Welke prijzen te hanteren?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Daphne82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2005 22:36
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met fotografie en heb inmiddels bij de fotovakschool de basisopleiding gedaan en ergens anders een vervolgcursus.

Omdat mensen dat nu een beetje weten van me krijg ik hier en daar wat aanvragen voor fotoopdrachten, zoals bedrijven maar ook voor portretfotografie. Ik ga me nu daarom ook inschrijven bij de kvk.

Ik merk alleen dat ik in het verleden nog niet echt geld voor opdrachten vroeg. Aangezien het er steeds meer worden wil ik er wel wat voor gaan vragen. Ook omdat ik nieuwe spullen wil aanschaffen etc. Ik ga me dan ook inschrijven etc.

Iemand die mij kan vertellen wat je gemiddeld kan vragen voor bijvoorbeeld een portretserie als beginnend fotograaf?

Alvast bedankt.
Canon EOS 40D | Canon 50 mm 1.8 II | Canon 17-55 mm 2.8 IS USM
<b>Mijn online portfolio: www.daphneschinkel.nl</b>
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Om te beginnen is de volgende workshop een echte aanrader: http://dutchphotozone.com/viewtopic.php ... f30be8e48b. Je leert daar veel, zeker wanneer je net wilt starten.

En voor de prijzen: Reken uit wat je kosten zijn, hoeveel afschrijving je aan apparatuur hebt (eerst per jaar en dat dan weer verdelen over de uren die je fotografeert per jaar). Tel daarbij op een x-bedrag per uur dat je totaal denkt kwijt te zijn aan de shoot (inclusief nabewerking en voorbereiding) en je komt een heel stuk in de buurt van het bedrag dat je zou kunnen gaan tellen.
Anoniem 4

Als je je hier op richt, zit je niet snel verkeerd

http://www.richtprijzen.org/1/files/rp-2009.pdf

Bezoek eens wat websites van fotografen, vaak geven die ook richtprijzen voor hun activiteiten.

Als beginnend professioneel fotograaf geeft ook dit boek veel informatie

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=22507

en kijk ook eens op deze website

http://www.nidf.nl/

Wees niet bescheiden en onzeker, geloof in jezelf en je ontwikkelend vakmanschap.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Welkom op het forum en meteen een goede vraag en de linkjes die hier worden genoemd heb ik wel wat!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
rhoekje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 08:17
WoonplaatsCOLON Almere

Wat je ook goed moet onthouden is dat concurreren op prijs niet echt slim is. Als je goed kan fotograferen kost dat gewoon wat meer geld dan mensen die het wat minder kunnen. Je hebt geïnvesteerd in jezelf. Dus mag je daar ook wat mee terug verdienen.
Eos 50d / EF-s 10-22 /EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS / Sigma 150mm F2.8 [color=green]EX[/color] DG HSM / EF 300mm F4 [color=red]L[/color] IS / Kenko 1,4x 300 PRO / BG-E2N voor houvast / Velbon Sherpa 538 en een Walimex 1pootje.
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

Rhoekje schreefCOLONWat je ook goed moet onthouden is dat concurreren op prijs niet echt slim is. Als je goed kan fotograferen kost dat gewoon wat meer geld dan mensen die het wat minder kunnen. Je hebt geïnvesteerd in jezelf. Dus mag je daar ook wat mee terug verdienen.
Waarom is dat niet slim....als je daardoor meer opdrachten kan krijgen.en je kosten er dus sneller uit kan halen.
prijsvechten is gezond.....de echte goede fotografen krijgen echt wel wat ze verdienen.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

We hoeven ons allen geen zorgen te maken. Iedereen heeft tegenwoordig een SLR, dus die markt gaat vanzelf kapot. Kwestie van tijd. Probeer er nu nog uit te halen wat je er uit kunt halen, over een poosje kan het niet meer :D

Succes!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar