Wat is dit? En (hoe) kan ik het voorkomen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Thei
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Oostzaan

De kwaliteit van de foto doet er hier even niet toe.
Wat me opviel is de roze rand die er om de gebouwen zit (zie m.n. li-boven).
De foto is genomen met de EOS 400D met kitlens (EF-S 17-85 f4-5.6 IS USM) op 17 mm; f6.3, 1/100 sec, iso 100.
Tot nu toe heb ik het pas bij 1 foto met deze lens gezien.

Na wat google-en gelezen over 'purple fringe' wat dan weer veroorzaakt wordt door chromatische aberatie (???).

Is dit inderdaad purple fringe?
En is dit te voorkomen c.q. verhelpen (heb al geprobeerd in PhS om de saturatie te verlagen na kleur-selectie van de rand, maar dat levert geen al te fraai resultaat op).

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=114069[/img]

Alvast bedankt voor de hulp.
Groet,
Theo
I'd change my ways if I knew how else to be...
rsvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 12:01

Lijkt m.i. ook purple fringe n.a.v. CA. Met lens correction kan je het verwijderen. Of met andere technieken. Dit randje is denk ik snel weg te werken door Hue/Saturation lightness.
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Dat is inderdaad chromatische aberatie. Die lens heeft daar tussen de 17 en 50 mm wat last van (meer met open diafragma)
zie onderaan op vlgd pagina: http://www.photozone.de/canon-eos/179-c ... ew?start=1

Grt Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Thei
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Oostzaan

rsvb schreefCOLONMet lens correction kan je het verwijderen. ... Dit randje is denk ik snel weg te werken door Hue/Saturation lightness.
Hoi R.
Bedankt voor je tip. HSL had ik al geprobeerd, maar dit laat een akelige rand achter.... mischien doe ik iets verkeerd...
Zal lens correctie nog eens proberen en nog wat meer google-en.

Martin1968 schreefCOLONzie onderaan op vlgd pagina: http://www.photozone.de/canon-eos/179-c ... ew?start=1
Bedankt Martin.
Deze link helpt me alweer een stuk vooruit.
Ook wel aardige link als je toch al niet zeker bent welke nieuwe lens je nu moet kopen :lol: .

Groet,
Theo
I'd change my ways if I knew how else to be...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Speel eens met DPP (van Canon op bijgeleverde CD).
Daarmee is het goed weg te werken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Als je het jezelf makkelijk wilt maken kun je ook eens kijken naar de (gratisz, als Nederlander altijd leuk dus!) tooltjesCAFree en PFree.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Bastie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2008 15:02
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

In Photoshop in filters -> vervorm -> lenscorrectie -> kleurranden werkt wel aardig.

Zoomlenzen hebben idd vaker last van dit soort lensfouten in hoog-contrast situaties.
Voorkomen -> primelenzen kopen
Risico minimaliseren -> objectieven uit de L-range 24-70 70-200 hebben weinig last van dit fenomeen. de 16-35 wel weer.
16-35/2,8 | 35/1,4 | 50/1,4 | 85/1,2II | 70-200/2,8 IS | 135/2 | TS 45/2,8

contemporary Dutch flower still life photography - http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar ik lees schiterrende oplossingen over het oplossen van CA, maar niks over het voorkomen.

CA is een eigenschap die deels ingebakken in je objectief zit. De ene lens heeft er meer last van dan de andere.
Wanneer komt CA dan om de hoek kijken. Op de scheiding tussen vlakken met een hoog contrast. Zoals in de voorbeeldfoto dus bij het gebouw en de lucht. De lucht is zo wit, dat het contrast dermate hoog wordt, dat CA zichtbaar wordt. En dit kan soms best vervelend zijn.

Hoe dan te voorkomen? Terugkomen als het donkerder is. Levert je ook meteen een veel sfeervollere foto op.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bastie schreefCOLONVoorkomen -> primelenzen kopen
Het is een verschijnsel bij kleinere brandpuntsafstanden.
Groothoekprimes hebben er ook last van (zie de CA-grafieken op http://www.photozone.de).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Bastie schreefCOLONIn Photoshop in filters -> vervorm -> lenscorrectie -> kleurranden werkt wel aardig.

Zoomlenzen hebben idd vaker last van dit soort lensfouten in hoog-contrast situaties.
Voorkomen -> primelenzen kopen
Risico minimaliseren -> objectieven uit de L-range 24-70 70-200 hebben weinig last van dit fenomeen. de 16-35 wel weer.
Daar kun je de 24-105 aan toevoegen, valt trouwens pas op als je extreem gaat bewerken of extreem gaat croppen. en is prima weg te werken met LR of PS.

Wat me wel is opgevallen is dat de betere objectieven vaak rood/groene abberatie hebben, terwijl de iets mindere goden vaak een dijk van een paarse rand laten zien.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

dejong1racing schreefCOLONHoe dan te voorkomen? Terugkomen als het donkerder is. Levert je ook meteen een veel sfeervollere foto op.
Zou je dit ook kunnen oplossen met een polarisatiefilter?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, waarschijnlijk niet. Ligt aan de kleur van de lucht en de stand van de zon. Als het geheel bewolkt is, zal een polaristatiefilter niet helpen. En als die bewolking vrij dun is, is hij op de foto's ook puur wit.

Andere filters, zoals ND-grad, zouden wel kunnen helpen.
Je brengt immers het contrast van de lucht daarmee omlaag
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

je kunt ook mijn laptop overnemen. Ik zie het niet.... :lol:
[size=84]onderschrift[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar