(Paarden)Sportfotografie vraag

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

Ik ben aan het overwegen om aan te bieden in augustus een springevenement van onze eigen rijvereniging te fotograferen. Nu wil ik wel graag weten of het uberhaupt te doen is met de apparatuur die ik heb, ik wil er geen grote investeringen voor doen, en ik wil al helemáál niet achteraf blunderen dat geen enkele foto echt goed gelukt is. :oops:

Ik heb wel vaker bij springen gefotografeerd maar altijd losse ruiters, gewoon van onze eigen club. Altijd aan de zijlijn, leuk als er een leuke foto uitkwam maar geen ramp als dat niet zo was.

Nu zou het dus gaan om een groot springconcours, waarbij ik in de ring kan gaan staan waar ik wil. Het idee is dat ruiters achteraf de foto's kunnen bestellen, bijv. via Oypo.

Dit is mijn uitrusting waar ik het mee moet doen:
- Canon 400D
- 24-105 L f 4 IS

Mijn idee is om camera op statief te plaatsen, zodat ik niet steeds hoef te kijken of ik ruiter, paard en hindernis wel volledig en mooi in beeld heb. Ik werk dan denk ik het liefst met afstandsbediening (kabeltje). Mijn vraag is of de lens zou voldoen voor dit soort fotografie, of ga ik ergens tekort komen? (Zoombereik bijvoorbeeld?) Het is een buitenevenement dus mag ik er dan vanuit gaan dat dat genoeg licht heeft voor een heel korte sluitertijd? Of zou het bij bewolkt/grijs weer wel eens problemen op kunnen leveren?

Nog meer dingen/tips waar ik niet aan denk maar wel zou moeten weten?
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

f/4 is volop genoeg, vooral met een body als de 400D (die niet per se op ISO 100 hoeft te staan om kwaliteit te leveren).

Bereik heb je nooit genoeg, ga er vooral niet vanuit dat je alle hindernissen kan pakken. Zoek vantevoren de mooiste uit (overleg ook eerst de route die men gaat volgen, zodat je weet waar je het best kan staan!).

Verder: Waarom een statief? Ik ben liever flexibel bij springende paarden, heb al eens aan de kant moeten duiken bij een weigering...
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Met de 24-105 op de 400D moet dat makkelijk gaan!

Het statief zou ik thuis laten, camera op Al-Servo zetten met 1 AF punt. Dan kun je per ruiter scherp stellen op de ogen of het hoofd.
Ik denk dat dat de mooiste foto's gaat opleveren.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Dennis-010- schreefCOLONHet statief zou ik thuis laten, camera op Al-Servo zetten met 1 AF punt. Dan kun je per ruiter scherp stellen op de ogen of het hoofd.
Ik denk dat dat de mooiste foto's gaat opleveren.
Eens, gebruik zelf meestal het centerpunt en stel scherp op de ruiter, niet op het paard. Scherptediepte heb je genoeg en die is dan imo het mooist verdeeld.
Gebruikers-avatar
Elisabethfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 397
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2007 15:27
WoonplaatsCOLON Fryslan boppe.. Winsum (frl)
CONTACTCOLON

Dat moet makkelijk gaan!

Ik fotografeer meestal met springpaarden op iso 400 sluitertijd tussen de 1/1000 en 1/2000 en diafragma wisselend met 4.0 tot 6.6

alleen met statief gaat het niet werken, denk ik. Ik schiet liever uit losse hand als een paard bijvoorbeeld weigerd kun je hem mooi gaan volgen. zit je cam op het statief dan kun je geen leuke spontane shots gaan schieten.

het zijn maar tips hoor.
[color=red][size=75]Lowepro Roller 3 anders is het niet te huffen.Canon 5D Mark II BG-E6 Canon 1d mark III
Canon EF 70-200 2.8 IS USM Canon EF-50mm 1.4Flitsers 580 I en II www.elisabethfotografie.nl voor al uw foto's [/size][/color]
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

gaat zeker lukken met je apparatuur. Statief lijkt me inderdaad niet nodig en erg lastig. Waarom zou je van iedereen dezelfde foto willen maken?

Kijk vooraf ook goed naar de achtergronden! Heb geen ervaring met dit soort wedstrijden, maar als ze hier voorbijkomen valt de onrustige achtergrond vaak op (veel reclameborden e.d.). Dus maak wat testshots bij het inspringen (neem aan dat dat gebeurt?) en beoordeel ze kritisch, zodat je een leuk plekje kunt opzoeken.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

Elisabethfotografie schreefCOLONhet zijn maar tips hoor.
Daar was ik naar op zoek, en ik ben erg blij met de gegeven tips! :D Ik ga het statief iig thuis laten.

@ Knoet: inspringen gebeurt niet in de ring zelf, maar ik heb wel uitgebreid de tijd om goed te kijken, want er moet voor elke klasse verhoogd worden, gesleept en dan is er nog parcours verkennen. Daarnaast is het op eigen terrein, dus niet onbekend, dat scheelt ook.

@ Elisabeth: geeft f 6.6 genoeg scherptediepte om het hele plaatje (paard + ruiter) er goed scherp op te krijgen? Ik had zelf al aan bijv. f 8-11 gedacht, maar je levert natuurlijk wel in op het licht dan.

@ Babysteps: zelfde vraag, op welke diafragmagrootte schiet jij? F 4 lijkt me te weinig, dan ben je wel erg afhankelijk van precies correct scherp stellen, of niet?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is lastig om over instellingen te praten. Ju kunt wel zeggen dat je altijd op 1/2000 bij f/8.0 en iso 400 zit, maar dan kan ik je vertellen dat je waarschijnlijk nooit binnen zit.

Hou dhet gewoon bij de basis. Je wilt een sluitertijd die hoog genoeg ligt om de actie te bevriezen en je wilt een diafragma wat voldoende is om paard en ruiter scherp te krijgen (is ook afhankelijk van het gebruikte brandpunt). Deze twee getallen bij elkaar zorgen voor de belichting. Indien dat te donker is kun je je iso nog opkrikken.

Dus neem ter plekke even de situatie op en schiet een keer proef. Geen ramp.

Probeer in de ring ook een plekje uit te zoeken waar je met gewoon draaien ook meerdere hindernissen hebt.

(En trek niet je fel-rose jas aan, maar iets onopvallends. Ik heb niet voor niets een donker bruine jas, die valt 9 van de 10 keer weg in de omgeving. Opvallen is het laatste wat je wilt)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

Ik hoef ook niet de instellingen van te voren te weten, meer een indicatie over welk diafragma handig/nodig is, dat is het enige. Qua sluitertijd weet ik wel wat ik ongeveer nodig heb, en ook wb de isowaarde dat ik kan compenseren (maar ook weer niet te veel).

Ik zal mijn mooie roze fleece thuis laten. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Je staat op zo'n afstand en je fotografeert met zo'n brandpuntsafstand dat zelfs f/2.8 voldoende scherptediepte oplevert.

Vaak heb ik zelf maling aan de achterkant van het paard en fotografeer ik in een donkere hal op f/1.8 met een 50 of 85mm prime.

Geen flits nodig, ISO 1600 en het gaat allemaal net :)
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Ik oefen nog wel 's als m'n vriendin les heeft. Ze rijd western en dan wil je echt geen statief hebben. Soms zet ik hem op een vaste sluitertijd, soms weer vast op diafragma. Ik vind 't nog wel erg lastig om de paarden er strak en scherp op te zetten. Ook op 2.8 valt 't nog niet mee. Vooral omdat ze in een bak rijdt met niet al te veel verlichting.
Daarom oefen ik ook als ze les heeft, als 't dan een keer voor 't eggie moet gebeuren heb ik al ietsiepietsie ervaring. :)

Op 2.8 en grote afstand heb je inderdaad genoeg scherptediepte. En met een goede lens heb je op ISO 1600 nog niet teveel ruis. Ik heb zelf ook een 400D en een L lens en dat gaat nog best goed op 1600.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Kaat schreefCOLONIk zal mijn mooie roze fleece thuis laten. :mrgreen:
Paarden (of tenminste, dieren die onder de verzamelnaam equus caballus vallen, dus ook pony's e.d.) en andere zien rood als een donkergroen-achtig iets, rose bestaat voor een groot gedeelte uit rood, dus voor het paard maakt het niet zoveel uit :lol:
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Pinkstermaandag nog staan te oefenen langs de kant van een groot concours en per ongeluk de iso op 1600 gedrukt met mijn neus.
In combinatie met mijn 400D en 70-200L lijkt het nergens op. En dat ligt niet aan de L lens maar meer aan de camera. Die kan dat niet behappen.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

@ Babysteps: meestal reageren de paarden idd niet bijzonder op een felle kleur (alhoewel ze bij ons altijd wel raar doen op hele felle paarse bloemetjes aan de zijkant van ons huis :roll: ), maar voor de ruiters is het ook wel prettig om niet te veel op te vallen. Leidt toch af, en dat is uiteraard niet de bedoeling.

@ sighthound: ik heb ook geen goede ervaringen met iso 1600. :( Als ik daarop moet schieten dan schiet ik gewoon niet meer, heeft geen zin. De kwaliteit is dan echt om te huilen.
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Kaat schreefCOLON@ Babysteps: meestal reageren de paarden idd niet bijzonder op een felle kleur (alhoewel ze bij ons altijd wel raar doen op hele felle paarse bloemetjes aan de zijkant van ons huis :roll: ), maar voor de ruiters is het ook wel prettig om niet te veel op te vallen. Leidt toch af, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Klopt. Ach ja, ik heb van mezelf al een raar kleurtje voor de paardenwereld, dus kan het niet fout doen :P
Kaat schreefCOLON@ sighthound: ik heb ook geen goede ervaringen met iso 1600. :( Als ik daarop moet schieten dan schiet ik gewoon niet meer, heeft geen zin. De kwaliteit is dan echt om te huilen.
Wat voor body heb jij dan? ISO 1600 is bij mij nog wel leefbaar te krijgen..
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Nou, zoals ze al aangaf, ook een 400D :wink:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar