Eerste keer binnen gewerkt met de 70-200 f4 vanaf een rotplek
Desondanks toch wat redelijke foto's geschoten. Qua kleur en belichting dacht ik, nog niet qua compositie.
Namen weet ik niet allemaal meer, iemand anders wel?
Allen geschoten op f4, 1/40, 1/60 of 1/80.
#1. Annemarie Brohm
#2.
#3.
#4. Do
#5. Leona
Baal toch wel dat er niet veel meer bruikbaars tussen zat
Voor de opdracht gelukkig wel. Komen klein op een site, van een specifiek aantal personen, en zijn op dat kleine formaat wel scherp.
Michael Jackson Tribute @ Paradiso
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
Ik heb de serie nou een paar keer bekeken, maar ik zal heel eerlijk toegeven dat ik 't moeilijk vind om er commentaar op te geven.
Een van de eerste dingen die in mij opkwam toen ik de serie voor 't eerst zag, was: gebrek aan variatie door gebrek aan verschillende standpunten. Toen ik je toelichting nogmaals doorlas, met de uitleg dat je redelijk vast stond in 't publiek, kon ik 't met elkaar combineren. Maar gebrek aan bewegingsvrijheid is natuurlijk geen excuus om foto's goed te praten. Ik zie een foto, en die moet meteen voor zichzelf spreken, zonder toelichting betreffende wat dan ook.
Dus vergeef me mijn wat getemperd enthousiasme over deze serie, maar je hebt gewoon betere en vooral gevarieerde series hier laten zien.
(Overigens, toen ik vroeger nog regelmatig met de 70-200 schoot, betrapte ik mezelf ook op series zonder enige variatie, en zeker zonder wat lekkere overzichtjes, die een serie zeker compleet maken)
Genoeg over de serie in z'n geheel, individueel:
#1: Moeilijk licht, waarbij haar ogen erg in de schaduw wegvallen, maar ook een beetje contrastloos, waarschijnlijk door rook op 't podium. Ondanks dat je aan de 'verkeerde' kant staat (ik probeer, indien mogelijk, aan de kant te staat tegenovergesteld aan de arm waar een zanger(es) de microfoon mee vasthoudt, voorkomt bedekte gezichten en dominante armen), vind ik de pose en compositie helemaal niet zo verkeerd. heb je al eens gespeeld met 't contrast, en geprobeerd om er wat meer richting silhouet mee te gaan?
#2: Het zwart van de jurk is grijs geworden, en er zitten flinke uitgebeten vlekken in de huid. Heb 't idee dat ook bij deze een stukje te wijten is aan wat rook op 't podium, maar verder ben ik bang dat deze foto gewoon enorm overbelicht is, en daardoor futloos en uitgebeten overkomt. Heb je een belichtingscorrectie ingesteld? Of heb je deze serie ook in de M-stand geschoten? Zo ja, ga ik je 't vriendelijk doch dringend advies geven om hier heel snel van af te stappen. Wanneer je in de M-stand een bepaalde diafragma / sluitertijd combinatie instelt, dan is deze eigenlijk maar goed voor een bepaalde hoeveelheid licht. Is er meer licht op 't podium: overbelicht, is er minder licht: onderbelicht. Door op Av of Tv te schieten, stel jij in wat je 't belangrijkste vindt: een bepaalde diafragmawaarde omdat je (gebrek aan) scherptediepte belangrijk vindt, of een bepaalde sluitertijd omdat je beweging wilt bevriezen, en de camera stelt zelf de 'andere' variabele in, eventueel in combinatie met een belichtingscorretie. M-stand werkt alleen fijn indien de lichtomstandigheden niet veranderen, m.a.w. bijv. een kroegje waar gewoon een paar spotjes op de band gericht zijn, die niet aan/uit gaan. Ik gebruik zelf bij concerten zelfs regelmatig de P-stand (best of both worlds v.w.b. Av en Tv, denk daar maar eens over na...) in combinatie met de programmashift functie indien ik echt specifieke accenten wil leggen.
#3: De minst slechte (vergeef me...) uit de serie, maar v.w.b. overbelichten, zie @2...
#4: Heel vieze verlichting (alles is roze, zelfs haar huid!). Uit ervaring leer je dat je bij bepaalde (combinaties van) kleuren verlichting gewoon niet op de ontspanknop moet drukken, maar moet wachten op betere kleuren. Tevens lijkt het of ze de microfoon in de mond heeft...
#5: Ook een plaat waar wel een lekker moment vastgelegd is, maar 't gezicht is hier erg donker...
Helaas wat minder positeve geluiden van mij kant uit in vergelijking met de andere series, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt...
Patrick
Een van de eerste dingen die in mij opkwam toen ik de serie voor 't eerst zag, was: gebrek aan variatie door gebrek aan verschillende standpunten. Toen ik je toelichting nogmaals doorlas, met de uitleg dat je redelijk vast stond in 't publiek, kon ik 't met elkaar combineren. Maar gebrek aan bewegingsvrijheid is natuurlijk geen excuus om foto's goed te praten. Ik zie een foto, en die moet meteen voor zichzelf spreken, zonder toelichting betreffende wat dan ook.
Dus vergeef me mijn wat getemperd enthousiasme over deze serie, maar je hebt gewoon betere en vooral gevarieerde series hier laten zien.
(Overigens, toen ik vroeger nog regelmatig met de 70-200 schoot, betrapte ik mezelf ook op series zonder enige variatie, en zeker zonder wat lekkere overzichtjes, die een serie zeker compleet maken)
Genoeg over de serie in z'n geheel, individueel:
#1: Moeilijk licht, waarbij haar ogen erg in de schaduw wegvallen, maar ook een beetje contrastloos, waarschijnlijk door rook op 't podium. Ondanks dat je aan de 'verkeerde' kant staat (ik probeer, indien mogelijk, aan de kant te staat tegenovergesteld aan de arm waar een zanger(es) de microfoon mee vasthoudt, voorkomt bedekte gezichten en dominante armen), vind ik de pose en compositie helemaal niet zo verkeerd. heb je al eens gespeeld met 't contrast, en geprobeerd om er wat meer richting silhouet mee te gaan?
#2: Het zwart van de jurk is grijs geworden, en er zitten flinke uitgebeten vlekken in de huid. Heb 't idee dat ook bij deze een stukje te wijten is aan wat rook op 't podium, maar verder ben ik bang dat deze foto gewoon enorm overbelicht is, en daardoor futloos en uitgebeten overkomt. Heb je een belichtingscorrectie ingesteld? Of heb je deze serie ook in de M-stand geschoten? Zo ja, ga ik je 't vriendelijk doch dringend advies geven om hier heel snel van af te stappen. Wanneer je in de M-stand een bepaalde diafragma / sluitertijd combinatie instelt, dan is deze eigenlijk maar goed voor een bepaalde hoeveelheid licht. Is er meer licht op 't podium: overbelicht, is er minder licht: onderbelicht. Door op Av of Tv te schieten, stel jij in wat je 't belangrijkste vindt: een bepaalde diafragmawaarde omdat je (gebrek aan) scherptediepte belangrijk vindt, of een bepaalde sluitertijd omdat je beweging wilt bevriezen, en de camera stelt zelf de 'andere' variabele in, eventueel in combinatie met een belichtingscorretie. M-stand werkt alleen fijn indien de lichtomstandigheden niet veranderen, m.a.w. bijv. een kroegje waar gewoon een paar spotjes op de band gericht zijn, die niet aan/uit gaan. Ik gebruik zelf bij concerten zelfs regelmatig de P-stand (best of both worlds v.w.b. Av en Tv, denk daar maar eens over na...) in combinatie met de programmashift functie indien ik echt specifieke accenten wil leggen.
#3: De minst slechte (vergeef me...) uit de serie, maar v.w.b. overbelichten, zie @2...
#4: Heel vieze verlichting (alles is roze, zelfs haar huid!). Uit ervaring leer je dat je bij bepaalde (combinaties van) kleuren verlichting gewoon niet op de ontspanknop moet drukken, maar moet wachten op betere kleuren. Tevens lijkt het of ze de microfoon in de mond heeft...
#5: Ook een plaat waar wel een lekker moment vastgelegd is, maar 't gezicht is hier erg donker...
Helaas wat minder positeve geluiden van mij kant uit in vergelijking met de andere series, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt...
Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl