Hulp nodig voor scherpte in mijn foto`s!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Ivana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2008 16:31

Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar wat als je bijvoorbeeld die hond heb die ik postte en je zet hem op de middelste...dan neem ik aan dat je niet een goede scherpe foto krijg, want hij zit dan op het midden... Snap je? Of zie ik het verkeerd?
(ben trouwens een ramp in uitleggen en helemaal via een verhaaltje wat je typt :D)
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Ivana schreefCOLONSunnyboy: 70-300 is USM en niet IS ;)
Ik snap het niet meer :evil:

Een 70-300 is USM met IS. :roll:
Er is ook nog een 75-300 met USM en een 75-300 zonder USM en beide zonder IS.

Over welke praten we nu :roll:
Ivana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2008 16:31

Dat zal dan een foutje van mij zijn dan is het 75-300 USM, I`m sorry...
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Ivana schreefCOLONIk weet niet hoe ik het uit moet leggen maar wat als je bijvoorbeeld die hond heb die ik postte en je zet hem op de middelste...dan neem ik aan dat je niet een goede scherpe foto krijg, want hij zit dan op het midden...
Het middelste punt op het oog van de hond ontspanknop half ingedrukt houden en je compositie bepalen en afdrukken zo als Woody111 al melde en je hebt een foto waar het oog scherp op staat. :lol:

Waarom zou je dan niet een goede scherpe foto krijgen :roll:
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

volg eens de basiscursus van johan van de Wielen (schoffie hier op het forum0. Na deze cursus weet je precies wat je fout deed en wat je moet doen om het goed te krijgen......is echt de moeite waard.

ps ik heb geen aandelen
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Inderdaad altijd je middelste AF punt gebruiken. Toen ik mijn digitale spiegelreflex voor het eerst gebruikte en de foto's bekeek die zo uit de camera kwamen schrok ik mij dood. Ik was mijn Fuji finepix s5000 en S9500 gewend en ook het Samsung compact cameraatje van mijn vrouw. Altijd retescherpe foto's zo uit de camera. Niks geen naverscherping nodig. Afijn, ik al snel een set andere lensen gekocht. Welliswaar geen L glas, maar evengoede niet de minste. (zie mijn onderschrift) Het ging wat beter, maar toch nooit echt scherpe platen. En ik geloof ook niet dat dat ooit echt gaat lukken. Bij niemand niet. Natuurlijk hanget de scherpte daar niet alleen van af. Ook de combinatie sluitertijd en diafragma spelen een belangrijke rol en bewegingsonscherpte doe je niet veel meer aan. Maar je moet gewoon bijna altijd nabewerken, lees naverscherpen met USM (unsharp mask) als je foto's maakt met een dig. spiegelreflex. En dat kan prima met Jpeg hoor. Echt een wereld van verschil als je het goed doet. Ik heb in mijn camera's de scherpte op +4 gezet. Het nabewerken is veel werk, maar eigenlijk ook wel heel leuk omdat je er verbluffende resulteten mee bereikt. Succes met oefenen !
Ivana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2008 16:31

Dat vind ik nou zo fijn aan dit forum he, je krijgt zo snel reacties en tips en dan ook nog goede bruikbare tips!

Allemaal alvast super bedankt!

Martinus: Hij staat bij jou op +4, maar in welke beeldstijl? En wat als je hem op 7 zet?
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

eehhh, in één van de standaard gebruikers stijl geloof ik. Ik gebruik nooit een andere. Ben nu op mijn werk en kan niet even op de camera kijken. Om heel eerlijk te zijn heb ik wel eens test foto's gemaakt van scherpte op 0 tm 7, maar zag niet zo heel veel verschil, behalve misschien wat meer ruis. (kan ook illusie zijn hoor )
Maar ik heb pas gelezen in ZOOM dat je beter in PS de scherpte kan bepalen dan dat je de camera dit laat doen.
yv87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2008 11:06

Ik was degene aan wie ze uitlegde dat je ook een auto. scherpstelfuctie had :).

Iv, ik heb dat eens geprobeerd, met die foto van Djai en Indy, maar hij stelt dan scherp op de verkeerde dingen. Denk toch dat het handiger is om gewoon dat middelste punt te kiezen, zoals hier wordt aangegeven..

Dat van de scherpte in de camera instellen, hoor ik nu voor het eerst. Is dat echt een plus?
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

denk dat het gemakkelijker is om de foto's in RAW te schieten. hierdoor hoef je op een hoop dingen niet te letten en kan je dat achteraf op je gemak achter de computer aanpassen.

De meeste denken dat het ingewikkeld is met RAW te schieten...ik denk dat het juist makkelijker is dan in JPG
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ivana schreefCOLONIk weet niet hoe ik het uit moet leggen maar wat als je bijvoorbeeld die hond heb die ik postte en je zet hem op de middelste...dan neem ik aan dat je niet een goede scherpe foto krijg, want hij zit dan op het midden... Snap je? Of zie ik het verkeerd?
(ben trouwens een ramp in uitleggen en helemaal via een verhaaltje wat je typt :D)
Dit is makkelijk te testen voor jezelf.
Neem een onderwerp, bijv. een beker of een vaas of zo en stel daar op scherp met alleen je middelste AF-punt, als je dit gedaan heb dan beweeg je je cam met de ontspanknop nog steeds half ingedrukt wat naar links of rechts en richt het middelste punt op iets wat veel verder weg is, 10 meter of verder of zo en dat je onderwerp aan de zijkant van je foto nog te zien is.
Dan druk je af, je zal dan zien dat je onderwerp waar je op scherpgesteld heb nog steeds scherp is.
Ik heb dat, toen ik daar mee begon wel even aan moeten wennen.
Ik was ( en nog af en toe ) hierdoor ook vaak te langzaam met het bepalen van de juiste positie bij bijvoorbeeld dieren of mensen om een leuke spontane foto te krijgen maar nu ik het een beetje onder de knie begint te krijgen zou ik niet anders meer willen.
Het werkt uiteindelijk echt het beste.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Ivana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2008 16:31

Woody: Ik snap wat je bedoeld... (ja ben blond hoor :D ) en ga dit dan proberen!! Ik begrijp ook wel dat enige ervaring vereist is, zeker bij dieren... maar bedankt voor je tip!
yv87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2008 11:06

Even een toevoeging op Woody: Ik doe het ook op die manier, maar merk dat je snel bewegingonscherpte hebt op die manier. Ik heb ook bij dierenfoto's ontzettend vaak gewoon echt mislukte foto's daardoor.
Wanneer ze een pasje naar voren of naar achter doen, of een oortje of lipje bewegen, kun je al opnieuw beginnen...
Als hier nog een tip voor is? En dan met name voor grote, beweeglijke dieren zoals honden en paarden?
HPteA
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2008 11:13

Volgens mij als je de AF-drive instelt op AI servo, dan blijf de camara het onderwerp volgen.
Zo werkt het tenminste bij vliegtuigen.
Weet eerlijk gezegd niet hoe dat gaat als je de cam van het onderwerp afdraait.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dan zal hij dus ook opnieuw scherpstellen. Geen optie dus. :wink:

Maar als een beest zijn lip iets beweegt is er niks aan de hand hoor. Deze methode en bewegingsonscherpte staan op zich los van elkaar.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik snap wat yv87 bedoelt, heb dit zelf ook.
Het blijft af en toe wel moeilijk om snel genoeg te zijn bij dieren.
Wat ik dan vaak doet is de foto achteraf wat croppen, dus wel scherpstellen in het midden en direkt afdrukken.
De comp achteraf bepalen door iets te croppen.
Maar misschien zijn er betere manieren.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Croppen helpt niet als het onderwerp (deels) beweegt :wink:

Een zeer korte sluitertijd is dè manier om bewegingsonscherpte te bestrijden, denk dan aan tenminste 1/1000s of 1/2000s.

Dat betekent wel een groot diafragma (klein diafragmagetal, met als gevolg geringere scherptediepte) en/of hoge ISO (met als gevolg meer ruis).

Fotograferen is vaak het vinden van een compromis van mogelijkheden. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar