie:
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon ... oise.shtml
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Bij sommige opname's is de 5D echt onovertroffen in zijn prijsklasse, met name natuur, portret, interieuropname's, bij alle andere opname's zoals vakantiefoto's komt dit beeste niet echt tot zijn recht.
Ik heb de mogelijkheid (eigenlijk verplichting vanwege back-up) om de 30D erbij te hebben en in sommige gevallen zul je haast niet het verschil zien, maar wanneer je gaat spelen met DOF, ISO en contrastrijke gebieden dan gaat de 5D spinnen, vooral met de juiste lenzen (die jij dus hebt).Er wordt veel geschreven over de slome 5D, slechts 3 frames per seconde, nou bij mij komt het zelden voor dat ik 3 foto's per seconde maak, maar kan me voorstellen als je sport doet dat je juit net dat ene moment zult missen.
Ik zelf ervaar het absoluut niet als een slome camera, voor "normale" doeleinden nog steeds hartsikke snel.
Wel ervaar ik de scherpte van de 5D als erg mooi, platen uit de 30D komen soms wat geforceerd over, terwijl de platen uit de 5D over een prachtige zachte scherpte beschikken.
Ook al komt er op dit moment een nieuwe 5D uit zou ik nog steeds de "oude" kiezen (vanwege de aanschafprijs natuurlijk)

Enige nadeel vind ik de originele grip, dit ding is van hetzelfde materiaal gemaakt als de camera en daardoor wordt het een loodzware combinatie,
vergelijkbaar met een 1D, ik heb daarom een imitatiegrip via MVQ en de eerste gaf inderdaad storing, maar de laatste van PHOTTEX of zoiets heeft dit niet en ziet er ook nog eens erg goed uit en weegt niet zoveel.

Dus concreet, als je het kan, absoluut aanschaffen, of even wachten, denk dat binnen een paar maanden de markt overspoeld gaat worden met goede gebruikte 5D's
Fotograferen is kijken niet klikken.
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

EOSKOP schreefCOLON Dat stof probleem heeft de 30d ook ik blijf aan het schoon maken, maar dat heb je met lenzen wisselen, men zij wel een waarom koop je geen 28-300 dan hoef je niet meer zo snel te wisselen, maar daar heb ik geen spiegelreflex voor gekocht dan had ik een compact camera moeten nemen :?
Inderdaad stof blijft een factor om rekening mee te houden, naar mijn ervaring, is de 5d minder makkelijk en snel te reinigen is als de 20d/30d sensor.
Ik breng dit punt op om je voor een negatieve verrassing te behoeden.

PS. Als ik geen zin heb on te sjouwen is het juist de 5d met enkel de 24-105 die mee gaat.
Laatst gewijzigd door 1 op PeterK, in totaal 8 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
HendrikB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2006 09:18

Voordeel als je wacht tot de opvolger er is dat de 5D goedkoper wordt om de laatste exemplaren te slijten.
Ik heb de 30D erbij gehouden als back up als de 5D er onverhoopt mee mocht ophouden.
Als je een tele op de 30D laat staan hoef je dat bereik ook niet te missen als door de full frame van de 5D je net dát beetje tele te kort komt.
Bovendien is de 30D door de komst van de 40D een stuk minder waard geworden dus je vangt er relatief weinig voor terug.
Om die reden heb ik de "oude" 1D (uit de eerste serie) ook gehouden, voor buiten (omdat de ruis snel optreed binnen) en voor echt snelheidswerk ongeevenaard is.
Ook voor op de camping voor het inslaan van de tent haringen is de 1D uitermate geschikt want het is net een tank (één brok, ook aan gewicht ....).
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

EOSKOP schreefCOLONInderdaad stof blijft een factor om rekening mee te houden, naar mijn ervaring, is de 5d minder makkelijk en snel te reinigen is als de 20d/30d sensor.
Waarom is de 5D minder snel te reinigen. :?:
Met een sensor swap met de juiste breedte gaat het net zo snel als bij een 20d/30d.

Hans.
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik ben ook 1 van de erg tevreden 5D gebruikers. Ik laat mijn cam 1x per jaar door chipclean reinigen en dat is redelijk voldoende voor mij. Ik wacht op de opvolger en houd deze 5D mogelijk erbij. Tis een fijne camera en voor mij zeker rap genoeg. Je zou in het analoge tijdperk maar 3 bps hebben kunnen maken. Je had dan een snelheidsmonster.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Wat een keuze he, ken het heb er ook voor gestaan...

Ik wil nog mee geven, je krijgt als je hem weer verkoopt
ook een hoop centen voor terug he, kijk dat scheelt weer.

groeten,
Ger
Mijn websites: http://www.roepieroepie.nl
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik twijfel ook enorm. Zit er nog steeds Cash Back op? Ik dacht dat die al afgelopen was?
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

ger010 schreefCOLONWat een keuze he, ken het heb er ook voor gestaan...

Ik wil nog mee geven, je krijgt als je hem weer verkoopt
ook een hoop centen voor terug he, kijk dat scheelt weer.

groeten,
Ger
??????
camera's schrijven nog sneller af dan auto's
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Sarpa schreefCOLON
ger010 schreefCOLONWat een keuze he, ken het heb er ook voor gestaan...

Ik wil nog mee geven, je krijgt als je hem weer verkoopt
ook een hoop centen voor terug he, kijk dat scheelt weer.

groeten,
Ger
??????
camera's schrijven nog sneller af dan auto's
(L)Lenzen behouden aardig hun waarde, camera's schrijven ze inderdaad heel rap af. Ik zou zelf afwachten tot 25 augustus, dan is er een persconferentie met Canon waar waarschijnlijk de nieuwe camera line-up zal worden getoond.
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

MaestroNL schreefCOLON
Sarpa schreefCOLON
ger010 schreefCOLONWat een keuze he, ken het heb er ook voor gestaan...

Ik wil nog mee geven, je krijgt als je hem weer verkoopt
ook een hoop centen voor terug he, kijk dat scheelt weer.

groeten,
Ger
??????
camera's schrijven nog sneller af dan auto's
(L)Lenzen behouden aardig hun waarde, camera's schrijven ze inderdaad heel rap af. Ik zou zelf afwachten tot 25 augustus, dan is er een persconferentie met Canon waar waarschijnlijk de nieuwe camera line-up zal worden getoond.
ik ben erg benieuwdt of dan ook daadwerkelijk de opvolger van de 5d getoond wordt..

zou het erg mooi vinden!
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Kijk dit is nu het mooie van dit forum, een vraag stellen en dan zoveel adviezen krijgen. mensen bedankt voor het mee denken, als het zover is dan zal ik een poging met wat foto's wagen.

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Heb je al kunnen beslissen, ik heb deze camera ook aangeschaft.
Heb hier geen spijt van, de 24-105 en ook de 100-400 presteren beter dan op mijn 400D (scherper gedetaileerder).
en op de opvolger wachten had ook gekunt maar ik vermoed dat deze wel weer twee keer zo duur gaat worden als waar de 5D nu voor wordt verkocht.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb ook nog een leuke, niet zo slimme waar ik vandaag achter kwam. Enige tijd geleden heb ik voor UWA een 10-22 gekocht op m'n 30D. Vervolgens hoorde ik dat ik de bruiloft van m'n zusje mocht fotograferen en heb ik er een 2e 30D bij gekocht voor je-kan-niet-weten (en voor de disco als backup). Ik wilde eigenlijk een 5D, maar ja... dan moest ik minimaal het dubbele uitgeven en dat prijsverschil tussen een 30D en een 5D zou je toch niet aan de foto's zien...

Tussen de aanschaf van de 30D en de bruiloft van m'n zusje ben ik met vakantie geweest. Ik heb ongelooflijk veel plezier gehad van m'n 10-22, maar ik liep wel ook nog te sjouwen met m'n andere gear... 17-35, 24-70 en 70-200. Oftewel, ik had in totaal 2 camera's en 4 objectieven mee.

Na het lezen van een topic op DPZ realiseerde ik dat ik een beetje dom gedaan had. Ik heb geld uitgegeven voor een 2e 30D, terwijl ik beter die 10-22 had kunnen verkopen. Met de opbrengst daarvan en de kosten van die 2e 30D had ik waarschijnlijk een mooie 5D kunnen kopen. M'n 17-35 had dan als UWA kunnen dienen, ik had met minder gesjouwd met vakantie én ik had de perfecte wedding-combination gehad (ik mocht namelijk de 24-105 lenen van m'n neef (niet fijn, want nou heb ik die ook al gekocht :lol: )). Tele doe ik vrijwel niet aan en als het dan toch moet, kan die altijd nog op de 1e 30D.

Ondanks dat ik eigenlijk te laat ben - vakantie is geweest, wedding ook... - heb ik bovenstaande toch kunnen verkopen aan m'n vrouw. Waarschijnlijk dat ik dus binnenkort een retescherpe 10-22 met zonnekap in de aanbieding doe, alsmede een 30D met grip. In combinatie met m'n 24-70 kan ik er wellicht een hele mooie aanbieding van maken... Iemand die dan een mooie 5D voor me heeft?

Enniewee... veel [censored] eigenlijk hierboven... warrig ook denk ik...

Moraal van dit verhaal: doen die 5D ;)
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

En als ik de 5d dan heb zit ik weer te denken aan een lens uitbreiding/vervanging een 100-400 IS USM L kopen en de 70-200 L IS USM verkopen ben bang dat ik de 70-200 in de kast laat liggen. straks heb ik dan een 5d +17-40 L/24-105 L en de 70-200 L
dus om kort te gaan de 70-200 L weg en een 100-400 l er voor terug :cry: :oops: :?
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

EOSKOP schreefCOLONEn als ik de 5d dan heb zit ik weer te denken aan een lens uitbreiding/vervanging een 100-400 IS USM L kopen en de 70-200 L IS USM verkopen ben bang dat ik de 70-200 in de kast laat liggen. straks heb ik dan een 5d +17-40 L/24-105 L en de 70-200 L
dus om kort te gaan de 70-200 L weg en een 100-400 l er voor terug :cry: :oops: :?
De 5d is besteld :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ja en nee, is het de 2.8 uitvoering zou ik proberen deze te behouden, hier kun fantastische dingen mee op een 5D, maar inderdaad hij blijft dan iets langer in de kast liggen, of je moet veel aan portretfotografie doen dan komt deze nog regelmatig eruit.
Qua gewicht maakt het niet zoveel uit beide zijn behoorlijk aan de gewichtige kant.
Eeerlijkshalve moet ik zeggen dat ik de 100-400 meer links laat liggen dan de 70-200, maar ik doe veel aan portretten en close ups in de natuur (bloemen en planten)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Inmiddels de 5d er aan gehangen :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

En hoe bevalt de oude dame?
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

martinculemborg schreefCOLONEn hoe bevalt de oude dame?
Hoe zo oude dame, gisteren gekocht nieuw in doos hoor :lol: :lol:
ben zeer tevreden lekker stoeien met dat ding :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar