Hoewel ik al jaren vliegtuigen fotografeer, doe ik dat nog maar sinds kort met een digitale spiegelreflex.
Ik heb het vorig jaar op Volkel geprobeerd, maar toen was het erg slecht (lees: donker) weer. Dit jaar begon het heerlijk in de ochtend en werd het wat donkerder gedurende de middag.
Ik heb een 30D en een Sigma 100-300 F4 lens.
Ik vraag me af wat de beste techniek is voor het fotograferen van de snelle jets. Ik heb nu de sluitertijd op 1/800 (Tv stand)gehouden en dan met de ISO waarde gespeeld om bij het starten/landen nog een redelijke belichting te krijgen. Ik heb als focusmethode de AI focus gebruikt met alle meetvelden aan.
Ik was zelf niet 100% tevreden, hoewel er prima foto's bij zaten. Het grootste euvel vond ik toch wel wat te donkere foto's waarin de ruis erg goed zichtbaar is in de schaduwpartijen. Ik heb overigens maximaal ISO 640 gebruikt.
Als ik hier lees dan zie ik ook wel dat er vaak Av stand wordt gebruikt. Wie legt uit wat het beste is en waarom?
Gr.,
Ewood
Wat is de beste techniek voor (snelle) vliegtuigen?
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1014
- GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
- WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
- CONTACTCOLON
Ik ben geen spotter, maar het lijkt mij zelf ook erg gaaf om eens te doen.
Heb gelezen dat je met de sluitertijd korter dan 1/640 moest zitten en de auto focus om AI Servo
Heb gelezen dat je met de sluitertijd korter dan 1/640 moest zitten en de auto focus om AI Servo
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 57
- GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 09:16
ook ik ben hier wel benieuwd naar....
- Jerenes
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1352
- GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
- WoonplaatsCOLON Lochristi, België
Voor de keren dat ik spot doe ik het als volgt!
Op Av stand met een diafragma van rond de f/8... voor de snelle scheurijzers. Goed kijken dan naar wat je sluitertijd is in het oculair, maar normaal gezien zit dat altijd wel goed...
De AF stand op AI Servo en focuspunt op het midden. Op die manier kan je het vliegtuig op de korrel nemen, meepannen en afdrukken maar...
Voor de prop toestellen en Helis ga ik naar de f/11 toe om de sluitertijd wat naar beneden te halen.. Op die manier krijg je een blur en ziet het er wat leuker uit allemaal.
Je kan het natuurlijk allemaal op f/11 gaan schieten, met vliegtuigen lukt dat ook nog best denk ik, maar ik doe het niet.
Als ik zo mijn laatste foto's bekijk (Open Dagen) denk ik dat ik dat toch maar eens ga doen gezien de foto's van de heli's stukken scherper uitkomen dan die van de vliegtuigen. Dus misschien is het toch zo dat mijn lens rond die f/11 het scherpste is...
ISO probeer ik rond de 100 - 200 te houden. Hoger dan 400 ga ik niet... dan gaat de cam lekker in de tas weer... (ik ben nog niet zo goed met de cam dat ik de ruis eruit kan houden op hoge iso's ... LOL )
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo? Er zullen vast nog wel antwoordjes komen denk ik dan...
Op Av stand met een diafragma van rond de f/8... voor de snelle scheurijzers. Goed kijken dan naar wat je sluitertijd is in het oculair, maar normaal gezien zit dat altijd wel goed...
De AF stand op AI Servo en focuspunt op het midden. Op die manier kan je het vliegtuig op de korrel nemen, meepannen en afdrukken maar...
Voor de prop toestellen en Helis ga ik naar de f/11 toe om de sluitertijd wat naar beneden te halen.. Op die manier krijg je een blur en ziet het er wat leuker uit allemaal.
Je kan het natuurlijk allemaal op f/11 gaan schieten, met vliegtuigen lukt dat ook nog best denk ik, maar ik doe het niet.
Als ik zo mijn laatste foto's bekijk (Open Dagen) denk ik dat ik dat toch maar eens ga doen gezien de foto's van de heli's stukken scherper uitkomen dan die van de vliegtuigen. Dus misschien is het toch zo dat mijn lens rond die f/11 het scherpste is...
ISO probeer ik rond de 100 - 200 te houden. Hoger dan 400 ga ik niet... dan gaat de cam lekker in de tas weer... (ik ben nog niet zo goed met de cam dat ik de ruis eruit kan houden op hoge iso's ... LOL )
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo? Er zullen vast nog wel antwoordjes komen denk ik dan...
Jeroen
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 990
- GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55
Het zou mijn stukkie kunnen zijn.Jerenes schreefCOLONVoor de keren dat ik spot doe ik het als volgt!
Op Av stand met een diafragma van rond de f/8... voor de snelle scheurijzers. Goed kijken dan naar wat je sluitertijd is in het oculair, maar normaal gezien zit dat altijd wel goed...
De AF stand op AI Servo en focuspunt op het midden. Op die manier kan je het vliegtuig op de korrel nemen, meepannen en afdrukken maar...
Voor de prop toestellen en Helis ga ik naar de f/11 toe om de sluitertijd wat naar beneden te halen.. Op die manier krijg je een blur en ziet het er wat leuker uit allemaal.
Je kan het natuurlijk allemaal op f/11 gaan schieten, met vliegtuigen lukt dat ook nog best denk ik, maar ik doe het niet.
Als ik zo mijn laatste foto's bekijk (Open Dagen) denk ik dat ik dat toch maar eens ga doen gezien de foto's van de heli's stukken scherper uitkomen dan die van de vliegtuigen. Dus misschien is het toch zo dat mijn lens rond die f/11 het scherpste is...
ISO probeer ik rond de 100 - 200 te houden. Hoger dan 400 ga ik niet... dan gaat de cam lekker in de tas weer... (ik ben nog niet zo goed met de cam dat ik de ruis eruit kan houden op hoge iso's ... LOL )
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo? Er zullen vast nog wel antwoordjes komen denk ik dan...
Scheelt mij weer wat schrijven.
- Andras
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 247
- GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 18:12
- WoonplaatsCOLON Zandvoort
- CONTACTCOLON
Lol, ja dat is een manier ja.. iedereen heeft zo z'n voorkeuren, ik doe dat inderdaad ook wel eens. Je moet gewoon gaan proberen en kijken welke manier je bevalt. Ik fotografeer meestal op Tv stand, middelste focuspunt, Iso 100 t/m 400 max, extra stop overbelichten (soms onder), AI servo stand, heli's altijd lager dan 1/320 (liefst zelfs lager) en jets afhankelijk van snelheid. Meestal zit het diafragma dan rond de 8.0 of 9 (betere scherpte afhankelijk van je lens). Maar het aller!! belangrijkste is dat je let op de zon val. Valt het zonnetje er mooi op, dan moet je zoeken naar het juiste moment, scheelt enorm!...
(Image stabilisation, vaste hand, timing, panning... erg belangrijk ook etc etc)
Ik zou zeggen proberen maar...
Groet,
(Image stabilisation, vaste hand, timing, panning... erg belangrijk ook etc etc)
Ik zou zeggen proberen maar...
Groet,
Greetz
Andras
http://www.afterburnerphotography.com
Canon gear and lots of rental
Andras
http://www.afterburnerphotography.com
Canon gear and lots of rental