binnenfotografie EOS50D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

Ik heb een EOS50D met een EFS 17-55 F2.8 USM IS lens en ik zou graag willen weten om binnenshuis wat betere foto's te maken.
Ik heb geen externe flitser en wil graag weten of er goede tips zijn om mee te starten om binnen te fotograferen...overdag maar vooral in de avond om personen of persoon te fotograferen of een verjaardag om een voorbeeld te noemen.
De meeste foto's zijn beetje te donker en soms wat onscherp.

Schiet meestal ISO 400,1-beeld AF,automatische AF-punt selectie,meervlaksmeting en een neutrale belichtingscorrectie in de P-mode maar ik twijfel of de CA-mode ook niet verkeerd is omdat je de achtergrond ook wat scherper kan maken wat bij mij wisselende resultaten geeft.
In het menu FN1 tot IV heb ik alles default gelaten behalve dat ik in menu IV bediening/overig matglas op EF-S.

Ben benieuwd of jullie aanvullende tips kunnen geven of dat ik misschien een extra instelling moet maken of dat ik iets niet goed heb ingesteld.

Groeten vanuit een "zonovergoten" Den Haag !

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als het om personen binnen gaat dan wordt het s'avonds toch wel verleidelijk om en externe flitser te gebruiken en die dan via het plafond of met het lichtzoeker kaartje te schieten. Je kan mits goed gebruikt erg mooi belichten.

Als je echt met bestaand licht wil fotograferen zal je omhoog moeten met je iso, let echter wel op het ruis effect van te hoge iso. Ook zal je je witbalans in de gaten moeten houden ivm andere lichtbronnen (lees lampen)

Als je geen personen schiet kun je ene statief gebruiken.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik zou in elk geval de automatische AF-punt-selectie achterwege laten, want als jij scherpstelt op een gezicht, kiest de camera misschien wel een heel ander iets om op scherp te stellen?! :?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Heeft de 50d geen facedetection :lol:

Maar je kan als je het toch wil gebruiken in ieder geval goed opletten waar hij scherpstelt.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

een handige tip is om 1 keer een foto te nemen in de "P" stand te nemen dan heb je een idee hoe de camera het zou doen, dan kun je die overnemen en verbeteren.

Jammer dat je geen externe flits hebt, wat je kunt doen is een stukje wit karton voor je interne flits plakt in een hoek van 45 graden naar het plafond gericht, dus dat je je interne flits kaatst naar het plafond.

succes

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Dan zou ik je de 50mm1.4 aanraden :-)
Het is ook zo sneu om Oma plat te flitsen...
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

PA3HGT schreefCOLONIn het menu FN1 tot IV heb ik alles default gelaten behalve dat ik in menu IV bediening/overig matglas op EF-S.
Hans
Waarom heb je dat ingesteld?

Om sfeervolle binnenfoto's te maken die toch scherp zijn, kun je het
beste een externe flitser aanschaffen en deze via muur of plafond laten
bounchen om harde schaduwen te voorkomen. Als je dan op de AV stand
fotografeert, wordt de flitser als invulflits gebruikt en wordt er nog
omgevingslicht meegenomen, zodat je geen kompleet zwarte
achtergronden krijgt.

Wil je toch zonder flits binnen 's avonds foto's maken, dan de ISO
omhoog om toch acceptabele sluitertijden te krijgen.
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

MarieCanon schreefCOLONDan zou ik je de 50mm1.4 aanraden :-)
Het is ook zo sneu om Oma plat te flitsen...
een 50mm x1.6 cropfactor, afgezien dat het een superlensje is, vind ik het erg krap voor binnen/huiskamer fotografie, de 35mm 1.4 is een beetje pricy maar de 17-55mm 2.8 zou meer dan voldoende moeten zijn. ISO mag best naar 800-1000 zonder dat je veel kwaliteit inboet.

Als je perse niet wil flitsen moet je toch op een of andere manier aan meer licht komen, misschien strategisch wat meer licht aanzetten?
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Dit alles plus dat je gewoon op Av moet zetten, zo kun je door middel van een grote diafragma een snellere sluitertijd creeeren.
Daarbij moet je op letten dat je niet onder 1/60ste komt anders is het lastig stil genoeg te zitten, en je camera stil te houden. Is je foto te donker dan compenseer je iets.

Ik vind dat de automaat vaak het diafragma een eind knijpt en dat je sluitertijden daarbij slecht worden.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wanneer houd men nu eens op met te adviseren voor in de avond op feestjes een lichtsterke lens te nemen, het is handig als je hem hebt voor AF doeleinde maar om daadwerkelijk foto's op feestjes op 2.8 of zelfs lager te nemen is ten zeerste af te raden.
De neus van tante miep zal scherp zijn maar haar bevallige decolitee harstikke onscherp (of als ze net zover uitsteken als haar neus heb je geluk, als je uberhaupt dan van geluk mag spreken :wink: ).

Ik neem op feesten nooit een diafragmagroter dan 4.0 of 5.6, hierdoor hou je nog een beetje scherpte over.

Beste is gewoon accepteren dat je ietwat ruis krijgt door een hoge ISO of een externe flitser kopen en dmv verschillende instellingen dusdanig licht creeren dat Tante Miep mooi uitgelicht wordt.


Let wel ik heb het nu over foto's bij feesten en partijen, creatief portreteren is een ander verhaal.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

@closeshooter: ik ben het niet met je eens. Flitsen wordt alleen mooi als je het kunt, en ook is het pas mogelijk als de situatie dit toelaat. Op feestjes waar veel geflitst wordt krijg je ook dat mensen zich "anders" gaan gedragen omdat ze weten /zich bewust zijn van het feit dat er gefotografeerd wordt, let er maar eens op. zonder flits heb je dit fenomeen veel minder met, als het goed is, een veel spontaner resultaat.

Dat het niet mooi wordt daar kan ik het ook niet mee eens zijn, er zijn hier op dit forum ZAT foto's te vinden die het tegendeel bewijzen.

Dus: wanneer houden we ("We" als men hier op het forum) hierover op? Nooit. Smaken verschillen en iedereen heeft zijn methodes....
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Dat het niet mooi wordt daar kan ik het ook niet mee eens zijn, er zijn hier op dit forum ZAT foto's te vinden die het tegendeel bewijzen.
Mooi dat er op dit forum zat voorbeelden zijn, dus jij laat ons er graag 1-tje zien. (Dus een binnenhuis feestje in de woonkamer vol met mensen genomen met een lichtsterke lens zonder flits) Ik denk dat je al snel zult zien dat Closeshoter wel gelijk heeft :wink:

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar