De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Voor Macro foto's heb je verschillende mogelijkheden:

1 Objectief aanpassen voor makro
2. Speciaal Makro objectief aanschaffen

Aanpassen van het objectief kun je doen met (1)tussen ringen of met (2)voorzetlenzen.

Het voordeel hiervan is, is dat je neit een speciaal objectief nodig hebt. Het nadeel is, is dat je (1) licht verlies hebt (dus langere belichtingstijden).
(2) kwaliteitsverlies.

De 17-85 is neit een objectief dat direct bedoeld is voor macro fotografie. Dat betekend niet dat het onmogelijk is, maar wel dat je het objectief op een van die manieren moet aanpassen.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Nagtie schreefCOLONOok met tussen ringen zul je volgens mij niet ver komen, het kan wel, maar scherp stellen is dan haast onmogelijK!
als je er weinig voor uit wilt geven kan de 50mmF1,8 met tussen ringen soms wel wat leuk doen.
Of de 50mm macro lenzen zijn niet duur maar verwacht daar allebei niet te veel van!
Waarom zou je daar niet veel van mogen verwachten ?
Uit eigen ervaring weet ik dat je met een 50mm en tussenringen, na enige oefening en geduld, best mooie en goede macrofoto's kunt maken.
Bij gebruik van de tussenringen kun je het beste met de hand scherpstellen en daarbij wat naar voren of naar achteren bewegen.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je macro foto's maakt zonder statief is naar voor en achteren bewegen vaak de makkelijkste manier om scherp te stellen....
Lydie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 08:21
WoonplaatsCOLON Zundert

Ik heb wel een HDR vraag, heb er al wat dingen over gelezen op dit forum en werd benieuwd. Dus heb ik ook eens een beetje geprobeerd dit weekend. Ik kreeg alleen niet het beoogde resultaat. De vraag die ik nu heb: zijn er voorwaarden aan het onderwerp van de foto, de weersomstandigheden o.i.d.? Misschien dat het daar aan lag...

Verder heb ik ze samengevoegd in Photoshop CS3, maar ik kon niet echt vinden hoe ik ze goed kon bewerken (oorzaak nummer 2?). Heb wel al wat gezocht op internet, maar niet echt iets duidelijks gevonden. Kan iemand me vertellen hoe ik het echte HDR-gevoel kan oproepen met CS? Ben nog redelijk nieuw met het fotobewerken ;)

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Heb je ergens een voorbeeld foto ?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Misschien wordt het eens tijd voor een uitgebreide HDR tutorial.

Wie?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Akumal

Deze 2 links moeten toch een hoop info geven.

http://raym.deds.nl/hdr%20maken.html

http://www.hdrsoft.com/

Rob.
Lydie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 08:21
WoonplaatsCOLON Zundert

Bedankt voor jullie reacties! Ik was die links inderdaad al tegengekomen allebei, ze gaan alleen allebei uit van Photomatrix. In Photoshop heb ik wel gevonden hoe ik ze moet mergen, maar het bewerken erna lukt me niet helemaal...

En er staat niet bij wat de beste omstandigheden voor zo'n foto zijn. Ik had het geprobeerd binnen met wat kaarsen op tafel, en buiten (in de middag) van onze straat. Maar de verschillen lijken te klein te zijn om er een goede hdr van te maken.

Foto's heb ik even niet bij de hand!
Gebruikers-avatar
Digi-Desmond
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 120
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2008 11:46
WoonplaatsCOLON Breda

Een hele hele kleine vraagje :)

Met een grijskaart (18%) kan je....

- Witbalans aanpassen dus via manual whitebalance en dan foto uitpikken met grijskaart

en/of

- De instellingen overnemen van de gemaakte foto en dan niets aanpassen ook niet als hij stops overbelicht/onderbelicht.

Ik weet niet wat ik kon met mijn grijskaart. Help please :)
| Canon EOS 400D | EF-S 18-55 IS | EF-S 55-250mm IS | 50mm 1.8 | LowePro Cirrus 140 | FotoCube (L) |

[url=http://www.digi-desmond.nl/]Bezoek ook eens mijn website![/url]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Naar mijn weten kan je een grijskaart gebruiken om later in PS je grijswarden / witbalans dus, te bepalen...

Zie ook bijv. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=20825
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Met een grijskaart meet je de belichting. Wanneer je hem ook voor je witbalans wilt gebruiken moet je even kijken welke je neemt, ze zijn niet allemaal even geschikt.

Het beste kun je bij gebruik van een grijskaart in de M-stand fotograferen. Zorg dat de grijskaart beeldvullend in beeld is en stel de belichting zo in dat het pijltje van de belichtingscompensatie in het midden staat. Daarna kun je de grijskaart weghalen en fotograferen zolang de lichtomstandigheden gelijk blijven. Op het moment dat het licht veranderd moet je opnieuw even met de grijskaart je camera instellen.
Gebruikers-avatar
Digi-Desmond
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 120
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2008 11:46
WoonplaatsCOLON Breda

Thanks nu snap ik het helemaal!!! :)
| Canon EOS 400D | EF-S 18-55 IS | EF-S 55-250mm IS | 50mm 1.8 | LowePro Cirrus 140 | FotoCube (L) |

[url=http://www.digi-desmond.nl/]Bezoek ook eens mijn website![/url]
haffel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 20:24

Hallo,

Oook ik heb een klein vraagje.....

Als ik mijn EOS 400D op het programma P zet stelt de camera automatisch sluitertijd en diafragma in. Als ik deze waarden nu invul op het programma M of AV of TV zegt de camera dat de foto wordt onder belicht.Ik dacht dat ik sluitertijd en diafragma een beetje begreep maar......

Alvast bedankt voor de reactie
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Inde stand P wordt ook de ISO waarde door de camera bepaald. Welke ISO waarde gebruik je in een andere stand ? in M Av en Tv moet je deze zelf bepalen.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Peije schreefCOLONInde stand P wordt ook de ISO waarde door de camera bepaald. Welke ISO waarde gebruik je in een andere stand ? in M Av en Tv moet je deze zelf bepalen.
Nou, helapika, ook in P kun je gewoon zelf je ISO bepalen. Je kan ISO daar ook op "Auto" zetten, maar dat kan ook in Tv en Av (en zelfs in M, al betekent het in M eigenlijk gewoon '400 ISO'). Zie bladzijde 60 van je 40D manual.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Sorry ik was hier met mijn 350D aan het vergelijken. Mijn 40D staat eigenlijk altijd op M of Av.....
haffel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 20:24

Ik heb alle info die ik krijg via mijn zoeker (ook iso) over gezet. En toch krijg ik een onderbelichte foto.

Net nog even geprobeerd

Op P ISO 400 diafragma 3,5 en sluitertijd 1/60
Op TV ISO 400 diafragma knipperen 1,4 en de sluitertijd 1/60
Op AV ISO 400 diafragma 3,5 en de sluitertijd 0"3
Op M ISO 400 diafragma 3,5 sluitertijd 1/60 balkje met belichting op -2

Ik gebruik een EOS 400D en een canon 50/1.4 lens

Waarom deze verschillen...of begrijp ik nog heel veel niet? Ik ben ten slotte nog een beginner.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dit soort zaken gaan het best als je met statief werkt en de verlichting gelijk blijft.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

haffel schreefCOLONOp P ISO 400 diafragma 3,5 en sluitertijd 1/60

Dat is opmerkelijk - ik gok dat je flitser aan staat.
Op TV ISO 400 diafragma knipperen 1,4 en de sluitertijd 1/60
Knipperend diafragma => het objectief kan niet ver genoeg open. Er zal onderbelicht worden.
Op AV ISO 400 diafragma 3,5 en de sluitertijd 0"3
...en dat klopt volgens AV: f/3.5 levert een sluitertijd van 1/3".
Op M ISO 400 diafragma 3,5 sluitertijd 1/60 balkje met belichting op -2
En ook dat kan. Jij stelt zelf in: 400ISO, f/3.5, 1/60". Dat is lang niet genoeg, vandaar dat het balkje op het absolute minimum staat (kan niet verder dan 2 stops afwijking weergeven). Beschouw het maar alsof de naald van een analoge meter vast in de hoek staat.

Waar het op neer komt: je probeert in een best wel donkere omgeving te werken en het toestel kan daar niet zonder problemen mee overweg. 400ISO is eigenlijk te weinig in jouw situatie. Probeer het nu eens overdag bij normaal zonlicht nog eens?
Laatst gewijzigd door 1 op jeveos, in totaal 30 keer gewijzigd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
haffel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 20:24

Hoi jeveos

Je hebt gelijk dat de flitser aan staat. Maar dat heb ik ook op de andere programma's gedaan. Als ik de flitser op de andere programma's (dus niet op P) uit had staan begrijp ik het, maar de de flitser stond op alle programma's aan....
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar