Scanner voor 6x6 en 6x9: Epson of Canon ... of ?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

Ik heb een alles-in-1 fotoprinter-scanner (Epson RX500). Deze heeft de mogelijkheid om negatieven en dia's te scannen. De kwaliteit valt me niet tegen. Film scannen is echter beperkt tot kleinbeeld-formaat en ingeraamde dia's.

Nu heb ik recent, naast het nodige aan 35 mm film, vrijwel alle 6x6 en 6x9 negatieven (120 spoel film) vanaf mijn geboorte en zelfs van daarvoor teruggevonden (> 400 stuks).
Ik heb geprobeerd die negatieven met de RX500 te scannen.
De lichtbron in het deksel is 20 cm lang en 55 mm breed. De 6x6 en 6x9 negatieven hebben een belicht gedeelte met diezelfde breedte. Met een zelfgemaakte houder/mal kom ik een heel eind met scannen.
De Epson scan-software beperkt echter het 'scan venster' tot ong. 48 mm breed. Ik verlies daardoor steeds 7 mm per negatief.
Epson heb ik daar 2 weken geleden via de elektronische snelweg vragen over gesteld, tot nu toe zonder resultaat (geen reactie).
2 scans per negatief en dan samenvoegen wordt me wat te veel werk.

Tenzij er alsnog een oplossing aan de horizon verschijnt, wil ik me een andere scanner aanschaffen.
Voorlopig heb ik me georiënteerd op:
- Canon CanoScan 8800F (nieuw rond € 180)
- Epson perfection V500 Photo (nieuw rond € 220)
- Epson perfection V700 Photo (nieuw rond € 480)

Mijn eerste keus was - en is - de V500 maar ... voor mij is nu onduidelijk of er bij de V500 2 stuks 6x9 negatieven aan elkaar kunnen blijven zitten bij het scannen. Uit documentatie leid ik af dat dit bij de 8800F en de V700 wel kan (?).

Zijn er onder jullie die ervaring hebben met (1 van) deze drie scanners, speciaal de V500?
Overige suggesties en reacties die me verder kunnen helpen stel ik ook op prijs :).
De 6x9 eis en kwaliteit zijn tezamen ‘t belangrijkst.

Wicher.
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Kun je voor die 400 dia's niet beter een lang weekend een scanner huren. Later heb je die mogelijkheid niet meer nodig.
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

Heb ik wel aan gedacht. Echter: ik red dat niet in een 'lang weekeinde'. Ik wil het op m'n gemak doen en wanneer het me uitkomt, het is hobby en geen aangenomen werk. Dus een uurtje hier, twee uurtjes daar.
Het gaat overigens niet om dia's :wink:.

Uitbesteden kan ook, maar dat kost me (voor 6x9) meer dan een V700, die ik weer zou kunnen verkopen, en ik wil het gewoon zelf doen :smile:.

Daarnaast denk ik dat ik uiteindelijk niet meer printer en scanner (en meer) in één apparaat wil hebben. De interne kaartlezer van de RX500 heeft ook al moeite met de huidige (CF-)kaarten. Daar staat reeds een vervanger voor op m'n bureau.

Wicher.
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Wellicht kunnen ze je in het middenformaat hoekje van DPZ hier veel over vertellen. Velen daar hebben een V500 ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

Bedankt!

Even gekeken. Leesvoer voldoende voorlopig zo te zien. En gelijk al twijfels over de filmhouders. Ik herken dat van mijn huidige scanner. Stof tot nadenken genoeg.

Wicher.
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

Voor de volledigheid.

Het is toch de V500 geworden. Afgelopen week nieuw gekocht voor een bescheiden € 205,-.
Mede dankzij de hogere D-waarde een wereld van verschil met de RX500.

Er kunnen meerdere 120-film negatieven aan elkaar blijven zitten maar er kan er maar 1 in een handeling worden gescand als dat 6x9 is. Voor 6x6 zouden er 2 tegelijkertijd gedaan kunnen worden.
Het is weliswaar niet echt praktisch, en er is een wat grotere kans op beschadiging, maar het is - voor mij - te doen.

Wicher.
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar