Mijn eerste keer

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
*Luc*
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2008 22:13
WoonplaatsCOLON Velden

Nou ik wil ff mijn eerste foto posten om ff afgeschoten te worden. Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste SLR gekocht en maar gelijkt wat geprobeerd.
De foto is verre weg van perfect en ook zeker niet scherp. Dit ook omdat ik niet met statief heb geknipt.
Maar wat ik niet terug kan brengen is de korrel die ik erin heb. Als er niet veel licht is en dus langere sluitertijd kan ik me idd voorstellen dat de foto niet scherp maar wazig is. Maar de korrel kan ik niet terug brengen waar dit aan licht, de ISO is toch ook niet extreem hoog of wel? (Let wel de muur is een korrelige muur)

Ik heb de foto op de PC wat donkerder gemaakt dus het was niet echt zo donker. Het origineel is in RAW.

Het gaat mij ook even om de compositie en de belichting. Ik heb hier een bouwlamp met een paraplu ervoor gebruikt. Graag jullie opbouwen

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=143932[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op *Luc*, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Luc

hier kan je lezen hoe het moet
gebruik dan [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=*****[/img]

En dan komt je foto in je topic!


Nu dan over de foto.
je zegt zelf al dat je ziet dat hij niet scherp is en dat klopt.
Ook klopt je kleur niet helemaal. probeer in je RAW converter wat andere
witballans keuzens, krijg je hier niet de goede uit is het nog mogenlijk om
met het pippetje op haar oog wit te klikken (gaat vaak ook goed)

Kwa houding en uitsneden vindt ik het een mooie foto.
en over je korrel. dit komt vaak door een hooge ISO waarde.
maar ik vindt het in jou foto toch wel meevallen!


Groetjes Dimitri
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Ik vind de foto helemaal niet Showcase waardig sorry.
Je witbalans is mis, onscherp en te donker. Je hebt het zelf donkerder gemaakt, maar waarom? Het haar is helemaal weg nu van het model, het is gewoon een wat donkere vlek op haar hoofd. Als je de achtergrond donker wil hebben kan je met een haarlicht werken en je model verder van je achtergrond zetten en haar wat meer belichten. Je moet maar eens de search functie hier gebruiken over low-key, high-key, etc etc.. Genoeg topics te vinden...
Wat wel goed is, is de pose van het model...

Leer je camera kennen, het is wennen en komt wel goed, maar gebeurt niet van ik koop de camera en ga schieten zoals de pro's...

In welke stand heb je geschoten? Als je raw hebt geschoten moet je al op zijn minst op een van de creatieve of sluiter, diafragma of manueel geschoten hebben...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
*Luc*
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2008 22:13
WoonplaatsCOLON Velden

Jerenes,

Ik ben het volkomen met je eens en zoals ik al zei dat de foto verre van perfect is.
Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik ff op een goed spoor gezet wordt, en van jullie opmerkingen en tips hoop ik wat te leren.

Dus commentaar blijft welkom. :-)
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Aangezien je zelf aangeeft dat het je eerste keer is en verre van perfect, ben ik zo vrij geweest hem te verplaatsen richting de testcase.
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

advies...begin met Raw... jpg is lastiger.

lees het forum en internet goed door of neem een cursus bij schoffie, om de theorie goed te snappen.

Deze foto is duidelijk niet scherp...zorg ervoor dat de exifgegevens in de foto staan en geef aan waar je op gefocust hebt

Misschien kan je deze foto mooier maken door hem zwart wit te maken.

anders zou ik m weggooien.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

jago schreefCOLONadvies...begin met Raw... jpg is lastiger.
Als je eens leest naar TS zijn comment in het begin, het is geschoten in RAW...

Ik ben het wel met je eens dat we graag de EXIF gegevens zien... Sluitertijd, diafragma, setup... dat soort dingen... maakt het stukken makkelijker om goede raad te geven...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Jeroen.

De EXIF zit in de foto.

Groetjes Dimitri
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

Qua compositie is hij best ok.

Je schiet de foto op 400 iso en je belicht 2 stops onder.
Waarom niet op 100 iso en geen onderbelichting?
Nou schiet ik zelf niet vaak portretten, maar waarom deze instellingen?
Je sluitertijd van 1/20 mag naar mijn idee ook wel iets omhoog.

Wat ruis betreft zie ik die niet echt in deze foto.

nogmaals, zelf ben ik ook nog maar net bezig met portretten.
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

de korrel noemen we ruis. die treedt al snel op als je in donkere ruimtes met een iso boven de 100 gaat zitten en dan fotografeert zonder flits. Je hebt hier een iso van 400, dus daar komt het door. Het valt hier overigens wel mee.
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
*Luc*
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2008 22:13
WoonplaatsCOLON Velden

Mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie tips en opmerkingen!

Het was misschien wel een beetje erg vroeg om een foto te posten die ver onder de maat is.
Maar zoals ik ook eerder zei vind ik het ook belangrijk om te weten hoe de compositie is, maar die is wel ok volgens de meeste.

Nu heb ik weer bagage erbij waar ik veel aan heb en kan ik weer gaan oefenen. thx!

@Jago:
Foto weggooien was ik al van plan, of echt wegzetten als 'Mijn eerste foto':-) en aangezien het model mijn vrouw is kan ik haar weer snel een keertje strikken om voor de lens te komen staan. ;-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar