bewogen ?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

Afbeelding

ik vraag me al een tijdje af hoe ik zo'n foto helemaal scherp kan krijgen (of toch tenminste ERGENS)
met een diafragma van 20 moet ie toch wel ergens scherp zijn ?
of is het gewoon bewegingsonscherpte (ik zat wel limieten te verruimen)

en ondanks dat ie niet scherp is vind ik em wel goed..nah :clown:

achja, en om het topic maar even wat aan te vullen
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Beter pannen :) of snellere sluitertijd..
www.martijndebie.nl
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Bewogen ?? Ja en Nee.

Bij foto 1 is niets scherp, maar de onscherpe lijnen lopen horizontaal vaag, en vertikaal veel minder onscherp. Wellicht heb je de camera niet gelijkmatig met de auto meegetrokken.
Het diafragma is het hier niet geweest, met f/11 of f/8 had je wellicht de hele auto in de scherptediepte gekregen.
Ook de sluitertijd was kort zat, van beide wielen kan je het aantal spaken nog tellen. Je hebt de exif-gegevens niet bij de foto vermeld, dus gokje van mijn kant.
Wel sta je erg dicht bij de bocht/neus van de auto. Met zo'n korte afstand kan het een mooi shot worden, maar framen en meetrekken wordt wel moeilijk.

Bij foto 4 is het net of je nog net gezoomd hebt bij het afdrukken, het effect is leuk !

Ik ben benieuwd naar de exif's, met name foto 2 want daar is de neus scherp.

Groetjes,
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

aflits schreefCOLONBewogen ?? Ja en Nee.

Bij foto 1 is niets scherp, maar de onscherpe lijnen lopen horizontaal vaag, en vertikaal veel minder onscherp. Wellicht heb je de camera niet gelijkmatig met de auto meegetrokken.
Het diafragma is het hier niet geweest, met f/11 of f/8 had je wellicht de hele auto in de scherptediepte gekregen.
Ook de sluitertijd was kort zat, van beide wielen kan je het aantal spaken nog tellen. Je hebt de exif-gegevens niet bij de foto vermeld, dus gokje van mijn kant.
Wel sta je erg dicht bij de bocht/neus van de auto. Met zo'n korte afstand kan het een mooi shot worden, maar framen en meetrekken wordt wel moeilijk.

Bij foto 4 is het net of je nog net gezoomd hebt bij het afdrukken, het effect is leuk !

Ik ben benieuwd naar de exif's, met name foto 2 want daar is de neus scherp.

Groetjes,
1. F20 - 1/125e - ISO125
2. F20 - 1/100e - ISO200
3. F20 - 1/80e - ISO200
4. F13 - 1/100e - ISO100

ik zat inderdaad overal vlakbij ,die 350Z kwam op ongeveer 1 of 2 meter mij voorbij
alles is ook met de 24-70L gemakat
|| Canon || Elinchrom ||
@iMen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2006 15:45

Ik vind 1 trouwens wel heel gaaf! In zwart wit vind ik hem nog mooier, zou zo uit een race game kunnen komen! :shock:
[url=http://www.flickr.com/photos/mennovanwinden/]Foto's[/url]
[url=http://web.mac.com/mvanwinden]blog[/url]
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

@iMen schreefCOLONIk vind 1 trouwens wel heel gaaf! In zwart wit vind ik hem nog mooier, zou zo uit een race game kunnen komen! :shock:
dat was inderdaad mijn eerste gedacht..als die scherp zou zijn , verkoop ik em aan EA (producent van racing games)
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

ijsje schreefCOLON.....

ik vraag me al een tijdje af hoe ik zo'n foto helemaal scherp kan krijgen (of toch tenminste ERGENS)
met een diafragma van 20 moet ie toch wel ergens scherp zijn ?
of is het gewoon bewegingsonscherpte (ik zat wel limieten te verruimen)

en ondanks dat ie niet scherp is vind ik em wel goed..nah :clown:........
Voor iemand met een 1D (ik ben jaloers :oops: ) roep je wel erg rare dingen.

F20 zou normaal alles scherp moeten zijn. Maar als jij een landschap met zeg 1/100 fotografeert op f20 maar terwijl je de sluiter indrukt de camera van links naar rechts beweegt is er NIKS scherp.

M.a.w. je moet niet teveel naar je f kijken (20 is ook veels teveel) maar je moet mee bewegen (pannen). En als je afdrukt de beweging afmaken. Dus mee blijven bewegen met de actie. Foto 1 vind ik erg slecht, maar qua idee is ie super. Erg moeilijke foto. Gewoon blijven oefenen en dan lukt het wel.

De laatste foto heeft wel wat. Die vind ik het meest gelukt van de serie.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

marcedwin schreefCOLON
ijsje schreefCOLON.....

ik vraag me al een tijdje af hoe ik zo'n foto helemaal scherp kan krijgen (of toch tenminste ERGENS)
met een diafragma van 20 moet ie toch wel ergens scherp zijn ?
of is het gewoon bewegingsonscherpte (ik zat wel limieten te verruimen)

en ondanks dat ie niet scherp is vind ik em wel goed..nah :clown:........
Voor iemand met een 1D (ik ben jaloers :oops: ) roep je wel erg rare dingen.

F20 zou normaal alles scherp moeten zijn. Maar als jij een landschap met zeg 1/100 fotografeert op f20 maar terwijl je de sluiter indrukt de camera van links naar rechts beweegt is er NIKS scherp.

M.a.w. je moet niet teveel naar je f kijken (20 is ook veels teveel) maar je moet mee bewegen (pannen). En als je afdrukt de beweging afmaken. Dus mee blijven bewegen met de actie. Foto 1 vind ik erg slecht, maar qua idee is ie super. Erg moeilijke foto. Gewoon blijven oefenen en dan lukt het wel.

De laatste foto heeft wel wat. Die vind ik het meest gelukt van de serie.
dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat ik niet weet hoe mijn 1D werkt ?
ik weet best wat pannen is , en het lukt me ook erg goed vind ik zelf

maar hier twijfelde of het wel een panningsfout was , sluitertijd zat goed met 1/125e
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

ijsje schreefCOLON dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat ik niet weet hoe mijn 1D werkt ?
ik weet best wat pannen is , en het lukt me ook erg goed vind ik zelf

maar hier twijfelde of het wel een panningsfout was , sluitertijd zat goed met 1/125e

Ik zou niet durven :oops: Ik reageerde aleen maar op jouw opmerking van "met een diafragma van 20 moet ie toch wel ergens scherp zijn ? "
Wat ik alleen wilde zeggen dat F20 veels te veel is (tenzij je natuurlijk TV hebt gekozen en je 1D daarbij f20 selecteert) en niet standaard betekent dat iets scherp is.

Sorry als ik wat verkeerds heb gezegd. Zal je voortaan geen advies meer geven.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

marcedwin schreefCOLON
ijsje schreefCOLON dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat ik niet weet hoe mijn 1D werkt ?
ik weet best wat pannen is , en het lukt me ook erg goed vind ik zelf

maar hier twijfelde of het wel een panningsfout was , sluitertijd zat goed met 1/125e

Ik zou niet durven :oops: Ik reageerde aleen maar op jouw opmerking van "met een diafragma van 20 moet ie toch wel ergens scherp zijn ? "
Wat ik alleen wilde zeggen dat F20 veels te veel is (tenzij je natuurlijk TV hebt gekozen en je 1D daarbij f20 selecteert) en niet standaard betekent dat iets scherp is.

Sorry als ik wat verkeerds heb gezegd. Zal je voortaan geen advies meer geven.
ik stond idd in de tv modus, zelf zou ik nooit over de f13 gaan maar er was zo ontzettend veel licht

geen stress
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zullen we wat minder quoten?

De onscherpte hier komen niet door het diafragma, maar puur door bewegingsonscherpte. De auto's bewegen horizontaal, dus iedere verticale beweging is een funest.
De auto's bewegen ook tov een bepaald middelpunt (draaing) waardoor het ook erg lastig is.

Pannen van dichtbij is daarnaast ook lastiger dan van veraf. Je werkt met meer groothoek dus je sluitertijden mogen relatief ook verder zakken als bij een langer brandpunt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DeKeuv
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2005 07:23
WoonplaatsCOLON 6561 nogiets

En ik wil graag zeggen dat de eerste foto niet eens slecht is, ík vind de foto een bepaald iets uitstralen waardoor de onscherpte hoe groot die ook mag zijn, niet eens zo storend is. Het heeft iets filmisch.
Kijken is niet altijd zien.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar