Feest foto. Donkere omgeving

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Dan toch maar een berichtje. Ik heb me de laatste tijd helemaal suf gelezen over het hoe en wat in de fotografie. Maar nu heb ik toch zelf ook een vraag en ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen. Volgende week zaterdag wordt er een feestje gegeven van vrienden van ons in een cafe. Nu is het daar wat donkerder natuurlijk. Hoe kan ik daar het beste fotograferen?

Als je een flitser gebruikt is de sfeer van het cafe weg. Ik heb helaas nog geen extra flitser want ik had eerst gekozen voor een andere lens.

Zojuist binnen even wat geprobeerd en de foto's worden erg 'oranje' van kleur. Hoe maak ik de beste foto's met behoud van sfeer in het cafe?

Ik heb een Canon 400D met de standaard kit 18-55mm. Een 50mm F1.8II en een 70-300mm SI USM.

De foto's die ik gemaakt heb net kan ik helaas nog even niet plaatsen omdat de accu nu op de lader ligt.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Met RAW
Je gebruikt een externe flitser, zeg maar EX430, en steld die niet te hoog in.
Dan maak je een foto en vervolgens zet je in raw de witbalans zoals jij dat wilt.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ja, dat moet een flitser lenen worden (Canon 430EX is prima). Flitsen op 'second curtain', sluiter op 1/10 en diafragma rond 5.6... Dat ging mij vorige week prima af. Hoe dat met de interne flitser wordt, moet je even uitvogelen. Succes!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Mocht de flitser niet gaan lukken en je kunt je hand lang stil houden, dan moet je gewoon je zit balans goed instellen. Dit kun je doen door het uit het op lamp licht te zetten, maar als je het echt goed wilt doen neem je een grijs kaart en maakt daar een foto van en steld je wb handmatig in. Heb je geen grijskaart neem dan een kopieër papiertje. Het kan zijn dat je de reeds kwijt raakt maar daarvoor heb je dus raw, daar heb je volledige vrijheid in de zit balans zonder dat je daarmee de foto veranderd.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ook welkom hier op dit leuke forum.
ArieScanner schreefCOLON Flitsen op 'second curtain',
Flitsen op je eerste of tweede gordijn heeft in dit geval geen inhoud, gewoon standaard op je eerste gordijn laten staan.
Je zal geen verschil zien en je kan hem niet vergeten terug te zetten.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Mijn zit balans? ;) Ja De 430EX heb ik al wel in handen gehad, maar moest een afweging maken, dus heb hem nog even laten liggen. Mischien dat ik dan toch maar eens mijn bankrekening moet checken.

Ik heb verder nog nooit met grijskaarten of kopieerpapier gewerkt. Maak ik dan een foto van een 'situatie' ter plekke met en zonder kaart? Waarna ik verder gewoon de foto's kan nemen (uiteraard in RAW) om die thuis met software aan te passen?

Moet ik dan wel of niet flitsen (er nog even van uitgaande dat ik alleen nog maar de flitser heb die aan het toestel vast zit en nog geen 430EX tot mijn beschikking heb.

Maar kan ik met interne flitser wel het resultaat halen wat ik voor ogen heb, het cafe sfeertje?

Krijg net tijdens het schrijven van dit bericht te horen van mijn vrouw...haal hem nou maar en neem mijn pasje maar mee :) (straks dus naar de winkel en oefenen van het weekend)

Blijft nog wel het vraagje van de grijskaart over en dat 'gordijn'. Ook weer een nieuw begrip voor mij..eerste en tweede gordijn.
Druifke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2008 21:11
WoonplaatsCOLON Maastricht

Leen me die vrouw ook even :wink: ben zelf dus een vrouw en kan geen kwaad :D

En idd ik heb weer wat geleerd, wist dit ook niet! Bedoel niet dat pasje maar de rest hier boven!
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik zou zeker een externe flitser kopen/huren. Ik had vorig jaar ook een groot feest waar ik foto's moest maken en heb hierover toen ook een topic aangemaakt met dezelfde vraag als jij. Toen kreeg ik ook het advies een externe flitser te gebruiken. Gelukkig heb ik dat gedaan want anders had ik dus niks kunnen doen.
Een kennis van me maakte ook foto's op hetzelfde feest en had geen externe flitser en die kon dus niks, hij moest op het laatste moment nog een flitser moeten halen bij iemand anders.
Vergeet bij je flitser geen omnibounce te kopen ;).

Neem genoeg batterijen mee voor de flitser en accu's voor je camera zelf.


Edit: Damn, mijn vriendin heeft dat nog nooit gezegd als ik iets voor m'n camera wilde kopen!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Jawel het is een 430Ex geworden :D Mijn vrouw maar meegenomen, het is immers haar pasje ;) Zij is ook helemaal weg van fotograferen. Zij is vooral goed in het inzicht/composities en ik ben wat meer van de verschillende instellingen die daar dan weer bij horen. Eens kijken of dit een echte gezamenlijke hobby kan gaan worden. We hebben fotograferen altijd al wel leuk gevonden, maar hebben nu dan ook een beetje spullen ervoor.

Ze wilde er ook meteen een polarisatie-filter erbij, dus die meteen maar aangeschaft 8) Voorlopig moeten we het hier dan maar mee doen.

Maar er blijven nu toch nog twee vraagjes over:

1) Hoe doe je dat met die grijskaarten?
2) Wat is flitsen op 'second curtain'? En wanneer doe je dat?

Tips voor volgende week (nu dus met flitser) nog altijd welkom.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Lucky u! :lol:
Ik heb helaas mn vriendin niet aan kunnen steken met het dslr-virus. Ze vind de dslr veel te zwaar en heeft daarom een compactje gekocht en ziet het nut van andere lenzen en toebehoren niet echt in hahaha.

Voor je overige vragen mbt second curtain zou ik zeggen, pak ff de zoekfuntie beet en je krijgt tig hits. Mocht je dan nog vragen hebben kun je die wel kwijt ;).
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Handmatige instelling op de camera (M-stand).

Witbalans op auto (kan je later in RAW nog veranderen)
800 iso
f4
1/10s

en een externe flitser op de tweede gordijn instellen 45 gr naar boven richten.

Klaar en feesten maar in die donkere omgeving :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONHandmatige instelling op de camera (M-stand).

Witbalans op auto (kan je later in RAW nog veranderen)
800 iso
f4
1/10s

en een externe flitser op de tweede gordijn instellen 45 gr naar boven richten.

Klaar en feesten maar in die donkere omgeving :)
Het is zo simpel he :wink:
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Het is het jammer dat je a.s. zaterdag al aan de bak gaat, want anders was [spammodus aan] mijn workshop fotograferen met externe flitser op 19 april [/spammodus uit] een goeie voor je geweest.
Woody111 schreefCOLONOok welkom hier op dit leuke forum.
ArieScanner schreefCOLON Flitsen op 'second curtain',
Flitsen op je eerste of tweede gordijn heeft in dit geval geen inhoud, gewoon standaard op je eerste gordijn laten staan.
Je zal geen verschil zien en je kan hem niet vergeten terug te zetten.
Afhankelijk van de omstandigheden is er wel degelijk verschil tussen flitsen op eerste en tweede gordijn. Op tweede gordijn heb je vaak wat meer kleuren/achtergrondlicht in je foto's. Vraag me niet hoe het kan, maar het is wel zo. Bij dezelfde omstandigheden/instellingen overigens.

Ik gebruik het zelf vrijwel nooit. Zeker niet als ik partypcis maak. Nadeel van flitsen op tweede gordijn vind ik namelijk dat mensen alweer weglopen na de voorflits, omdat ze denken dat de foto dan al gemaakt is. Als dan de hoofdflits komt, staan ze vaak net niet lekker op de foto.

Een goede manier om foto's in donkerder omgeving te maken is verder wel zoals ArieScanner al aangeeft. Lange sluitertijd in combinatie met redelijk diafragma. De term hiervoor is Dragging the shutter. Zou je ook op kunnen zoeken. Wat verder ook helpt, is je ISO-waarde omhoog gooien.

Om verder in te gaan op je laatste vragen: laat die grijskaart zitten. Zet je camera op witbalans flitslicht. Je onderwerp zal dan de goede witbalans hebben. De omgeving zal gekleurd worden door het omgevingslicht. Maar dat geeft juist sfeer. Het is onzin dat je met een flitser de sfeer wegflitst. Als je maar weet wat je doet.

Wellicht dat je ook nog even moet zoeken op partypics, eventueel in combinatie met mijn nickname. Ik heb al genoeg geschreven over de manier waarop ik partypics maak en de camera instel. Ik denk dat je daar ook nog wel wat uit kunt halen.

[EDIT]
mmk schreefCOLON
sugarman schreefCOLONHandmatige instelling op de camera (M-stand).

Witbalans op auto (kan je later in RAW nog veranderen)
800 iso
f4
1/10s

en een externe flitser op de tweede gordijn instellen 45 gr naar boven richten.

Klaar en feesten maar in die donkere omgeving :)
Het is zo simpel he :wink:
Mwah... zo simpel is het niet. Gevaar bij F4.0 is dat je onder andere met die kitlens op tele een klein probleempje krijgt. Op tele is het maximaal diafragma namelijk F5.6. Kun je nog zo hard op M-stand F4.0 instellen. Als het objectief dat niet aankan, dan kan 'ie dat gewoon niet aan. Daarom adviseer ik toch echt die F5.6, mede omdat je met je diafragma de belichting van je onderwerp bepaalt. Zo weet je in ieder geval zeker dat je op zowel groothoek (18mm) als op tele (55mm) een gelijke belichting hebt in combinatie met de flitser.

Verder is de flitser op 45graden omhoog richten (kan volgens mij niet eens, gaat vanaf 60 of 75graden?) niet altijd handig. Bij een donker plafond krijg je een donkere zweem. Dan liever met omnibounce direct flitsen, desnoods met flitscompensatie naar -2/3e of -1. Ander probleem kan zijn dat er een systeemplafond is, waarbij de liggers glimmend zijn. Messing bijvoorbeeld. Als je dan via het plafond flitst, kaatst dat mooi terug en krijgen mensen strepen over zich op de foto. Kan je de voorbeelden zo geven... ;)

[/EDIT]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Was even vergeten dat niet iedereen op f4 kan blijfen zitten :)
Maar goed, zie het als een uitgangs punt waar je al redelijk resultaat mee kan bereiken. Het blijft een kwestie van uit proberen in elke situatie die steeds weer anders is.

Verder was ik ook nog vergeten dat blijkbaar niet iedere externe flitser op 45 graden gezet kan worden maar de 580EX die ik heb wel.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De speedlite 430EX die hierboven genoemd werd ook. En ook een aantal alternatieven merken zullen het prima doen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Mag ik jullie allen hartelijk danken voor de info. Ik ga er mee aan het werk. Net thuis binnen ook weer even wat geprobeerd en het resultaat ziet er in ieder geval al veeel beter uit dan de interne flitser.

Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn volgende week.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

ik zou de WB niet op auto zetten.
Ik heb een 350D kan bij een andere iets anders werken.
Maar je gaat als volgt het werkt, je neemt de licht omstandigheden zoals ze zijn. Dus jah met flitser, en in het licht van het cafe. Nu maak je een foto van die grijskaart. vervolgens zet je je witbalans op handmatig. en daar ga je naar het menu handmatige witbalans, en zoek je die foto uit, druk op set en hij steld dat in als wit!

Waarschijn betekend dit in de kroeg wel dat je nu een wat standaard kleur krijgt, maar het voordeel hiervan is dat de WB overal het zelfde staat en je kunt dan denk ik goed kijken hoe je hem wel kan instellen op je computer en dit vervolgens in je raw bewerking bij alle foto's het zelfde doen.

Door in raw te fotograferen maakt de instelling eigelijk niet zoveel uit.
omdat je in de bewerking makkelijk alle kanten op kan.

Probeer niet rechtstreeks te flitsen, zeker als er en witplafond is, kun je het best omhoog flitsen zodat het licht van boven op de persoon wordt weerkaatst.
Als je het rechtstreeks doet ga je het licht vol in iemands gezicht geven.
Heb je er ook een diffussor bij gekocht??
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Misschien dat je hier nog iets aan hebt http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=45489
- Canon spul -
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar