Jullie workflow.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Meestal wel ...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

r.muusers schreefCOLON
Kost lightroom serieus 300 euro? :shock:
€ 296,31

https://store2.adobe.com/cfusion/store/ ... ore=OLS-NL

je wil toch niet zeggen dat je een illegale versie hebt hé :twisted: :wink:

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLONOk, maar als je de database van Lightroom niet gebruikt,...

Bob
kleine aanvulling: Als je alleen al je foto´s importeerd>bewerkt>exporteerd dan is dat toch een verspilling van tijd, energie en HDD ruimte, je haald ze immers toch ook weer door Photoshop :?

Als je je foto´s direct dmv Lightroom van je kaartje haald maak je in de zelfde import gelijk een copie naar een map dat je ervoor hebt aangemaakt (dus zo creeer je een backup van de foto zelf) en 1 keer in de zoveel tijd maak je een backup van je catalogus om een backup van je bewerkingen te maken)

Als het eenmaal in Lightroom staat kun je honderden kopieen maken zonder dat dit je extra schuifruimte kost (tenzij je die kopie buiten lightroom gaat gebruiken).

In Lightroom kun je heel gemakkelijk selecties maken, keywords aanmaken en gebruiken, bewerkingen maken, uitprinten, publiceren op het web en exporteren voor gebruik buiten Lightroom. Als je dan alsnog een bewerking in Photoshop wil gebruiken dan kies je ctrl-E, dan maakt Lightroom een copie aan die hij opent in Photoshop, daar maak je je bewerkingen en slaat de foto op, waardoor hij automatisch weer in Lightroom staat, gestapeld met het origineel. Makkelijker dan dat gaat echt niet hoor!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Maar ik gebruik PS nagenoeg niet en dat maakt LR zo prettig! Bewerkingen in LR zijn vele malen sneller uit te voeren (mis alleen chronisch lenscorrectie mogelijkheden ivm 17-40L op fullframe camera).

Uiteindelijk heb ik van iedere raw-foto met mijn workflow 2 fysieke kopieën: 1 op mijn interne HDD en 1 op een externe schijf. Volgens mij is dat de meest basale wijze van het maken van backups (zuiniger kan dus niet).

Overigens werk ik nu nog met de trial van Lightroom. Zodra ik hem aanschaf neem ik gelijk het boek van Kelby erbij.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
zimple
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 809
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2005 21:17
WoonplaatsCOLON Drenthe

Na het lezen van gebruikte workflow heb ik de volgende vragen:

1. Waarom kopieren via een cardreader en niet via de camera USB naar computer?

2. Zijn er "default" Lightroom presets (gratis) beschikbaar die een aantal basiszaken bij een import toepassen?
[size=75]EOS 40D | Canon 50mm 1.8 | Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC[/size]

[url=http://getfirefox.com/Reloaded/][img]http://www.mozilla.org/products/firefox/buttons/firefox_80x15.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

zimple schreefCOLONNa het lezen van gebruikte workflow heb ik de volgende vragen:

1. Waarom kopieren via een cardreader en niet via de camera USB naar computer?

2. Zijn er "default" Lightroom presets (gratis) beschikbaar die een aantal basiszaken bij een import toepassen?
1: omdat een cardreader in mijn situatie veel sneller gaat. Mijn 10D is USB 1
2: ja dat kan, maar waarom zou je default wijzigingen willen toepassen, misschien een idee om te kijken wat je fout doet tijdens het maken van de foto?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
zimple
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 809
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2005 21:17
WoonplaatsCOLON Drenthe

bmvduin schreefCOLON 1: omdat een cardreader in mijn situatie veel sneller gaat. Mijn 10D is USB 1
Duidelijk, bij mijn 40D maakt het dus niet veel uit aangezien die USB2.0 heeft.
bmvduin schreefCOLON 2: ja dat kan, maar waarom zou je default wijzigingen willen toepassen, misschien een idee om te kijken wat je fout doet tijdens het maken van de foto?
Omdat ik bij mijn standaard RAW bestanden altijd wel enige basisbewerkingen toe wil passen zoals scherpte en contrast. Volgens mij wordt dit bij RAW best veel toegepast hoor.
[size=75]EOS 40D | Canon 50mm 1.8 | Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC[/size]

[url=http://getfirefox.com/Reloaded/][img]http://www.mozilla.org/products/firefox/buttons/firefox_80x15.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

zimple schreefCOLON
bmvduin schreefCOLON 1: omdat een cardreader in mijn situatie veel sneller gaat. Mijn 10D is USB 1
Duidelijk, bij mijn 40D maakt het dus niet veel uit aangezien die USB2.0 heeft.
bmvduin schreefCOLON 2: ja dat kan, maar waarom zou je default wijzigingen willen toepassen, misschien een idee om te kijken wat je fout doet tijdens het maken van de foto?
Omdat ik bij mijn standaard RAW bestanden altijd wel enige basisbewerkingen toe wil passen zoals scherpte en contrast. Volgens mij wordt dit bij RAW best veel toegepast hoor.
Dat is wel waar ja, maar bij mijn foto´s verschilt het per foto hoeveel contrast ik wil toevoegen en verscherpen gebeurd pas op het laatste moment bij mij in PS want het verscherpen in Lightroom vind ik niet afdoende.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

1) Cardreader aansluiten, bestanden copieeren
2) Importeren in DxO Optics Pro, aanpassingen maken, output naar JPG (full res voor afdrukken, extra directe web process voor online)

Klaar. Photoshop wordt zo goed als nooit gebruikt (Elements).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar