De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Maar toch zit er verschil tussen het gebruik van de flitser tussen de verschillende programma's. Bij de P-stand gebruikt hij de flitser als hoofdlichtbron, op de Tv- en Avstand word de flitser als invulflits gebruikt. Wanneer je in de M-stand fotografeert zal de flits het ontbrekende licht aanvullen. Dit staat ook uitgelegd in de handleiding, maar snap dat het verwarrend kan zijn in het begin.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

In de verschillende standen reqgeert de flitser op een andere manier. In de P stand qls hoofdlicht. In de Av en Tv Stand als invulflits, en bij de M stand om het licht aan te vullen.

Dus vandaar dat het resultaat telkens anders kan zijn.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

haffel schreefCOLONJe hebt gelijk dat de flitser aan staat. Maar dat heb ik ook op de andere programma's gedaan. Als ik de flitser op de andere programma's (dus niet op P) uit had staan begrijp ik het, maar de de flitser stond op alle programma's aan....
Tip: lees de grote flitser tutorial eens door en trek je conclusies (het mag misschien lijken dat dat topic alleen over opsteekflitsers gaat, maar met name hoofdstuk 4 is ook van toepassing op je popup-flitser). Je hoeft niet meteen van A tot Z te begrijpen wat er allemaal beschreven wordt in die tutorial (een stapje tegelijk!), maar het zal je wel duidelijk zijn dat de flitser van invloed is op het gedrag van de camera. Dat gedrag gooit al je eerder geleerde kennis over de driehoek ISO-sluitertijd-diafragma overboord. Ik zou zeggen: probeer het nog eens, maar dan zonder flitser.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
haffel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 20:24

Dank jullie allemaal voor de antwoorden...ga snel het het tutorial lezen. Ik had dit tutorial niet gezien...een externe flitser heb ik ook en ik vond al dat deze ook raar reageerde op de diverse programma's maar dat zal me snel duidelijk worden hoop ik.

Groet.
pim123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2009 21:33

Alle 13 pagina's doorgelezen, veel gelezen en geleerd maar ik zocht wat er bedoeld word met Bokeh ... en dat weet ik nu nog niet... :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Akumal

Een mooie bokeh is een mooie rustige, egale achtergrond en ook nog mooi van kleur :wink: .
S1993
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2008 09:32

jaa, ik heb weer een vraag....

Hoe vaak moet je je camera (laten) schoonmaken???
Kun je em het beste zelf schoonmaken of het beter laten doen?
Waar/hoe doe je dat???
Kost het veel als je em ergens laat schoonmaken??
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Er is een verzameltopic over het schoon (laten) maken van de sensor, wanneer je dat doorgelezen hebt zul je vast wel een antwoord op je vraag hebben: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=33450
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als ie vies is...

Als je een foto maakt met een hoog diafragma, en je ziet stof zitten dan kun je de camera (laten) schoonmaken.

Hoe snel dat is, hangt ook af van wat voor soort fotografie je doet. Lig je vaak in een een stofrijke omgeving en verwissel je de lenzen in een stofrijke omgeving dan zal dat vaker moeten gebeuren dan wanneer je voornamelijk binnen bezig bent en altijd dezelfde lens gebruikt.
Lydie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 08:21
WoonplaatsCOLON Zundert

Ik heb ook weer een vraag!

Mijn vriend speelt in een band, en afgelopen weekend ben ik mee gegaan naar een optreden in een klein café om foto's te maken. De foto's die eruit kwamen waren rampzalig. Heb een tutorial gelezen waarin stond dat je beste kon fotograferen op de Av stand, met laag diafragma (rond f2.8 geloof ik). Maar uiteraard werd de sluitertijd te lang, waardoor alle foto's bewogen waren. Heb wat uitgetest met volgens mij inflitsen? Dus met de flitserstops gespeeld (weet niet precies wat de correcte benaming is). Dat hielp enigszins, maar alsnog geen goede resultaten.
Op automatisch wordt de foto wel scherp maar is logischerwijs de sfeer compleet weg op de foto.

Nu denk ik dat het komt omdat ik er gewoon geen goede lens voor heb. Ik fotografeer nu namelijk met een 400D met kitlens, 18-55. Is het daarmee mogelijk om met slechte lichtsomstandigheden scherpe foto's met sfeer te maken of zal ik toch moeten uitkijken naar een lichtsterke lens?

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een goede belichting komt tot stand door drie factoren: Sluitertijd, diafragma en ISO. Als je foto's te donker zijn, dan moet je of je sluitertijd omlaag zetten, of je diafragma nog verder open.

In jouw geval kon je diafragma niet verder open en wilde je je sluitertijd niet verder laten zakken omdat je anders de camera niet stil genoeg kon houden/de mensen op het podium in de rondte sprongen.
Als je dan je ISO verhoogt, dan wordt je sensor ook weer lichtgevoeliger.

Maar het is lastig praten zonder voorbeeldfoto's.

Als je met diafragma f/2.8 en een hoog ISO nog te lage sluitertijden had, dan was het gewoon te donker. Het blijft een fototoestel, geen wondermachine
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

En volgens mij kan de 18-55 tot f3.5.... wellicht dat een externe flitser in dit geval uitkomst kan bieden?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ben inderdaad benieuwd welke ISO's je gebruikt hebt...
ISO 800 / 1600 moet toch nog wel lukken met je cam?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Na de firmware upgrade kan ik in M modus het diafragma niet meer veranderen. Dat kan normaal door aan het grote wiel achterop te draaien. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, of ben ik weer de klos?

Edit: Laat maar, ik zie het al. Had het aan knopje niet helemaal doorgezet richting het wiel. Stom... :P
Gebruikers-avatar
Knoopie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2009 09:56
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Dan heb ik ook maar een vraagje..

Ik lees wel eens dat sommige mensen geen UV-filter op het objectief gebruiken.. Waarom zou je dit niet doen?

En wat voor zonnekap kun je het beste gebruiken? Een bloem of een ronde? En ook hier: waarom en wanneer gebruik je deze?

Groetjes
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ieder filter geeft een verslechtering van het beld. Bij sommige filters is dit meer dan bij andere filters. B&W filters hebben bijna geen kwaliteitsverlies.

Je kan er voor kiezen om het risico op een beschadiging van de hoofdlens te riskeren door geen filter erop te zetten. Afhankelijk van de locatie waar je foto's maakt is dit een risico....

Een bloem heeft een vorm dat die overal net buiten beeld blijft. je hebt dan de meeste bescherming naar alle kanten tegen invallend licht. Een ronde kap is afgestemd op de hoeken, terwijl je dan langs de zijkanten nog iets meer kan hebben.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een UV-filter filtert het UV-licht. In Nederland heb je daar niet zo snel last van. Waarom zou ik het er dan op stoppen. Een goed UV-filter is duur. Nu heb ik een lens of 8 en voor al die lenzen een goed filter kopen is erg duur.
Koop je een minder goed filter dan verslechtert dit vaak de kwaliteit van het beeld.

Ik heb 1 UV-filter, wat ik desgewenst naar 2 andere lenzen kan overschroeven. Dat filter zit standaar op mijn 17-40 omdat hij zonder filter niet goed gesealed is tegen de elementen.

Maar tegen beschadigingen gebruik ik de zonnekap.
Deze zorgt ervoor dat het voorste lenselement niet rechtstreeks geraakt kan worden onder veel omstandigheden.
Maar besef ook dat, wanneer je een UV-filter voor bescherming gebruikt, en dit gaat mis, het UV-filter misschien wel barst. En deze barsten kunnen ook krassen op je voorste lenselement veroorzaken. Heb je dus veel geinvesteerd in een UV-filter en zit je nog met eenbeschadigde lens.

De zonnekap zorgt ervoor dat er geen licht van opzij in de lens kan vallen. Tegenlicht wordt hierdoor wat tegengegaan, waardoor het contrast wat beter wordt.
Welke zonnekap je moet gebruiken is lastig te zeggen.
Canon adviseert op haar site zonnekappen met typenummer. Echter kun je voor een cropcamera best wel een maatje scherper nemen. De adviezen van Canon zijn namelijk gebasseerd op full-frame camera's (De EF-s lenzen uitgezonderd).
Wel is het zo dat, sommige lenzen uitgezonderd, met de geadviseerde zonnekap geen breuk kunt vallen. De echte full-frame groothoeken van Canon zijn voor crop-camera's daar echt een uitzondering in. Zo kun je de zonnekap van een 17-40 bij gebruik van een 1.6-cropcamera beter aan de kant leggen en die van bijvoorbeeld een 24-105 gebruiken.
De vignetering is dan ook nauwelijks waarneembaar (vignetering is het donkerder worden van de hoeken in je beeld omdat je zonnekap bijvoorbeeld een beetje overdie hoeken steekt. Dit is vaak eenvoudig te verhelpen met nabewerking, de 5D MK II doet het zelfs automatisch)

Bloemvormig of kokervormig verschilt dan weer per lenstype. De zoomlenzen hebben vaak een bloemvormige omdat de twee uitersten van de zoomlens hun eigen eigenschappen hebben. De zonnekap is hierin, net als de lens, een compromis. Een lens met vast brandpunt heeft vaak een kokervormige zonnekap omdat die is toegespitst op dat brandpunt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Een ronde kap zit ook op lenzen waarvan het eerste glas mee draait bij het foccusseren. Een bloem is dan niet wenselijk. :wink:
Gebruikers-avatar
Knoopie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2009 09:56
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Aha, dus het is eigen persoonlijk of je er wel of geen UV-filter op hebt zitten? En bij de meeste lenzen kun je het filter er als pakketoptie toch bijkopen.. En het lijkt mij dan dat die er dan wel geschikt voor is? Want ik begin net en heb maar 1 lens en daar wil ik toch ook wel in andere landen (met waarschijnlijk meer uv licht) foto's maken.. Dus dan zou het wel weer handig zijn?

En nou heeft mijn ma een 55-200 Tamron lens met ronde zonnekap en die zegt dat als zij volledig uitzoomd (55mm) dat ze dan de kap er ook bij op de foto zet. Kan dit? En zo ja, dan zou dit toch niet mogen of wel?

Groetjes

Btw, moet de topic naam niet zijn: de meest simpele vragen stel je hier? ipv de meeste?
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar