Ervaringen met ColorMunki?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Lees op het web tot nu toe zeer uiteenlopende reacties.

Sommige mensen zijn razend enthousiast. Anderen kritisch.

Ergens vind ik het wel aantrekkelijk dat dit ding je beeldscherm én printer calibreert... maar op die website. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: http://www.colormunki.com/

Iemand al ervaringen met dat ding?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Geen ervaring er mee.

Kleurbeheer op dat niveau heeft alleen zin als je een pro-scherm en pro-printer hebt en ingewijd bent in de mysteries van het kleurbeheer.
Ik waag mij er, als niet-ingewijde, in ieder geval niet aan. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONGeen ervaring er mee.

Kleurbeheer op dat niveau heeft alleen zin als je een pro-scherm en pro-printer hebt en ingewijd bent in de mysteries van het kleurbeheer.
Ik waag mij er, als niet-ingewijde, in ieder geval niet aan. :wink:
Niet helemaal waar. Zelfs zonder pro scherm en pro printer kan je de boel gewoon kalibreren. Het zal sowieso een vooruitgang zijn.

Heb verder ook geen ervaring met dit aapje.
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor mij is de derde voorwaarde "ingewijd zijn in het kleurbeheer" de belangrijkste :lol:
€400+ uitgeven om het zo-zo te krijgen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONVoor mij is de derde voorwaarde "ingewijd zijn in het kleurbeheer" de belangrijkste :lol:
€400+ uitgeven om het zo-zo te krijgen?
hehe kon de prijs niet vinden :)
€ 400+ euri is inderdaad wat veel voor zo-zo :)
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
rickbuddingh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Montfoort
CONTACTCOLON

Ik heb een Spyder 3 en ben er erg tevreden over. Ik weet niet zo veel van kleurbeheer, maar weet wel veel van de frustraties die ik had omdat mijn scherm iets anders liet zien dan de afdrukken van Profotonet. En die zijn nu praktisch verleden tijd. Voor mij dus een gode investering, maar koste me dan ook maar €100,- i.p.v. €400,-.

Kalibreren van een monitor is dus naar mijn mening echt de moeite waard.

Groeten
EOS 40D, 24-105 F4 L IS USM, 70-200 F4 L USM, 580 EX II
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@rickbuddingh: het onderhavige apparaat maakt zowel een monitor- als een printerprofiel aan :wink:

Over het nut van een gekalibreerd monitorprofiel wordt, denk ik, niet getwijfeld.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
rickbuddingh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Montfoort
CONTACTCOLON

Hmm, dan had ik het verkeerd begrepen. :cry:
Met mijn printer, uit het Stenen Tijdperk, is kalibreren niet zo zinvol :wink:
EOS 40D, 24-105 F4 L IS USM, 70-200 F4 L USM, 580 EX II
Gebruikers-avatar
fotopeter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2004 08:11
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik heb redelijk veel ervaring met dit aparaat, maar ondanks het calibreren van scherm en printer krijg ik dit toch niet goed, er blijft verschil zitten wat je op scherm ziet en wat er uit de printer komt, kan ook aan mijn printer liggen overigens, Canon I905D, maar heb het ook met een proff.laserprinter geprobeerd, ook hier niet hetzelfde op de printer als op het scherm.
Er zit nog een nadeel aan het calibreren van je scherm , dit werk alleen maar met programma's die het profiel gebruiken, zoals bij voorbeeld photoshop, maar als je gewoon met de verkenner foto's bekijkt, die dit profiel niet gebruikt, zien je foto's er veel te licht uit, wil je even vlug iemand wat foto's laten zien zien ze er niet uit.

FotoPeter
Canon user
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fotopeter schreefCOLONEr zit nog een nadeel aan het calibreren van je scherm , dit werk alleen maar met programma's die het profiel gebruiken, zoals bij voorbeeld photoshop, maar als je gewoon met de verkenner foto's bekijkt, die dit profiel niet gebruikt, zien je foto's er veel te licht uit, wil je even vlug iemand wat foto's laten zien zien ze er niet uit.
In mijn onschuld op het gebied van kleurmanagement zet ik dan het monitorprofiel in het systeem vast (in mijn geval Vista Color Management) en doe ik dat niet in CS3, LR3 DPP of DxO. :wink:

Dat werkt dan met alle programma's (soms moet je ze dwingen om van de systeeminstellingen af te blijven).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb een pantone huey en een spyder2express. En voor 29 euro laat ik printer profielen maken bij Kamera-Express voor mijn printer op diverse soorten papier (Canon PR-201 en Ilford Galerie Gold Fibre Silk). Veel goedkoper en minder tijdrovend.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

jvanarkel schreefCOLONIk heb een pantone huey en een spyder2express. En voor 29 euro laat ik printer profielen maken bij Kamera-Express voor mijn printer op diverse soorten papier (Canon PR-201 en Ilford Galerie Gold Fibre Silk). Veel goedkoper en minder tijdrovend.

Jeroen
Je laat printerprofielen maken bij Kamera-Express??
Kan je daar wat meer over vertellen?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Je koopt het online, dan krijg je een RGB patroon deze moet je op het betreffende papier op een bepaalde manier printen en opsturen. Dan krijg je een ICC profiel voor jou printer en jouw papiersoort.

Einfach :D

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar