De volgende discussie wil ik op gang brengen over het '' wat en hoe te komen tot een mooie HDR '' er zijn nogal wat meningen over de te nemen handelingen bij '' HDR ''
Het tot stand komen vergt vooraf aandacht en naderhand kan je de hand leggen tot een extreme bewerkt plaatje.. welke zou moeten uitmonden tot een HDR..
Maar is dat dan wel nog zo..
Alleen even de beelden bij elkaar voegen met een diverse onder- en over-belichting is niet helemaal het juiste in mijn optiek..
'' de juiste lokatie, lichtval en kleuren van nature spelen (lijkt mij) een belangrijke rol..
dus; '' wat moet '' en in het bijzonder.. '' wat mag ''
graag jullie mening met eventueel , graag , een plaatje erbij..
ik reageer naar aanleiding van de topic van .. etiene
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=68471
plezier..
Wat en hoe te komen tot een mooie HDR
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- huppekees
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1114
- GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
- WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
HDR gebruik ik weleens als techniek en dan met name om gewoon het dynamisch bereik te vergroten. En dat doe ik bij natuurfoto's waarin er veel contrast is tussen de lucht en het onderwerp. Als spotmeting op meerdere plekken geen uitkomst meer biedt, dan pas ik dus HDR toe. Soms met 1 foto, in RAW geschoten, die ik in Photomatix bewerk tot een pseudo-HDR foto. En soms met een belichtingstrapje, waarbij ik 5 verschillend belichte foto's maak.
Mijn doel is meestal om de foto er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien. Dus in de tonemapping ga ik niet heel veel met de schuifjes in de weer.
Voorbeeldfoto's:
#1 Zonneharp. Hier een pseudo-HDR van gemaakt, zodat de stralen nog beter uitkwamen.
#2 Hier dezelfde techniek en om dezelfde reden...
#3 Oude gracht: hier wat zwaarder aangezet in de tonemapping, omdat ik een Anton Pieck/schilderij effect wilde bereiken
#4 En hier een van de dorpjes uit Cinque Terre. Ook iets verder doorgeschoten in tonemapping.
Mijn doel is meestal om de foto er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien. Dus in de tonemapping ga ik niet heel veel met de schuifjes in de weer.
Voorbeeldfoto's:
#1 Zonneharp. Hier een pseudo-HDR van gemaakt, zodat de stralen nog beter uitkwamen.
#2 Hier dezelfde techniek en om dezelfde reden...
#3 Oude gracht: hier wat zwaarder aangezet in de tonemapping, omdat ik een Anton Pieck/schilderij effect wilde bereiken
#4 En hier een van de dorpjes uit Cinque Terre. Ook iets verder doorgeschoten in tonemapping.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
- huppekees
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1114
- GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
- WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''
digi je slaat de plank precies raak..
fraaie platen en een duidelijke tekst erbij voor de gedachte en tot stand koming.. ik hoop dat anderen ook deze methode willen laten zien bij hun gelukte HDR platen... zodat we er iets van kunnen leren..
een aanvulling op bekende kennis en vernieuwde gedachtegang over HDR..
thankx..
fraaie platen en een duidelijke tekst erbij voor de gedachte en tot stand koming.. ik hoop dat anderen ook deze methode willen laten zien bij hun gelukte HDR platen... zodat we er iets van kunnen leren..
een aanvulling op bekende kennis en vernieuwde gedachtegang over HDR..
thankx..
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
@C8080: Ik vermoed dat het dynamisch bereik hier toch zeer zeker wel binnen het histogram kan vallen van 1 enkele opname, en derhalve zie ik niet echt in waarom je hiervan een HDR zou maken? Of haal jij hier HDR en tonemapping door elkaar, want dat laatste vermoed ik wat hier wel is gebeurd.
@Huppekees: graag gedaan! Ik was ff vergeten erbij te vertellen dat foto 3 en 4 dus echte HDR foto's zijn. Ze zijn gemaakt uit een belichtingstrapje van 5 foto's. Zonder statief overigens, maar dat zou wel beter zijn geweest. Foto 1 en 2 zijn dus pseudo HDR foto's
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Hoi,
HDR gebruik ik alleen, wanneer mijn sensor niet meer met het te grote dynamisch bereik overweg kan. Dus gewoon om naderhand tot de gewenste belichting te komen.
Tonemapping gebruik ik niet of nauwelijks. De reden hiervoor is, is dat ik mijn foto's natuurlijk wil doen laten ogen. Schiet je tever door in tonemapping, dan wordt het al gauw tot het kunstachtige, wat voor mij persoonlijk dus niet hoef.
gr. Benny
HDR gebruik ik alleen, wanneer mijn sensor niet meer met het te grote dynamisch bereik overweg kan. Dus gewoon om naderhand tot de gewenste belichting te komen.
Tonemapping gebruik ik niet of nauwelijks. De reden hiervoor is, is dat ik mijn foto's natuurlijk wil doen laten ogen. Schiet je tever door in tonemapping, dan wordt het al gauw tot het kunstachtige, wat voor mij persoonlijk dus niet hoef.
gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- barend
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 683
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
- WoonplaatsCOLON Voorhout
- CONTACTCOLON
@digilike: Kun je me kort uitleggen hoe je een pseudo hdr maakt? Ik vind de eerste twee foto's nl erg mooi en het lukt me niet. Ik heb PM en CS2. Maak je dan van 1 foto eerst 3 foto's met verschillende belichtingen? Hoop dat je even tijd vind voor een antwoord.
groet Barend
groet Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII
http://www.flickr.com/photos/bwk72/
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII
http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Dag Barend, volgens mij stond het al een beetje in mijn verhaal hoor Maar een pseudo-hdr maken gaat heel gemakkelijk met het programma Photomatix. Het enige wat je hoeft te doen is een foto maken in RAW-formaat. Daarna open je de RAW foto in Photomatix, waarna het programma zelf allerlei berekeningen doet om tot een HDR foto te komen. Omdat het geen foto is, die ontstaat uit verschillende belichte platen, noemen de makers van het programma dit zelf al pseudo HDR.
Na de berekeningen, kun je in Photomatix ook de tonemapping toepassen. Bij foto's als foto 1 en 2 ben ik daar zeer terughoudend in. Vervolgens kun je de foto opslaan in diverse formaten. Ik kies altijd voor TIF, 16 bits. En een laatste nabewerking doe ik in Photoshop. Veel bewerking is er dan vaak niet meer nodig. In Photoshop doe ik vlak voor het opslaan in jpg de omzetting naar 8 bit.
Mocht je meer willen weten over Photomatix, stuur me dan maar een pm. Of heb je deze software al?
Na de berekeningen, kun je in Photomatix ook de tonemapping toepassen. Bij foto's als foto 1 en 2 ben ik daar zeer terughoudend in. Vervolgens kun je de foto opslaan in diverse formaten. Ik kies altijd voor TIF, 16 bits. En een laatste nabewerking doe ik in Photoshop. Veel bewerking is er dan vaak niet meer nodig. In Photoshop doe ik vlak voor het opslaan in jpg de omzetting naar 8 bit.
Mocht je meer willen weten over Photomatix, stuur me dan maar een pm. Of heb je deze software al?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
- jon_205
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 147
- GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
- WoonplaatsCOLON Achterhøk
- CONTACTCOLON
En ik altijd maar balen als de foto met +2 belichting niet scherp is, terwijl het meestal, in mijn geval, met een pseudoHDR af zou kunnen. Ik probeer zelf ook regelmatig HDR opnames te maken, maar je moet inderdaad niet doorschieten met tonemapping en ook het goeie onderwerp hebben. Op m'n site staan een aantal, naar mijn idee, geslaagde pogingen. Maar het is een kwestie van blijven oefenen.
Groet, Jon.
Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Scherpte en belichting zijn 2 aparte zaken Voor pseudo-hdr moet het basismateriaal toch ook al wel goed belicht zijn hoor. Want informatie die niet in de plaat zit, door bijvoorbeeld clipping, voegt ook een programma als Photomatix niet toe
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
- barend
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 683
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
- WoonplaatsCOLON Voorhout
- CONTACTCOLON
@Digilike. Bedankt voor je uitleg. Het lukte me eerst niet om 1 foto te openen. Nu wel, ik snap het. Thanks!
Barend
Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII
http://www.flickr.com/photos/bwk72/
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII
http://www.flickr.com/photos/bwk72/