Negatieven digitaliseren

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik ben deze week begonnen met het digitaliseren van een behoorlijke reeks negatieven. Helaas begaf mijn filmscanner het gisteravond...

Nu kan ik natuurlijk een andere kopen, maar aangezien dit toch een eenmalig karakter heeft wil ik er eigenlijk geen geld aan spenderen.

Nu heb ik wel een oude vergroter die ik kan kannibaliseren. Een paar stukjes hout en wat andere onderdelen hebben we ook wel liggen. Dus denk ik er over om zelf maar eens een opstelling in elkaar te knutselen om m.b.v. een camera de boel te digitaliseren. De eerste experimenten (direct op de sensor projecteren) waren geen succes, dus ik zal iets anders moeten proberen.

Heeft iemand zoiets al eens in elkaar geknutseld? Tips? Resultaten?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Daar had je vroeger een speciale opstelling voor.
Negatief in een houder camera erboven en aan beide zijden schuin een flitser.
Dit apparaat had een neef van mij die beroeps was.
Neem aan dat deze apparaten er nog zijn maar niet meer gebruikt worden.
Het was er voor om van een dia og negatief een foto te maken met een camera met groter negatief.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Biite
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 06:31

Dit zou mijn voorkeur niet hebben.
Film- en flatbed scanners hebben een optische resolutie die hoger is dan de meeste digitale camera's, dus daar verlies je al wat.

Ook hebben scanners (meestal) iets van stof en krasverwijdering (door middel van infraroodscannen), genaamd Digital ICE (Epson) of FARE (Canon)

Een leuke Canon flatbed (8800F) met dia-, negatief- en middenformaat sjablonen en FARE, heb je onder de € 200,-

Martien
I don't have a solution, but I admire the problem
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Vanuit mijn werk krijg ik deze vraag wel eens.

Ik laat ze dan eerst de volgende vraag beantwoorden.

'Hoeveel waarde hecht je aan de kwaliteit van de scans?'

In negatieven en dia's ziet heel, HEEL veel informatie.
Met een consumentenscannertje krijg je dat er niet uit, je hebt hap-snap digitale prentjes.
Wel grappig maar voor serieuze lui die op fotofora zitten lijkt me dat niet voldoende.

Waarom niet uitbesteden?
Er zijn inmiddels aardig wat bedrijven die dat kunnen doen, en dan bedoel ik niet de HEMA en Kruidvat maar bijvoorbeeld Scancafe.com.

Voordeel is dat dat soort bedrijven alles eruit halen wat er in zit en bijvoorbeeld ook stof- en kleurcorrecties voor je uitvoeren.
Sommige bedrijven doen dat zelfs met B/W films, de meesten wagen zich er niet eens aan.

Toegegeven.. het heeft misschien een prijskaartje maar reken eens uit:
Hoeveel kost de scanner van dito kwaliteit en belangrijker, hoe kostbaar is je tijd die er in moet steken?
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Als ik er toch echt geld aan zou moeten gaan spenderen, dan wil ik ook graag kwaliteit. En juist daar laat die Canon 8800f het nogal liggen... een Dmax van tussen de 3.0 en 3.5 (hangt een beetje af van wie je gelooft) en een gemeten resolutie < 1600 dpi (komt overeen met ca. 3.5 MPixel op kleinbeeld) is niet mijn idee van "kwaliteit". Daarbij is het kreng bere-traag: 8 negatieven in 20 minuten... de stapel negatiefstroken die er doorheen moet is te groot om dat nog leuk te vinden.

Waarom moet 't dan weer op een koopje? Nou, da's simpel: het gaat in eerste instantie om negatieven die voornamelijk (tijdelijk) sentimentele waarde hebben - niet zozeer technisch superieur. De resultaten van de scans gaan op een digitaal fotoframe, low-res dus (al moet er her en der wel behoorlijk gesneden worden dus de werkelijke scanresolutie moet ook weer niet te laag zijn). De paar afdrukken die er van gemaakt moeten worden hoeven niet via digitaal.

Ergo, een nieuwe scanner is geen reële mogelijkheid.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Jan-Arie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005 19:34
WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
CONTACTCOLON

Mischien is dit een optie dit doet een maat van mij volgens mij is hij hier ook lid ik heb er diverse foto's van gezien en die zijn erg goed...

Roel Reijne Fotografie

Neem gerust is een kijkje mischien is het wat
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar