bestellen bij de Hema, formaten en minimale bestandgrootte ?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Ik heb een jpg van 663 kB en een jpg van 266 kB.

Van de foto van 663 kB moet een foto komen van 20x30 cm en van de andere een foto van 13x19. Is dat reëel ? (Ik heb hier totáál geen kaas van gegeten !)
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wat is de resolutie? Op het eerste gezicht zijn de bestanden wel aan de kleine kant, maar wellicht door een stevige compressie heb je nog een redelijke resolutie.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Inderdaad, het aantal kb's (of meestal mb's) zegt niet heel veel. Als je zegt wat de resolutie is, kunnen we je verder helpen ;)

20*30 komt overeen met A4 formaat, waarvoor je ongeveer een 5MP foto voor moet hebben. Dit komt overeen met 2 tot 4 MB rechtstreeks uit de cam :roll:
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

De foto was in raw geschoten, in photoshop bewerkt en omgezet naar tiff en uiteindelijk jpg. Waar of HOE kan ik nu nog zien wat NU de resolutie is .... de foto is geschoten met een 40d in RAW Dus... ehhhmm.. deze digibeet vraagt zich nu af waar ik nu kan zien wat de resolutie is.
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
rickMeijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2008 20:07
WoonplaatsCOLON Groningen

je muis over de foto houden (gewoon in de map waar de foto in staat, dus niet in een fotobewerkingsprogramma) dan komt er van zelf wel een schermpje met afmeting: ...x...
400D + 50mm F1.8 | 70-200 F4[b]L[/b] | tamron 17-50 F2.8 + 420EX
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Akkoord, maar leg deze digibeet dan 's uit.... is het resultaat van die vermenigvuldiging, de resolutie ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Wie helpt mij ?

Ik heb een raw van de foto's, een tiff van de foto's en een, kennelijk te kleine jpg van de foto's die bij de Hema moeten worden afgedrukt. Wát moet ik doen om aan hun minimale eis te voldoen, en vooral HOE ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Een (veel) hogere kwaliteit instellen: als je in RAW schiet, schiet je in 10.1 MP. Dan zit je toch snel op 4MB. Je moet dus een hogere beeldkwaliteit instellen als je 't bestand opslaat.

En idd, het aantal megapixels krijg je door breedt met hoogte te vermenigvuldigen en dan delen door 1miljoen (1MP= 1.000.000 pixels)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Heb je al eens een afdruk geprobeerd op je printer? Als de foto dan al 'korrelig' eruit komt is het zonde om
hem te laten afdrukken. Ook zou je een kleine afdruk kunnen laten maken en die dan heel zwaar inscannen.

Het is niet zo dat ik bovenstaande tips zelf heb uitgetest. Ik probeer gewoon hardop met je mee te denken :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wheely schreefCOLONis het resultaat van die vermenigvuldiging, de resolutie ?
Nee, die vermenigvuldiging, zoals jij het noemt, IS de resolutie.

Dus de resolutie is 1024x768, of 2000x1500, etc...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is het al-oude verhaal met resolutie, afdrukformaat en alle dingen die daar aan vast hangen.

Wanneer je uitgaat van een resolutie van 300DPI zit je volgens mij toch redelijk safe. Dus als je dan een foto van 30x20 (ca. 12x8 inch) wil afdrukken, dan moet je bij 300dpi toch een resolutie van ca. 3600 x 2400 pixels aanleveren. Hoe groot je JPG dan is, is afhankelijk van deze resolutie, maar ook toegepaste kleuren. Een foto kan groter zijn als er een andere kleur veel in voorkomt.

Dus om te zeggen dat een foto van x kb goed is, is niet makkelijk om te zeggen. Zeker niet als het al gerommel in de marge is. 663kb is namelijk ook al niet zoveel en waarschijnlijk te weinig voor een goede afdruk. Maar ligt dit dan aan de resolutie of aan de compressie, dat is natuurlijk erg lastig te zeggen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Heb je die Tiff nog op je computer staan Wheely?
Zo ja, probeer dan nog eens die Tiff op te slaan als een JPG maar let dan op de compressie. Bij het opslaan krijg je een dialoogvenstertje met een schuifbalkje. Hoe meer naar rechts hoe beter je kwaliteit, hoe lager je compressie en hoe groter je bestand.
En hoe groter je bestand hoe beter de afdrukken :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar