Tips zijn welkom

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
M van Andel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 08:38
WoonplaatsCOLON Leidschendam
CONTACTCOLON

Afbeelding

Graag zou ik wat commentaar van jullie willen ontvangen omtrent deze foto. Ik heb deze onbewerkt op het net gezet.
"Poëzie is achteruit luisteren en vooruit zien." R. Campert
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Waarom onbewerkt? Wil je ergens specifiek een antwoord op hebben?
Mijn eerste indruk is dat ik het niet zo'n krachtige compositie vind en
de kleuren erg 'vlak'.
Laatst gewijzigd door 1 op jvdh, in totaal 15 keer gewijzigd.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
M van Andel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 08:38
WoonplaatsCOLON Leidschendam
CONTACTCOLON

Sorry, dat ik hem niet op de juiste plaats heb gezet. Mijn bedoeling met dit plaatje is om te kijken wat de medeforummer van dit beeld vind en hoe jullie denken wat er verbeterd kan worden.
"Poëzie is achteruit luisteren en vooruit zien." R. Campert
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je mist een onderwerp.

Je hebt nu een foto waar het kanaal van linksonder naar het midden trekt.
Als kijker ben ik geneigd deze lijn te gaan volgen. Vervolgens kom ik dan in het midden uit en daar is niets meer te doen.

Daarnaast is de balans in de foto ook niet aanwezig. Je hebt de voorgrond (kanaal, weide, bomen) en achtergrond (lucht). Beide zijn ongeveer voor 50% aanwezig. Op zich zul je dan zeggen dat het perfect in balans is. Maar helaas is fotografie niet wat het lijkt (oe, die is moeilijk).
Vaak wordt een horizon lager geplaatst als het accent meer op de lucht moet liggen (wat in dit geval niet is, want in de lucht is helemaal niets te beleven) of wordt de horizon hoger gelegd (zodat je relatief maar weinig lucht hebt) en dat was imn dit geval beter geweest.

Was je ver door je knieeën gezakt, dan had je zelfs nog een derde laag in de foto kunnen maken: het grasveld rechtsonder.
Je had dan het kanaal als middenstuk kunnen nemen.
Met een beetje flitsen kun je dat dan qua licht in de juiste balans van de foto krijgen.

Het tijdstip waarop je bent wezen fotograferen is een mooi moment. Je hebt mooi licht en een mooi verloop van kleurtinten naarmate het zicht door vocht in de lucht minder wordt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Ik vind het nou niet zo'n slechte basis.
Compositie kan wat verbeterd worden door camera iets meer naar rechts te bewegen (stukje boom links ben je dan kwijt en je hebt wat meer boom rechts waardoor je wat meer dieptewerking krijgt).
Lager standpunt kan ook nog een gunstig effect hebben, alleen heb je dan weer wat minder spiegeling van de boom links.
Iets meer achteruit, daar ligt een sloot zeker:) en lager standpunt zou ik dan proberen met linkerboom volledig gespiegeld in het water en de rechterbomen/struiken als blikvanger op de voorgrond.

De vlakke kleuren zorgen voor een serene sfeer, is helemaal niet storend.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet, Hans
Gebruikers-avatar
Iceman78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2008 14:01
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Op zich vind ik de compositie nog niet zo slecht.

De boom aan de rechterzijde en het gras rechtsonder zorgen voor een natuurlijk kader van je foto.

De horizon zou ik alleen verplaatsen, als je meer kleur in de foto kan brengen. Anders wordt, of de lucht te licht en overheersend, of het land te donker en overheersend.

De foto is wat saai qua onderwerp, maar ik denk niet dat landschapsfoto's altijd per sé een onderwerp nodig hebben. Het landschap zelf is immers het onderwerp.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
M van Andel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 08:38
WoonplaatsCOLON Leidschendam
CONTACTCOLON

Afbeelding

Ik denk dat een aantal van jullie op zoek zijn naar deze afbeelding, het was de tweede foto die ik 45 seconden later heb genomen en ook hier weer geen bewerkingen aan gedaan.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze variatie denken.

(Als je goed zoekt staat er in de horizon een woning)
"Poëzie is achteruit luisteren en vooruit zien." R. Campert
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Ik vind hem mooi! Jammer dat rechts het zo donker is. HDR zou mooi zijn geweest!
www.gustlock.nl
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Ik zou het er tussenin zoeken.
Ik vind de eerste beter dan de tweede. Bij de tweede zou ik het standpunt meer naar rechts kiezen en lager, minder struik rechts erop, is nu overheersend.

Ook vraagt deze foto meer om portraitstand dan om landscape
Gebruikers-avatar
Iceman78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2008 14:01
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Cheese schreefCOLON Ook vraagt deze foto meer om portraitstand dan om landscape
Omdat de sloot ook verticaal loopt. Toch?
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
M van Andel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 08:38
WoonplaatsCOLON Leidschendam
CONTACTCOLON

Dat bewijst maar weer dat smaak heel persoonlijk is en er bij een ider een voorkeur is voor een bepaald beeld. Heerlijk om dit te merken.

Een lagerstandpunt was helaas niet mogelijk omdat de brug te veel in beeld zou komen waar ik op stond.
"Poëzie is achteruit luisteren en vooruit zien." R. Campert
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar