Parttime freelance fotografie

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Drrrrkkk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 13:24
CONTACTCOLON

Oh jee, ik heb weer wat hoor; het gaat zo goed met mijn fotografie dat er mensen/bedrijven geïnteresseerd zijn geraakt in mijn foto's, uiteraard tegen betaling.
Hartstikke leuk natuurlijk; extra centjes zijn nooit weg.
Mijn vraag is alleen hoe ik dat legaal kan verwerken (denk aan Belastingdienst e.d.)?
Ik doe fotografie namelijk naast mijn fulltime baan!

KvK stuurt me naar Belastingdienst en vice versa, dus vooralsnog ben ik geen stap wijzer geworden.
De pest is dat ik helaas zelf ook helemaal geen kennis van dit soort zaken heb.
Heeft iemand een ideetje?
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

vlgs mij werk je dan idd op free-lance basis, en daarover kun je bij de Belastingdienst meer informatie aanvragen, heeft mijn man ook een periode gedaan, ik zal hem anders even vragen hoe dat ook alweer zat
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ik weet 1 ding; je kan NIKS meer belastingvrij bijverdienen. Dit is inmiddels afgeschaft.

Wel is het zo dat er tot ongeveer 230 euro niet ingevorderd wordt. het exacte bedrag weet ik zo niet. Maar er is een grens waaronder de belastingdienst niks invorderd omdat dat dan duurder wordt dan het te vorderen bedrag.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Weet je wat jij zou moeten doen..............ga eens naar de kamer van koophandel.
Je hoeft je niet te laten inschrijven (kan wel) maa rze kunnen je wel een heel eind opweg helpen.
Bovendien meen ik mij te kunnen herinneren dat als je verdiensten lager zijn dat 20% van je normale inkomsten dat je dan geen aangifte hoeft tedoen. Maar er verandert zo veel dat dat ook wel anders kan zijn.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Die laatste tip is natuurlijk erg geïnspireerd door de reclame, maar er zit wel wat in. Als je verwacht/hoopt dat je fotografische activiteiten ook op langere termijn geld opleveren, kan een eigen bedrijfje starten een optie zijn. Heb ik zelf ook gedaan, jaren geleden, met als kernactiviteit het opnemen van klassieke muziek.
HEEL ERG BELANGRIJK: regel toestemming van tevoren bij je werkgever! Niets zo vervelend als achteraf gedonder krijgen!

Mijn inkomen uit mijn eigen bedrijf is al lange tijd negatief, wat betekent dat ik bij mijn reguliere werkgever teveel belasting afdraag. Die krijg ik dus lekker weer terug :-) Ook de BTW van zakelijke aankopen krijg je terug.

Mijn conclusie: zolang de Belastingdienst het goed vindt, houd ik mijn bedrijfje in stand. De noodzakelijke administratie is te overzien (zeg 3 - 4 avonden per jaar), de financiële voordelen zijn groot! Bovendien is het naar (potentiële) klanten handig om ze een BTW-factuur te kunnen aanbieden. Staat professioneel, en is voor bedrijven gunstig.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
*Marco*

George schreefCOLONWeet je wat jij zou moeten doen..............ga eens naar de kamer van koophandel.
LOL :D
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Wat je kan doen is een bedrijfje oprichten door je in te laten schrijven bij de KvK. Je kan dan inderdaad met facturen werken en btw aftrek toepassen voor bijv je apparatuur en vakliteratuur.
En als je met bedrijven werkt, zijn facturen met btw nummer ed vaak wel een vereiste.

Waar je wel rekening mee moet houden is of je voor de belastingdienst wel of geen bedrijf wil zijn.
Zo niet dan worden je verdiensten als neveninkomsten aangemerkt op je gewone belastingformulier. Als je dat wel wil zijn, moet je een stuk ingewikkelder te werk gaan omdat je dan belasting voor ondernemers moet gaan betalen. En dat is andere koek.
Ook voor je ziektekosten verhaal maakt dat uit. Als bedrijf zal je je verplicht moeten verzekeren onder de ziekenfondswet (zolang je verdiensten niet boven de grens uitkomen)

De kosten van dit alles zijn te overzien. Kosten voor de KVK, een bedrijfsrekening bij je bank en dan ben je er wel.

Succes
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met alleen een inschrijving van de KvK heb je nog niet een echt bedrijf. Voor BTW-aftrek moet je nog wel wat anders regelen. Ik weet niet precies wat, maar dat loopt via de belasting. Als je dat allemaal geregeld hebt ben je in ieder geval in de ogen van de belasting een "Starter".

Het kan zijn dat je in het begin dan een "startersbezoek" krijgt. Zo las ik bij Fokkedeboer dat zijn bedrijf al lange tijd verlies maakt, maar dat hij wel de voordelen van een bedrijf als BTW-aftrek en een teruggaaf van zijn door zijn baas teveel betaalde premie. Hier zit een addertje onder het gras:

Mocht de desbetreffende controleur reëel zijn, dan wordt je onderneminkje aangeduid als een onderneming zonder winstoogmerk en dat kan in de ogen van de belasting weer niet; kortweg heb je dan volgens de belasting geen (recht op een) onderneming en kun je je spulletjes weer inpakken.

Maar hoeveel foto's wil je op jaarbasis gaan verkopen (en wat wil je daar aan omzet mee draaien)????
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

Alles wat je op freelance basis verdient moet je opgeven aan de belasting, en je moet dus ook het bedrag dat je berekent factureren aan degene die van jouw diensten gebruik maakt. Maar de BTW mag je niet doorberekenen aan de 'klant'.

Dat is wat mijn man toen verteld is door de Belastingdienst (leuker kunnen ze het niet maken)
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat Renate zegt is waar. Wil je wel BTW doorbereken (Dus ook BTW-aftrek genieten) dan moet je dus ook geregistreerd staan als bedrijf en ben je niet meer free-lance bezig.

Dan moet je dus wel veel meer regelen. Afhankelijk van hoeveel foto's je op jaarbasis wil gaan verkopen kan het misschien verstandig zijn om free-lance te werken ipv bedrijfsmatig. Of je moet zin hebben in de hele papieren rompslomp e.d. (Hoewel die op zich wel mee schijnt te vallen)

Maar nogmaals: Je moet mazzel hebben als je geen winst maakt en dat de belastingsdienst dat accepteerd. 9 van de 10 keer gaat er een streep door de "onderneming".
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Klopt, ik weet ook niet hoe lang het nog goed gaat. Al moet ik aan mijn opmerking hierboven toevoegen, dat het verlies wel steeds minder wordt, en bovendien uitsluitend veroorzaakt wordt door afschrijvingen. Die ook minder worden, want de grote investeringen heb ik al gedaan, de economische levensduur is (gelukkig) korter dan de technische. Ofwel, ik kan de afgeschreven spullen nog gebruiken. De afschrijvingen drukken daardoor ook steeds minder op de winst.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
hanshermus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2005 12:44
WoonplaatsCOLON Belgie
CONTACTCOLON

Hoe zit zoiets dan met vakdiploma's? Of geldt dat alleen wanneer je jezelf als vakfotograaf wilt uitgeven?
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Als fotograaf hoef je geen vakdiploma te hebben, maar het maakt het wel makkelijker.
HeinA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 23:18
WoonplaatsCOLON Elst (gld)
CONTACTCOLON

Ik zie dit topic nu pas staan en wil best mijn ervaringen kwijt.

Je kunt het vooralsnog gewoon free-lance naast je baan blijven doen. Alleen moet je op je privé belastigaangifte invullen dat je freelance inkomsten hebt. Daartegenover staat dat je iedere batterij die je voor je flitser koopt weer van de inkomsten af mag halen. Dat geld ook de gereden kilometers voor een opdracht.

Je mag echter geen BTW in rekening brengen en verrekenen.

Zodra je een bedrijf inschrijft bij de KVK en een BTW nummer aanvraagt wordt het verhaal anders.

Zoals ik het hierboven beschrijf heb ik het vanaf 1999 gedaan. Vanaf oktober 2004 is mijn bedrijf ingeschreven en heb ik een BTW nummer.
just do it ....
[size=75] Steeds meer kastjes en glaswerk [/size]
ajh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 10:41
WoonplaatsCOLON Assen

Zoals HeinA het beschrijft klopt het helemaal ! Als je naar de KVK gaat zeg dan ook vooral niet dat je freelance wilt gaan. Dan zullen ze je zeker niet meer helpen.

Als je een echt "bedrijf" wilt beginnen kun je b.v. een éénmanszaak of VOF (bedrijf gezamenlijk met partner) oprichten. Dit heeft als voordeel dat je de BTW kunt verrekenen en je investeringen mag afschrijven.

De fiscale aangifte wordt wel ingewikkelder dan freelance. Ik zou allereerst beginnen met freelance. Loopt dat goed kun je altijd nog de stap richting bedrijfsmatig maken.
Mvg,
Albert Jan
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

ajh schreefCOLONZoals HeinA het beschrijft klopt het helemaal ! Als je naar de KVK gaat zeg dan ook vooral niet dat je freelance wilt gaan. Dan zullen ze je zeker niet meer helpen.

Als je een echt "bedrijf" wilt beginnen kun je b.v. een éénmanszaak of VOF (bedrijf gezamenlijk met partner) oprichten. Dit heeft als voordeel dat je de BTW kunt verrekenen en je investeringen mag afschrijven.

De fiscale aangifte wordt wel ingewikkelder dan freelance. Ik zou allereerst beginnen met freelance. Loopt dat goed kun je altijd nog de stap richting bedrijfsmatig maken.
Wat een kwats.. De term freelance bestaat offcieel niet eens. Freelancers hebben vaak een eenmanszaak, zoals ik. Ik freelance me rot en heb een eenmanszaak. Dus wat je nu bedoelt is in elk geval erg vaag.. Sorry voor de kick die ik hieraan geef maar dit gaat nergens over. De KvK is altijd erg behulpzaam hoor.

Overigens lees ik nog steeds veel, dat men denkt dat fotograaf een vrij beroep is. Dat is dus niet het geval. Zeker per 1-07-2008 dient alles ingeschreven te worden en treedt de nieuwe handelsregisterwet in werking. Voor die paar tientjes per jaar.. die nog eens aftrektbaar zijn ook....
Vriendelijke groet, Niels
Gebruikers-avatar
Birdman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 12:20
WoonplaatsCOLON Hengelo Ov
CONTACTCOLON

Nouja, ik hoor ook erg vaak dat het min of meer een vrij beroep is, ook op school. Daar vertellen sommige docenten zelfs dat je ook goed kan boeren zonder diploma en je evengoed je voordeel kunt doen met de kennis die je opdoet tijdens de lessen.. Beetje jammer ergens want een HBO fotografie diploma staat altijd erg goed op je cv.

Wat houd die nieuwe handelsregisterwet precies in wat dit betreft?

Groeten,
René
Neem ook eens een kijkje op www.vacaviation.blogspot.com

Gegroet!
René
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Birdman schreefCOLONNouja, ik hoor ook erg vaak dat het min of meer een vrij beroep is, ook op school. Daar vertellen sommige docenten zelfs dat je ook goed kan boeren zonder diploma en je evengoed je voordeel kunt doen met de kennis die je opdoet tijdens de lessen.. Beetje jammer ergens want een HBO fotografie diploma staat altijd erg goed op je cv.

Wat houd die nieuwe handelsregisterwet precies in wat dit betreft?

Groeten,
René
ehm, misschien zijn die docenten dan beter in fotograferen dan met bedrijfskunde. Vroegah had je de vestigingswet, die bepaalde voor welke beroepsgroepen welke diploma's benodigd waren. Die wet is afgeschaft (sinds 2004 als ik mij niet vergis). Voor een zeer klein aantal beroepen/bedrijven is nog wel een diploma verplicht, zoals een installateur bijvoorbeeld.

Iedere aap kan dus in Nederland een bedrijf beginnen, zonder diploma. Totzover stelt dat dus niks voor, maar je moet je wel inschrijven.
De nieuwe handelsregisterwet verplicht iedereen die ondernemer wil worden zich te laten inschrijven in de registers van de Kamers van Koophandel. Tot 1-8-2008 gelden een aantal vrije beroepen die dat niet hoeven, zoals kunstenaars, journalisten, accountants, notarissen, gerechtsdeurwaarders, tekstschrijvers, verplegers, paramedici enz enz. Zij zijn vaak wel ingeschreven overigens, bij een beroepsvereniging. Denk bijvoorbeeld aan de Registeracountant.

Dat gaat dus na die datum veranderen. Dan moet iedereen zich inschrijven. En laten we wel wezen, wat zijn nou 4 tientjes per jaar en een gratis abonnement op de belastingdienst.
Vriendelijke groet, Niels
Gebruikers-avatar
Birdman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 12:20
WoonplaatsCOLON Hengelo Ov
CONTACTCOLON

Okay, toch goed om te weten dan.

Maar let wel, sommige docenten. Niet allemaal, de docenten zijn allemaal parttimers en hebben hun eigen ding in de fotografie naast het lesgeven. Dus hun zakelijke kennis hang voor een deel dus af van wat zij doen als professionele fotograaf.

Groeten,
René
Neem ook eens een kijkje op www.vacaviation.blogspot.com

Gegroet!
René
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

nwpvr schreefCOLONTot 1-8-2008 gelden een aantal vrije beroepen die dat niet hoeven. Dat gaat dus na die datum veranderen. Dan moet iedereen zich inschrijven. En laten we wel wezen, wat zijn nou 4 tientjes per jaar en een gratis abonnement op de belastingdienst.
Kleine correctie om misverstanden te voorkomen: gaat in op 1-7-2008.
Bij die gratis abonnementen krijg je ook gratis (of betaald) te maken met een hoop administratieve rompslomp :D

Niet iedereen die betaald foto's maakt, hoeft naar de KvK te rennen en een BTW-nummer aan te vragen. Een van de voorwaarden is dat je ondernemer wilt zijn; ofwel winst maken moet een doel zijn. En winst maken is voor de meeste amateurs/semi-pro's nog een behoorlijk ver-weg doel, omdat ze vaak al genoegen nemen met 'uit de kosten zijn'.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar