[verzameltopic] kritiekkring 2 -> natuur, ronde 24

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De eerste 23 rondes zitten erop, en dan kunnen we beginnen met de vierentwintigste ronde. De 3 foto's dienen binnen te zijn op 10 september 23:59, de commentaren op 17 september 23:59.

De deelnemers zijn:
  • # Blossomgirl
    # Ina
    # roadkill
    # Rocker
    # Nighteyes
    # geert h
De regels nog een keer voor alle duidelijkheid:
  • Post-cyclus van 3 weken. Je krijgt twee weken de tijd om een drietal foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen
  • Onderwerpen: puur (wilde) natuur. Probeer wel een beetje af te wisselen tussen de facetten van natuur-fotografie.
  • Huisdieren-foto's kunnen zeer leuk/lief/schattig zijn, maar zijn niet welkom, evenals bloemen/planten/dieren in studio-omstandigheden.
  • Dierentuin-foto's mogen mits het niet te zien is dat het een dierentuin-foto is, verder niet meerdere keren putten uit 1 dierentuin-shoot omdat dat de leercurve niet bevorderd.
  • Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat ook dat de leercurve niet bevorderd.
  • Beoordeling op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat positiefs in de foto's en geef pas daarna verbeterpunten aan.
  • Ik verwacht verder dat de aanvullende richtlijnen die bij dieren, natuur en landschappen gelden ook binnen de kritiek kring gehandhaafd worden


Iedereen mag reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, dat word zeker op prijs gesteld.

Voor wie niet weet waar het over gaat: klik .
Gebruikers-avatar
Nighteyes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 18:41
WoonplaatsCOLON Sittard

Ok, daar gaan we dan...

Ik heb het de eerste keer in de wereld van de fladderende beestjes, en 1 kriebelende, gehouden(dat wil zeggen: ik krijg er de kriebels van :lol: )

1. Bruin Zandoogje

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145711[/img]

2. Koolwitje

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=146017[/img]

3. Tijgerspin

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=146018[/img]

Nikky
"Wolves have no kings"

-Nighteyes in Royal Assassin-
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Voor deze ronde heb ik een paar losse beelden achter gehouden de laatste paar weken:

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=146037[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=146038[/img]

3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=146039[/img]
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Ja, deze kring moet ik hebben :wink:

Allen vanuit de achtertuin.
#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

en #3
Afbeelding

Marco.
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nou, de eerste keer kritiekkring... Met trillende benen en wapperende knietjes ;) heb ik de eerste drie foto's geupload. Een tweetal van uitzichten van de afgelopen vakantie en een macro.

1)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147038[/img]
2)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147040[/img]
3)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147042[/img]
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Leuk om met een nieuwe bezetting van start te gaan. :D
Oh en Rocker, die trillende benen en wapperende knietjes is nergens voor nodig.............zegt zij, die dat zelf ook bijna elke keer hetzelfde ervaart :wink: :D

Mooi, daar gaan we:

1.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147072[/img]


2.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147071[/img]


3.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147070[/img]
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Oops, de 19e alweer. Maar niet de enige geloof ik :wink:
Trouwens voor de nieuwe leden van de kritiekkring, welkom.

@ Nighteyes
Voor de eerste keer in de fladderende wereld zoals je zegt, is het een geslaagde foto. Ik vind de eerste de minst goede van deze drie.
Hoewel het contrast, de scherptediepte in orde zijn doet de compositie mij niet veel.
#2 daarin tegen vind ik erg goed. Lekker scherp en mooi van kleur. Het koolwitje staat er goed op en de foto straalt rust uit.
#3 En tijgerspin. Toevallig las ik van de week in een lokaal krantje dat er hier, Ridderkerk, ook tijgerspinnen gesignaleerd zijn. De foto is echt top. Mooi standpunt, goede compo en ook weer goed scherp.

@ Geerth
#1 En weer ben ik verbaasd hoe jij je compo's kiest. Wat een geweldige foto. Je standpunt lijkt mij aan de rand van een bos vanaf de grond gezien. Geweldig zoals je de kijker laat nadenken.

#2 Ik weet niet wat het is. Zelf heb ik er niet veel mee.

#3 Ook deze is erg goed. De kleuren doen het hem echt hier. Wat ik ook erg goed vind is de wolkenpartij en de verhouding voorgrond/horzon.

@Rocker
#1 Mooi zo dat overzicht. Toch heb ik wat tegen die rietstengels in de voorgrond. Ze storen mij teveel.
#2 De boom is prominent aanwezig. Net als de wolkenpartij. Dat was ook de bedoeling denk ik. Het blijft grappig om een 'landschap' in 'portretstand' te zien.
#3 Mooie foto. Prachtige kleuren en goede dof.

@Ina
#1 Zo simpel en zo mooi. De omzetting naar z/w vind ik goed gevonden.
#2 Deze ook. Geweldige kleur en dof. Echt heel herkenbaar.
#3 Tja, toch wel de beste van de drie. Gewoon super.

Op naar de volgende ronde.

Marco.
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

@Nighteyes:
1] Compositie vind ik mooi zo. Wel vind ik het jammer van het harde licht, wat harde schaduwen veroorzaakt hier.
2] Koolwitje heb je er goed opstaan, inclusief fijne belichting. Hij had van mij wat meer ruimte mogen hebben, maar dat is erg persoonlijk.
3] De spin heb je er fraai opstaan, waarbij ik wel een beetje twijfel over de compositie. Ik vind die nu niet optimaal, maar weet ook zo niet hoe die beter zou kunnen.

@roadkill:
1] Bloemetje staat er goed op zo. Maar omdat het in eigen tuin was, had ik toch wat gedaan aan dat takje onderin. Nu vind ik dat wat storen.
2] Lastig onderwerp gekozen, waarbij ik vind dat je geen verkeerde compositie hebt gebruikt. Het uitkiezen van de juiste scherpte-diepte en waar dat je die dan legt maakt dit onderwerp vooral lastig. Van mij hadden alle stampers scherp mogen zijn, waarbij je wel het gevaar loopt dat de achtergrond te druk word.
3] De juffer heb je lekker scherp in beeld weten te brengen, maar het harde licht vind ik minder.

@Rocker:
1] Fraaie omgeving laat je daar zien. Persoonlijk denk ik echter dat wat meer naar links gaan staan een fraaier plaatje had opgeleverd, omdat je nu maar een kort stukje van de rivier ziet. Dat moet uiteraard dan wel mogelijk zijn.
2] Wederom fraaie omgeving. Wel vind ik de boom zo wel heel pontificaal in beeld staan, wat het uitzicht tegenhoud. Een beetje naar achteren voorkomt dat. Verder zou een lager standpunt de boom meer vrij laten staan, iets wat ik persoonlijk doorgaans wel mooi vind.
3] Nette foto zo. Misschien het hart precies in het midden zetten? Zou eventueel ook met een vierkante uitsnede kunnen.

@Ina:
1] Fijne sfeer zo, maar van mij had de hele aar scherp mogen zijn. En ja, ik weet hoe lastig dat is, ik worstel daar zelf ook weleens mee.
2] Fijne kleurtjes, die maken de foto af. Dat de kroonbladeren niet allemaal gaaf zijn is in de natuur nu eenmaal gewoon zo, we stoort mij het randje onderin van een andere bloem.
3] Mooi moment, fijne compositie en fijn licht.Wel twijfel ik wat over de scherpte en zie ik kartelrandjes bij de onderpoten.

Zou de rest ook alvast willen beginnen met reacties te geven? Bij voorbaat dank.
Gebruikers-avatar
blossomgirl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 14:57

Allereerst - mijn oprecht excuses dat ik zo laat post. De afgelopen paar maanden gebeurt er heel wat thuis, en ik ben dus helemaal niet op eos geweest, en dus ook niet aan het fotograferen :(. Ik had het ook niet in de gaten dat de kritiekkring al begonnen was. Hierbij alsnog mijn bijdrage. Ik heb helaas door de archief moeten spitten. Mijn camera heeft nu al een tijdje in de kast gezeten. :( Ik hoop dat ze toch goed genoeg zullen zijn.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Groetjes,
Blossom
Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ah... alle foto's zijn binnen! :) Wat mij betreft excuses aanvaard hoor Blossom ;)

@NightEyes
#1, lekkere frisse kleur, 1op1 verhouding wel mooi hier. Ik mis wat scherpte op de vleugels en volgens mij is de kop ook niet helemaal scherp, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Scherpte had dus iets meer naar voren gemogen van mij, aangezien het blad wel helemaal scherp is.
#2, Deze kijkt heerlijk weg! Lekkere zachte kleurtinten en mooie compositie, jammer dat de vleugeltippen net niet scherp meer zijn.
#3, Mooie dof, maar het beeld is wat rommelig, ook jammer dat je tegen de achterkant van de spin aankijkt.

@Geert h
#1, Deze is lastig te beoordelen, ik wilde eerst zeggen dat hij mij niet zoveel doet, maar toch blijf ik er wel naar kijken. Ik denk dat ik een rustpunt in de foto mis wat voor mijn eerste reactie zorgde.
#2, Deze is erg lekker! Hij boeit en ik blijf me afvragen waar ik naar zit te kijken. Zou geen puntjes van kritiek weten te vinden, vooral ook omdat ik niet weet wat het is :D en dus ook moeilijk kan zeggen wat je daarin anders had kunnen fotograferen...
#3, Prachtige lucht en compositie. Vindt de kleuren alleen nog iets flets, had iets meer verzadiging in gemogen denk ik.

@roadkill
#1, Kleuren zijn mooi, toch doet deze mij niet zoveel. Vindt de compositie te druk en ik mis een rustpunt in de foto.
#2, Goeie compositie, mis alleen het schertepunt een beetje, had dus iets meer dof mogen hebben.
#3, Mooi lijnenspel, libelle (?) er mooi op! Helaas iets te donker.

@Ina
#1, prachtige plaat! B/W lijkt me een goeie keuze hier! (Diagonale) Lijnen zijn heerlijk. Als ik een punt van kritiek moet verzinnen zou het de scherpte van de halm zijn, deze had ik er liever in zijn geheel scherp op gehad.
#2, Weer een mooie foto met geweldige kleuren. Ik vindt de lichte 'aureool' (om het zo maar even te noemen) het beeld versterken.
#3, Ook weer schitterend, had misschien nog iets lichter gekund?

@Blossomgirl,
#1, Mooi bloemenveldje met fris geel en een mooi kleurverloop naar het paarse. Toch vindt ik hem net wat te druk, als die bloem linksvoor (waar de scherpte op ligt) nog wat scherper was geweest met een kleinere dof was dat denk ik beter uitgekomen.
#2, Lekkere kleur! Helaas mis ik hier een scherptepunt. Ook het takje links op de achtergrond had je misschien beter weg kunnen croppen.
#3, Dit is de mooiste van het stel! Roodborstje mooi in beeld in een natuurlijke omgeving. Viel me nu net ineens het kleine lichtpuntje in zijn oogje op, wat hem nog wat levendiger maakt! Alleen jammer van die extra takjes onderin..
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

@Blossomgirl:
1] Fijne kleuren heb je hier weten te vangen, met een fijne scherpte-diepte. Op de 1 of andere manier komt de onscherpte op mij groezelig over. Dit kan een objectief-eigenschap zijn, maar ook aan het licht/lichtval te wijten zijn. Met de nabewerking is dat echter nog wel op te vangen, door de onscherpte nog wat meer te vervagen. Je dient dan wel in lagen ter werken, om het scherpe wel scherp te houden.
2] Fijne kleurtjes en lekkere achtergrond. Echt lekker scherp oogt deze jammergenoeg niet, misschien iets meer verscherpen na het verkleinen?
3] De beste voor als laatste gebruikt, heerlijke plaat van de roodborst in zijn omgeving.Hier heb ik niet echt iets op aan te merken.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Volgens mij moeten er nog wat commentaren ingeleverd worden??
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

@ Blossomgirl
#1 Mooi plaatje zo. Het verloop van de kleuren, een bloem op de voorgrond scherp, ja ik vind het mooi.
#2 Hier mis ik echt de scherpte in de foto. Nu komt deze een beetje rommelig over.
#3 Zoals een roodborstje hoort te zijn. Het takje stoort mij niet echt. Natuurlijk, als het er niet had geweest had het mooier geweest. De diagonale lijn van de tak doet het goed, net als het lichtpuntje in de ogen ( zoals Rocker ook al zei )
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
Gebruikers-avatar
blossomgirl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 14:57

Mijn commentaar:

@ Nighteyes:

1.Vind ik een vreemde compositie. Het heeft wel wat, maar ik weet niet of het helemaal goed werkt. Ik vind het ook een beetje jammer dat het licht zo hard is. Verschil tussen licht en donker is wel heel groot. Misschien wat contrast eruit? Maar ik weet niet of dat het op zal lossen.
2.Is een nette, mooie foto. Een beetje standaard, maar toch mooi.
3.Vind ik de sterkste van de 3. Een interessante foto, en leuk om een keer de andere kant van een spin te zien!

@geerth

1.Ik blijf erna kijken. Lekker abstract, maar ik vind ook geen rustpunt voor mijn ogen. Ik weet niet waar ik moet kijken. Ik vindt het wel een heel apart, en leuk idee!
2.Zoals de anderen weet ik hier helemaal niet wat het is. Maar ik vind het een goede foto. DOF is perfect, en de onderwerp, wat het ook is, vind ik interessant.
3.Een prachtplaat. Heerlijke kleuren, lekker simpel. Deze zou ik aan de muur hangen!

@roadkill

1.Het is een lief, mooi bloemetje, en een mooie DOF. Toch vind ik de totaalplaat wat missen.Ik denk dat de mooie bloemetje iets teveel in het hoekje is, terwijl de rest van de plant (die ik minder mooi vind) de plaat vult.
2.Deze vind ik heel mooi, en de vierkante kadering werkt perfect.
3.De blad vraagt wat veel aandacht, maar de libelle is mooi scherp, en lekker bezig met z'n eigen ding doen. Inval van het licht is ook heel mooi.

@Rocker

1.Ik vind uitzicht plaatjes altijd moeilijk. Het is moeilijk om de plaat te krijgen zoals je het in het echt ziet. Maar bij deze vind ik het goed gelukt. Het water leidt mijn oog lekker het plaatje in. Goed gedaan!
2.Jammer dat het licht zo hard is, maar toch een mooi plaatje. Lekker in balans. En een schitterende boom!
3.Een 'textbook' plaatje. Net zoals wat je in magazines enz ziet. Dat is bedoeld als compliment, hoor! Netjes uitgevoerd, en schitterende kleuren!

@Ina

1.Het is een mooie foto, en z/w werkt heel goed. Goed gezien, ook! Ik vind de DOF net niet genoeg. Ik had graag het hele steiltje/ dingetje bovenaan (je weet toch wat ik bedoel?) scherp.
2.Schitterend. Jammer van de kleine beschadiging op het onderste linker blad, maar dat is gewoon hoe het natuur is, en het hoort erbij!
3.Hier wordt ik stil van. Ik zou graag zelf zo'n plaat kunnen schieten! Schitterend.
Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Nighteyes:
1. Gedurfde compositie, best mooi eigenlijk! Scherpte is ook goed. Jammer van de harde schaduw.
2. Kan alleen maar bedenken dat ik dit gewoon een héle mooie foto vind!!
3. Prachtige DOF. M'n ogen zoeken en dwalen over de foto omdat op verschillende plekken een scherp punt is.

Geert:
1. Tsja......moeilijk gevalletje dit.
De kleuren vind ik enorm mooi evenals de onscherpte. Dus zou ik het gewoon een mooie foto moeten vinden.
Dat is ook zo, maar als ik 'em zelf zou hebben gemaakt, zou ik 'em als 'mislukt' bestempelen.............nee, soms begrijp ik mezelf ook niet meer.
(maar ik had al gezegd dat ik dit een moeilijk gevalletje vond toch?? :D :wink: )
2. Geert, sorry, kort door de bocht: hier kan ik niets mee :oops:
3. A há, de bekende palen!!
Eén woord: Prachtig!

Roadkill:
1. De scherpte heb je erg mooi op de bloem liggen, de DoF is ook erg mooi! Jammer van de stengeltjes onderin.
2. Oh mooi is dit!! Alsof 'ie in het niets zweeft.
3. Leuke compositie gekozen, alsof de libelle aan een grote rots vast zit :)

Rocker:
1. Mooie scherpe landschapsfoto met hele fijne kleuren.
Waarschijnlijk had je geen ruimte om nog meer naar links te gaan. Dan had je meer van de rivier kunnen laten zien en was de steen (in het midden) vermoedelijk minder prominent aanwezig.
2. Dit vind ik écht een hele mooie foto!!
3. En dit vind ik een pláátje van een pláát!

Blossomgirl:
1. Prachtige warme zomerkleuren! Die ene scherpe bloem had je d.m.v. een groter diafragma misschien nog net iets meer los van de achtergrond kunnen maken?
2. Mooie rustige foto, met hele fijne kleuren.
3. Héérlijk!!!!!!! Ik kan 'em bijna horen :P
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar