MF op 450D (of andere instapmodellen)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mol_air
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2008 11:43

in het stukje over de neuwe Zeiss 1.4 (http://ziforums.com/reviews/showproduct.php/product/41) zegt een reviewer dit:

"Foucssing with my Canon EF-M for example was a pleasure, it was OK with my EOS 50e but very hard with my EOS 40D. It was alomst impossible with the EOS 350D and the standard viewfinder, with my maginfying eyepiece it became fine again. So, if you want to shoot with this Planar on your 40D often, I definitley recommend the special screen for manual focussing (EF-S). And I guess the same is true for the EOS 5D. "

Nu ben ik dit probleem (het slecht manueel kunnen scherpstellen, een aantal keer tegengekomen op mijn 450D. blijkbaar is daar dus een oplossing voor, maar het wordt me niet erg duidelijk wat er nu precies bedoeld wordt. Iemand opperde al een zoeker-vergroter, maar dat is denk ik toch niet helemaal wat er hier bedoeld wordt....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat wordt wel bedoeld :wink:

Voorts wordt het knoeien met de Zeiss als je een Ef-S focus screen gebruikt; met andere objectieven vanaf f/3,5 wordt het donkerder in de zoeker.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De standaard 350D zoeker is erg klein en donker. de zoeker van de 450D is iets helderder en groter. Op een heel klein scherm moet je gaan zoekenwat scherp is en wanneer iets het scherpst is. Dat lukt niet. Door het beeld een beetje te vergroten, kun je dit iets makkelijker vinden.

Andere oplossingen zijn:
Een soort camera die het beeld filmt en op een scherm toon waarop je kan inzoomen
Ander matglas (scherm waar je naar kijkt door de zoeker) met die halve maantjes om scherp te stellen.
evt live view en een computer, dan kun je op je computerscherm zien wat scherp is...
mol_air
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2008 11:43

Ja zo'n schermpje met halve maantjes (daar is vast een betere term voor :-)) bedoelde ik inderdaad. Kun je dat los kopen? Ik ken dat systeem van de analoge pentax en vindt dat erg fijn werken.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Katz Eye is een leverancier hiervan,

http://www.katzeyeoptics.com/

Maar niet iedere camera is automatisch geschikt om regelmatig van matglas te wisselen. Bij een 350D was dit veel werk, een 5D en 40D kunnen dit wel.. Andere camera's weet ik zo neit uit m'n hoofd....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Maar die pagina verteld je niet voor welke camera's je geen aanpassing hoeft te doen die Canon niet wilt, maar alleen wat ze leveren....
mol_air
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2008 11:43

Dat ziet er inderdaad mooi uit, maar het is redelijk prijzig, zeker als je nog wat extra lijntjes in je zoeker wilt (a $40 per stuk!), bovendien denk ik niet dat het een erg goed idee is om mn camera zo uit elkaar te halen. Ik koop later wel een betere camera, misschien hebben die dat standaard.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je reageerde veel sneller dan ik :wink:

Maar in de handleiding van de camera staat wel ergens of een focusing screen door de gebruiker zelf kan worden gemonteerd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

@Jan, graag gedaan 8)

@mol_air, ik denk niet dat nieuwere cmera standaard met die maatjes gan werken, wel zal het snelller (lees bij simpelere types) mogelijk zijn het glas te vervangen. Vergelijkbaar met vroeger alleen xD camera's en nu ook bij XXD camera's.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar