Axalp

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Ik ga over een paar weken naar Axalp. Dit is tevens ook de eerste keer dat ik vliegtuigen ga fotograferen. Tenminste, als ik die berg uberhaupt opkom :)
Nu kon ik van een bekende een 100-400 L lenen voor die dagen, waar het niet dat deze lens nu ter reparatie ligt bij de importeur. Na alle waarschijnlijkheid is die niet klaar voordat ik vertrek.
Mijn vraag is heb ik daar boven genoeg aan mijn 70-200, is 300mm ook afdoende of ga ik een 100-400 huren?

Marco.
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat voor toestellen je wilt fotograferen, en hoever je van de baan staat. Voor Schiphol-afstanden en civiele kisten is 'n 70-200 top, voor militair spul zou ik de 100-400 aanraden. Een prime zou ik niet doen, zeker omdat het de eerste keer is.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Jan-Arie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005 19:34
WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
CONTACTCOLON

Axalp is geen vliegveld maar een schietbaan van de Zwitserse luchtmacht.
Het schiet terrein is op 7365 voet ong 2200 meter hoog in de bergen.
Foto's Axalp op Fencecheck.com
Kan even niet zo snel zien met wat voor lenzen er geschoten is..

Foto's op Scramble

anders ff Googlen zag al dat er vanaf 85 mm tot en met 100-400 word gefotografeerd...

Ik ben er nooit geweest hoor ben niet zo.n berg geit
bam-bam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 19:20

Marco,

In 2006 heb ik zelf de axalp beklommen om mooie platen te schieten van de Zwitserse schiet oefening. Voor de fighters is 300 MM toch echt het minimale. Hier mee zijn de F-18's nog wel te doen ,maar voor de F-5-jes heb je toch wel > 300 MM nodig. Voor de Patrouille de Suisse is 70-200 mm wel genoeg. Hierbij een linkje naar mijn foto's van 2006. Alles is gemaakt met de 100-400 . waarbij alleen de f-18 foto's onder de 300 mm zijn.

http://www.devon-aviation.nl/Axalp.html

Onderschat de klim naar boven niet.
Succes.

Gr Marcel Onstenk
Canon Eos20D|BG-E2|Canon EF 100-400mm f/4.5 L USM|Canon EF 24-85mm f/3.5|Canon EF 300 f/4 L USM|4xSandisk extreme 1GB|Lowerpro Minitrekker AW|
es124
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2008 09:00
WoonplaatsCOLON Ronse Belgie

Hallo Marco,

ik ben verleden jaar voor de eerste keer geweest, en was direct verkocht !
En dit jaar ga ik weer voor twee dagen, met een betere conditie
( hoop ik ) Je moet inderdaad een zeeeeeeeeeeeer goede conditie hebben
( en wandelstokken zijn zeer aangeraden !! )

we zijn de zaterdag ( is maar half door gegaan wegens te veel bewolking ) enkel tot de eerste berkam geweest ( ik denk rond de 1500 m. ) van daaruit heb je al een zeer goed zicht, maar als je alles goed zou willen zien moet je naar de top gaan waar het wachthuisje staat . ( dubbel zo hoog !! )
Zondag zijn we gewoon niet meer naar boven gegaan ( ik was nog dood van zaterdag ! ) maar tot aan het eindstation van de skielift.

je moet vanaf het ski eindstation ong. een 1h. te voet verder gaan, tot aan de bervoet, en van daar uit gaat het recht omhoog !!

maar ik kan je verszekeren dat het enorm lastig is , en je het best in een paar stappen doet.

je moet allezins voor 9 h. al aan de skilift staan in Axalp, want er is een zeer lange rij voor jou !
profiteer van de skielift rit, want nadien moet je te voet verder .

de demo is ong. 1,5 h. ( kort maar zeer krachtig !! ) als alles doorgaat.

neem dikke kledij mee, want het kan daar zeer koud zijn, als de zon niet schijnt.

en je mag een zeer lange rij verwachten als de show voorbij is , want er is maar een veilig pad om naar beneden te gaan . ( wachttijd tot 1h. en langer )

dit jaar ga ik alleen, want het vrouwtje kan niet mee .

groeten,
een spotter uit Belgie !

roadkill schreefCOLONIk ga over een paar weken naar Axalp. Dit is tevens ook de eerste keer dat ik vliegtuigen ga fotograferen. Tenminste, als ik die berg uberhaupt opkom :)
Nu kon ik van een bekende een 100-400 L lenen voor die dagen, waar het niet dat deze lens nu ter reparatie ligt bij de importeur. Na alle waarschijnlijkheid is die niet klaar voordat ik vertrek.
Mijn vraag is heb ik daar boven genoeg aan mijn 70-200, is 300mm ook afdoende of ga ik een 100-400 huren?

Marco.
:wink: :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar