canon extender op 70-200 f/4

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
wouter400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2008 10:28
WoonplaatsCOLON emmen

hallo.

ik had een vraagje, ik heb een canon 70-200 f4.
ik wil graag met canon extenders gaan werken,

nu is de vraag, willen beiden canon extenders er tussen (1,4 en 2,0)?
ivm scherpstellen, in had iets gehoord dat als je boven f 5,6 dat het scherpstellen wel eens problemen op loopt.

groeten wouter
14 jaar oud...canon 50D:) canon 70-200 F4.0 usm L + sigma 17-70 f2.8-4.5 + canon speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi Wouter,

Beide extenders passen, maar zoals je zelf al aangeeft valt bij gebruik van de 2.0x de autofocus uit. Het zit zo: de autofocus van Canon-bodies (m.u.v. de 1D(s)) heeft minimaal F5.6 nodig om te kunnen werken. Bij een 1.4x extender heb je een stop lichtverlies (F4 wordt F5.6), bij een 2.0x zijn dat er twee (F4 wordt F8).

Conclusie: de 1.4x kan prima, de 2.0x alleen op handmatige focus (maar die is sowieso al af te raden vanwege de wat sneue beeldkwaliteit).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
wouter400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2008 10:28
WoonplaatsCOLON emmen

oké :D
14 jaar oud...canon 50D:) canon 70-200 F4.0 usm L + sigma 17-70 f2.8-4.5 + canon speedlite 580 EX
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

ik heb sind vrijdag de extender 1.4 voor mijn 70-200 en gisteren vanuit een openstaand boven raam de optocht gefotograveerd die langs kwam. :P

De 2.0 werd mij ook afgeraden in de shop inderdaad af valt weg en ik zelf vond nadeel teveel licht verlies. Dus koos de 1.4.

Conclusie was, helemaal geweldig vind ook dit weer een top uitvinding :wink:
"Not Old, Just Older"
Frodo
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 402
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 11:37
WoonplaatsCOLON Schagen
CONTACTCOLON

Ik heb zelf een 70-200 F4 IS met een kenko 1.4 300DG en ik durf te zeggen geen kwaliteitsverlies, en geen probelemne met AF. Ik heb ook eens de 2x geprobeerd, geen AF en de kwaliteit is slecht.
Groetjes Ed
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

En de zoek functie had met de onderwerp regel je alle adviezen gegeven :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik lees hier heel vaak slechte berichten over de 2.0 extender. Verkopers die het mensen aanpraten en vooral mensen die elkaar hier napraten of mensen die niet weten wanneer ze zo'n ding moeten en kunnen gebruiken.
Hier even twee snapshots van mij met deze extender. Ik gebruikte hem met de 70-200/2.8. Zo dramatisch slecht als op dit forum beweerd wordt, is deze extender echt niet.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=128894[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=128895[/img]
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@Capelle 1, Lees de berichten, nog eens door dan. Jij gebruikt een 2.8 lens met een 2.0 extender. is 2 stops. Doe je dat bij een f4 (waar de ts het over heeft) kom je op heel andere problemen uit.
de 2.0 extender zal soms best afgekraakt worden maar de ts heeft het daar nu niet over.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

@ BossA: Ik had de berichten gelezen (wijsneus) en daarin werd al goed uitgelegd wat het verschil tussen een 1.4 en een 2.0 is voor wat betreft verlies van lichtsterkte. Er werd echter ook gezegd dat een 2.0 sowieso af zou moeten vallen vanwege de slechte beeldkwaliteit die gebruik van die extender oplevert. Welnu, ik wilde even laten zien dat dat nogal mee kan vallen. Heel erg on topic lijkt me.
Dnns
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 22:18
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Capelle 1 schreefCOLONIk lees hier heel vaak slechte berichten over de 2.0 extender. Verkopers die het mensen aanpraten en vooral mensen die elkaar hier napraten of mensen die niet weten wanneer ze zo'n ding moeten en kunnen gebruiken.
Hier even twee snapshots van mij met deze extender. Ik gebruikte hem met de 70-200/2.8. Zo dramatisch slecht als op dit forum beweerd wordt, is deze extender echt niet.
Plaats nu eens de originele, zonder USM en andere photoshop grappen. De extender is niet erg, maar de lens wordt optisch een stuk minder, dit omdat je nu enkel het midden gebruikt en meer van het glas vergt.

Dit soort foto's misleiden de onwetenden alleenmaal, niet netjes.
Dure camera - Pats - Pats - Pats - Dure lenzen - Pats - Pats - Dure tas - Pats kwadraat
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

@ Dnns: mijn stelling was: "Zo dramatisch slecht als op dit forum beweerd wordt, is deze extender echt niet."
Als je iets tegen me in wil brengen, zou je dan in willen gaan op hetgeen ik beweer en niet met Photoshop en andere zaken die hier even niet aan de orde zijn, aan willen komen draven. Dat vind ik nou niet netjes :D .
Laatst gewijzigd door 1 op Capelle 1, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Okee, Capelle 1, Ik neem mijn woorden terug. Maar uit dat bericht wat jij als eerste poste kon ik dat niet uit opmaken.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

BossA schreefCOLONOkee, Capelle 1, Ik neem mijn woorden terug. Maar uit dat bericht wat jij als eerste poste kon ik dat niet uit opmaken.
Haha, ik probeer altijd 'to the point' te zijn, ben niet zo lang van stof, maar het komt gelukkig allemaal nog goed. :D
Dnns
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 22:18
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Capelle 1 schreefCOLON@ Dnns: mijn stelling was: "Zo dramatisch slecht als op dit forum beweerd wordt, is deze extender echt niet."
Als je iets tegen me in wil brengen, zou je dan in willen gaan op hetgeen ik beweer en niet met Photoshop en andere zaken die hier even niet aan de orde zijn, aan willen komen draven. Dat vind ik nou niet netjes :D .
Ok, dan hou ik het alleen hier bij; plaats nu eens originelen. Dan zien gewoon direct wat een extender teweeg brengt, na een resize en USM ziet alles er goed uit namelijk. :wink:
Dure camera - Pats - Pats - Pats - Dure lenzen - Pats - Pats - Dure tas - Pats kwadraat
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het kwaliteitsverlies met extenders heeft volgens mij te maken met die gevallen waarbij de extender gebruikt wordt tegen het advies van de fabrikant in.
Zowel Canon als Sigma geven bij de specificaties van objectieven aan of (en welke) extenders aanbevolen worden.

Sla je dat in de wind dan loop je grote kans op mindere resultaten.

Nog maar eens een opmerking over het nabewerken: dat is wenselijk en eigenlijk nodig bij digitale opnamen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb beide converters. En weet dus dat er best wat verschil tussen de twee zit. De 1.4 is veel scherper, sneller, en het contrast komt mooier uit.
Bij mij heeft de 2x best veel moeite met scherp stellen, en gaat erg snel hunten. Wanneer die bijna op het scherpe punt is gaat die erover heen.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Nu dit Topic toch over Extenders gaat.
(misschien een beetje ofltopic bij deze alfast sorry)
Maar zouden ze ook een Extender kunnen maken met IS er in
Of is dat niet haal baar?
Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kunnen, ja.
Haalbaar, nee (beperkte ruimte)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja dat kan wel, maar de vraag is hoe groot en lomp een extender dan wordt en wat je er beter van wordt. Want als je de extender dan niet gebruikt dan heb je geen IS meer en als je een lens hebt met IS en een extender met IS wie is dan leidend? Dan staan ze elkaar de compenseren en moet je wachten tot dat de beide IS systemen er uit zijn.

Verder heb je het probleem dat de afname van Extenders dermate gering is, dat het voor leveranciers een zinloze investering is. Je mag immers niet vergeten dat de extenders bedoeld zijn (tenminste de Canons) voor professionele lenzen en daarbij dan ook nog de langere versies om tijdelijk even meer rijkwijdte te creeeren. De Converters van Sigma en vooral Soligor en Kenko, zijn meer voor ons soort jonges gemaakt, namelijk amateurs die eigenlijk geen geld hebben voor meer rijkwijdte, en vooral de nederlanders die er geen geld aan willen uitgeven. :)

En dat zal dus de reden zijn om het niet te doen. Daarbij wordt het volgens mij een vreselijk duur grapje. Een extender heeft een aantal elementen die eigenlijk alleen een vergroting proberen te maken en als die ook nog eens moeten kantelen enz, dan wordt het heel moeilijk om een 1.4 of 2.0 vergroting constant te houden.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Dnns schreefCOLON .... na een resize en USM ziet alles er goed uit namelijk. :wink:
:shock: Leuke stelling, kom maar weer eens terug als je je roes hebt uitgeslapen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar