Flashdance (nu ook verkrijgbaar MET foto's)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een nummer uit de jaren 80, heen en weer springend en dat is hoe ik het flitsen op dit moment ook ervaar.
Ik kom er niet aan uit.

Ik ben de laatste tijd ontzettend bezig om allerlei informatie op te zuigen over flitsen. Ook veel bezig met experimenteren. Ik probeer mijn beheersing over de reportageflitser naar een iets hoger niveautje te tillen, maar ik snap het soms niet.
Helaas is het natuurlijk weer zo dat ik heel mijn camera-gear bij heb, behalve de flitser. Dus ik kan geen voorbeeldfoto's maken.

Maar ik kan het natuurlijk wel in theorie omschetsen.

Ik maak een foto, in stand AV of zo, en stel hem in op f/5.6
De camera roept: 1/15! Geweldig, doe maar.
Ik krijg nu een foto waarbij alles correct belicht is.

Maar ik wil het wat donkerder. Ik draai mijn belichtingscompensatie op de camera naar -2. Maak ik nu een foto, dan kom ik op een sluitertijd van 1/60 en is alles lekker donker. Helaas ook mijn onderwerp in de voorgrond.
Maar daar heb ik de flitser voor, dus ik klik hem op de camera.

Maak ik nu een foto, dan blijft het nog 1/60 (ik zit nog steeds op -2Ev in de belichtginscompensatie) en de flitser belicht mijn onderwerp correct.
Waarom? Zou het niet zo moeten zijn dat ik mijn flitser op +2 moet gaan draaien om de -2 van mijn camera te compenseren.
Want zet ik mijn flitser op +2Ev, dan raakt het onderwerp overbelicht.

Ik krijg het in mijn hoofd niet ingeprent waarom dit gebeurd. In mijn ogen zou het, wanneer ik de camera terugdraai en niks doe met de flitser, nog steeds onderbelicht moeten zijn. Ik zou de flitser omhoog moeten compenseren om een correct belicht onderwerp te krijgen. Maar dat werkt in de praktijk dus niet zo. Ik snap er geen hout van.

Iemand van jullie wel?
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je filtser staat als het goed is op ETTL? Dan geeft de camera in de av stand het gemeten licht via de lens door en zal je flitser harder flitsen, immers hij geeft aan dat er onderbelichting optreedt? Gedachtengang hoor ik kan het mis hebben.

Je zou eens moeten kijken wat de camera en flitser doen als je beide op M zet, bijv. 1/8 of wat van toepassing is op je flitser en twee stops onderbelichten op je camera via je lichtmeter. Dan zou je een het verschil moeten zien.

Maar flitsers zijn niet mijn vrienden helaas, dus mocht het anders zijn dan hoor ook ik het graag.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

:roll:

abonnementje 8).
Herkenbaar dat je soms denkt dat je begrijpt hoe het werkt, maar dat je dan gaat redeneren, uitproberen, en dan werkt het niet ... :?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben eens even op de fiets gesprongen en naar huis gereden.
Vervolgens met flitser en auto weer terug (ze verwachten vanavond toch regen)
Ik zal eens wat voorbeeldfoto's maken zometeen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met niks beters voorhanden
Alles op f/11.0 en ISO 400 en standje Av, flitser in E-TTL II.

Afbeelding
0.6 sec Zonder flits


Afbeelding
1/8 (-2 EV) Zonder flits


Afbeelding
1/20 (-2 Ev) fliscompensatie op 0


Afbeelding
1/25 (-2 Ev) fliscompensatie op +2


Afbeelding
1/15 (-3 EV) Zonder flits


Afbeelding
1/50 (-3 EV) fliscompensatie op 0


Afbeelding
1/50 (-3 EV) fliscompensatie op +3

Dat de eerste correct is, die snapt iedereen wel (hoop ik)
Ik maak een foto en laat de camera de sluitertijd erbij rekenen. Hij was duur zat, dus ik mag verwachten dat dat apparaat het kan.

De tweede gaat ook zoals ik het bedoel. Ik vertel de camera alles twee stops donkerder te maken

Maar dan ga ik flitsen.
En wat verwacht ik dan eigenlijk.
Ik verwacht een te donkere foto omdat ik twee stops onderbelicht. Maar wat schertst mijn verbazing? De flitser maakt er in totaal weer een acceptabel belichte foto van. WAAROM?

Ik verwacht dat dat pas gebeurd op de vierde foto, waar ik de flitser vertel de twee stops van mijn camera te compenseren. Maar omdat met compensatie 0 de flitser al correct is, is dat met +2 een overkill.
Waarom communiceert mijn camera niet door aan de flitser dat de flitscompensatie 0 is, maar de camera -2 en we dus echt op -2 uit moeten komen?
Dat lijkt mij in ieder geval wel de logische reden. Ik heb tal van foto's waarbij de achtergrond donkerder is door de compensatie van bv -zoveel op de camera en +hetzelfde op de flitser. Dat resulteert gewoon in foto's als deze:

Afbeelding\

Schiet mij maar in de kerstboom
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Jan Kunst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2006 12:55
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Via ETTL heeft de flitser er voor gezorgd dat het onderwerp op de voorgrond ( en dat ook tamelijk in het midden van het beeld staat) juist belicht wordt.
De muur op de achtergrond staat relatief veel verder weg dan het onderwerp en door de lichtafval naar achteren zal de muur daardoor veel minder licht ontvangen dan het onderwerp dat dichtbij staat en zal op de foto daardoor slechts een klein beetje lichter zijn dan op de foto waar je de flitser niet gebruikt hebt.

Vr. gr.
Jan
Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik heb een vaag vermoeden, maar kan dat helaas zo niet controleren. Jeroen, verklein de originelen eens met DPP zodat CS3 niet de kans krijgt de volledige EXIF te vernaggelen?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik welke stand schoot je? Heb je mijn tekst gelezen?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Ik ben ook naar een balans van flitsinstellingen aan het zoeken geweest, gewoon door van alles te proberen voor een geringe invulflits.

Naar mijn idee moet je de twee belichtingen als onafhankelijk zien (40D hier).
In de stand Av is de compensatie op de cam ook voor de cam alleen, hiermee wordt de helderheid van de achtergrond bepaald.
Dan is er ook nog een autonome flitser die door de lens alleen de helderheid van de voorgrond waarneemt. Wil je die voorgrond iets donkerder, dan zal je de flitscompensatie ook wat lager moeten zetten.

En het resultaat bij de laatste feestfoto : er zit best wel wat licht op de gezichten, maar misschien was jouw flitser niet sterk genoeg om tegen het zonlicht in een duidelijkere overbelichting te veroorzaken ?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Jan Kunst.
En juist daar gaat het dus mis volgens mijn theorie. Als ik de camera vertel onder te belichten, dan zou de flitser dat volgens mij niet automatisch mogen compenseren. Op een gegeven moment is de flitskracht natuurlijk weg en wordt het donker in de achtergrond, maar vooralsnog vertel IK de camera dat het donker moet worden, en niet dat de flitser dan denkt 'En dan maak ik het weer lekker licht'. Waar is dan mijn controle
jeveos schreefCOLONJeroen, verklein de originelen eens met DPP zodat CS3 niet de kans krijgt de volledige EXIF te vernaggelen?
DPP? Wa's da? Staat op de Canon CD en geen idee waar ik die heb liggen. Werk ik simpelweg niet mee. Maar doe je theorie eens uit de doeken. Wie weet laat je me het licht wel zien
jandb schreefCOLONIk welke stand schoot je? Heb je mijn tekst gelezen?
Ja hoor, standje Av omdat ik daar in de praktijk het meeste mee werk
jandb schreefCOLONJe filtser staat als het goed is op ETTL? Dan geeft de camera in de av stand het gemeten licht via de lens door en zal je flitser harder flitsen, immers hij geeft aan dat er onderbelichting optreedt? Gedachtengang hoor ik kan het mis hebben.
Zo ziet het er vooralsnog wel naar uit. Maar ik stel in mijn camera toch in (dmv belichtingscompensatie) dat ik express wil onderbelichten?
jandb schreefCOLON Je zou eens moeten kijken wat de camera en flitser doen als je beide op M zet, bijv. 1/8 of wat van toepassing is op je flitser en twee stops onderbelichten op je camera via je lichtmeter. Dan zou je een het verschil moeten zien.
Of ik nu in standje M handmatig onderbelicht of in stand Av compenseer, het blijven 2 stops. Maar in M geld de flitser ook weer niet al invulflits.
Ga overigens wel standje M proberen
jandb schreefCOLON Maar flitsers zijn niet mijn vrienden helaas, dus mocht het anders zijn dan hoor ook ik het graag.
Vrienden koop je met bier, en mijn flitser kan er tegen (helaas praktijk) :lol:
aflits schreefCOLONIn de stand Av is de compensatie op de cam ook voor de cam alleen, hiermee wordt de helderheid van de achtergrond bepaald.
Dan is er ook nog een autonome flitser die door de lens alleen de helderheid van de voorgrond waarneemt. Wil je die voorgrond iets donkerder, dan zal je de flitscompensatie ook wat lager moeten zetten.
Het begint er inderdaad op te lijken dat de compensatie op de camera niets met die op de flitser doet. Het begint er steeds meer op te lijken dat hij niet dat gedeelte niet van TTL communiceert
aflits schreefCOLON En het resultaat bij de laatste feestfoto : er zit best wel wat licht op de gezichten, maar misschien was jouw flitser niet sterk genoeg om tegen het zonlicht in een duidelijkere overbelichting te veroorzaken ?
Als je in de rechteronderhoek kijkt dan zie je dat daar een auto staat, hier valt geen flitslicht op en deze is dus ook behoorlijk donker. Foto is overigens op een niet zo zonnig moment gemaakt met een EX550
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Cisco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2008 16:08
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Als je camera en je flitser naar die ene camera compensatie instelling zouden luisteren zou er geen aparte flitscompensatie nodig zijn . . . toch :wink:

soms moet je je neerleggen bij de praktijk :roll:
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik lees stiekem ook even mee aangezien flitsen ook nog niet mn sterkste punt is.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLON
jeveos schreefCOLONJeroen, verklein de originelen eens met DPP zodat CS3 niet de kans krijgt de volledige EXIF te vernaggelen?
DPP? Wa's da? Staat op de Canon CD en geen idee waar ik die heb liggen. Werk ik simpelweg niet mee.
Tsja, dus moeten wij het doen met half gare EXIF info. Jammer.
Maar doe je theorie eens uit de doeken. Wie weet laat je me het licht wel zien
Wilde je nog meer licht? :D

Anyway, ik zat zelf te denken aan de lichtmeetmethode die je ingesteld hebt voor het bepalen van het flitslicht. Dat kan met de meeste Canons op evaluative en op average. Nu hangt het een beetje af van de grootte en afstand tot aan je onderwerp wat er gebeurt in beide meetmethodieken.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jeveos schreefCOLONTsja, dus moeten wij het doen met half gare EXIF info. Jammer.
Ik zal eens kijken of ik het kan vinden
jeveos schreefCOLON Anyway, ik zat zelf te denken aan de lichtmeetmethode die je ingesteld hebt voor het bepalen van het flitslicht. Dat kan met de meeste Canons op evaluative en op average. Nu hangt het een beetje af van de grootte en afstand tot aan je onderwerp wat er gebeurt in beide meetmethodieken.
Ik heb natuurlijk ook niet stilgezeten in de tussentijd en ook op een ander forum een draadje uitgezet.
Daar kreeg ik deze link: http://photonotes.org/articles/eos-flash/
Erg interessant en heel erg uigebreid.

Voor zover ik nu kan zien maak ik met de belichtingscompensatie in de camera de instellingen voor de achtergrond, maar staat de flitscompensatie er los van. Ik moet dus juist niet compenseren op de flitser, hij rekent dat zelf wel uit. Eventuele compensatie op de flitser is meer voor donkeren en lichtere onderwerpen (zoals je bij sneeuw bijvoorbeeld overbelicht)

Het ziet er dus inderdaad naar uit dat de metering voor je flitskracht los staat van je gewone lichtmeting en hij zelf uitrekent wat er aan flitskracht nodig is (dus zonder dit te compenseren).
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Dat klopt, daar heeft men de flits compensatie voor uitgevonden ;). Bedenk wel dat flitsen in E-TTL veel weg heeft van "het groene blokje", weinig controle dus. Wil je echt volledige controle, dan ben je aan de goden overgeleverd met Canon's eigen flitsers.

Anyway, los van de belichtingsbepaling van de camera wordt de flitsmeting gedaan in evaluative of in average. Dat kun je bij de meeste toestellen instellen in een custom function setting van de body. Even nazoeken en experimenteren maar...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat ik tot op heden wijzer ben.
Wat er bij E-TTL gebeurd:

- Ik druk de sluiter half in, de camera meet mijn omgevingslicht
- Druk ik door dan wordt een voorflits gegeven
- Het gereflecteerde licht wordt meegenomen door de lichtmeetsensor van de camera en er wordt een licht-output berekend voor de voorgrond
- De spiegel klapt op
- sluiter gaat open en flits gaat af op eerste of tweede gordijn
- sluiter sluit en spiegel klapt terug

Je lichtmeting in de camera en de berekening voor de flitskracht zijn dus niet aan elkaar gekoppeld. Hij neemt wel gegevens van de camera mee over, maar in feite berekent hij opnieuw je plaatje voor de flitskracht.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Het andere draadje even bij de buren gelezen en het wordt me een stuk duidelijker, waarschijnlijk kun je het beste lichtmeten in AV stand en dan de M stand gebruiken om de definitieve foto te maken om zo de belichting te kunnen regelen en met name dan de gewenste sluitertijd want het diafragma heb je al gekozen en door je sluitertijd te veranderen regel je de hoeveelheid omgevingslicht.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Volgens mijn redenering in dit geval moet je de flitser ook op min 2 compensatie zetten, met deze instellingen. Ik concludeer dit adhv je voorbeeldfoto's met de boormachine, heb geen ervaring met flitsers.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wat ik mij afvraag is hoe gaat de flitser reageren als de flitskop niet op het onderwerp is gericht, bijvoorbeeld opzij of omhoog om te bounchen via muur of plafond?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Dit knipseltje van Chuck Westfall (dat vandaag door Boels gepost is) lijkt een bevestiging van wat meerderen hier al dachten :
Q: I often use my EOS-1D Mark II in Av mode. If I dial in exposure compensation will my auto flash meter differently?


A: In the EOS system, flash exposure is measured and controlled independently from ambient exposure. Therefore, the level of flash exposure is not affected when you dial in ambient exposure compensation. Let me know if this answers your question.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar