Trouwerij - hmmmmmm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als je af en toe een leuke plaat schiet en een "grote camera" hebt denken mensen al snel dat je alles kunt fotograferen en gaan ze je opeens vragen voor trouwreportages. Vandaag is me dit weer overkomen. Meestal kan ik het netjes afwimpelen, maar dit is dus een goede vriend van mij. Het paar is midden in de kredietcrisis beland en wil geen honderden euro's uitgeven voor een prof. Het alternatief is "iemand vragen met een compactcamera om wat kiekjes te nemen". Enfin, zo veel mensen, zo veel wensen. :lol:

Nu hebben ze mij dus gevraagd, omdat ik dus die "grote camera" zou hebben (gewoon een 350D met grip en 24-105 :roll: ). Ik zit hier eigenlijk niet op te wachten omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb. Ik heb een aantal flitsers (richtgetallen tot 43), maar gebruik dit eigenlijk alleen op de M-stand voor incidenteel gebruik maar voornamelijk off-camera gebruik. Er zit namelijk geen E-TTL op (heb ik zelf niet nodig namelijk), maar voor frequent platen schieten is dit wellicht wel makkelijker...

Hebben jullie tips hoe ik dit netjes kan afhandelen of zal ik het toch maar doen dan, kwestie van goodwill? En dan goede afspraken maken wat betreft kwaliteit? Ik vermoed dat het anders echt een compactcamera gaat worden...!! Aan de andere kant moet ik ook wel weer toegeven dat ik het een uitdaging vind om ook deze kant van de fotografie eens te ontdekken. Alvast bedankt voor wat tips.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Gewoon doen, als het alternatief is iemand met een compactcamera dan moet jou dat zeker lukken :)

Kijk naar wat voorbeelden wat voor plaatjes andere maken en dan komt het wel goed.

Ga niet denken aan richt getallen en al dat soort dingen want daar heb je toch geen tijd voor maar schiet gewoon de platen in de P-stand met je flitser op 45 graden omhoog en in RAW.
Weet eigenlijk niet of jij in RAW kan schieten met je camera in de P-stand.
(even uitzoeken in de handleiding of van te voren uit proberen).

In een donkere omgeving ISO 1600 en in een vrij lichte omgeving ISO 400.

Kan niet mis gaan :D
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Jij als student met een te krap gevulde portemonee kan dat geld natuurlijk wel goed gebruiken :wink: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ht=#637116

gewoon doen en net wat Sugarman zegt. Gebruik de veilige instellingen en er kan technisch niks mis gaan. Verder je fantasie en vermogen om compositie en detail vast te leggen en je kunt stoppen met studeren......
Gebruikers-avatar
Kraan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 10:37
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Zeker doen! Als het stel aangeeft vetrouwen in jou te hebben, en genoegen zouden nemen met een compactcamera.. Kun jij het niet meer fout doen..

Tip: lees er veel over (website's genoeg), en bekijk werk van andere fotografen!
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ja hoor, gewoon doen!
Het fijne is dat het je vrienden zijn, dan kun je van te voren immers alles eerlijk en vrij bespreken?! Sterker nog, je kunt zelfs met het stel gaan oefenen op de verschillende locaties :idea:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

zou het ook gewoon doen.

Ze weten waar ze aan beginnen en wat het risico evt. is.

Je zou er nog voor kunnen kiezen om een body en flitser te huren. ISO 1600 op een 350d lijkt me niet echt super kwaliteit? En voor een paar tientjes huur je een 5D met een 430/580ex. Met jou lens, een pracht combi (en je hebt je 350 als reservebody....)

Succes!

ps een goede voorbereiding is bij bruiloften écht het halve werk! Bezoek als het kan de locaties, denk vooraf eens na over de soort fotos en snuffel eens rond op het forum hier....Genoeg te vinden over bruidsfotografie.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Inderdaad, zoals Ina zegt, je kunt met die vrienden vast een keer naar die locatie toegaan voor een testshoot en om te oefenen met het aansturen van die mensen. Verder lekker op het net zoeken op trouwfoto's en degene die je aanspreken hou je in gedachte.

Ik was zelf ook vrij sceptisch tegenover mijzelf en ik heb donderdag mijn eerste bruiloft alleen gedaan. Is ook helemaal goed gegaan. Boven verwachting zelfs, ben nu nog druk aan het bewerken, maar komt wel een topic van in de loop van de week.

Goed opletten ook dat je tijdens de plechtigheid niks mist en niet vergeten dat de ouders, broers en zussen van het echtpaar er ook zijn ;-)
Vooral niet denken in het stadhuis dat iedereen naar je kijkt, want dat is echt niet zo, lekker gewoon je concentreren op de momenten en de foto's. Gaat goed komen...

Ik had wel een reservebody bij me (die ik overigens niet heb hoeven gebruiken) altijd handig MOCHT er wat gebeuren met je camera ;-)

Succes!

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik ben inmiddels geen student meer, heb afgelopen week mijn ingenieurstitel kunnen ophalen. :)

Misschien moet ik het toch maar doen dan, en wat goede afspraken maken. Huren is misschien wel een optie ja, zo'n 5D II trekt mij ook wel om eens te gebruiken :wink: ISO 1600 is een drama op een 350D, 800 is echt de absolute max vind ik.

Ik zal het forum nog even naspitten met tips mbt trouwerijen.

Bedankt iedereen!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

knoet schreefCOLON
Je zou er nog voor kunnen kiezen om een body en flitser te huren. ISO 1600 op een 350d lijkt me niet echt super kwaliteit? En voor een paar tientjes huur je een 5D met een 430/580ex. Met jou lens, een pracht combi
Ik zou dat niet zo snel doen, je hebt je handen al vol aan de fotografie van de bruiloft en je moet overal op letten. Dus opperste concentratie is een must. Als je dan ook nog eens al je aandacht op een camera moet richten omdat je hem niet kent, gaat al je aandacht verloren. Daarbij moet je ook nog eens wennen aan een heel andere cropfactor. Ik denk dat je dus beter je 350 kunt gebruiken, of als je dan toch met een hogere iso én een betere cam wilt schieten eens gaan kijken voor een 2e hands 30D of 40D. Perfecte cam voor dit soort fotografie en niet zo heel veel anders dan je 350D. En dan kun je van te voeren even oefenen met je cam. zodat je daar blind op kunt varen.
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Inderdaad gewoon doen en vooral het materiaal gebruiken dat je goed kent!

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

martinus schreefCOLONDaarbij moet je ook nog eens wennen aan een heel andere cropfactor.
En dat is nu juist weer een mooi voordeel bij zijn 24-105. Dat wennen valt nogal mee, volgens mij zie je bij de 5D ook gewoon door de zoeker het beeld dat je gaat fotograferen :lol:
[size=84]onderschrift[/size]
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Waarom een camera huren? je hebt toch een 350D? Kun je toch prima mee fotograferen (zeker icm 24-105 mm).
Buitenshoot gewoon AV-stand en inflitsen, binnen als het kan ook, zoniet dan p-stand.
Ik snap trouwens niet dat een bruidspaar bezuinigt op de foto's, maar goed.....
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
Gebruikers-avatar
Kraan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 10:37
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Een 2e body lijkt me wel essentieel, voor het geval dat 'ie er mee kapt..
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Zou het zeker doen als ik jou was. Ik ben ook een aantal jaar geleden zo begonnen met een reportage van familie. Inmiddels heb ik weer al een aantal reportages achter de rug, met gelukkig tevreden klanten ;-). Vrijdag kan ik overigens zelf weer aan de bak, dus dat wordt hopen op mooi weer.

Een tweede camera is trouwens geen overbodige luxe. Stel dat je enige kapot gaat, dan heb je een flink probleem... Zelf gebruik ik altijd twee camera's, mijn 40D met 24-105 en 350D met 70-200. Zo heb je nooit geen last met het wisselen van lenzen, maar je grijpt gewoon je tweede camera.

Een laatste tip is goed opletten dat je in bijvoorbeeld het stadhuis de 'standaardmomenten' niet mist. Veel bruidsparen willen die dingen toch terug zien. Daarnaast is het natuurlijk leuk om wat creatieve dingen er tussendoor te gooien en je niet constant te focussen op het bruidspaar maar ook op wat in de omgeving gebeurd.

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar