Remote shooting met Pocketwizard (deel I)

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inleiding

Een Pocketwizard is niet meer dan een zender en ontvanger in één.
Je hebt momenteel twee versies:

Pocketwizard Plus II
Pocket Wizard Multimax

De Pocketwizard Plus II is een vierkanaals zender/ontvanger zonder al teveel poespas. Er zitten twee aansluitingen op, wat knopjes om dingen in te stellen en that’s it. Bediening is dan ook kinderlijk eenvoudig. De Pocketwizards zijn aan de prijs. Op dit moment kost een enkele Pocketwizard ongeveer 200 euro. Een pre-trigger-kabel kost ca. 80 euro. Je bent dus 480 euro kwijt voor een standaard setje. De Multimax is voor ongeveer 250 euro te vinden.

Waarom zijn ze zo duur? Geen idee. Waarom heb ik dan niet zo’n setje van een paar euro? Dat weet ik dan weer wel. Pocketwizards zijn gewoon betrouwbaarder en kunnen onder de juiste omstandigheden op vele grotere afstanden gebruikt worden. Het maximum wat ik gehaald heb is ca. 50meter omdat ik toen met mijn rug tegen de muur liep. Volgens de fabrikant is 1600 voet haalbaar. Da’s omgerekend bijna 500 meter. Dat zal in de praktijk maar zelden nodig zijn. Maar het is wel lekker. Ook is de betrouwbaarheid groter dan bij het hi-tatsi-kibansai-spul. En de inzetbaarheid is groter.

Dit document zal op een nijntje-niveau laten zien wat je er mee kunt. Verstandig om voor aanschaf even door te lezen omdat je dus makkelijk kunt bepalen of de Pocketwizard Plus II iets voor jou is, of dat het misschien nog te simpel is.
Mocht je ze aangeschaft hebben, doe dan eens iets anders dan de gemiddelde Nederlander. De Nederlander staat er in Europa om bekent dat hij over het algemeen geen handleidingen leest. Maar doe dat nu eens wel. Er staan gewoon zinnige dingen in.

Lay-out

Laten we beginnen met de lay-out:

Afbeelding

1: Aan/uitknop
2: Controlelampje
3: Testknop
4: Frequentieknop
5: Instelknop
6: Aansluiting 1
7: Aansluiting 2

De aan/uitknop (1) spreekt denk ik wel voor zich. Twee standen: eentje is uit, en eentje is aan. Dit is geen hogere wiskunde, maar gewoon de basis van een schakelaar.

Het controlelampje (2) is rood. Niet bang worden van rode lampjes. Over het algemeen duidt rood wel op gevaar, maar dat is bij een Pocketwizard niet zo.
Als de Pocketwizard aan staat, dan knippert het om de paar tellen, gewoon om je te vertellen dat het ding aanstaat. Ben je aan het zenden, dan brand hij continu. Druk je een enkele keer af, dan brand het lampje ook maar kort. Ratel je in burst op je camera, dan brand het wat langer. Wauw, die Pocketwizards zijn echt heel simpel.

En het blijft nog even simpel. De testknop (3) doet hetzelfde als het contact op de flitsvoet onderop. Wanneer je een Pocketwizard op je camera schroeft, en afdrukt, dan gaat er een signaal van de camera naar de Pocketwizard over het middelste contact en zal de Pocketwizard op de camera zijn signaal verzenden. Met de testknop kun je meteen een signaal zenden. De Pocketwizard hoeft dus niet per definitie op een camera te staan om getriggerd te worden. En dit is een voordeel, want je kunt hem dus ook simpel in de hand houden om iets op afstand te bedienen.

Maar het wordt dus iets ingewikkelder. Er zit namelijk ook een frequentieknop (4) op. De Pocketwizard zendt uit op een algemene vrije frequentie. Namelijk 344 MhZ. Dit is misschien een nadeeltje. Op deze frequentie zit namelijk bijna alles wat een consument kan kopen zonder dat hij/zij een vergunning nodig heeft. Denk hierbij aan openers van garages, draadloze deurbellen en autosleutels. Zeg maar alles dus. En dat kan soms wel wat voor zgn. interferentie (duur woord voor storing) zorgen. Is er niets of niemand in de buurt, dan is het geen probleem. Maar in een vol voetbalstadion is het reëel dat iemand op dezelfde frequentie zit. Nu is dit al een klein beetje te sturen. De frequenties zijn namelijk in kleine blokjes gehakt. Dit zijn de zgn. kanalen. Iemand die op kanaal 1 uitzend op frequentie 344 MhZ stoort niemand die niet op dat kanaal zit. Dit biedt ook de mogelijkheid om met meerdere mensen met verschillende setjes Pocketwizards te werken. De kanalen zijn zeg maar de fine-tuning van je frequentie.
De Pocketwizard heeft vier kanalen. In een studio-omgeving is dit geen probleem, maar nogmaals in het volle voetbalstadion kan het zijn dat er ook geen vrij kanaal is.
Als dit zo is, dan kun je gaan kijken of je je signaal kan verbeteren, anders heb je gewoon vette pech. Daar sta je dan, met voor honderden euro’s aan zenders/ontvangers en je kunt niks.
Eerste punt om te controleren is of al je Pocketwizards op hetzelfde kanaal staan ingesteld. Is dit niet, dan heb je waarschijnlijk het probleem al gevonden. Meer over ontvangst in een ander hoofdstuk, want we waren met de knoopjes en aansluitingen bezig.

Dan heb je nog de instelknop (5). Dit is voor remote-shooting niet helemaal aan de orde, maar laten we zeggen dat de linkerstand (local) bedoeld is om te verlengen. Je zet de Pocketwizard op je camera, knoopt een flitser aan aansluiting 7 en je kunt deze verder wegzetten. De Pocketwizard zal nu geen signaal verzenden. Een off-shoe cameracord behoud echter je TTL-aansturing van de flitser en is veel goedkoper. Deze stand heeft wel zin als je met meerdere mensen met Pocketwizards werkt, of een relay wil maken. Meer uitleg later.
De rechterstand (Remote) zal er voor zorgen dat de Pocketwizard een signaal uitzend, maar geen aansturing op aansluiting 7 geeft. Dit is handig als je in ingewikkeldere set-ups bezig bent, en dat gaan we in dit document niet doen.
De middelste stand (Both) is natuurlijk de combinatie: wel poort 7 aansturen en ook zenden

Bovenop zitten twee aansluitingen op de Pocketwizard.
De meest linkse (6) geeft aan “camera/flash”. Dit is de aansluiting waar je een op afstand bestuurde camera aansluit. De aansluitingen zijn gewoon 3,5-mini-jack aansluitingen. Dezelfde als een kleine hoofdtelefoonaansluiting. Is dat aansluiten dan moeilijk.
Nee, helemaal niet. Je moet alleen wel even de juiste kabel hebben.

Dan zit er nog een tweede aansluiting (7) op je Pocketwizard. Hier kun je eventueel nog een flitser op aansluiten. Wel is het zo dat als je hier iets op aansluit, de andere aansluiting (6) niet meer als uitgang kan worden gebruikt, maar enkel als ingang. Het is dus niet mogelijk om een camera op de eerste (6) aan te sluiten en op de tweede (7) een flitser.
Maar een camera en flitser op afstand bedienen kan ook met een enkele Pocketwizard bij de camera. Meer daarover in de praktijkvoorbeelden

Dit document richt zich op de basis van remote shooting met de Pocketwizards. Je kunt er ook flitsers mee aansturen, maar er zijn dan ook veel alternatieven te koop die a) goedkoper zijn, en b) soms wel TTL ondersteuning bieden. Dus wil je echt niet aan remote-shooting doen dan moet je je a) achter je oren krabben of je zoveel geld uit wilt geven en b) mij uitleggen waarom je dan toch tot hier gekomen bent met lezen.

Pre-trigger-kabel

Ik heb je net verteld dat er een 3,5 mini jack in de Pocketwizard moet. Dan ben je dus alleen nog maar afhankelijk van de aansluiting op je camera. In mijn geval is dat een N3 aansluiting avn de firma Canon.
De kabel die ik dus nodig heb, is er één van mini-jack naar N3. Pocketwizard heeft hier een leuk kabeltje voor: de pre-trigger-kabel. Ze zijn er voor verschillende merken, dus ook de Nikon fotografen hoeven nu niet meteen in huilen uit te barsten.

Afbeelding

Deze kabel heeft een schakelaar. Waar dient dat ding voor? Dat houd je camera wakker.
Je ontspanknop op je camera heeft namelijk twee standen. Een beetje indrukken voor de lichtmeting en scherpstellen, en doordrukken voor het ontspannen van de sluiter.
De pre-trigger-kabel houd de camera in de eerste stand. De camera wordt dus constant half bediend en meet dus constant het licht en stelt continu scherp (tenzij in one-shot-AF)
Dit kan makkelijk zijn, maar soms ook niet.
Wanneer is het makkelijk? Als de omstandigheden qua licht veranderen, als de onderwerpen verplaatsen en je opnieuw scherp zou moeten stellen. Verzin het zelf maar.
Wanneer is het niet makkelijk? Als de focus op een vooraf bepaald punt moet liggen en als het licht niet veranderd.
Maar gelukkig heeft deze kabel een schakelaar die uit kan. En dan functioneert de kabel niet meer als pre-trigger. Hij geeft dan gewoon het signaal van de Pocketwizard door en triggert gewoon de camera. Deze stand is aan te bevelen als je je camera met een accu voedt. Staat de pre-trigger aan, dan gaat het namelijk heel erg snel bergafwaarts met je accucapaciteit. Deze stroomt net zo snel leeg als een schoolplein aan het einde van de lesdag.


Voorbeelden
1)
Een basis-remote setup:

Afbeelding

Je ziet hier de camera op een klein statiefje staan, anders is hij niet te richten. Met beugels kun je de camera overal aan vastknopen waar jij wilt. Achter het bord van een basketbalbord (zorg dat het een transparant bord is, anders zie je zo weinig), je kunt hem aan je fiets bouwen, je kunt hem boven in een concertzaal hangen, wat jij wilt. Maar als je zoiets gaat doen, zorg dat het stevig is. Je wilt niet dat er door trilling iets losraakt en naar beneden valt. Buiten het feit dat je spullen waarschijnlijk stuk zijn, kan het ook nog mensen serieus verwonden. En je moet ervoor zorgen dat je dat natuurlijk voorkomt. Zeker je apparatuur dus met kabels die behoorlijk wat kunnen dragen, in ieder geval meer dan je camera. Zeker ook alles apart. Dus zeker je camera, zeker je Pocketwizard, en voor de veiligheid, zeker het dubbel!

Op de camera staat de Pocketwizard. Deze steekt in deze opstelling ongeveer x centimeter boven de grond uit. Dit komt de ontvangst niet ten goede. Hoe hoger de Pocketwizard staat, hoe beter de ontvangst. Je kunt er een statief naast zetten, maar dat is wat onpraktisch. Voorlopig gaan we even met deze opstelling. De flitser staat in de hot-shoe van de camera. Zet voor de veiligheid je flitser op uit. Veel camera’s hebben tegenwoordig de mogelijkheid om vanaf de camera de externe flitser uit te zetten. De camera geeft dan geen signaal aan de flitsschoen. Geen idee of het iets uitmaakt, maar bedenk dat de Pocketwizard op je camera signaal moet ontvangen en niet van de camera signaal moet krijgen om te zenden. Het klinkt heel logisch en misschien zit er ook wel een veiligheid ingebouwd. Maar ik wilde het niet uitproberen. Als jij het wel uit probeert, laat het me even weten hoe het afloopt. Eventuele schade moet je bij mij niet indienen want ik had je gewaarschuwd.

De camera en Pocketwizard zijn verbonden met de pre-trigger-kabel. De Pocketwizard op de kabel hoeft enkel en alleen te ontvangen, dus die zet ik op local.
Als ik deze opstelling nu achter de goal bij het voetballen neerzet, dan zet ik de pre-trigger-kabel op uit. Ik stel van tevoren scherp op een gebied wat ik scherp wil hebben en zet mijn lens op manual-focus (blijft dat in ieder geval de hele wedstrijd zo). Ook zit ik vaak in de avonduren bij het voetbal, dus ook mijn lichtmeting doe ik van tevoren. Met de camera in stand M zet ik die waarden vast, en I’m ready to go!

De tweede Pocketwizard houd ik in mijn handen. Met een key-cord hang ik deze om mijn nek zodat ik met een druk op de testknop (3) een signaal kan verzenden. Dit signaal komt aan bij de Pocketwizard met de camera en dan drie maal raden wat er gebeurt. Precies, hij maakt een foto.

Bij het voetballen kan ik ongeveer drie kwartier niet naar mijn camera. Buiten het feit dat de mensen van TV dan geïrriteerd raken omdat ik voor de reclameborden door loop, zie ik ook niks meer van de wedstrijd en kan ik belangrijke momenten missen. Dat laatste vind ikzelf het belangrijkste. Zorg dus dat de accu’s van je camera vol zijn. Drie kwartier is niet lang, maar als je je camera ergens positioneert waar je ruim van tevoren klaar moet zijn (ivm een warming-up of een moeilijk bereikbare positie aan het plafond) dan moet je camera het ook die tijd uithouden. Dat kunnen soms dus wel wat uurtjes zijn.

2) Opstelling met flits op camera.

Afbeelding

Weer datzelfde statiefje (het is een manfrotto 709br).
Nu staat er op de camera een flitser. Dit is gewoon een standaard reportageflitser. De Pocketwizard zit weer verbonden met een pre-trigger-kabel. Omdat ik nu wel wil flitsen, zorg ik dat de flitser weer contact doorgeeft zodat de flitser netjes aangestuurd wordt. Houd in je achterhoofd dat ik met de flitser OP de camera gewoon mijn TTL-meting behoud. Wat doe je dan met die Pocketwizard? Want ze zijn iets te duur om neer te leggen. Je kunt ze met een elastiekje ergens aanbinden, of met wat klittenband ergens aan vast maken of je pakt heel simpel de voet van je flitser. Deze is geschikt om de flitser in te schuiven zodat je hem ergens neer kunt zetten of op statief kunt schroeven. Je kunt er natuurlijk ook je Pocketwizard inschuiven.

Verders is de opstelling hetzelfde als in een basisopstelling. Alleen is het grote voordeel dat ik nu meer licht heb dankzij de flitser erop.

Variaties

Er zijn ingewikkeldere constructies mogelijk. Je kunt zoveel Pocketwizards aansluiten en aansturen als je wilt. Vierentwintig camera’s en driehonderd flitsers is mogelijk, maar dat moet je financieel ook wel kunnen behappen natuurlijk. Ook met de Plus II zijn er dan leuke dingen te doen. Nog leuker wordt het dan met een Multimax. Deze uitvoering heeft naast 32 kanalen ook de mogelijkheid om met zones te werken, op het tweede gordijn te flitsen, camera’s te synchroniseren, met een delay te werken en met een interval te schieten. Ook zijn er met een enkele Pocketwizard Multimax en een enkele Pocketwizard Plus II meer dingen mogelijk als met twee maal een Pocketwizard Plus II. Maar op de Multimax kom ik later een keer terug.

Met twee Pocketwizards Plus II zijn de voorbeelden die ik hierboven heb geschetst wel de twee meest gebruikte. Ze gaan in ieder geval uit van het feit dat je het aanstuurt met een Pocketwizard in je hand. Maar dit hoeft natuurlijk niet. Je kunt de Pocketwizard triggeren met de testknop, maar ook met je eigen camera. Schroef de Pocketwizard die je gebruikt als afstandbediening op je camera en klaar. Iedere keer als jij nu een foto maakt, dan stuurt de Pocketwizard een signaal uit. Dit wordt opgevangen door een Pocketwizard bij een camera en die gaat dan mee af. Makkelijk om naast je een camera met groothoek neer te zetten en tegelijkertijd overzichtsshotjes te maken. Nadeel is wel dat de remote-camera dus iedere keer afgaat. Als je je flitsaansturing in je camera nu uitzet, dan heb je in ieder geval een standaard voor je Pocketwizard en kun je nog steeds op de testknop drukken. Ook zou je met een draadontspanner de Pocketwizard op je camera kunnen bedienen. De drukknop van die draadontspanner kun je dan op je lens bevestigen. Op die manier hoef je je eigen camera ook niet los te laten. Voor meer informatie wil ik je graag doorverwijzen.Michael Bass. Dat is iemand die een hoop dingen voor de Pocketwizards heeft verzonnen en ze ook nog eens maakt.
Meer info: http://michaelbass.blogspot.com/

Relay

De Pocketwizard Plus II beschikt over een relay functie. Hierbij wordt het signaal ontvangen door een Pocketwizard en vervolgens doorgestuurd. Dit kan je bereik verlengen, maar ook ingewikkeldere opstellingen maken.
Je kunt op die manier bijvoorbeeld flitsers in synchronisatie af laten gaan.
Een voorbeeld van een opstelling kan zijn dat je ergens een camera hebt hangen en op verschillende andere plaatsen reportageflitsers aan een beugel. Dit vereist natuurlijk minimaal drie Pocketwizards, maar het wordt hieronder wel duidelijk met een voorbeeld:

Afbeelding

Zoals je ziet heeft de camera zijn, inmiddels, gebruikelijke opstelling. Een statiefje met daarop de camera, en bovenop de Pocketwizard. Daarnaast staat de flitser met een losse Pocketwizard. Voor het voorbeeld zijn ze naast elkaar gezet, maar in het echt kunnen ze dus vele malen verder uit elkaar.

De Pocketwizard in mijn hand en op de camera zijn ingesteld op hetzelfde kanaal. Voor het voorbeeld op kanaal 1. De Pocketwizard in mijn hand zend een signaal naar die op de camera. Deze ontvangt het signaal. Belangrijk is dat de Pocketwizard op de camera met de instelknop (5) op Both staat. Als de Pocketwizard dan een signaal krijgt, zend hij zelf ook nog een signaal door op een kanaal hoger. De Pocketwizard op de camera zend dus een signaal uit op kanaal 2. En de Pocketwizard naast de flitser staat daar natuurlijk op ingesteld. Dus de flits gaat af. Als je de Pocketwizard in je hand op kanaal 4 staat, dan kan hij op de camera niet een kanaal hoger zenden, en daarom doet hij dat dan weer op kanaal 1.

Werken er ook nog andere mensen met Pocketwizards, of heb je zelf ook nog een andere opstelling, dan wil je juist niet dat hij dit signaal door gaat zenden. Dan zet je de instelknop (5) op de Pocketwizard op je camera op Local.

Hier zie je dus dat het belangrijk is om voor een evenement te kijken of er meer mensen met Pocketwizards zijn. Als iemand zijn instelknop (5) op Both heeft staan, dan kan dat gevolgen voor jouw camera hebben, en andersom. Zie je een andere fotograaf met Pocketwizards in de weer, loop even naar hem toe om dat te bespreken. Fotografen zijn net mensen en ze kunnen gewoon praten, ze bijten heus niet.

Ontvangst

Pocketwizard beweert een ontvangst te hebben van 1600 voet op 3 voet hoogte, Da’s omgerekend iets meer dan 500 meter bereik op iets minder dan 1 meter hoogte. Dit is leuk, en dit is theorie. Het is afhankelijk van een aantal dingen.

De ergste zijn stoorzenders (zie dat stukje over de frequentieknop). Stoorzenders kun je misschien weghalen, maar meestal niet. Het is wat lastig om aan een paar honderd mensen te vragen of ze willen vertrekken. Wanneer je last van stoorzenders hebt (je Pocketwizard wordt spontaan getriggerd, er gebeurt niets of het bereik is maar een paar meter) dan kun je overschakelen naar een ander kanaal.

Zorg voor volle batterijen in je Pocketwizard. Ze adviseren gewone Alkaline batterijen. Voor het milieu zijn oplaadbare misschien verstandiger, maar voor het zendvermogen niet. Een afweging die je dus zelf maar moet maken.

Wanneer dit niet helpt, dan kun je je Pocketwizard hoger bevestigen. De ontvangst wordt dan iets beter. Dus niet meer op de camera, maar bijvoorbeeld aan een paal. Het beste is het om hem dan ook een eindje van die paal te hangen, maar dan moet je daar de spullen voor hebben. Een Manfrotto Superclamp met de juiste accessoires komt hier erg goed van pas.

Afbeelding

Op deze foto staat de camera op de grond, en heb ik met een superclamp de Pocketwizard aan de deur geknoopt. Het maakt bij deze foto geen bal uit, maar het gaat om het principe.
Wanneer je kabel niet lang genoeg is moet je deze verlengen. Koop geen N3 verlengkabel van je camerafabrikant, tenzij je die al hebt. Maar verleng de andere kant. Een mini-jack verlengkabel is namelijk veel goedkoper. Je zou zelfs zover kunnen verlengen dat je op je eigen zitpositie uitkomt en zo een draad-remote hebt (werkt soms beter dan Pocketwizards als je last van storingen hebt)

Zorg er ook voor dat de Pocketwizard-antennes verticaal staan opgesteld, dus niet schuin en niet horizontaal. Gewoon recht omhoog. Het werkt gewoon beter.
Zorg ervoor dat de antenne boven je installatie uitsteekt. Dan wordt hij ook minder beïnvloed door je camera en dergelijke.

Het beste is eigenlijk nog om hem een afstandje van alles af te plaatsen. Zeker niet dicht bij metaal of water (mensen bestaan ook grotendeels uit water) want dit komt de ontvangst niet ten goede. Manfrotto heeft een hele reeks aan accessoires om dit te regelen. (De Pocketwizard heeft achterop een aansluiting met ¼-20 draad, dat is de kleine draad die je bijvoorbeeld ook in je camera bij je statiefbevestiging hebt.

Tot slot
Ik heb je nu een aantal voorbeelden gegeven van de Pocketwizard Plus II. Zoals je ziet is het allemaal vrij eenvoudig en werkt het redelijk (je bent afhankelijk van de stoorzender in je omgeving)
Hoe je ze gebruikt is afhankelijk van je eigen fantasie. Beperkt je fantasie ook niet tot het enkel remote aansturen van een camera, maar bedenk ook dat je met het grootste gemak dus ook ergens een flitser bij kan zetten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
blaauw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 18:00
WoonplaatsCOLON Abcoude
CONTACTCOLON

Helemaal te gek. Wat een werk heb je hier (weer) ingstopt! Dank je.
www.blaauwendraad.org
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

goed bezig geweest Jeroen.
Neem je ze morgen ook mee?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ze zitten in de tas, dus je kunt vanavond spelen :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik vroeg me af waar jij ze zo goedkoop kon vinden, ik kom voor die max rond de 275 uit.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb mijn Max destijds bij Kamera Express gekocht
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

He Jeroen, gebruik je ze nog regelmatig?
Kun je ook wat praktijk beelden plaatsen in situaties waar jij ze gebruikt hebt en je opstelling hierbij?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Moet zeggen dat ze de laatste tijd behoorlijk stof liggen te happen.

Heb wel afgelopen zondag nog met iemand bij RKC gesproken om bij hem in het hok (hij zit ergens bovenin in een een kamertje als DJ) een camera op statief neer te zetten. Gaan we over twee weken proberen.

Daarnaast ook onlangs met wat mensen uit de autosport gesproken en voor volgend seizoen misschien wel eens de camera in een race-auto hangen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r is niet veel op SS wat ik nog niet heb gezien
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar