Welke body

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ricklin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2009 19:12

Hallo,
Mijn 20D loopt een beetje op het eind, ben daarom op zoek naar een andere body. Helaas lukt het mij niet echt om de keuze te maken. Ga ik nu voor het beste en de hoge kosten, of heb ik voldoende aan iets minder, lagere kosten. Keuze die ik wil maken is die van een 40D, 50D of 5D mark2. Mijn hoofddoel is modelfotografie waar ik voornamelijk in een studio schiet.
Graag hoor ik van jullie welke overwegingen jullie zwaar laten wegen. De lens die ik erbij heb is een 24-105 L lens, dus die kwaliteit zit wel goed.

Groet,
Richard
Gebruikers-avatar
bulty
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2009 18:58
WoonplaatsCOLON Den Haag

ik ben nog maar nieuw hier , maar heb zelf een 40d dit is gewoon een top camera, hoe je het ook wendt of keert.
de 50d voegt volgens vele niet heel veel toe tov de 40d (al zijn er natuurlijk wel veel heel tevreden gebruikers )
en volgens mij is de 5dmk2 voor jouw gebruik veruit de beste keus voor wat betreft kwaliteit bij portretten,

maar bekijk eens het forum, er zijn nog al wat van dit soort vergelijkingen gemaakt volgens mij !!!!

veel plezier met de te maken keuze en we horen de uitslag graag van je...
"leven is het meervoud van lef !!!"
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

2dehands kan je ook een 5d voor zo'n 1200 euro kopen, bijna zelfde prijs als een 40d nieuw. Kan je ook overwegen.
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

thijs broekkamp schreefCOLON2dehands kan je ook een 5d voor zo'n 1200 euro kopen, bijna zelfde prijs als een 40d nieuw. Kan je ook overwegen.
dan weet ik niet waar jij je 40D hebt gekocht..
die is nieuw ongeveer €630,-.... (5D II €2100,-) toch een verschil van 1500,- euro..kan je een hele mooie lens voor kopen. :roll:
wel een prima camera overigens... :wink:

je zou de 40D/5D II ook eens een weekendje kunnen huren. Kan je daarna je beslissing maken.

jeroen
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hou ook rekening met:
Nieuwe camera -> grotere bestanden -> nieuwe software-> nieuwe PC

De 5DII + EF 24-105 is natuurlijk wel een beste combi. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

ricklin schreefCOLON Mijn 20D loopt een beetje op het eind
Wat zijn volgens jou de beperkingen van je huidige camera en wat verwacht je van de nieuwe camera?

Met de Lens zit het wel goed, je moet er echter wel rekening mee houden dat de xxD series wel een crop cam is!
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

is de 20D dan geen cropcam?
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

jeroenjeroen schreefCOLON
thijs broekkamp schreefCOLON2dehands kan je ook een 5d voor zo'n 1200 euro kopen, bijna zelfde prijs als een 40d nieuw. Kan je ook overwegen.
dan weet ik niet waar jij je 40D hebt gekocht..
die is nieuw ongeveer €630,-.... (5D II €2100,-)
jeroen
Ik bedoel de 50d, sorry, die kost nieuw rond de 900.

@bartkoper, 10d is wel crop maar past alleen ef op
Laatst gewijzigd door 1 op thijs broekkamp, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

thijs broekkamp schreefCOLON@bartkoper, 20d is wel crop maar past alleen ef op (als ik t goed heb)
Dat heb je niet goed, dat was de 10D. EF-s past ook gewoon op de 20D.

Het is uiteraard heel fijn dat je wilt helpen, maar wanneer je niet zeker bent is het wijzer eerst te controleren voordat je adviseert. Op deze manier werkt het enkel verwarrend.
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Sorry, ik kwam er net ook achter. Ik was even in de war
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Ik ben van de 20D overgegaan naar de 50D. De 5D vind ik te duur.
De overstap is echt een hele verbetering! Ik heb ook lang gewacht tot het echt de moeite waard was. Dat was voor mij dan met de 50D het geval. bevalt perfect. Als je liever FF gaat dan is natuurlijk de 5D in beeld samen met de extra kosten
Canon Shooter
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

boels069 schreefCOLONHou ook rekening met:
Nieuwe camera -> grotere bestanden -> nieuwe software-> nieuwe PC
Voor grotere bestanden heb je nieuwe software nodig? Dit is nieuw voor mij, maar ik ben graag bereid te leren. :lol:
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
ricklin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2009 19:12

Bedankt voor de reacties. Dat is nu juist de moeilijkheid. Ja, FF is ideaal voor modelfotografie, maar tijdens vakantie mis ik dan wel weer de gratis cropfactor. Denk dat mijn zwaartepunt vooral ligt in het fotograferen onder wat lastigere omstandigheden. Denk aan een oude fabriek met minder licht. Ben dan afhankelijk van statief en flits. Ideaal is dan een camera die de hoge iso goed aan kan. Heb vernomen dat de 50d hier minder in scoort dan de 40d. Ben niet zeker hoe de 5d mark2 hier in staat. Wat mij van de mark2 weer tegenstaat is de mogelijkheid tot filmen. M.i.hoort zoiets niet in zo`n camera thuis. Ongetwijfeld zal niet iedereen het er mee eens zijn, maar alles wat extra erop zit, kan ook weer stuk. Het zou toch zuur zijn als de body weigert i.v.m. problemen op het filmvlak.
Vraag slet ik dua wat scherper. Welke van de 3 body`s kan hoge iso aan zonder teveel storende ruis?

groet,
Richard
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De 5D II is toch wel de winnaar op dat vlak. De filmfunctie is vooral softwarematig naar mijn idee, na live-view maar een kleine stap meer.
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

ricklin schreefCOLONBedankt voor de reacties. Dat is nu juist de moeilijkheid. Ja, FF is ideaal voor modelfotografie, maar tijdens vakantie mis ik dan wel weer de gratis cropfactor.
????????? gratis gebakken lucht bedoel je

je kan met een FF toch op de computer croppen?

100mm is en blijft 100mm alleen bij een cropcam zie je er maar een gedeelte van....alsof je op de computer aan het croppen bent.???

Dus je kan beter een fullframe nemen....kan je thuis op je gemak het croppen doen.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Qua ruisverhoudingen is de 5D MKII de beste Canon-cam in ieder geval, minste ruis op de hoge ISO's!

Kortom dat is dan een no-brainer!

Je kan het trouwens zien @ http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor !

Alleen de prijs is inderdaad wel even een groot verschil met bijvoorbeeld een 40D of 50D.

Indien het geld er is (na eventueel sparen) dan zou je zeker geen spijt krijgen!

Qua problemen met filmen hoef je geen zorgen over te maken hoor!
Gebruik et filmen toch wel redelijk vaak en heb nog nooit problemen ondervonden!
Laatst gewijzigd door 1 op BasZ, in totaal 4 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Bedenk wel even of je brandpuntsafstand nog naar wens is met een fullframe.
Je krijgt straks gratis extra groothoek, maar je telebereik wordt beperkt tot gelijk aan je 65mm stand nu.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

babysteps schreefCOLONBedenk wel even of je brandpuntsafstand nog naar wens is met een fullframe.
Je krijgt straks gratis extra groothoek, maar je telebereik wordt beperkt tot gelijk aan je 65mm stand nu.
En ja inderdaad...

Je groothoek wordt groter en je tele minder tele...

Daar moet je zeker rekening meehouden!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Deos schreefCOLONVoor grotere bestanden heb je nieuwe software nodig? Dit is nieuw voor mij, maar ik ben graag bereid te leren. :lol:
Die bereidheid siert je. :wink:
Je had je ook kunnen afvragen of een nieuwe PC wel nodig is voor grotere bestanden.
't Kan natuurlijk wel, al wordt het allemaal wel(veel) trager.

Iets wat zeker is: heb je PS CS3 dan zijn 5DII RAW's niet te bewerken.
Een upgrade is dan nodig (of je gebruikt een omslachtige manier met DNG).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dat de RAW-bestanden van een 5D II een probleem zijn voor CS3 was mij bekend. :wink: De link tussen grootte van de bestanden en nieuwe computer was mij echter niet direct duidelijk, ik moet nog een hoop leren :wink:

Enfin, een extra opslagmedium is inderdaad geen overbodige luxe, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die in RAW fotografeert. Kan tegenwoordig echter al voor enkele tientjes bij de electronicaboer opgehaald worden. (500 GB - 1 TB, het kost amper wat).
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar