Canon 28-135 mm IS of Sigma 18-125 mm OS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dubbelaa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2008 14:49
CONTACTCOLON

Hoi
Misschien is dit verzoek al een keer voorbij gekomen in dit forum, maar ik kan het niet vinden.
Ik ben op zoek naar een soort walk around lens op mijn Canon EOS 450D.
Ik wil namelijk heel graag vooral foto's maken in de stad, gebouwen, mensen en wat er zo meer bij komt kijken, zonder dat ik steeds mijn lenzen moet wisselen. Dit ook doordat ik spierziekte heb en dus niet steeds met al mijn lenzen rond kan sjouwen.
Ik heb een 18-55mm IS, 70-300mm IS en 100mm macrolens.
En nu denk ik aan de Sigma 18-125mm OS of de Canon 28-135mm IS. Het prijsverschil tusen de beide lenzen is ong. €100,=
Kan iemand mij van wat nuttige informatie voorzien, zodat ik een goede keuze kan maken.
Alvast bedankt.
Groetjes Anne
EOS 550D , 24-105mm IS L lens, 100mm IS L macrolens, kitlens 18-55mm IS, 70-300mm IS USM, flitser 430EX
www.annemarievanalem.nl
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik heb de 28-135 en vind het een prettige lens. Flink wat foto's in mijn album zijn er mee gemaakt. Je komt wat groothoek te kort, maar daar kun je de 18-55 nog goed voor gebruiken.
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi Anne,

je schrijft dat je veelal plaatjes schiet in steden.
Dan raad ik je aan om voor groothoek te gaan, tussen jouw 2 keuzes de Sigma 18-125.
Als ík in een stad foto's ga schieten, plaats ik mijn Tamron 17-50 in plaats van mijn walk-around 24-105.
Gewoon omdat het verschil tussen 17mm en 24 mm toch wel groot is. De gebouwen kunnen er dan in het geheel op...

Wat je lens keuzes betreft...
De sigma komt er wat scherpte betreft niet zo heel goed vanaf tijdens testen op www.dpreview.com en http://www.the-digital-picture.com/ .
Wat ík een groot nadeel van de Canon 28-135 vond, was het feit dat er géén zoom-stop knopje op zit.
Tijdens het rondwandelen schuift de lens uit naar z'n langste lengte.
Veel andere lenzen hebben ter voorkoming daarvan zo'n "zoom-stop knopje".

Dus in deze range walk-around lenzen vind ik er geen een goed... of je moet enkele ribben meer investeren... in een L-etje...
Als ik nu rond snuffel voor een gematigd budget, zou míjn keuze op de Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 IS komen te liggen.
Volgens tweakers ligt de prijs in Nederland vanaf €417,- (alweer meer geld :? ).
http://tweakers.net/pricewatch/222264/c ... 56-is.html

Een goede lenskeuze maken is niet gemakkelijk en kan een behoorlijk gat slaan in je budget.
Ik hoop dat anderen ook hun meningen ventileren, zodat je een ruimere kijk op je aanstaande keuze krijgt.

Succes met je keuze
Groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Van dat uitzakken heb ik met de 28-135 nooit last gehad. Hij hoort dat niet te doen, vandaar dat er geen knopje op zit.
Ik heb een tijdje een sigma 28-300 gebruikt die wel onmiddellijk uitzakte, die had wel een knopje.
Gebruikers-avatar
dubbelaa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2008 14:49
CONTACTCOLON

Dank je wel Piet en Ad.
Ik ben uiteindelijk voor de Canon EF 18-200mm IS gegaan.
Ik wilde toch heel graag die 18mm die ik op mijn kitlens heb en minimaal 135mm, dus dit was de uiteindelijke keuze.
Ook omdat het prijsverschil tussen de 28-135mm en de 18-200mm bij KE niet zo heel veel was.
Ik heb al een dag gefotografeerd en ik vind het een heerlijke lens, gewoon als walkaround en vooral voor op de vakantie.
Ik ben wel heel blij met jullie reacties!!
Groetjes Anne
EOS 550D , 24-105mm IS L lens, 100mm IS L macrolens, kitlens 18-55mm IS, 70-300mm IS USM, flitser 430EX
www.annemarievanalem.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar