februari 2010 eerste trouwreportage

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Hoi allemaal,

Ik ben lang niet op het forum actief geweest. Af en toe even kijken, maar daar bleef het bij. Afgelopen jaar ziek geweest, maar probeer nu langzaam weer te starten.

Maar nu tot de orde van de dag. Ik ben gevraagd om een trouwreportage te doen in februari. Een hele eer, maar heb me afgevraagd of ik het moest doen. Heb hun dat per mail (ik ken ze niet)(via via kwamen ze bij mij terecht) laten weten. Ik heb namelijk nog nooit een trouwreportage gedaan. Wel andere gelegenheden zoals openingen, klassenfoto's, pasfoto's enz.

Maar hun antwoord was heel duidelijk: "wij gaan voor de eerste keer trouwen, dus dat dit voor jou de eerste keer is, is helemaal niet erg. We gaan er met z'n drieën een leuke shoot van maken." Dit antwoord hielp mij over de drempel en ik ga dus in februari de trouwreportage doen.

Ik heb m'n 400d en neem denk ik de 50 mm1.8 en de 24-105 f4.0 mee. Een externe flitser en genoeg accu's en kaartjes. Ik denk dat ik een extra body mee wil om dan op elke body een lens te hebben. Zo hoef ik niet steeds te wisselen.

Het is een kerkelijk huwelijk, dus binnenkort ga ik daar kijken en alvast wat te oefenen. M'n man mee (kan hij mooi bruidje spelen met een wit laken om :lol: :lol: )

In november ga ik naar ze toe om het een en ander door te spreken. Locaties, draaiboeken, familie, wensen enz.

Hebben jullie wat tips voor me. Ik heb het forum al flink onder de loep genomen en veel gelezen, maar alle tips zijn welkom.

Ben ik iets vergeten???

Ik laat jullie (met goedkeuring van het bruidspaar) een paar foto's zien.

Groetjes,
Alice


[modbreak BasZ -> even verplaatst naar goede deel van het forum]
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Oeps excuus. :wink:

[modbreak BasZ -> maakt niet uit, dan hebben wij mods nog wat te doen ;)]
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Adoptiekindje schreefCOLON"wij gaan voor de eerste keer trouwen, dus dat dit voor jou de eerste keer is, is helemaal niet erg.
Yaicks, talk about wrong reasoning :shock:

Kun je nog nee zeggen? Zeg dan nee!

Kijk even mee: klik, klik en klik. "Fresh images". Yeah, right ;).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

@jeveos
Wat heeft TS aan jouw reactie ???

Niet voor iedereen is het trouw boek een hals zaak...
Bespreek het gewoon met het stel, wanneer ze aangeven
geen probleem te hebben met een beginnende fotograaf
dan is het toch goed.

Naar mijn idee mag er best verschil in zitten tussen een
fotograaf die 200 euro kost, en eentje die 800 euro kost... toch ?

Aan de andere kant het is niet eenvoudig om te doen probeer
de heledag vooruit te denken en het bruidspaar voor te zijn.
Probeer een reserve bod, lens en flitser te regelen/lenen.
En verdiep je in eventueel flitsen. Gelukkig is er op dit forum
(via de zoek optie) een hoop info te vinden.

Wellicht kun je met een andere fotograaf een dagje mee lopen?

Groeten, Ger.
ps. morgen mag ik zelf weer een trouwerij doen, mijn tweede
ahhh spannend!!!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Probeer inderdaad zeker met iemand mee te lopen...
Je kan dan zien wat de kritieke momenten zijn en hoe hij/zij dat voor is.

En ja probeer zeker indien mogelijk 2 bodies te regelen, sowieso wel handig dan kan je snel schakelen tussen bijv. all-round lens met flitser en telelens voor de close-upjes.
Genoeg CF'jes (desnoods imagetank), accu's, drinken en eten (vermoeiende dag) hoef ik denk ik niet te zeggen!

Er is overigens al genoeg te vinden op het forum hierover, vele topics met veel tips zijn al langs geweest!
Dus probeer de search even zou ik zeggen!

Voor de rest probeer te genieten van die dag!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Vergeet nog een belangrijk ding, schiet in RAW...

Groeten,
Ger.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je wilt oefenen en nog wat tips wilt mag je een keer met mij mee naar een huwelijk.
Toevallig heb ik zaterdag ook een huwelijk in een kerk.

Het lijkt mij trouwens een goed idee om op de ene body een 24-105 te zetten met flits (voor de veilige foto's) en op de andere body de 50mm lens (wel op 2.8 ivm scherpte) voor de foto's met omgevings/sfeer licht.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Sommige mensen
hebben altijd mazzel...
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

ger010 schreefCOLONSommige mensen
hebben altijd mazzel...
Wat bedoel je daarmee?

Mazzel dat de TS een bruiloft mag doen??
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Rabbit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2007 22:43
WoonplaatsCOLON Maastricht

Lijkt me een geweldig aanbod van Aestiva en als je in de mogelijkheid bent zou ik die kans zeker aangrijpen. Als het je dan goed af blijkt te gaan ben je op de werkelijke bruiloft ook een stuk zekerder van jezelf.
(en indien mogelijk zou ik zelfs nog een paar keer meer "proefdraaien")
Succes ermee!!
Canon EOS 50D/350D | Canon EF 17-40 f/4L USM | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR Di | Canon EF 70-200 f/4L USM | Canon 430EX
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

ger010 schreefCOLON@jeveos
Wat heeft TS aan jouw reactie ???
Ik wil TS aansporten er nog eens goed over na te denken of dit nu wel zo'n goed idee is. Zonder enige ervaring in bruiloftsfotografie op basis van een dergelijke zinsnede in te stappen... dat is een mooi doomscenario. Eerst maar eens als 2de fotograaf mee, ervaren wat het is. Daarna pas klanten die niet weten waar ze mee bezig zijn tegemoet komen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

@BasZ
ja dat ze mee mag lopen met Aestiva

@jeveos
je gaat er van uit dat iedereen zo met fotografie
bezig is als wij... het zal je echt verbazen hoevaak
ik in de studio al mensen had die dachten klaar te
zijn terwijl ik de lampen nog niet half goed had staan.
Je bedoeling zal natuurlijk wel goed zijn he daar
gaat het niet om.

Groeten,
Ger.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

ger010 schreefCOLONje gaat er van uit dat iedereen zo met fotografie
bezig is als wij... h
In het geheel niet. Maar als je als fotograaf het aansnijden van de taart mist merkt ook het meest makkelijke bruidje dat op.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey...

Bekijk dit filmpje ff, KLIK
is zeer intressant filmpje met toch wel afentoe handige tips!

In iedergeval veel succes
En ooit moet de eerste keer zijn ;)

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Gewoon doen! Als je je eigen kwaliteit kent en je kunnen, moet je niet twijfelen.

Met een fotograaf als Avestiva mee lopen zou ik zeker doen. Ik ben ook al een keer met hem mee geweest (zou nog een keer mee gaan maar kon van mijn kant niet :( kom binnenkort wel weer) en zo'n dag is echt leerzaam!
Ik heb ook mijn eerste eigen boeking staan voor volgend jaar, ze weten dat ik beginnend huwelijksfotograaf ben maar daar hebben ze geen totaal geen problemen mee.

Lees er veel over, kijken op youtube en loop een keertje mee.

Vertrouw op je eigen kunnen!
- Canon spul -
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Wat een reacties allemaal. Dit had ik niet verwacht.

Jeveos
Kun je nog nee zeggen? Zeg dan nee!
Ik kan geen nee meer zeggen en dat doe ik ook niet. Ik vind het een hele eer. Ik heb geen ervaring in bruidsfotografie, maar wel in andere gelegenheden zoals openingen enz. Ik heb er enorm veel zin in en ben er van overtuigd dat het goed gaat komen. Je filmpjes en je argumenten gaan me wat te ver. Het aansnijden van de taart vergeten te fotograferen is niet handig. Dit is ook zeker niet mijn bedoeling.

Er komt een draaiboek en we gaan van te voren proefdraaien in de kerk.

Ger
ps. morgen mag ik zelf weer een trouwerij doen, mijn tweede
ahhh spannend!!!
bedankt voor je tips en jij heel veel succes!

BasZ
Voor de rest probeer te genieten van die dag!
dat ga ik zeker doen. Bedankt voor je tips

Aestiva dank je voor je aanbod. Erg leuk. Toevallig heb ik een collega die al vaker bruidsreportages heeft gedaan. Met haar loop ik waarschijnlijk een aantal keren mee. Maar wie weet trek ik nog eens bij je aan de bel. :wink:
Maar heb ook al een keer als tweede fotograaf bij een huwelijk meegedraaid.
Het lijkt mij trouwens een goed idee om op de ene body een 24-105 te zetten met flits (voor de veilige foto's) en op de andere body de 50mm lens (wel op 2.8 ivm scherpte) voor de foto's met omgevings/sfeer licht.
dit is ook mijn plan.

Dennis, Dimitri, Rabbit en alle anderen bedankt voor jullie tips en leuke woorden.
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Gebruikers-avatar
Carp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2005 23:20
WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON
ger010 schreefCOLON@jeveos
Wat heeft TS aan jouw reactie ???
Ik wil TS aansporten er nog eens goed over na te denken of dit nu wel zo'n goed idee is. Zonder enige ervaring in bruiloftsfotografie op basis van een dergelijke zinsnede in te stappen... dat is een mooi doomscenario. Eerst maar eens als 2de fotograaf mee, ervaren wat het is. Daarna pas klanten die niet weten waar ze mee bezig zijn tegemoet komen.
Tja...zonder ervaring??....die moet je dan toch ooit een eerste keer opdoen...Vooraf de zaken duidelijk bespreken; je bent tenslotte geen pro!

Ik mag ook zeer binnenkort...ahum...zomaar wat linkjes:
Alleen de locaties zijn het bekijken soms al meer dan waard!

http://www.planetneil.com/tangents/flas ... echniques/

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ortage.asp

http://www.all-things-photography.com/w ... teurs.html

http://wedding-photographers-directory. ... _2009.aspx

Bij voorbaat succes toegewenst!
Met de groeten van Patrick
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Carp schreefCOLONTja...zonder ervaring??....die moet je dan toch ooit een eerste keer opdoen...
Ervaring kun je opdoen als tweede fotograaf. Als iemand twijfelt en dan op basis van de eerder aangehaalde uitspraak ("voor ons is het ook de eerste keer" - ik zou er minder problemen mee hebben als het een tweede of zelfs derde huwelijk is!) besluit het te gaan doen, dan denk ik dat het niet onverstandig is eerst die ervaring op te doen. Neem het aanbod van Aestiva met twee handen aangrijpen nu er nog tijd genoeg is! Een bruiloft is vaak toch een hoop stress en je kunt het niet over doen als het onverhoopt minder goed uit zou pakken.

Natuurlijk is het voorbeeld dat ik gaf het uiterste en gaan we er niet van uit dat TS zo slecht zou fotograferen. Maar bedenk wel dat een bruiloft (hopelijk dan toch) een eenmalige gebeurtenis is in iemands leven en je niet halverwege kunt vragen om iets even over te doen.

Desalnietemin veel succes (en dat meen ik echt!).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

iedereen mag mee die wilt. Er zijn er al een aantal van dit forum die wel eens mee geweest zijn (Olaf, Dennis, MaestroNL, Danielle, Niels Weerdestyn enz.)
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Als je je camera beheerst en onder elke omstandigheid een juiste foto kunt maken dan moet een bruidsreportagen geen enkel probleem zijn, wel is het een vereiste dat je van te voren precies weet wat er gaat gebeuren, dit ivm het kiezen van positie's om ook op dat moment de juiste foto te kunnen maken.
Tevens zorgen voor goede baterijen (erg belangrijk !!) en voldoende, je zal de eerste niet zijn die roept :" even wachten mijn flitser is nog niet opgeladen".

Voor de rest gewoon nadenken en goed voorbereiden, dan kan er weinig (eigenlijk een hoop, maar dat wil je niet weten :wink: ) misgaan.

Verder die dag goed rondkijken en anticiperen en tevens asertief (tegenwoordig erg belangrijk, er floepen zo ooms en tantes met hun compactje voor je neus) zijn, jij bent tenslotte de regisseur die dag.
Laatst gewijzigd door 1 op Closeshooter, in totaal 8 keer gewijzigd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar