Compactcamera kopen, welke is goed?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Omdat mijn vriendin binnenkort jarig is en ze nog geen digitale camera heeft wil ik haar blij maken met een compactcamera. Ik heb al wat zitten zoeken op verschillende sites en wil het toch maar bij Canon houden ;-).

Nu lijkt mij de IXUS 95 wel een leuke camera, maar is dat inderdaad zo. Ik heb zelf twee spiegelreflexen, maar heb totaal geen verstand van compactcamera's ;-).

Ik hoor dus graag jullie reacties. Hier de link naar de camera die mij wel wat leek: http://www.cameranu.nl/artikel/36073/Ca ... ilver.html

Alvast bedankt!
JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
MSP Photographics ©
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 641
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2008 01:09
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Die heb ik mijn vrouw toevallig met moederdag kado gedaan dus ik weet precies over welke compact het gaat.Hij is erg klein(niet groter dan een pakje sigaretten) en ECHT gemaakt voor vrouwen handen.Al heb ik met mijn kolenschoppen sowieso een slr met grip nodig... :lol:

Wat me opvalt is dat de camera op de autostand vreemde keuzes maakt(wanneer je in de huiskamer met slecht licht fotografeert om maar een voorbeeld te noemen),metname een te hoge iso en een te lange sluitertijd,dus die stand moet je vergeten.Ga je er zelf mee aan de slag kom je tot hele behoorlijke foto's,vooral buiten doet hij het prima onder goede lichtomstandigheden.Wat ik een absoluut pluspunt vind is het feit dat je in verschillende resoluties kan filmen en het geluid is ook goed te noemen.Mijn vrouw heeft sinds ze deze cc heeft gekregen onze kleine veelvuldig gefilmd en ik moet zeggen,met verrassend goede resultaten.Erg leuke optie,weer eens wat anders dan een foto,leuk voor ons nu(en de opa's en oma's),later is hij er zelf ook blij mee en heeft hij er een mooie herrinering aan.

Al met al een goede compackt camera voor dat geld,kritisch gekeken valt er altijd wel wat op te merken maar dat geldt net zo goed voor slr camera's in mijn ogen.Ik heb hem ook bij cameranu.nl besteld en had hem snel in huis(bestel er al mijn spullen,goede service).Handig is dat je er ook een opbergmapje bij kan kopen,wel een must omdat hij klein en dus kwetsbaar is voor krassen.De geheugenkaartjes kosten ook geen drol tov slr geheugenkaarten dus daar hoef je het niet om te laten.Leuk kado,goede camera,je vriendin zal er denk ik heel blij mee zijn !
Laatst gewijzigd door 1 op MSP Photographics ©, in totaal 9 keer gewijzigd.
Tomorrow is what you make of it...
[url=http://www.istockphoto.com/MSP_Photographics]MSP @ iStock[/url]
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Mijn vrouw heeft laatst ook een Ixus95 gekocht (vooral ook omdat deze in roze te verkrijgen was). Zij geeft aan dat de camera goed bevalt, gebruikt 'm point & shoot. Er zitten een aantal handigheidjes op als facedetectie en automatische macrostand.

Zelf ben ik ietwat kritischer, de camera levert in basis prima huis tuin en keukenfoto's af, mits omgevingslicht ok is. Wanneer lichtomstandigheden lastiger worden gaat het cameraatje al gauw flitsen, terwijl dit niet nodig is daar hij ook IS heeft (en die redelijk goed werkt). Flits is handmatig simpel uit te zetten.

Kortom, het is een prima toestel, ook voor de prijs, klein en handzaam (mooie afgeronde hoeken). Hij levert prima foto's wanneer je rekening houdt met het bovenstaande.

Wouter
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik heb een paar maanden geleden mijn dochter een Ixus 95 IS gegeven en ze is er zeer tevreden mee. Lekker compact, de beeldkwaliteit van de foto's is prima , de interface werkt makkelijk, de filmpjes zijn bruikbaar en als je wilt stelt het ding automatisch scherp op gezichten. Kortom, een probleemloos dingetje.
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Heb zelf de Powershot SX200IS gekocht. Mooi dingetje!
Canon Shooter
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Bedankt voor de snelle reacties! Als ik jullie 'reviews' zo eens lees denk ik wel dat het een geschikte camera is voor het huis-tuin-keuken gebruik.

Ik begrijp dat het toestel zonder tasje en geheugenkaart geleverd wordt. Maarja, die kopen we er dan wel bij ;-)

Thanks voor de reacties!

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Yeps, zonder tasje en geheugenkaart maar wel verkrijgbaar in verschillende kleurtjes, het is niet meer wat het geweest is :?

Wouter
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
Gebruikers-avatar
MSP Photographics ©
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 641
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2008 01:09
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

OllieB schreefCOLONYeps, zonder tasje en geheugenkaart maar wel verkrijgbaar in verschillende kleurtjes, het is niet meer wat het geweest is :?

Wouter
Voor een klein extra bedrag koop je er een tasje en kaartje bij.En die kleurtjes,ik vind het ook 6 x niks,daarom kreeg mijn vrouw gewoon de grijze/zilvere uitvoering.Onder het motto 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'! :lol:
Tomorrow is what you make of it...
[url=http://www.istockphoto.com/MSP_Photographics]MSP @ iStock[/url]
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

En mijn vriendin wil onder het motto 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' ZELF een grijze of zilvere! :? Wilde ze net blijmaken met een gekleurde :P
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
Dennis75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2009 13:06
WoonplaatsCOLON Utrecht

Je kan ook nog kijken naar de IXUS 860 of 870.
Ietsjes groter maar wel meer groothoek (handig tijdens steden trips).
Heb zelf de 860, erg tevreden mee.... maakt ook nog goede foto's in de schemer zonder flits (dit is met andere compacts niet mogelijk)... weet niet hoe dat zit met de 95.
• EOS 450D • EFs 10-18 IS • EFs 18-55 IS • EFs 55-250 IS • EF 70-200 2.8 • EF 50 1.8 II • IXUS 860IS • Vanguard Monopod • Velbon Sherpa 803R/F •
funk4life
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2009 11:04
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Absoluut de panasonic TZ7! Een top camera en 12x zoom! Ik heb zelf de panasonic TZ5 als bijcamera naar de 450d maar het is echt een super ding! Elke vakantie gaat hij weer mee..

Leuke bijkomstigheid is dat hij laatst onderwater getest is en hij als beste uit de test naar voren kwam!

Echt een aanradertje! Maak maar eens de vergelijking!
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi,
hier heb je een klein vergelijkingstestje.
http://www.dpreview.com/reviews/Q408premiumgroup/
Ik lees al verscheidene jaren dat Fuji met hun F...fd modellen meestal winnaars in huis hebben (voor niet al te veel geld...).
hier : http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM kun je resultaten van verschillende camera's met verschillende ISO instellingen met elkaar vergelijken.

Ík heb gekozen voor een Fuji F100fd voor mijn vrouw. Een leuke, handige en goede camera met niet al te veel instelmogelijkheden.
Maar wel b.v. je Iso op maximaal Iso 400 of 800 zetten. Zodat je nagenoeg altijd ruisvrije of ruisarme foto's trekt.
Voor mij is Fuji een eerlijke winnaar met weinig "bla, bla"-gehalte.

Succes met je keuze.
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Ik ben nogal gecharmeert van de Powershot A serie. Heb de A430 gehad, nu inmiddels de A470 en de A480 is ook al uit. Prima camera. Mijn vrouw kan er ook mee overweg :wink:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik heb zelf een Canon Ixus 75. Prachtige camera met 3" beeldscherm. Is al een wat ouder modelletje en dus niet zo akelig klein als de nieuwe Canons (wat ik zelf wel prettig vind). Er zitten ook erg veel (bruikbare) functies op het toestel.
Canon EOS 550D

Mijn Album
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Allemaal bedankt voor de reacties! We gaan het in de vergadering gooien ;-)

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
NICO!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2008 23:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik zou de IXUS 100 IS kopen, net vorige week zelf gekocht voor de snapshots.
Groet, Nico
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar