Verschil Raynox en extenders en tussenringen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
snappyjacky

Hallo,

Kan iemand mij het preciese verschil uitleggen tussen exenders en b.v. Raynox macroconvertor of tussenringen? :oops:

Ik zou graag een vergroting hebben om wat meer macro-foto's te maken.

De lenzen die ik heb zijn:

Canon 18-55 mm
Canon 50 mm
Tamron 70-300 (macro)
Tamron 28-75 (macro)

Kan dit op een van deze lenzen?
En moet ik daar dan nog speciale adapters voor hebben?

En wat is dan beter: de Raynox 150 of 250? Is er veel kwaliteitsverlies? Of moet ik een extender tussenring hebben?

Bedankt alvast! :lol:

Groetjes Jacqueline
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Extender: vergroot de brandpuntsafstand (50mm lens wordt bv. 'n 100mm lens).
Macroconverter: close-up lens (als ik het goed heb), zet je voor de lens en zoomt nog 'n keer extra in.
Tussenringen: ring zonder glas tussen de body en de lens, vergroot de afstand tussen de lens en de sensor, en resulteert dus in een groter beeld (grotere vergrotingsfactor).

Over het algemeen zijn macro-lenzen beter geschikt voor macro werk, maar als je met tussenringen o.i.d. aan de gang gaat kun je denk ik alle objectieven wel gebruiken ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Het is wel handig om eem lichtsterke lens te gebruiken om dat je met de tussenringen wel een paar stops lichtverlies lijdt daarom is de 50mm zeer geschikt
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Met de canon 50mm F1.8 en de tamron 28-75 F2.8 heb ik met tussenringen goede resultaten behaald. Met mijn canon 100mm gaat het nog beter, je komt verder van je onderwerp af. (vlinders, vliegen etc).
Ik gebruik de tussenringen nu ook op mijn canon 300mm F4.0L en dat gaat nog beter!

Wat je kunt doen is een setje soligor tussenringen kopen. Kosten 115 euro bij Fa Konijnenberg ( zag ik net), kijk natuurlijk wel of je ze ergens goedkoper kunt krijgen :idea: . Deze passen tussen de bovengenoemde lenzen en jouw camera.

Extender helpt niets voor macro, tussenringen wel. Voorzetfilter ben ik geen fan van, maar sommige halen met de raynox prachtige resultaten.

Adapters voor tussenringen ben je niet nodig!

groeten,

Arjan.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

arjan t schreefCOLONExtender helpt niets voor macro,
Een extender helpt wel degelijk bij macro. Wanneer je je brandpuntsafstand verlengt en je minimale scherpstelafstand blijft gelijk, zul je een grotere vergroting krijgen. Wellicht is het niet altijd de meest ideale oplossing, maar dat zijn tussenringen ook niet altijd.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

zeker op de lenzen die al een zogenaamde macro functie hebben, wordt dat vergroot. Veel Sigma hebben een 1: 2 niet heel erg macro maar met zo'n ring er tussen wordt het net even meer!
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

geert h schreefCOLON
arjan t schreefCOLONExtender helpt niets voor macro,
Een extender helpt wel degelijk bij macro. Wanneer je je brandpuntsafstand verlengt en je minimale scherpstelafstand blijft gelijk, zul je een grotere vergroting krijgen. Wellicht is het niet altijd de meest ideale oplossing, maar dat zijn tussenringen ook niet altijd.
@geert,
Tot zover ben ik er nog niet mee bezig geweest. :roll: Maar als ik mn canon 1.4 extender tussen mijn camera en de 300mm doe, zie ik weinig tot geen verschil. Doe ik er een tussenring tussen dan zie ik dat dat vele malen beter werkt hiermee doel ik op vergroting.
Maar extra glas zorgt ook weer voor een minder scherpe weergave, mits het glas beter is dan de lens zelf.
Maar stel dat ik een kenko 1.4 (wat overal tussen past) tussen mn canon 100mm en mn cam doe, hoeveel beeldkwaliteit verlies ik en wat wordt de verhouding van de vergroting?
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

bacovuikie schreefCOLONHet is wel handig om eem lichtsterke lens te gebruiken om dat je met de tussenringen wel een paar stops lichtverlies lijdt daarom is de 50mm zeer geschikt
oja? Volgens mij zit er geen glas tussen, en dus ook geen lichtsterkteverlies?

Maar afgezien daarvan. Ga eens een macrootje schieten op F1.8 met tussenringen... :shock: Euh... dan heb je een scherptediepte van zeg maar 0.1 mm...... Zelfs met mijn F2.8 macrolens zit ik regelmatig op F8 a F9 te knutselen om nog wat extra scherptediepte te krijgen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

arjan t schreefCOLON Ik gebruik de tussenringen nu ook op mijn canon 300mm F4.0L en dat gaat nog beter!
Ja alleen het effect van tussenringen neemt af met de toename van het brandpunt... Grofweg is de vergroting iets van het aantal mm tussenringen gedeeld door het brandpunt. Dus bij 50mm met 50mm aan tussenringen bereik je nog 1:1 als je bijna met je front element op het object zit. Bij 300mm zit je dus op 1:6, en dan kun je bijna net zo goed een standaard 17-85-achtig objectief zonder tussenringen gebruiken. Ik had ergens op internet voorbeeldfoto's gezien van iemand met 28-135 objectief en liet zien dat bij 135 mm het effect al minimaal was.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
snappyjacky

arjan t schreefCOLON Wat je kunt doen is een setje soligor tussenringen kopen. Kosten 115 euro bij Fa Konijnenberg ( zag ik net), kijk natuurlijk wel of je ze ergens goedkoper kunt krijgen :idea: . Deze passen tussen de bovengenoemde lenzen en jouw camera.

groeten,

Arjan.
Bedankt Arjan en natuurlijk ook de rest allemaal voor deze goede uitleg! :D
Nu begrijp het precieze verschil. Het lijkt me dan inderdadad het beste om tussenringen aan te schaffen!

Groetjes Jacqueline
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Ik wil hierop na lange tijd nog even inhaken.

Op dit moment maak ik voor mijn close-up opnamen gebruik van mijn canon 70-300 4-5.6 is usm met een close-up filter en mijn Sigma 17-70 2.8-4.5 Macro.
Als ik de Sigma (vergrotingsfactor 1:2) ga gebruiken met tussenringen, krijg ik dan wat betreft vergroting inderdaad een resultaat wat vergelijkbaar met een echte macrolens van ongeveer 100mm? Dat is wat ik uit deze draad haal, maar lees ik dat goed?

Tweede vraag is in hoeverre is er sprake van kwaliteitsverlies op het moment dat je tussenringen gaat gebruiken?
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Met tussenringen verlies je geen kwaliteit, enkel licht.

En wat noem jij een vergelijkbaar resultaat? Wanneer je nog wilt beginnen met tussenringen kun je beter met de 70-300 werken, daarbij werken tussenringen minder extreem als op groothoek en zal de leercurve minder stijl zijn.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Met kwaliteitsverlies bedoel ik zaken als contrast, kleurzweem , scherpte en dergelijke.

Als je en advies zou moeten geven, zou je dan tussenringen of een echte macro adviseren?
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Hoe vaak denk je het te gaan gebruiken? Want zelf heb ik beide, en combineer ze ook nog weleens voor grotere vergrotingen als 1:1. Wanneer je het meer gaat gebruiken is een macro-objectief een goede keuze, die gaat er anders op termijn toch wel komen.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

geert h schreefCOLONHoe vaak denk je het te gaan gebruiken?
Dat weet ik niet precies. Het is wel een onderwerp van ik denk dat het mij ligt en wat ik regelmatig zal gaan doen.
Als je de ringen ook op een macrolens kunt gebruiken lijkt mij het groeipad ringen - macrlo lens wel een verstanidge keuze. Mocht het toch tegenvallen, dan heb je tenminste niet geïnvesteerd in een veel duurdere lens.
Zit er overigens nog verschil in Kenko en Soligor en kun je ze op zowel EF als EF-S lenzen gebruiken?
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het maakt niet echt uit van welk merk je ringen hebt, als ze maar de informatie tussen camera en objectief doorgeven. Zowel kenko, soligor als dorr doet dat. Soligor tussenringen passen van huis uit niet op ef-s objectieven, maar voor me eigen heb ik dat gewoon aangepast met een stanleymes. Van Kenko weet ik het niet, die van Dorr passen wel. Ik zie in je onderschrift echter geen ef-s objectief staan, dus dat hoeft geen belemmering te zijn voor jou.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Geert,

Bedankt voor je informatie, ik weet weer een heleboel meer. Als ik voor de tussenringen ga, worden het waarschijnlijk de Kenko's. Wat ik begrijp zijn die allround.
Een ander forum waar ik lid van ben organiseert binnenkort een macro-uitje. Daar kan ik kennis maken met beide mogelijkheden.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik had al de 50mm 1,8 en heb zaterdag tussenringenset gehaald.
Let op dat de Soligor niet op de EF-s lensen werkt en alleen op de EF lenzen. Daarom heb ik de Dorr gekocht, omdat deze op beide lenzen passen.

Heb van het weekend wat foto's gemaakt in de tuin en het werkt super. Je moet wel redelijk dicht op je onderwerp kruipen, maar ja, het is ook een goedkope macro oplossing.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar