Beeldscherm gekalibreerd met Spyder 3 Pro

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Kerkhof
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2008 22:24

Mijn afgedrukte foto's bij een fotocentrale waren in verhouding tot mijn beeldscherm een heel stuk donkerder.
Spyder 3 Pro gekocht, beeldscherm gekalibreerd en inderdaad mijn beeldscherm is een klein beetje donkerder geworden.
Wat ik niet begrijp is dat de foto van de fotocentrale nu niet dezelfde kleur heeft als mijn beeldscherm. (na kalibratie)
Als ik deze foto opnieuw laat afdrukken komen deze kleuren dan wel overeen met mijn beeldscherm.
Wie heeft ervaring hiermee???

Groetjes, Lia Kerkhof.
Gebruikers-avatar
capello
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2004 22:17
WoonplaatsCOLON Maastricht

was het maar eenvoudig.... helaas is "kleurbeheer" één van de moeilijke dingen in digitale fotografie. Een gecalibreerd scherm is een goede stap in de richting, maar er komt nog (veel) meer bij kijken; het juiste kleurprofiel gebruiken, de juiste kleurmodus (rgb in plaats van Srgb)

Het is niet heel eenvoudig om in een paar stappen een oplossing te geven waarmee het altijd goed gaat, het hangt van zoveel verschillende factoren af, zo zijn de resultaten sowieso al verschillend per afdrukcentrale, de meeste afdrukcentrales zetten jouw bestanden automatisch om naar het kleurprofiel van hun printer en dat kan onverwachte dingen opleveren.
Google maar eens op "kleurbeheer" ....
bezit = Ballast
Gebruikers-avatar
AJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Utrecht

Lees graag even mee, herken probleem.
Heb wel eens gezien dat prof. bedrijven (voor foto albums) kleurprofiel van hun printer op de website hebben staan.
Weet iemand om dit voor een 'gewone' afdrukcentrale ook het geval is?

AJ
Gebruikers-avatar
capello
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2004 22:17
WoonplaatsCOLON Maastricht

sommige (...de betere!) wel , maar de meesten niet. De Hema, kruidvat, blokker etc etc spelen toch voornamelijk in op de behoefte van de massa die foto's maken met een (compact) camera die standaard is ingesteld op Srgb , waarschijnlijk zullen die dan ook printers gebruiken die hier een goed gemiddeld resultaat bij geven.
Een printerprofiel zul je er niet snel aantreffen en dat hoeft ook niet, 99,9% van de mensen zou toch niet weten wat ze ermee moeten en degene die het wel weten laten hun foto's wel ergens anders afdrukken.
bezit = Ballast
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik zit zelf ook te klooien met die afdrukcentrales, kleurprofielen en de instellingen van monitor en photoshop. Zou iemand, of meerdere iemanden niet gaandeweg een verzameltopic over kleurbeheer en instellingen kunnen samenvatten ?!? 8) 8) :oops:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Je hebt je monitor gekalibreerd. Dat is stap 1. Dus nu zien de foto's er op je beeldscherm uit zoals ze eruit moeten zien.

Echter een afdrukcentrale/printer heeft ook een profiel. Je zou je afbeeldingen moeten kunnen omzetten naar dat profiel om te zien hoe ze eruit zien. Of via proofing in Photoshop kun je ook een profiel simuleren. In de praktijk hebben afdrukcentrales of geen profiel of een profiel dat afwijkt... Met sRGB zou het redelijk in de buurt moeten komen (als het een goede afdrukcentrale is).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Digital Color Management Guidebook
http://www.usa.canon.com/dlc/controller ... icleID=966
ICC Profiles Guide
http://www.sns.ias.edu/~jns/files/Canon ... _Guide.pdf
Accurate Image Manipulation for Desktop Publishing (AIM)
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/index.htm

Maar voor 80% (gok) van de gebruikers is het voldoende om gewoon sRGB te gebruiken voor camera, display en printer (geen printerprofiel opnemen).
De standaard ICC-profielen doen dan het werk op de achtergrond.

Beetje gemene tip (maar daar kom je pas achteraf achter :wink: ):
- koop ergens een RAL-kleurenkaart
- maak daar wat opnamen van
- van een aantal kleuren zijn de RGB-waarden hierte vinden.
- met TakeColor kan je de RGB-waarden van elke plek op je scherm krijgen: http://www.download.com/TakeColor/3000- ... 87506.html
- bewerk de opname van de RAL-kaart zoals elke andere opname
- en probeer de kleur(en) te reproduceren op het scherm en/of printer

Veel plezier er mee :evil:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON Beetje gemene tip (maar daar kom je pas achteraf achter :wink: )

Veel plezier er mee :evil:
Ik heb geen idee welke kant je nu opstuurt, maar ik ga het proberen...
De links die je hebt gegeven zal ik volledig uitpluizen!
(misschien kan ik dan zelf een verzameltopic starten :D )
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Waarschijnlijk gaat dat nooit lukken ;).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Soms is dat leerzamer dan wanneer het wel kan lukken :shock: :shock: :?
... Spiegel-Werk ...
MarEos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2008 13:40

Hier hetzelfde probleem gehad. Nu ook scherm gecallibreerd en laat de foto's nu afdrukken bij Profotonet, na teveel teleurstellingen bij een fotozaak hier in de buurt. Bij Profotonet staan idd ook kleurprofielen op de site die je kan downloaden. Ik ben er heel tevreden over, de afgelopen keren dat ik foto's heb af laten drukken zag het er precies zo uit zoals ik het hebben wilde en op de computer had. Succes!
-Kijken is niet altijd zien-
EOS 30D / 28-135 1:3.5-5.6 IS USM / 50mm 1.8 / Speedlite 430EX / Linkstar LF-400A flitsset
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

boels069 schreefCOLON Beetje gemene tip (maar daar kom je pas achteraf achter :wink: )
Ik begin er niet aan. Ik heb net even een RAL-waaier er naast gehouden, de kleuren komen er op m'n niet gecalibreerd beeldscherm dichterbij dan op m'n gecalibreerde... :? (gecalibreerd met X-rite eye-one display 2)

Nog een linkje m.b.t. kleurbeheer icm PS CS3
http://www.marc-en-ciel.be/pdf/kleurbeh ... n_PCNL.pdf
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar