Bos/duin, tips gevraagt voor juiste instelling.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Hallo hallo,

Ik 2007 kocht ik mijn camera en ben daarmee gaan oefenen.
Ik was nog niet verder dan leren uitvinden waar alle knopjes voor dienen en het leren werken met de instellingen.
Het afgelopen half jaar heeft mijn camera in de kast moeten liggen, omdat ik er geen tijd voor had.

Nu afgelopen weekend ben ik naar de bossen/duinen geweest om weer eventjes te kijken hoe het ook al weer werkt allemaal.

De reden daarvan is dat ik op diezelfde plek, volgende week, ook zal zitten met mijn camera.
Mijn schoonzusje is het model.
Tenmiste dat denkt ze :wink:

Terwijl zij netjes voor mij zit en in mijn cameraatje kijkt, zal achter haar, haar vriend het beeld in rijden op een wit paard.
Ik ga dus foto's maken van de vraag: Wil je met me trouwen? :D

Heel leuk om te doen natuurlijk, maar ik stoei nog altijd met het kiezen van de juiste instellingen.
Omdat het heel fijn zou zijn als de meeste foto's lukken, wil ik jullie graag vragen om tips.

Hieronder een paar foto's. (niets aan bewerkt of veranderd)

1) Kleur van het zand is fraaier.
Geschoten in TV stand 50, av 13, iso 100 en de witbalans op custom, parameters mid high.
Afbeelding

2) Bij deze foto's vind ik de kleur van de bomen aardig.
Geschoten in de stand Landscape. TV 100, AV 7.1, iso 100, parameters mid high.
Afbeelding

3) Geschoten in AV stand 7.1, tv 100, iso 100, parameters standard en witbalans op auto.
Komt naar mijn idee het meest in de buurt van de vorige foto.
Afbeelding

Wat ik er zelf van vind is dat het het allemaal net niet is. De kleuren zijn zo dof.
Op foto 1 heeft het zand nog wat kleur, op foto 2 en 3 is dat dof.
Op foto 2 en 3 hebben de bomen wat meer groene kleur, op foto 1 weer niet.

Mijn schoonzusje zal net iets dichterbij zitten dan de jongen op foto 1.
Haar vriend zal tussen de bomen te voorschijn komen, daar waar je het jongetje in het midden ziet op foto 2.
Zijn kleding is glimmend goud.
Het paard is wit.

Er zijn een aantal dingetjes waarvan ik me afvraag hoe ik ze het beste aanpak.
-Het witte paard. De glimmende gouden kleding.
-De diafragma opening. Het is wel handig als zowel dichtbij als ver weg duidelijk op de foto komen.
-Zorgen voor mooiere kleuren.
-Het bewegen van het paard.

Tevens wil ik rekening houden met een redelijk mooie dag, maar ook een regenachtige saaie dag.

Hoe kan ik mijn camera het beste instellen?
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik zou gewoon in de Av stand schieten, zodat je dus alleen het diafragma kunt bepalen.
Verder zie ik op je foto's dat de lucht erg uitgebeten is. Om daar eventueel achteraf iets aan te kunnen doen zou ik in RAW formaat schieten.
Je kunt dan ook makkelijker het groen van de bomen groener maken.

Verder is het misschien verstandig om een statief mee te nemen, mocht je krap komen te zitten met je sluitertijden dan is een statief een goeie oplossing.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Goede tip van mijn voorganger, stand AV zodat je alles goed scherp erop krijgt en in RAW zodat je achteraf de belichting en kleurtonen aan kan passen. Veel plezier trouwens, lijkt me een grote eer voor jou om erbij te zijn :D

Welke lens heb je trouwens op je 350d zitten?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wat jij wil dat is niet mogelijk vrees ik, beste is een neutrale stand AV bv en erop letten dat je belichting een goed gemiddelde pakt van alles, achteraf bewerken is nou eenmaal denk ik noodzaak bij dit soort situatie's.
Ik doe dit meestal in PS met schaduw en hoogelicht, hierdoor kun je iets meer licht halen uit schaduwpartijen zonder dat de rest van de foto beinvloed wordt.

hieronder een voorbeeldje van je eerste foto :

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=115154[/img]
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tip:

Ga niet midden op de dag. Je luchten zijn nu gruwelijk wit. Ga in het begin van de avond of in de morgen wanneer het zonlicht nog niet op volle sterkte is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Is maar de vraag of TS dit kan bepalen!

Ik denk idd AV, en weinig lucht proberen te pakken, in Raw schieten statief mee. En na bewerken!
Door er wat meer verzadiging in te gooien, te spelen met je hoog lichten kom je echt een heel eind!
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Jeroen, een hele lief meiske komt samen met haar paard speciaal voor ons hier naar toe. We moeten het dus doen met het tijdstip wat haar het beste uitkomt :wink:

Maestro, ik heb een kitlens.

C8080, de bos foto, rechtsboven in jouw album, is qua kleuren wat ik mooi vind. Mooi helder, sprekend, fleurig.
Ik hou persoonlijk niet van dat harde wat sommige aan hun foto's mee geven tijdens het bewerken.

Nu zijn mijn foto's eigenlijk altijd erg dof en saai qua kleuren, terwijl ik heel af en toe toch ook een foto er tussen heb zitten die al wat meer kleur heeft.
Ik snap alleen niet hoe dat komt.
Ergens moet ik dan toch iets fout doen, maar ik weet niet wat.

Qua bewerken ben ik ook nog geen gevorderde hoor.
Ik gebruik daarvoor photoshop.
Om mezelf wat meer te leren over hoe ik er mee kan werken, kijk ik graag de filmpjes op youtube van Scott Kelby.

Via photoshop kan ik de kleuren wel wat fleuriger maken, maar het zou handig zijn als ze vanuit mijn camera er al iets fleurig uit zouden zien dan dat ze nu elke keer doen.

Ik gebruik het liefste de AV stand.

Een uitgebeten lucht vind ik niet zo erg.
Ik weet van te voren dat dat zal gaan gebeuren, dus ik maak een extra luchtfoto.
Zo kan ik tijdens het bewerken, de lucht knippen en plakken als dat nodig is.

Wat ik wel erg vind, is als het witte paard ook uitgebeten op de foto komt. Die kun je niet even knippen en plakken.
Ik bedoel, ik kan zo slecht even vragen of ze het hele boeltje opnieuw willen doen, omdat mijn foto mislukt is :wink:

Als ik de AV stand gebruik, hoe kan ik de instellingen dan het beste zetten?
Jeroen, jij hebt in je tutorial een stukje over belichting.(ja dat lees ik nog steeds)
Het busje en de struiken.
Nu heb ik dus een wit paard en een "duin" samen.
Hoe kan ik dit het beste instellen dan?
Op mijn camera zit de optie om 3 stops in te stellen. Dan moet ik wel 3 foto's achter elkaar maken.
Is dat wat, of toch niet?
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

tinkywinky schreefCOLON Jeroen, jij hebt in je tutorial een stukje over belichting.(ja dat lees ik nog steeds)
Het busje en de struiken.
Nu heb ik dus een wit paard en een "duin" samen.
Hoe kan ik dit het beste instellen dan?
Op mijn camera zit de optie om 3 stops in te stellen. Dan moet ik wel 3 foto's achter elkaar maken.
Is dat wat, of toch niet?
Het stukje van bos en struik is dit weekend net erbij gezet, dus je houd het goed in de gaten :lol:
Een stukje over totale contrastbeheersing staat er nog niet bij

Op zich zal het niet zoveel zin hebben om drie foto's achter elkaar te maken. De bomen en duinen en lucht zullen wel hetzelfde blijven, maar de mensen bewegen.

Wat je nu op je foto's hebt zijn erg wisselende contrasten. Ga je correct belichten op de bomen, dan heb je een uitgebeten lucht. Doe je het andersom, en belicht je de lucht correct, dan heb je te donkere bomen.

Maar jouw onderwerp is geen van beide; dat is een paard en jouw (schoon)familie. Daar gaat het om in de foto, dus die moet je ook correct belichten.

Nog een andere tip, zorg dat je weet uit welke kant het paard komt, zodat je niet in de volle zon staat te fotograferen, maar zet je schoonzus ook weer niet in de volle zon (gaat ze haar oogjes van knijpen)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Closeshooter, in een ander topic over scherpstellen heb je het over dep1 en dep2.
Bedoel je daar de A-DEP stand mee op de camera?

Ik heb namelijk deze situatie:
Afbeelding
Rode stip is jongen op paard, stippellijn is zijn route.
Groene stip is het meisje.

Meisje is dus dicht bij mij en de jongen en het paard ver weg.
Beide wil ik scherp op de foto hebben.
Ik weet nu even niet zo goed op wie ik nu moet scherp stellen en of AV 11 goed genoeg is.

Ik heb mijn camera trouwens altijd op sRGB en RAW staan.
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hé, bij mij is die groene stip geen groen maar meer blauw, maar dat terzijde.

Misschien kun je, onder het mom van een excuus, van tevoren misschien even een foto maken op f/11.0 gewoon om te proberen en even te kijken.

Je kunt achterop je schermpje wel beoordelen of het meisje even scherp is als de ridder op het witte paard.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Ik heb vandaag nogmaals foto's gemaakt.
Ik heb hierbij 1 groot probleem en dat is het zonlicht.
Al mijn foto's komen er ongeveer zo uit te zien:

Afbeelding

Veel te fel. Zoals het zand er uit ziet, zo verschrikkelijk komt de huidskleur van de personen er ook uit te zien.
Dat ziet er absoluut niet uit, maar ik weet gewoon niet wat ik moet doen om het te verbeteren.

De gegevens bij deze foto:
AV stand -> 11.0
TV 1/60
evaluatieve metering
Exposure compensation 0
Iso 100
Focal length 55 (kitlens)
White balans auto
Al focus af
Parameters mid high

Ik heb het geprobeert met AEB 1 streep onder en over.
Ook handmatig heb ik een stop onder en over belichting geprobeert.

Ik heb tevens veel last van een sluiterstijd die regelmatig onder de 60 wil duiken, waardoor ik qua diafragme keuze in de problemen raak als ik zowel voor als achtergrond scherp wil hebben. (meer dan 11 gaat niet)

Volgens het weer bericht blijft het deze hele week zulk weer en dat er gebruik word gemaakt van een open veld, kan ik ook niets aan veranderen.


Als de jongen uiteindelijk van het paard af stapt en op zijn knie zal gaan, hoop ik de hoofdrolspelers in de schaduw van de bomen te kunnen laten zitten, maar ook de foto's van de gebeurtenissen in het open veld wil ik graag zo mooi mogelijk maken.
Kleur kan ik een beetje proberen na te bewerken, maar een zon die de boel veel te fel maakt, dat kan ik niet.

Kortom. HELP :oops:
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Probeer eens met -2/3 stop onderbelichting (2 kleine streepjes naar links dus).
Zo krijg je al minder last van de felle zon.
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Ik heb het met 1 stop geprobeert, maar ook met 2 :(

Ik heb eigenlijk van alles geprobeert.
Andere parameters, andere witbalans, andere lichtmeting, andere iso.
De zon rechts van me, de zon iets meer rechts-achter me, ikzelf in de schaduw, ikzelf in de zon.
Paar foto's in A-dep stand, een foto in landschap stand, een foto in TV stand om even te spieken wat er dan voor instellingen op mijn scherm stonden.

Het vervelende is dat wat ik ook doe, ik er echt veel last van blijf hebben.
Juist omdat ik nog niet zo goed uit de voeten kan met mijn camera, weet ik dus ook niet wat ik moet doen om dit probleem te verkleinen.

Het paard is wit.
De jongen op het paard is groen/goud, iets wat glimmend.
Ben zo verstandig geweest om aan het meisje te vragen om geen wit of zwart te dragen.
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Je foto zal ook niet perfect zijn, dat gebeurd pas achteraf als je hem gaat bewerken in Camera Raw/Photoshop.
Het enigste waar je tijdens de shoot op moet letten is dat je onderwerp en directe omgeving niet (te veel) onder- of overbelicht is.
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Ik ga ook niet voor perfect hoor.
Dat is iets wat ik als beginner gewoon niet zal gaan bereiken :wink:
Gewoon leuk en netjes, ben ik al tevreden mee.
Maar dit is natuurlijk alles behalve leuk en netjes zo :(
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe is het eigenlijk afgelopen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Is het al gebeurd? anders gewoon in RAW schieten, daardoor kun je makkelijker de belichting aanpassen!
tegen de zon inflitsen (als je een losse hebt)
En verwacht niet dat er spectaculaire foto's uit je camera rollen, dit is ook logisch, omdat er dan niet bewerkt is. Je camera is wel in te stellen om te bewerken, maar dit kan je het beste zelf in Photoshop doen, als je er een probleem mee hebt, mag je me wel via PB om mijn msn vragen, dan kunnen we er samen naar kijken.
Groet Niels
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Ja de dag is al geweest.
Het was heel leuk, maar zo kort.
24 uur leek voorbij te gaan in 24 minuten.

Ook om die reden dat ik zelf niet tevreden ben over de foto's.

Ik had 2 problemen.
1- ik begon alsof we met een fotoshoot bezig waren. Model nam wat houdingetjes aan en ik plaatste steeds mijn af punt op het gezicht. Heb daarbij verschillende diafragma's genomen tussen de 5.6 en 11.
Toch eenmaal thuis op de pc was op geen enkele foto het gezicht scherp.
Van sommige foto's had ik zelfs het idee dat de benen scherper waren :?

2- Toen de prins en zijn paard in de verte in beeld kwamen, ging het zo razendsnel dat ik mijn diafragma op 11 had, maar vergat bij te draaien naar mate zij dichterbij kwamen. Daardoor had ik een sluiterstijd van 60.
Ik bibberde wat dus in deze foto's zit iets of wat bewegingsonscherpte, maar daar boven op zat ook onscherpte van de AF keuze.(alweer)

Ook de foto's die ik daarna nog extra had genomen zijn niet scherp waar ik het scherp wilde hebben.

Bewegings onscherpte is mijn fout, maar ik snap er geen hout van hoe ik aan onscherpte kom onder het gekozen af punt :?

Ondanks dat ik zelf ontevreden ben over mijn foto's en het echt heel erg vind dat de foto's van het moment waarop alles gebeurde het meest mislukt zijn, zijn zij wel blij met de foto's.
Gelukkig maar :D

Qua kleuren ben ik niet ontevreden. De zon hield zich netjes aan de afspraak niet zo fel te schijnen :wink:
In photoshop ben ik nu bezig de kleuren wat fleuriger te maken en dat gaat prima.
Ook probeer ik in photoshop de onscherpte en bewegingsonscherpte wat minder te maken, maar daar heb ik nog aardig wat moeite mee.
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Noem mij simpel, maar wat heb je in een situatie als deze nu aan een statief??? Kan iemand mij dit uitleggen?
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

$ander schreefCOLONNoem mij simpel, maar wat heb je in een situatie als deze nu aan een statief??? Kan iemand mij dit uitleggen?
Als de TS een statief had gebruikt had hij veel minder last gehad van bewegings onscherpte, ook had hij de modellen makkelijk kunnen volgen zonder al te veel met de camara te bibberen.

Nadeel is wel, ik gebruik dan een 3 poot dat je minder mobiel bent dan als je camara in de hand houdt.
Maar ach met deze hobby moet je ook wel de tijd nemen :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar