Upgrade 400D naar 50D zinvol ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boxer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2009 21:12
WoonplaatsCOLON Brabant

Ik heb de mogelijkheid (soms zit het mee) mijn 400D te upgraden naar een 50D (of 40D), uiteraard met een kwalitatief goede lens (zinnen gezet op EF-S 17-55 2.8 IS USM)

Ik zie er zelf een behoorlijk aantal voordelen in, maar lees graag de mening van de ervaringsdeskundigen alhier :D
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Ik ben zelf 3 weken geleden overgestapt van 400D naar 40D en ik had het eerder moeten doen. De 40D is, naar mijn mening, heel wat meer camera :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

Van 400D naar 50D snap ik wel maar van 400D naar 40D betwijfel ik nog steeds.
Ik bedoel, haal je mooiere fotos uit een 40D dan uit een 400D?
Groet Marco

(ik stel deze vraag omdat ik ook over wil naar 40 of 50D maar zie de verschillen niet zo :? )
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ik ben zelf overgestapt van de 400d naar de 40d, en toch een behoorlijk verschil hoor. voornaamste verandering is bediening, dat is toch een stuk makkelijker met een 40D oa het grote wiel en de display bovenop. Als je een foto staat te maken kan je alles vinden met je vingers zonder je oog van de viewer af te halen.
de ruis is beter onder controle bij hogere iso waarden
ook een voordeel (voor sommigen een nadeel) de grote van de camera, je hebt een camera in handen en geen plastic huisje (met alle eerbied voor de 400d hoor :) )

hier nog een aantal puntjes:
-liveview (erg makkelijk bij macro)
-grotere view finder
-SNELLER (6,5 fps is behoorlijk rap)
-bediening van je 430 flitser via het menu van de camera

en nee je gaat geen mooiere foto's maken dan een 400D
..
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Waar zie jij de voordelen ? Dat is vooral belangrijk volgens mij.

Ik zie te veel mensen (daar bedoel ik jou niet mee hoor :wink: ) een upgrade doen omdat de camera beter is dan de vorige en hebben daar verder mijns inziens geen goede reden voor. Ik ga voor mijzelf altijd na of ik tegen beperkingen op loop met de huidige set in mijn situatie.

Vandaag een nieuwe 17-85 lens aangeschaft omdat ik de kwaliteit van de kitlens toch wat te mager begon te vinden. Dit is mij pas na 2 jaar gaan irriteren en vandaar nu pas de overstap.

Het is te makkelijk om te roepen dat een XXD of zelfs XD met L glas de beste keuze is. Tuurlijk een Porsche is een hele goede auto maar dat maakt een golf nog geen slechte auto. :wink:

Maar goed als de geldboom bij jou lekker groeit en vruchten draagt dan zou ik zeggen geniet ervan en kopen die camera. Daar hoef je geen excuus voor te zoeken dan. :lol:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Natuurlijk ga je geen mooiere foto's maken met een andere/nieuwere camera.
De volle zon, een passief onderwerp en de gave om een goeie compositie te maken volstaan.

Maar met slecht licht en een snel bewegend onderwerp loop je tegen de beperkingen van, pakweg, een Agfa Clack aan.

Dan is een 40D/50D beter dan een 400D en een 30D beter dan een 350D.

Hetzelfde geldt voor de 1DxMKy serie, meer mogelijkheden voor slechtere omstandigheden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONMaar met slecht licht en een snel bewegend onderwerp loop je tegen de beperkingen van, pakweg, een Agfa Clack aan.
hohoho...beetje rustig hè...
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

@ Boxer
Als ik jou was zou ik voor de 50D gaan, die wil ik zelf namelijk ook!
Dan ga je op meer punten vooruit en kun je er weer een paar jaar tegenaan :D .
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@knoet: Heb heel vroeger met zo'n Agfa strandfoto's gemaakt: geen gezicht die wollen badpakken :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON@knoet: Heb heel vroeger met zo'n Agfa strandfoto's gemaakt: geen gezicht die wollen badpakken :lol:
hahaha....

gebruik hem voor de grap nog wel eens. Ook laatst nog eens zo'n 6x6 gekocht voor een paar euro op de rommelmarkt. Blijft leuk om ze ook echt te gebruiken. En geen gedoe: bovenin kijken en schuifje omlaag bewegen.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

Ik ben zelf ook overgestapt van de 400D naar de 50D. Het was een wereld va verschil. Ten eerste voor actie foto's is hij 2x zo snel dus 6,3 foto's per seconce. En De ISO kan veel hoger en je kunt dus onder mindere omstandigheden veel makkelijker foto's maken zonder te flitsen iets wat bij sommige sporten een pre is (Pool, Snooker). En er zit auto ISO op dus als je niet zeker weet welke iso je nodig hebt voor die goede foto zet je hem op auto en dan komt het goed in de richting :)

En ik vond het fijner dat de body groter was, Ik kan hem veel beter vasthouden nu. Live view gebruik ik niet of zelden.

OW en hij neemt de foto's ook sneler dus niet alleen meer per seconce maar de reactie snelheid is ook sneller en ik vind dat de sluiter een minder storend geluid maakt.

Ik heb bewust voor de 50D gekozen omdat ik ook al een zooi EFs lenzen had en die passen niet op de 5D dus was voor mij de 50D het beste wat ik kon doen.

Persoonlijk ben ik er erg tevreden over. En ik hoop dat je er iets aan hebt :D
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Natuurlijk is het zinvol om van een 400D naar een 40of 50D te gaan. De camera ligt beter in de hand, bediening is veel makkelijker, camera is vele malen sneller (dus je mist minder snel je moment), en de ruis onderdrukking van de 40D en 50D zijn veel beter.

Nee hoor niet twijfelen maar doen.

Gr. Chris :roll:
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Loop je tegen de beperlingen van je 400D aan ? In dat geval zeker doen, de 50D is veel beter dan de 400D (Ook een heel stuk nieuwer) Als je het alleen maar doet voor het hebben van een grotere camera, dan zeker niet doen.... Een XXD serie werkt anders dan een XXXD serie, en sommige handelingen moet je weer opnieuw aan wennen.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Als je de mogelijkheid hebt en vindt dat je met de 400D soms te kort schiet zou ik het zeker doen, er zult er geen spijt van krijgen.
Ik ben eind december overgestapt van een 350D naar een 50D en alleen al wat body betreft is het een groot verschil.
Groter, degelijker en ligt fijner in de hand vind ik en daarnaast vind ik de bediening en de menu's een stuk prettiger werken.

Je gaat er niet direct betere foto's door maken maar wel het is wel prettiger fotograferen. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Een ander voordeel is dat de 50D meer megapixels heeft. handig als je veel cropt, of wel eens foto's op canvas of posters wil printen.

De 5 grootste voordelen die ik belangrijk zou vinden van zo een upgrade: (heb er zelf ook wel eens aan gedacht)

1. Betere viewvinder
2. Meer megapixels
3. betere bediening (+ beter LCD scherpje met live-view)
4. ISO waarde in kleinere stapjes instellen (van 200 ---> 400 en 400 ---> 800 zijn grote stappen vind ik)
5. Sneller actiefoto's kunnen nemen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

6. AF micro-adjustment per objectief.
7. Vignetting en objectieffoutencorrectie per objectief (alleen JPG)

ad 4. Dat kan toch ingesteld worden bij meerdere camera's (C.Fn nog wat)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

Ik denk dat een ander die afweging niet kan maken voor je.
Zijn de voordelen van de 40D / 50D voor jou het geld waard is persoonlijk lijkt me.

Ik heb nu twee jaar een 400D en ben al een paar maanden verliefd op de 50D.
Hij ligt lekker in de hand, beter dan de 400D, en heeft meer pixels.
Ik wil graag mooie afdrukken van 60 x 90 kunnen maken (blijf nu bij max. 50 x 75)
Aantal frames/sec en betere ruisonderdrukking is leuk meegenomen.

Toch vind ik de voordelen het geld niet waard, je praat over 1000 euro!!
Ik wacht het nog wel een tijdje af, die 50D wordt in de toekomst heus wel goedkoper.
En de 400D vind ik een fantastisch ding, op dit moment is er (voor mij persoonlijk) geen body die voor 1000 euro toegevoegde waarde heeft.
Toegevoegde waarde in de zin van voldoening of plezier in fotografie.

Is het verschil voor jou het geld waard? Doen!
Kijk niet naar een ander, ieder geeft op zijn/haar eigen manier invulling aan fotografie en vind andere dingen belangrijk.

Zelf ben ik best bereid mijn spaarvarken te slachten voor een goed objectief.
De body vind ik minder belangrijk.
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

denk dat een investering in betere lenzen meer op zal leveren
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

DJ41 schreefCOLONEen ander voordeel is dat de 50D meer megapixels heeft. handig als je veel cropt, of wel eens foto's op canvas of posters wil printen.

De 5 grootste voordelen die ik belangrijk zou vinden van zo een upgrade: (heb er zelf ook wel eens aan gedacht)

1. Betere viewvinder
2. Meer megapixels
3. betere bediening (+ beter LCD scherpje met live-view)
4. ISO waarde in kleinere stapjes instellen (van 200 ---> 400 en 400 ---> 800 zijn grote stappen vind ik)
5. Sneller actiefoto's kunnen nemen
punt 2 alleen nuttig met goed glaswerk.
De pixel dichtheid van de 50D is onverbiddelijk voor wat betreft lens fouten.
Dit kan bij mindere lenzen een beperkte speel ruimte in de diafragma keuzen geven.
In het algemeen zal je het diafragma van een objectief enige stops dichtdoen voor een betere scherpte van het objectief, echter kom je onder de F8 gaat (op pixel niveau) de scherpte weer achteruit door de diffractie.


@TS een meevaller is altijd meegenomen, en als je je zinnen op een andere camera gezet hebt dan gewoon doen.

Eerder is de vraag gesteld tegen welke grenzen je met je huidige camera aanloopt, dus welke eigenschappen van een 40/50D voor jou doorslaggevende verbeteringen zijn.
Indien je dit niet goed kan aangeven dan zou ik investeren in goede objectieven.
Deze gaan, in het algemeen, veel langer mee dan een camera en daar heb je dus langer plezier van.

Sterkte met je keuze,

Peter
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONad 4. Dat kan toch ingesteld worden bij meerdere camera's (C.Fn nog wat)
En dus is hij nog NIET aan een XXD toe :twisted:

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar